Ervaringen met buren hun hondenoverlast

SomeDude

Well-known member
Deze post werd afgesplitst uit https://www.beyondgaming.be/threads/huis-kopen-een-nieuw-begin.444/page-349, vandaar het abrupte begin van deze thread.
Eerlijk gezegd, ik ben opgegroeid in een open bebouwing in een deftige residentiële wijk, en na ervaringen in appartementen/rijhuizen in stedelijke context, en zelfs onze HOB op den buiten, heb ik toch heimwee naar die open bebouwing op een groot perceel.

Hoe minder buren, hoe minder ruzie of overlast er immers kan ontstaan. De gemoedsrust en privacy van een groter perceel / rustige wijk zijn voor veel mensen dat extra budget terecht waard.
Als de politie nu eens de wetgeving of lokale regelgeving zou toepassen zou dat veel minder issue zijn.
Maarja die lokale politie die tellen gewoon liever elke dag hun uren af tot ze de pensioenleeftijd bereiken. Hond hiernaast was ook weer aan het blaffen vanaf 7u deze ochtend, dat is dagelijkse kost en ze behandelen die als een klein kind en moedigen die dus aan om te blaffen.
En de politie (wijkagent) die weigert daar gewoon langs te gaan want wij zijn enige die klagen.
Dat wij ook de enige buren zijn en dat daardoor logisch is dat wij daar als enige dus last van hebben snapt die niet.

En als je dan een toestel plaats dat aanbevolen wordt op officiële website federale overheid tegen blaffende honden dan komen ze met 3! van de Vlaamse overheid dierenwelzijn + agent af en kaffert de begeleidende agent u uit en breken ze alle regels die ze moeten volgen. Want die agent mag niets zeggen terwijl hem als enige het woord voerde, moet zich identificeren net als de andere 3 maar geen van de 4 deed dat en op de koop toe zeggen ze niet waarvoor ze er zijn (we dachten dat ze eindelijk iets aan onze klachten gingen doen).
Echt triest dat huisdieren>>>>mensen zijn terwijl ze hem gewoon een blafband moeten aandoen en als dat niet werkt wegdoen. Want zo een groot mormel in kleine tuin waarmee je alleen is gaat wandelen en totaal niet luistert is gewoon insane en zorgt voor enorme overlast voor de andere
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Als de politie nu eens de wetgeving of lokale regelgeving zou toepassen zou dat veel minder issue zijn.
Maarja die lokale politie die tellen gewoon liever elke dag hun uren af tot ze de pensioenleeftijd bereiken. Hond hiernaast was ook weer aan het blaffen vanaf 7u deze ochtend, dat is dagelijkse kost en ze behandelen die als een klein kind en moedigen die dus aan om te blaffen.
En de politie (wijkagent) die weigert daar gewoon langs te gaan want wij zijn enige die klagen.
Dat wij ook de enige buren zijn en dat daardoor logisch is dat wij daar als enige dus last van hebben snapt die niet.

En als je dan een toestel plaats dat aanbevolen wordt op officiële website federale overheid tegen blaffende honden dan komen ze met 3! van de Vlaamse overheid dierenwelzijn + agent af en kaffert de begeleidende agent u uit en breken ze alle regels die ze moeten volgen. Want die agent mag niets zeggen terwijl hem als enige het woord voerde, moet zich identificeren net als de andere 3 maar geen van de 4 deed dat en op de koop toe zeggen ze niet waarvoor ze er zijn (we dachten dat ze eindelijk iets aan onze klachten gingen doen).
Echt triest dat huisdieren>>>>mensen zijn terwijl ze hem gewoon een blafband moeten aandoen en als dat niet werkt wegdoen. Want zo een groot mormel in kleine tuin waarmee je alleen is gaat wandelen en totaal niet luistert is gewoon insane en zorgt voor enorme overlast voor de andere
Er is geen enkel regel rond honden houden. Mijn gebuur kan morgen 5 sleehonden in zijn tuin houden, die samen minstens 35 drollen per week leggen, of een kleine 2000 drollen per jaar. Geen enkele instantie zal hier tegen optreden, geen enkele controle, geen enkele ontradingsfactor om mensen 3 keer te doen nadenken alvorens een hond te nemen. Onlangs huis gaan bekijken. Dat huis was gewoon omgewoond door die mensen hun honden.
 
Er is geen enkel regel rond honden houden. Mijn gebuur kan morgen 5 sleehonden in zijn tuin houden, die samen minstens 35 drollen per week leggen, of een kleine 2000 drollen per jaar. Geen enkele instantie zal hier tegen optreden, geen enkele controle, geen enkele ontradingsfactor om mensen 3 keer te doen nadenken alvorens een hond te nemen. Onlangs huis gaan bekijken. Dat huis was gewoon omgewoond door die mensen hun honden.
Wel rond overlast door geblaf
En wss ook voor stank

Ken mensen die het ook voorhadden en daar zijn de honden weg. Maar die hebben een andere buurman die bij de politie werkt

Besides dat mogen in de wijk geen artificiële erfscheidingen dus haar draad mag niet, tenzij met klimop en die moet dus halve meter van de kant. Zou al betekenen dat die halve meter verder van mij staat om op mij te blaffen als ik in de tuin ben
 
Laatst bewerkt:
Wel rond overlast door geblaf
En wss ook voor stank

Ken mensen die het ook voorhadden en daar zijn de honden weg. Maar die hebben een andere buurman die bij de politie werkt

Besides dat mogen in de wijk geen artificiële erfscheidingen dus haar draad mag niet, tenzij met klimop en die moet dus halve meter van de kant. Zou al betekenen dat die halve meter verder van mij staat om op mij te blaffen als ik in de tuin ben
Stank is verschrikkelijk, in augustus ketel gaan plaatsen en die mensen handen zo een soort golden retriever die grote hopen gelegd had op het terras. De zon op het terras en een beetje wind en de stank kwam zo naar binnen gewaaid.
 
Wel rond overlast door geblaf
En wss ook voor stank
Maar niks specifieks over 'vanaf 7 uur mag zoveel db'. Een hond die blaft is niet vaak geluidsoverlast.

En een agent die niks zou mogen zeggen als er mensen van dierenwelzijn bij zijn? Geen idee waar je dat haalt.
 
Maar niks specifieks over 'vanaf 7 uur mag zoveel db'. Een hond die blaft is niet vaak geluidsoverlast.
Zoals er regeltje bestaan rond het lawaai van generatoren, airco systemen, ventilatiessystemen in residentiële wijken en andere dingen zou het inderdaad niet vreemd zijn dat er ook overdag limieten zijn.
 
Zoals er regeltje bestaan rond het lawaai van generatoren, airco systemen, ventilatiessystemen in residentiële wijken en andere dingen zou het inderdaad niet vreemd zijn dat er ook overdag limieten zijn.
Zulke zaken zijn meetbaar natuurlijk. Een blaffende hond @ random minder.
Hier zitten we ook met een blaffende hond paar huizen verder. Die zetten ze op een koertje buiten van 3m op 3m met een afsluiting waar hij net zo een cm'tje kan door kijken. Hond lijkt me verwaarloosd en blaft op alles wat er passeert of wat hij hoort. Hiervoor de wijkagent ook al eens gecontacteerd maar ook geen gevolg aan gegeven. Het is voor mij niet zozeer het geluid, dat is enkel lastig in de zomer als alles open staat, maar gewoon de verwaarlozing van dat beest. Koop toch geen grote hond als je hem buiten op een klein koertje steekt als je niet thuis bent.
 
Welcome to the club @SomeDude :)

Ik denk dat ik een boek kan schrijven maar ga het kort proberen houden. Mijn buren hebben 3 honden, tot een jaar of 2 geleden hield de buurman die goed onder controle, tot ze uit elkaar gingen en enkel de moeder en dochter nog naast me bleven wonen. Het enige wat die doen is s'ochtends de achterdeur opendoen en s'avonds nog een keer.
Vroeger had ik een hoge rij coniferen staan, die heb ik af gedaan zo'n jaar of 3 geleden. De draad tussen de 2 huizen staat op mijn kant en zij gingen een schutting zetten, die buurman was een tuinman dus dat ging rap gebeuren, tot ze uit elkaar gingen natuurlijk. In het voorjaar heb ik ze hier nogmaals op aangesproken, beetje rond de pot draaien met uitvluchten als door corona duurt alles langer etc, tegen het najaar zou de schutting er zeker staan. 9 oktober vandaag, u raadt het al.

Als ik 5 stappen op mijn terras zet beginnen die honden op mij te blaffen, als mijn achterbuur hun kinderen op de trampoline staan te springen staan ze onophoudelijk te blaffen, als de buur aan de andere kant zijn haag begint af te doen staan ze onophoudelijk te blaffen. Vaak lopen die honden dus van 7u s'ochtends tot middernacht buiten. In de zomermaanden als ik wil gaan slapen wandel ik geregeld om 23u eens door mijn tuin zodat die honden een tijdje zwaar te keer gaan, dan roepen ze de honden wel binnen. Pech voor de buren en kinderen die vroeg gaan slapen.

Mijn achterburen hebben vorig jaar klacht ingediend bij de politie, dat is voor het vredegerecht gekomen maar voor de rest heeft dat duidelijk niks opgeleverd. Het enige verschil is dat ze hun honden vaker binnenhouden terwijl die vroeger altijd buiten liepen. Ik vrees dus dat je van de politie niet teveel moet verwachten.
 
Maar niks specifieks over 'vanaf 7 uur mag zoveel db'. Een hond die blaft is niet vaak geluidsoverlast.

En een agent die niks zou mogen zeggen als er mensen van dierenwelzijn bij zijn? Geen idee waar je dat haalt.
Gaat me niet specifiek over het uur.

Heel goeie vriendin haar man is commissaris (helaas ergens anders) en die heeft na ons verhaal toch gezegd dat die politieman zijn boekje ver te buiten is gegaan want dat die enkel begeleid terwijl hier gewoon omgekeerde is.
Daarentegen moet die ook onze klacht onderzoeken wat hij weigert.

Kwam vandaag na mtb tocht in de tuin om mijn fiets in de zon te laten opdrogen. Stond nog niet stil of hij was daar al om op mij te blaffen.
En wij hebben dan nog een stuk privacyscherm en een haag erachter.
Initieel stond er zelfs enkel draad waar wij haag hebben en niet waar onze schermen staan.

Dat heeft ook maanden geduurd voor ze daar draad hadden gezet, want waarom zouden ze daar draad moeten zetten snapte zie niet..
 
Uit deze thread leid ik dus vooral jammer genoeg af dat er veel mensen zijn die een hond hebben en er eigenlijk geen zouden mogen hebben. Onze honden blaffen, zoals elke hond wel eens doet. Maar daar wordt hier altijd op gereageerd en als wij niet thuis zijn zitten die gewoon binnen, zodat niemand anders daar last van heeft.

Ik heb zelf dus 3 honden, maar ik zou in sommigen (zoals bij @Airjinx) hun geval hier ook onnozel worden, het zijn je eigen huisdieren en daar moet een ander geen/minimale last van hebben.

Dat gezegd zijnde, onze buren hebben ook een hond, die wel altijd buiten zit en véél blaft. Die triggert natuurlijk soms mijn eigen honden waardoor die dan terug blaffen. Ik zorg dan wel dat de mijne stoppen, maar die hiernaast staat dan als een bezetene een halfuur te blaffen :unsure:.
 
Hier zelf op verschillende plekken al last gehad van blaffende honden. Dat een hond eens blaft kan me in principe niks schelen, ik ben geen verzuurde Vlaming die niets kan verdragen. Zo heb ik er ook geen probleem mee dat buren eens een feestje geven of dat ze wat verderop met verbouwingen bezig zijn en daar enkele zaterdagen na elkaar van 8u 's morgens een slijpschijf te horen is.

Waar ik wel een probleem mee heb is mensen die hun hond elke dag vanaf 6 à 7u buiten steken waarbij die hond vanaf dat moment onophoudelijk begint te blaffen om terug binnen te kunnen. Die hond begon dan ook nog eens te krabben tegen die PVC achterdeur waarbij een enorm irritant geluid ontstond. Zoiets hoef je op een zaterdag- of zondagochtend echt niet aanhoudend te horen vanaf een uur of 6, laat staan dat je het de avond ervoor eens laat gemaakt heb. Vooral in de zomermaanden wanneer je met het raam open slaapt en het dus vroeger klaar is dan is die hond ook al vroeger daar.

Op een andere plek waar ik woonde hadden ze twee vrij agressieve honden die telkens iemand passeerde op straat (zeker wandelaars met een hond) als razende gekken tekeer gingen. Soms lag ik in de tuin rustig wat te pitten of een boek te lezen als die honden uit het niets geactiveerd werden door een wandelaar en dus als luidruchtige razende gekken naar die afsluiting vooraan sprintten. Als ik soms op de oprit een praatje stond te maken met iemand hielden die honden ook niet op met blaffen waardoor je vaak genoodzaakt was je gesprek af te breken of je te verplaatsen.

Wanneer je daar iets van zegt krijg je nogal snel de naam "hondenhater" of "onverdraaglijke" naar je hoofd geslingerd.
 
Uit deze thread leid ik dus vooral jammer genoeg af dat er veel mensen zijn die een hond hebben en er eigenlijk geen zouden mogen hebben.
Exact. Mijn hond is in 2020 gestorven en ik neem momenteel geen andere omdat ik weet dat ik er te weinig tijd voor heb of voor zou kunnen maken. Hiernaast gaat het om 2 border collies en een Berner sennen. Die Berner sennen is een tam lui beest, die blaft nooit mee. Maar die border collies, dat zijn nu echt geen dieren om geen aandacht aan te besteden.

Je buren heb je voor lange tijd dus je wil die relatie ook niet totaal verzuren. Ik heb enkele opties:
1. Ik doe alles van begroeiing weg aan hun kant en maak de situatie totaal ondraaglijk voor de buurt (ze heeft me al eens aangesproken dat er netels door de draad komen :D). Gewoon door meer in het zicht van die honden te komen kan ik ervoor zorgen dat het elke avond feest is. Daar doe ik niks mee en dan is het wachten tot er iets gebeurd. Of ze beseft dat tijd is voor actie of de buren met kinderen beginnen de flikken te bellen omdat ik iedere avond toevallig om 22u op mijn terras ga zitten.
2. De dochter is na haar school nooit gaan werken en runt al 3 jaar thuis een kapsalon, uiteraard alles in het zwart. Ik kan het eens voor hun voeten werpen. Schutting zetten tegen datum X of u dochter hangt.

Optie 2 zal iets minder goed vallen als 1 optie
 
Het is wel frappant dat we milieubelasting betalen, maar dat er geen extra belasting is voor mensen met dieren. Uiteindelijk produceren al die dieren veel uitwerpselen, die:

a) in het beste geval in vervuilende plastic zakjes in openbare vuilbakken worden gedumpt.

b) vaak gewoon op straat of in de graskant belanden.

c) in het slechtste geval worden opgeraapt met een plastic zakje en nadien met zakje en al gedumpt worden in de graskant/struiken.

Reken eens uit hoeveel honden er zijn, hoeveel uitwerpselen en de impact op het milieu en de daarmee gepaard gaande kosten...
 
Uit deze thread leid ik dus vooral jammer genoeg af dat er veel mensen zijn die een hond hebben en er eigenlijk geen zouden mogen hebben.
En zo is dat met alles uiteindelijk, sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo verantwoordelijk ingesteld. Bij een wildernis naast de deur (mijn geval) kan je ook gewoon je schouders eens ophalen, bij continue geluidsoverlast is dat al moeilijker. Buiten geregeld de politie langssturen voor nachtlawaai is er weinig aan te doen.
Je buren heb je voor lange tijd dus je wil die relatie ook niet totaal verzuren. Ik heb enkele opties:

2. De dochter is na haar school nooit gaan werken en runt al 3 jaar thuis een kapsalon, uiteraard alles in het zwart. Ik kan het eens voor hun voeten werpen. Schutting zetten tegen datum X of u dochter hangt.

Optie 2 zal iets minder goed vallen als 1 optie
Euhm...

Het is wel frappant dat we milieubelasting betalen, maar dat er geen extra belasting is voor mensen met dieren. Uiteindelijk produceren al die dieren veel uitwerpselen, die:

a) in het beste geval in vervuilende plastic zakjes in openbare vuilbakken worden gedumpt.

b) vaak gewoon op straat of in de graskant belanden.

c) in het slechtste geval worden opgeraapt met een plastic zakje en nadien met zakje en al gedumpt worden in de graskant/struiken.

Reken eens uit hoeveel honden er zijn, hoeveel uitwerpselen en de impact op het milieu en de daarmee gepaard gaande kosten...
Het is wel opvallend hoe dit soort threads de "verzuurde Vlaming" aantrekken.
 
En zo is dat met alles uiteindelijk, sommige mensen zijn nu eenmaal niet zo verantwoordelijk ingesteld. Bij een wildernis naast de deur (mijn geval) kan je ook gewoon je schouders eens ophalen, bij continue geluidsoverlast is dat al moeilijker. Buiten geregeld de politie langssturen voor nachtlawaai is er weinig aan te doen.
Klopt.
Het is wel opvallend hoe dit soort threads de "verzuurde Vlaming" aantrekken.
En ook hier ben ik het wederom met je eens.
 
Het is wel frappant dat we milieubelasting betalen, maar dat er geen extra belasting is voor mensen met dieren. Uiteindelijk produceren al die dieren veel uitwerpselen, die:

a) in het beste geval in vervuilende plastic zakjes in openbare vuilbakken worden gedumpt.

b) vaak gewoon op straat of in de graskant belanden.

c) in het slechtste geval worden opgeraapt met een plastic zakje en nadien met zakje en al gedumpt worden in de graskant/struiken.

Reken eens uit hoeveel honden er zijn, hoeveel uitwerpselen en de impact op het milieu en de daarmee gepaard gaande kosten...
Nu dacht ik even dat Mac terug was :frown:
 
Ik heb toch ook weet van een aantal akkefietjes in de buurt hier hoor:

- geurhinder komende van pony's - je staat er niet bij stil maar die dieren ruik je best van ver
- blaffende honden s'nachts
- kraaiende haan uiteraard
- mekkerende schapen - eerste idee was WTF maar proefondervindelijk eens gaan luisteren en 20 schapen die staan te wachten op voeder zijn heel intimiderend
- paarden die midden in de nacht beslissen om 50 keer rond de weide te lopen en daarbij hinniken

Gelukkig zelf geen last van, maar ben nogal tolerant daarin, overigens wel tevreden dat de dochter van een verre buur (200m) gestopt is met dwarsfluit - onze koe werd hier namelijk gek van :ROFLMAO: - maar voor zover ik weet kan een koe geen klacht indienen tegen een persoon.
 
Laatst bewerkt:
Ofwel heb ik onwaarschijnlijk veel geluk met de buren / diereneigenaars, of ik erger me niet zo snel. Situatie hier: links een weide met schapen, rechts een nerveuze Jack Russel, linksachter een haan, ergens ten velde in de buurt een ezel en dan in de buurt ook nog een vijver met kikkers.

- Schapen blaten en soms is dat heel frequent, soms maken die dagen geen geluid
- De Jack Russel keft als hij binnen wilt. Geluk met de buren die dat beest wel aandacht geven en geluidsoverlast blijft beperkt.
- De haan kraait elke ochtend. In de winter hoor ik hem niet (waarschijnlijk begint die er dan pas aan als ik al ben gaan werken) maar in de zomer is het prijs ergens tussen 5 en 6 's morgens
- De ezel heeft zijn momenten en dat gebalk is immens luid
- De grootste natuurlijk lawaaibron zijn hier echter de kikkers: de maand juni verzamelen die in een vijver om te paren en de bijhorende orgie kan blijkbaar niet zonder luid gekwaak. De hele nacht door! De bronstige amfibieën.

Nu, beesten maken doorgaans lawaai. Een hond die blaft moet je er dan ook gewoon bijnemen. Echter, de hondeneigenaar moet zijn beest ook wel in bedwang houden en zorgen dat de overlast zo min mogelijk is. We vinden het normaal dat ouders ervoor zorgen dat hun kinderen geen overlast bezorgen dus mogen we dat net zo goed van hondenbaasjes verwachten.
 
Hier een beetje zoals bij Thomas:
Achter me weides: schaap,kippen en paard dat ik nooit hoor en wat ezels die ik soms hoor balken, maar stoort me niet.
Rechtstreekse buren hebben 3 honden waar ze weinig mee doen. Lees als: niets mee doen, zelfs nog nooit die dieren zien uitgelaten worden en ik woon hier nu een jaar en ga zelf 2x per dag wandelen met de woef. 🙈
Die beesten lopen van 6u tot 20u binnen en buiten en blaffen soms. De buren daarnaast hebben ook ene die soms in de tuin zit en dan is het natuurlijk blaffestijn! De mijne mag eigenlijk zelfs niet meer in de tuin hierdoor, die laat zich direct opnaaien en gaat door het dolle heen. Als ze in de winter meer binnen blijven, hoor ik ze ook blaffen en huilen uit verveling doorheen de muren. Ik denk dat ik die honden 1u/dag echt hoor, maar dan verspreid over kleinere momenten doorheen de dag. Het zijn al oudere beesten, ik hoop oprecht dat ze die niet gaan "vervangen" als hun tijd komt... Al vrees ik ervoor!
Gepolst bij de buren hoe vaak ze mijn woef horen want ik weet dat hij nauwelijks blaft/jankt als ik er niet ben, maar met de verhuis mag hij niet meer in de woonkamer (hij zou de hele tijd blaffen aan het raam op de buurhonden die hij hoort) terwijl hij in de vorige woning overal in huis rond kon lopen.
Buurman met de 3 honden: "amai, ik wou dat ik zo een braaf beest had, moest het niet zijn dat je ermee wandelt, ik zou niet weten dat je er 1 hebt!
Buren aan de andere kant: "we horen die enkel als ik in de keuken sta, elders in het huis niet." Gevraagd of het vaak is? Niet dus. Eigenlijk enkel als de postbode passeert of als er iemand aanbelt. "Wat een verschil met die stomme keffers van de mensen die hiervoor woonden in jouw huis!"

Dit gezegd zijnde: de mijne had extreme verlatingsangst en het heeft 6 maand hard werken gekost eer die alleen kon blijven zonder de wijk bij elkaar te janken/huilen/blaffen. We hebben de buren die er rechtstreekse last van hadden ook ingelicht dat we er actief mee werkten en kregen daardoor VEEL krediet omdat ze echt hoorden dat we opbouwden en oefenden en natuurlijk geen uren aan een stuk thuis vertrokken met een hond die de boel bij elkaar jankte.
Als er een nieuwe hond komt, ga ik dus ook ZEKER de buren verwittigen dat er gewerkt zal worden aan alleen blijven zodat er geen overlast is.
 
Mijn hond blafte vroeger ook soms hoor, dat kan je niet vermijden. Achter ons is een wandelwegje en als daar een wandelaar passeert vliegt de hond van wat verderop in de straat ook naar achteraan in de tuin.

In augustus waren moeder en dochter op vakantie, ze waren te laat om een hondenhotel te boeken dus kwam er een vriendin van de dochter er een weekje wonen. Die vriendin ging dan uit feesten, kwam om +/- 4u thuis en vond er dan niet beter op om die honden te lossen. Is die week 3x gebeurd.
Of enkele maanden daarvoor zat de ex-vriend zijn hond bij haar, die hond mocht niet in huis. Die begon in het midden van de nacht een massa kabaal te maken. Uiteindelijk maar opgestaan en gaan kijken. Heb ik mijn mountainbike-schoenen met carbonzolen gepakt en daar buiten eens goed mee op elkaar geklopt. Maakt een oorverdovend lawaai. Ik zag bij de aanpalende buren overal de lichten aan gaan en de hond stopte ook een tijdje met janken. Enkele dagen later was die hond er weer weg.

Misschien ben ik inderdaad intolerant?
 
Terug
Bovenaan