Ervaringen met aannemers

Kheb daar nu geen ervaring mee, maar is het niet de bedoeling om voordat ge het dichtmaakt er een druktest op uit te voeren? Die perskoppelingen van Viega bijvoorbeeld zijn toch zo gemaakt dat die meteen beginnen lekken als je bent vergeten te persen?
Awel, er zaten stops in in zijn ruwbouwfoto, maar het idee van inbouwdozen is om nadien met propere chroom buisjes te werken. Dat zijn koperen buisjes die verchroomd zijn met 1/2" schroefdraad en een o ring als afdichting. . Als dat buisje niet goed ingedraaid is of er een brokje cement/plaaster tussen o ring zit kan dat wel eens lekken ...

Over Ramaco heb ik letterlijk nog nooit iets positiefs gelezen of gehoord.

Ramaco maakt deel uit van de Huysman Group (waaronder Huysman Bouw die ook SOD doet).
Rijke familie uit het Meetjesland.

Opletten met namen en firma’s te noemen. Ik heb zo al genoeg fora weten sluiten. Jammer dat het eigenlijk niet mag want zo zou rap het graan van het kaf gescheiden zijn.

@ mac be, misschien kan je beter beroep doen op een pool/bulgaar. Ik heb er een paar in mijn netwerk. Ik heb zo ook mijn huis gerenoveerd. Ik heb daar niets op aan te merken en nooit problemen mee gehad. Voor mij hoeven de "Belgen" echt niet langs te komen. Te duur en om 15:00 zijn ze al weg. Soms moet je het warm water niet terug gaan uitvinden he ;)

Ramaco maakt deel uit van de Huysman Group (waaronder Huysman Bouw die ook SOD doet).
Rijke familie uit het Meetjesland.

Van de groep heb ik al gehoord, maar ik heb nog geen ervaringen gehoord met hen. Maar ik herhaal: specifiek over Ramaco heb ik alleen nog maar slechte dingen gehoord. Zowel van klanten als van andere aannemers die hen bezig zien of hun werk zien.

Opletten met namen en firma’s te noemen. Ik heb zo al genoeg fora weten sluiten. Jammer dat het eigenlijk niet mag want zo zou rap het graan van het kaf gescheiden zijn.

Het is jammer dat er geen deftige website bestaat voor reviews van aannemers. Toen ik nog aannemers zocht bestonden er wel een klein aantal, maar geen enkele was eigenlijk relevant. Je hebt wel Facebook reviews en Google Maps reviews, maar da's toch niet hetzelfde.

Ergernis tuinaannemer.

- heeft blijkbaar diverse werven lopen dus hij doet eens voort hier en dan eens daar.
Als hij dan eens voortdoet en tussentijds factureert belt hij 10 minuten nadien om te zeggen dat hij een mail heeft gestuurd met de factuur.

Dude, ik heb 14d tijd om uw facturen te betalen. En gezien hij ook stukken en brokken verder doet, betaal ik dus ook maar op dag 14.

Laatst bewerkt:
Eens een verhaaltje van de andere kant ook. Klant die deze week belde om nen nieuwe wc-bril te komen plaatsen. Die zei, ja mijn vrouw is de zondagvoormiddag thuis.

Wij ooit eens geprobeerd in het Leuvense een loodgieter te vinden om twee WC potten op te hangen. Uit miserie het materiaal zelf gaan halen en het uiteindelijk zelf gedaan.

Eens een verhaaltje van de andere kant ook. Klant die deze week belde om nen nieuwe wc-bril te komen plaatsen. Die zei, ja mijn vrouw is de zondagvoormiddag thuis.
Merk ik de laatste tijd ook wel dat veel klanten op dat gebeid ook geen schaamte kennen. Al enkele zondagen de gsm gewoon moeten uitzetten. Ik zou alleszins ook wel een aantal pagina's kunnen voltypen met "ervaringen met particulieren" :tongue:

Is de laatste tijd echt zot.

Vorige week zondag om 17u15 een oproep (was net te laat om op te nemen) gevolgd door een sms "is een offerte gratis, kan u mij hierover vandaag nog terugbellen aub?".

Ik spreek af met mensen in de de week zowel overdag als 's avonds ('s avonds start laatste afspraak rond 19u30, dan ben ik meestal zelf maar thuis tegen 22u) of op zaterdag (bij voorkeur in de voormiddag). Enkel vrijdagavond en zondag spreek ik niet af. Dan heb je dus toch mensen die er quasi op staan dan af te spreken en duidelijk laten blijken dat ze het ongehoord vinden dat je dan geen tijd maakt voor hen. Als de bouw van uw huis van 100duizenden euro's het u niet waard is om eens wat tijd vrij te maken dan hoeft het voor mij ook niet.

Heel veel rechte lijn zit er niet aan de bedrading van die schakelaar. En waarom zowel boven als beneden ingeslepen? Mij hebben ze elektriciteit boven uw contactpunt altijd als een doodzonde verkocht :). Kan natuurlijk weer naar fabeltjes geluisterd hebben.
Bij klassieke elektriciteit ga je van uw schakelaar rechtstreeks naar de verlichting dus omhoog.
Al ziet dit er niet klassiek uit als ik de kabels zie. Maar zou niet weten waarom je niet omhoog mag.

Heel veel rechte lijn zit er niet aan de bedrading van die schakelaar. En waarom zowel boven als beneden ingeslepen? Mij hebben ze elektriciteit boven uw contactpunt altijd als een doodzonde verkocht :). Kan natuurlijk weer naar fabeltjes geluisterd hebben.
Is inderdaad niet conform AREI, leidingen in muren mogen alleen horizontaal en verticaal, niet schuin...

Maar zou niet weten waarom je niet omhoog mag.
Het Arei spreekt van bij voorkeur in de hoeken of naast deurlijsten omhoog te gaan, maar denk inderdaad niet dat dit niet mag.

Is inderdaad niet conform AREI, leidingen in muren mogen alleen horizontaal en verticaal, niet schuin...

Het Arei spreekt van bij voorkeur in de hoeken of naast deurlijsten omhoog te gaan, maar denk inderdaad niet dat dit niet mag.
Het voorbeeld op de foto is naast deurlijsten dus ok.
Mijn architect zei zelf dat (lang) horizontaal niet mag omdat je dan stevigheid van uw muur wegneemt.

Is inderdaad niet aan te raden qua stabiliteit, maar had het hier enkel over wat het AREI zegt natuurlijk.
Denk sowieso dat de onvoorspelbare baan eerder een probleem zou zijn, maar natuurlijk eens dat is weggewerkt gaat er ook geen enkele controleur meer over vallen.

Paar pagina's terug:

(...)
Maar dan moet ik altijd denken aan die (quasi) enige aannemer waar ik wél tevreden van ben: mijn elektricien. Een man die resoluut gaat voor kwaliteit (...)

En dan die schuingeslepen muur zien... Moet je al niet vragen wat een miserie mac gekend heeft met al de rest. 😵‍💫

Het is een verbouwing hé dus dan moet je altijd wat aansluiten op de bestaande situatie. Beneden is het quasi nieuwbouw maar deze ruimte op het verdiep is de overgang van het oude (eerder gerenoveerde) en nieuwe gedeelte. De voeding komt van beneden en hij moest sowieso naar boven om aan te sluiten op de kabel van het lichtpunt van die ruimte. Recht omhoog kon wellicht niet omdat hij anders in de lento (latei) van de deuropening zou zitten.

Geen slecht woord over mijn elektricien wat mij betreft. Een baken van vertrouwen geweest gedurende mijn verbouwing. Hij heeft me zelfs tips&tricks gegeven en zaken gerapporteerd van op de werf buiten zijn vakgebied zodat ik kon ingrijpen waar nodig. Dit is tevens de man die een paar jaar geleden burnout heeft gehad omdat hij alle miserie, je m'en foutisme en doorschuiven van verantwoordelijkheden op de werven niet meer aankon. En ik begrijp hem volledig. :p

Paar pagina's terug:

En dan die schuingeslepen muur zien... Moet je al niet vragen wat een miserie mac gekend heeft met al de rest. 😵‍💫

Zie omstandigheden hierboven geschetst.

Dus als je dan toch noodgedwongen wat opzij moet, is het dan qua stabiliteit niet beter om schuin te gaan i.p.v. een stuk volledig horizontaal waarbij je een volledige baksteen doormidden slijpt?

Dat klein stukje diagonaal gaan is perfect toegestaan en zelfs gangbaar, zeker aan deuropening, omdat ge anders de linteel moet inslijpen en dat is al helemaal not done.

Horizontaal slijpen mag dan mss wel volgens AREI maar daar gaat uw architect/ingenieur echt niet mee kunnen lachen als dat over wat afstand gaat.

Ergernis tuinaannemer.

- heeft blijkbaar diverse werven lopen dus hij doet eens voort hier en dan eens daar.
Als hij dan eens voortdoet en tussentijds factureert belt hij 10 minuten nadien om te zeggen dat hij een mail heeft gestuurd met de factuur.

Dude, ik heb 14d tijd om uw facturen te betalen. En gezien hij ook stukken en brokken verder doet, betaal ik dus ook maar op dag 14.

Teken aan de wand dat hij platzak is en tussentijdse facturen nodig heeft om die materialen voor die andere werken te bekostigen.

Terug
Bovenaan