Ervaringen met betontegels?

Wij gaan binnenkort een terras aanleggen en dachten hiervoor grote betontegels te gebruiken (genre eurodal, megasmooth, carreau, allen van Ebema). Nu lees ik online eigenlijk veel negatieve recenties hierover. We houden van de look van beton, maar zijn nu toch aan het twijfelen of we geen keramische tegel moeten nemen...

Ik vind het er mooi uitzien, maar in de boekjes zie je natuurlijk enkel tegels die net gelegd zijn. Heeft iemand dergelijke tegels die al enkele jaren liggen? Zien ze er inderdaad zo snel slecht uit en kost het veel onderhoud? Of vind ik enkel de horrorverhalen online en zijn dit de uitzonderingen?

Als iemand ervaring heeft met gelijkaardige tegels van andere merken zoals bv Marlux, ook altijd heel welkom 🙂 Dank alvast!

Wij hebben hier een terrras met Ebema 1x1 tegels sedert maart 2019. Is in de herfst/winter heel gevoelig aan groene aanslag, maar eenmaal per jaar afkuisen met groene aanslagreiniger en die staan weer proper.

Ik heb op onze oprit een pad van Eurodals (200 x 100), een tweetal cm uit elkaar. (Ik denk niet dat je die mooi aansluitend zou kunnen leggen met kleine voeg, geen idee hoe ze dat voor terassen doen).
Die liggen er nu bijna 1 jaar (en hebben nu hun eerste winter doorgemaakt). Niets aan te zien. Hebben nog steeds dezelfde kleur en daar is niets afgebroken.

Aan weerszijden daarvan is waterdoorlatende tegel met grind dus er komt ook geen gras in de buurt van die eurodals. Tussen de eurodals eveneens grind.

Mijn vriendin wou liever een "klinker" kiezen dan een keramische tegel, dus hier is het uiteindelijk ook een betontegel geworden.

Onze opirt+terras zijn in marlux tegels 1,2x1,2m, light grey.

In onze vorige woonst was het terras een keramische tegel. Deze spuit je iets makkelijker proper, dan de beton tegel. Alsook heb je geen voegen. Maar met een tegel van 1,2x1,2m zijn de voegen ook beperkt.

Ik doe hier toch steeds de lente schoonmaak en tot nu toe vind ik dat naar onderhoud toe niet wereldschokkend (in vergelijk met de vorige woonst). Aan de noordkant hebben we geen tegels liggen, daar is het grind.

Ik doe hier toch steeds de lente schoonmaak en tot nu toe vind ik dat naar onderhoud toe niet wereldschokkend (in vergelijk met de vorige woonst). Aan de noordkant hebben we geen tegels liggen, daar is het grind.

Merk je een verschil qua slijtvastheid?
Ik heb vooral schrik om snel krassen of vlekken te maken op een betontegel.

Wij hebben de zelfde klinker liggen als @Bimmer maar wel in maatje 20*30. Er zit een 'gladde' afwerking op die goed tegen vuil kan. Op ons terras zijn er toch nog geen vlekken te zien ondanks dat daar toch al wel wat op gemorst is.

Wij hebben een megategel van 1x1m liggen carreau zwart. Sinds 2017. Weinig gedoe mee, vooral de snelle plaatsing vond ik goed. (Op 1 dag alles geplaatst)

Nadien nog verbouwd, en gewoon kunnen weghalen en terugplaatsen.

Keramische tegel heeft ook nadelen.

Merk je een verschil qua slijtvastheid?
Ik heb vooral schrik om snel krassen of vlekken te maken op een betontegel.

Ik had zwarte betontegels 60x60, die kunnen strak gelegd worden hoor.
Natuurlijk is dat net zo gevoelig aan vlekken als een betonklinker, maar dat trekt na een tijdje weer weg van de zon.
Ik schuurde die 1x per jaar af met javel en dan met de tuinslang proper spoelen...

Terug
Bovenaan