Ervaringen met buren hun hondenoverlast

Eigenlijk is de wetgeving heel duidelijk: dieren mogen geen abnormale hinder veroorzaken 'door aanhoudend geblaf, geschreeuw of gekrijs'. Indien dat wel het geval is, is de houder van het dier strafbaar.

Maar dan moeten ze werken bij de politie :oi22:
Probleem is dat iedereen daar een andere invulling aan geeft ;). Wij hebben hier paar jaar geleden ook miserie gehad met onverdraagzame buur en onze hond. Een hond waakt en verdedigt zijn domein. Als onze hond buiten zit blaft hij als hij iemand ziet die hij niet kent en zeker naar honden. Hij haalde ook dat artikel aan. Maar onze hond zit ‘s nachts binnen, sowieso ligt die na 20u altijd bij ons in de woonkamer. Meneer werkt ‘s nachts, slaapt overdag en is van 1 blaf al wakker en kan de slaap niet meer vatten als hij wakker is. Niet mijn probleem, dan zijn oordoppen het ideale antwoord.
Wijkagent is meermaals komen controleren zonder wij dat wisten en kon geen overlast vaststellen. Toppunt was dat hij buiten zat wanneer de wijkagent hier kwam aanbellen, onze hond bleef doodbraaf op terras liggen zonder ook maar 1 blafje. Voor hun het bewijs dat er niets aan de hand was. Ze zeiden dat bij overlast er meestal meerdere klachten binnenkomen en dat was nu niet het geval.

Wij hebben de buur wel aangegeven dat we de hond corrigeren als hij blaft, we roepen hem onmiddellijk binnen. Intussen doet de buur vriendelijk tegen ons.

Onze nieuwe tuin zou ik willen afzetten met panelen zodat de hond de straat niet ziet. Als hij niets ziet gaat onze hond al zeker niet blaffen, wil niet opnieuw discussie. Anderzijds wil mijn vriend wel dat hij waakt wanneer dat nodig is, het is op zich wel een goede waker, hij maakt goed het onderscheid tussen wie hij kent en wie niet. Op mensen die dagelijks met hun hond hier passeren zal hij niet reageren.
 
Ook al veel buren gehad met honden.
Woon naast een huurwoning en elk gezin die er al verbleef had honden.

Ik denk het beste is dat ze je gewend worden, dan blaffen ze minder heb ik de indruk. Probleem is wel als je bezoek hebt en buiten komt, dan beginnen ze te blaffen naar die "vreemde mensen (aka je bezoek)".
Ergste was een husky die constant baantjes sprintte in een klein tuintje, ze gingen volgens mij nooit of zelden met die hond gaan wandelen. Die hond kwam helemaal gek denk ik. Blafte hele dagen, moesten ze elke keer binnen roepen of naar hem roepen dat hij stil moest zijn. (ik zou me schamen moest ik hun zijn) Toen ze er nog 2 bij kochten, waren ze wel gezamelijk wat stiller.

De buren die ik nu heb, hebben ook ne hond, duitse herder, vanaf ik m'n achterdeur opendoe komt hij kijken, en loopt langs de omheining mee om mij te bekijken. Blaft gelukkig niet te veel.


TLDR: veel mensen hebben dag vandaag nul verantwoordelijkheidsgevoel meer, wil je een huisdier? Ok maar zorg dan dat een ander er geen last van heeft en leer het wat manieren. imho
Zelfde met uw kinderen btw.


just my 2 cents
 
Onlangs hebben we eens naar de wijkagent gebeld, om te vragen wat we met ne kapotte fiets moesten doen die iemand hier had neergeplant. Die mens werd gewoon kwaad, hij zei dat we hem voor zo'n prul niet moesten lastigvallen en hij hing gewoon de telefoon op. :S

Ik zeg niet dat elke wijkagent zo is, maar dat is natuurlijk geen goeie reclame. Het is nu niet dat die mens echt veel te doen heeft. En zelfs al is dit zijn taak niet, hij had een beetje redelijk kunnen blijven aan de telefoon. En al zeker omdat we eerst ne email hadden gestuurd en hij daar niet eens op reageerde.

Beetje off-topic misschien maar hier dezelfde extreem slechte ervaring met de wijkagent.

Wijkagent passeert hier ten eerste al nooit. Tot daar het begrip "wijkagent", lijkt me eerder "bureau-agent" te zijn.
Op mails reageren die amper, pas na verschillende malen aandringen.
Telefonisch krijg je die amper te pakken.

Concreet ging het bij ons om een marginale auto die plots voor onze deur geparkeerd stond, zonder nummerplaten. Maanden aan een stuk. Auto was ook niet gesloten en af en toe kwamen daar wat louche figuren aan sleutelen en trapten ze het weer af. Had hen aangesproken maar ze begrepen geen Nederlands, Frans of Engels. Het openbaar domein als werkatelier.
Lang verhaal kort: na talloze pogingen om contact te leggen met de wijkagent ging het eerst van "we gaan het bekijken" naar een "we kunnen niets doen omdat we niet weten van wie de auto is" of iets dergelijks. Die deden dus gewoon niets.
Tot even later toevallig de straat moest heraangelegd worden. Rarara, de dag vóór de werken: flikken bij de auto, takelwagen opgeroepen, 5 minuten daarna was de auto al weg. En plots kan het dus wel, op wonderbaarlijke wijze.

Volgens mij is de functie van wijkagent in het leven geroepen zoals de callcenters bij grote bedrijven: wat goedkope loonslaven neerplanten als bliksemafleider en pispaal om de frustraties van klanten/burgers te kanaliseren en het gevoel te geven dat er naar hen geluisterd wordt, maar vanaf het moment dat de telefoon neerligt er inhoudelijk gewoon geen hol om geven en niets mee doen. En intussen is de rest van de organisatie afgeschermd van die vervelende lastpakken van klanten/burgers. Ze zullen zelf wel bepalen wat ze gaan doen en wie ze gaan helpen.
 
Ik denk dat wijkagenten gewoon overbevraagd zijn tegenwoordig. Als ik hoor wat het gebied van onze wijkagent is.... dat is gewoon onmogelijk om iedereen nog te kennen en echt aanwezig te zijn. Die mens heeft ook zo veel probleembuurten dat het al bizar is dat we hem hier nog om de paar maanden zien voorbij fietsen. Ik kan mij perfect voorstellen dat een blaffende hond heel laag op die zijn prioriteitenlijstje staat.

Niet dat dat ok is eh. Want dat zijn problemen die mensen effectief ervaren en waar een oplossing voor gezocht moet worden. Maar dat is dan eerder het systeem dan de individuele wijkagent zijn schuld.
 
Ik denk dat wijkagenten gewoon overbevraagd zijn tegenwoordig. Als ik hoor wat het gebied van onze wijkagent is.... dat is gewoon onmogelijk om iedereen nog te kennen en echt aanwezig te zijn. Die mens heeft ook zo veel probleembuurten dat het al bizar is dat we hem hier nog om de paar maanden zien voorbij fietsen. Ik kan mij perfect voorstellen dat een blaffende hond heel laag op die zijn prioriteitenlijstje staat.

Niet dat dat ok is eh. Want dat zijn problemen die mensen effectief ervaren en waar een oplossing voor gezocht moet worden. Maar dat is dan eerder het systeem dan de individuele wijkagent zijn schuld.
Idd. Bij ons zijn er iets meer dan 4000 mensen in het gebied van de wijkagent. Onmogelijk om die allemaal te kennen.
 
Terug
Bovenaan