Ervaringen met aannemers

'zoeken'? Ben je daar dan even van moeten bekomen?

De aannemer die een plaatsbezoek moet doen, meestal een hoop tijd kwijt door onnozele zaken die niet tot de kwestie behoren. De boel moet opmeten. Daar nog een offerte voor moet opmaken en daarna nog wat 'vragen' moet beantwoorden.

Gewoon even melden dat hij bedankt is voor de offerte maar jullie voor een andere partij kiezen. Kunnen die 2 extra minuten nog bij je zware zoektocht?

Je bedoelt zoals hier?

bellen
nog eens bellen
mail sturen
bellen --> ah u zal terug bellen
nog eens bellen
'of je binnen een half uur kan komen? tuurlijk'
'2 uur later..'
'bla bla ok ik zal vanavond een prijs sturen, we kunnen da waarschijnlijk in oktober/november nog doen'
We zijn ondertussen 2 weken, 2 mails en een dagelijks telefoontje ( dat niet opgenomen wordt) verder

Dat voor drie verschillende..

dus nee als ze uiteindelijk alle 3 een prijs sturen dan mogen die die 2 die het niet worden inderdaad zelf uitvissen waarom niet.

Je bedoelt zoals hier?

bellen
nog eens bellen
mail sturen
bellen --> ah u zal terug bellen
nog eens bellen
'of je binnen een half uur kan komen? tuurlijk'
'2 uur later..'
'bla bla ok ik zal vanavond een prijs sturen, we kunnen da waarschijnlijk in oktober/november nog doen'
We zijn ondertussen 2 weken, 2 mails en een dagelijks telefoontje ( dat niet opgenomen wordt) verder

Dat voor drie verschillende..

dus nee als ze uiteindelijk alle 3 een prijs sturen dan mogen die die 2 die het niet worden inderdaad zelf uitvissen waarom niet.

Ik begrijp al niet dat je iemand 10x moet bellen. Als iemand hier na 2x bellen geen verdere interesse meer toont houdt het al op langs mijn kant hoor. Er zijn toch aannemers genoeg? Bel dan iemand anders, want die ene heeft klaarblijkelijk geen interesse of tijd. Dus die moet je niet perse naar je werf halen want die gaat toch geen moeite doen. Kon je vermoeden na de 9e keer bellen imo..

(wat niet wil zeggen dat hij dat van de eerste keer beter zou melden. Maar blijkbaar is het 'niet melden' dan iest voor beide partijen? Maakt de ene niet beter dan de andere he)

Ik begrijp al niet dat je iemand 10x moet bellen. Als iemand hier na 2x bellen geen verdere interesse meer toont houdt het al op langs mijn kant hoor. Er zijn toch aannemers genoeg? Bel dan iemand anders, want die ene heeft klaarblijkelijk geen interesse of tijd. Dus die moet je niet perse naar je werf halen want die gaat toch geen moeite doen. Kon je vermoeden na de 9e keer bellen imo..

(wat niet wil zeggen dat hij dat van de eerste keer beter zou melden. Maar blijkbaar is het 'niet melden' dan iest voor beide partijen? Maakt de ene niet beter dan de andere he)
Zoals Musk zegt ik zal het ze laten weten als ze zelf correct geweest zijn. ( net zoals ik ook altijd de factuur betaal de dag dat ik ze krijg)

alleen ben ik dat nog nooit tegen gekomen.

En ik zoek iemand die een houten afsluiting van 2,5m hoog wil repareren er zijn er blijkbaar niet zoveel die dat doen zonder heel de tuin af te graven. Ik spreek natuurlijk ook wel van Noorwegen en niet Belgie, iets minder bevolkingsdichtheid hier. Maar voor zover ik hoor van mijn ouders is het daar hetzelfde.

Ja ok fair enough.

Zonder de situatie te kennen van je omheining, je begrijpt waarschijnlijk ook wel dat 'repareren' voor velen al iets is waar ze hun tijd niet insteken.

Puur rationeel bekeken:

Je moet ter plekke gaan (los van de bevolkingsdichtheid en wrsch grotere afstand daar), ben je 2u mee bezig.

Aan je bureau kruipen, prijs maken, opstellen, mailen. Uurtje werk. (incl misschien nog een prijs opzoeken bij leverancier oid).

En dan een herstellings werkje doen waar je 9/10 heel weinig mee verdient. Of 'mag' verdienen van de klant want alles is al te duur op voorhand. En als je uiteindelijk klaar bent is dat nog altijd geen super referentie dat je daar hebt neergezet.

Het is belangrijk om te weten welke aannemer welke jobs wil doen. Iemand die pakweg omheiningen plaatst en werk zat heeft moet je niet bellen voor dergelijke zaken. Dat is eerder voor een eenmanszaak of klus dienst.

Het is mijn job, en waarschijnlijk evident omdat ik heel veel aannemers ken en weet wie wat wil doen. En dat is voor een particulier misschien wel de valkuil

* edit: en om het cru te zeggen (daarom dat ik ook de tijd aanhaalde) zijn dat bedrijven die winst willen maken. Geen bedrijven om de particulier te 'dienen/helpen'. Ik wil op het einde van de rit betaald worden. Net zoals je zelf ook niet gratis wil gaan werken. En dan kies je nu eenmaal werk waar je meer aan verdient. Want er zijn maar x aantal uur in een dag.

Een collega zei dat door de inflatie en de hogere prijzen van materialen, ik morgen plots een hogere factuur zou kunnen krijgen van de aannemer. (plaatsen van rolluiken). Ik heb gezegd dat ie onzin verkoopt, dat een aannemer na een 'definitieve offerte' die door alle partijen ondertekend is, niet zomaar de offerte nog mag wijzigen én dat prijsstijgingen vanaf dan op kosten zijn van de aannemer.

Die collega beweert echter dat ik net onzin verkoop en dat de aannemer de prijs zelfs nog mag verdubbelen als ie wil.

Ik ben voor 99% zeker dat ik gelijk heb, maar voor de zekerheid vraag ik het hier nog even na. De plaatsing is voor rond 1 oktober.

Een collega zei dat door de inflatie en de hogere prijzen van materialen, ik morgen plots een hogere factuur zou kunnen krijgen van de aannemer. (plaatsen van rolluiken). Ik heb gezegd dat ie onzin verkoopt, dat een aannemer na een 'definitieve offerte' die door alle partijen ondertekend is, niet zomaar de offerte nog mag wijzigen én dat prijsstijgingen vanaf dan op kosten zijn van de aannemer.

Die collega beweert echter dat ik net onzin verkoop en dat de aannemer de prijs zelfs nog mag verdubbelen als ie wil.

Ik ben voor 99% zeker dat ik gelijk heb, maar voor de zekerheid vraag ik het hier nog even na. De plaatsing is voor rond 1 oktober.
Wat staat er in de kleine lettertjes op de offerte?

'zoeken'? Ben je daar dan even van moeten bekomen?

De aannemer die een plaatsbezoek moet doen, meestal een hoop tijd kwijt door onnozele zaken die niet tot de kwestie behoren. De boel moet opmeten. Daar nog een offerte voor moet opmaken en daarna nog wat 'vragen' moet beantwoorden.

Gewoon even melden dat hij bedankt is voor de offerte maar jullie voor een andere partij kiezen. Kunnen die 2 extra minuten nog bij je zware zoektocht?
Heb zo ooit eens een offerte gehad voor isoleren en uitbekleden van kamers en zolders, daar stond letterlijk 1 lijntje op "isoleren zolders" met nen prijs bij. De andere offerte was 2paginas. Als em geen moeite doet voor een offerte doe ik geen moeite om dan nog iets te laten weten.

Wat staat er in de kleine lettertjes op de offerte?
Het enige dat in de definitieve offerte daarover staat is hetvolgende: "Wegens de sterke prijsstijgingen van de bouwmaterialen zijn onze offertes slechts 1 maand geldig, prijsgeldigheid na bestelling is 6 maanden.

Voor het overige staat hier helemaal niets over in, ook niet in de kleine letterkes. (van de algemene voorwaarden)

Offerte dateert van 25 mei. Ondertekening 11 juni. 6 maanden = 11 december. Levering is normaal gezien in oktober.

Laatst bewerkt:
eens een offerte ontvangen voor een poort van 14000 euro. De twee concurrenten konden het voor 5000. Die heeft me toch ook nooit gehoord ze. :p

Een vraag: Er staat in de kleine lettertjes dat als de levering vertraging op loopt ik NOOIT meer de bestelling kan annuleren en er permanent aan gebonden ben.

Nu stel dat ze pas in mei 2023 komen leveren (om het even in het absurde te trekken). En ze vragen ineens het dubbele van de overeengekomen prijs. Dan kan ik de bestelling niet annuleren en moet ik het dubbele betalen?

Wat zegt de wet hier eigenlijk over?

Een vraag: Er staat in de kleine lettertjes dat als de levering vertraging op loopt ik NOOIT meer de bestelling kan annuleren en er permanent aan gebonden ben.

Nu stel dat ze pas in mei 2023 komen leveren (om het even in het absurde te trekken). En ze vragen ineens het dubbele van de overeengekomen prijs. Dan kan ik de bestelling niet annuleren en moet ik het dubbele betalen?

Wat zegt de wet hier eigenlijk over?
Ze kunnen hun prijs niet verhogen als daar niets over vermeld staat.
En er is ook nog een redelijke termijn die via de vrederechter kan aangehaald worden. Nu tekenen om 2-3 jaar te wachten, gaat het vredegerecht ook niet toelaten.

Hier een beetje hetzelfde gehad. Ingegaan op een offerte voor ramen en deuren, maar anderhalf jaar later nog niets gebeurd en aannemer negeert alle telefoons en mails. Dus gewoon een andere gevraagd. Als die daarvoor klacht indient, kan hij dat bijna nooit winnen.

Onze SOD is het wat aan het uithangen... Naast het late opleveren (een heel verhaal op zich) beweren ze plots dat de meterkast niet voorzien was in de aanneming en dat we hier even 5000 euro voor moeten opleggen... :angry: Iets waar we niet mee akkoord gaan, maar het is wel weer een hoop gedoe.

Onze SOD is het wat aan het uithangen... Naast het late opleveren (een heel verhaal op zich) beweren ze plots dat de meterkast niet voorzien was in de aanneming en dat we hier even 5000 euro voor moeten opleggen... :angry: Iets waar we niet mee akkoord gaan, maar het is wel weer een hoop gedoe.
Staan toch boetes op late oplevering in je contract normaal gezien? Hoe kan een meterkast niet niet in de aanneming voorzien zijn :unsure:

Aansluiting nutsvoorzieningen wordt soms wel expliciet uitgesloten in het bedrag omdat Fluvius soms onvoorspelbaar is qua prijzen, maar dit wordt natuurlijk wel altijd uitgevoerd en doorgerekend aan de klant. Bedoel je dat, @Shaddix of echt de meterkast?

Staan toch boetes op late oplevering in je contract normaal gezien? Hoe kan een meterkast niet niet in de aanneming voorzien zijn :unsure:
Ja klopt, we hebben ook al een aangetekend schrijven gedaan om daar aanspraak op te maken. Maar ik moet het nog zien gebeuren...

Aansluiting nutsvoorzieningen wordt soms wel expliciet uitgesloten in het bedrag omdat Fluvius soms onvoorspelbaar is qua prijzen, maar dit wordt natuurlijk wel altijd uitgevoerd en doorgerekend aan de klant. Bedoel je dat, @Shaddix of echt de meterkast?
Aansluitkosten en het regelen van de aansluitingen moesten we inderdaad zelf voor opdraaien, dat klopt en was duidelijk vanaf het begin. Ik heb het effectief over de meterkast. In het contract staat er "de nodige afkastingen worden voorzien", hun argumentatie nu is dat dit enkel gaat over afkastingen van leidingen enzo en dat een meterkast maatwerk is met een deurtje (vreemde uitleg TBH).

Ja klopt, we hebben ook al een aangetekend schrijven gedaan om daar aanspraak op te maken. Maar ik moet het nog zien gebeuren...

Aansluitkosten en het regelen van de aansluitingen moesten we inderdaad zelf voor opdraaien, dat klopt en was duidelijk vanaf het begin. Ik heb het effectief over de meterkast. In het contract staat er "de nodige afkastingen worden voorzien", hun argumentatie nu is dat dit enkel gaat over afkastingen van leidingen enzo en dat een meterkast maatwerk is met een deurtje (vreemde uitleg TBH).
Dat is toch helemaal geen maatwerk 😅. Hoe is de elektriciteit dan aangesloten? Gewoon losse kabels naar de plaats waar de kast dan moet komen?

En hoe komen die aan 5000€ voor die kast? 😳

Dat is toch helemaal geen maatwerk 😅. Hoe is de elektriciteit dan aangesloten? Gewoon losse kabels naar de plaats waar de kast dan moet komen?

En hoe komen die aan 5000€ voor die kast? 😳
Dat daar geen standaardkast over gezet kan worden snap ik wel (het is waar de gasleiding, het water en de teller van de elektriciteit staat) en het staat in een hoekje naast de trap.
Wat de kost wellicht opjaagt is dat de architect had voorzien dat het afgewerkt werd als een soort koker die tot aan de nok loopt (het zou dan op het eerste verdiep een verloren ruimte tussen voorgevel en trap naar de zolder dicht maken). Maar ik zou al tevreden zijn dat ze het gewoon op het gelijkvloers netjes is weggewerkt.

Weet er iemand wat ik bij volgende situatie kan doen. Ik heb een anderhalf geleden een loodgieter aangesteld voor een werk dat via de verzekering van de vorige eigenaar wordt gedekt. Uiteindelijk is hij vanwege omstandigheden (corona en een moeilijk te vinden onderdeel) dit werk eindelijk een half jaar geleden komen doen.
Nu zit de verzekering al heel lang te zagen bij mij voor de factuur maar die loodgieter komt er maar niet mee af. Keer op keer komt hij met een of ander foefje dat hij er binnenkort werk van maakt maar ondertussen zij we weer een aantal maanden verder...

Dus is het geen meterkast (https://www.solyd.be/nl/25d60-meterkast-vynckier-25d60-603523.html). Maar gewoon de gyproc afkasting rondom de meterkast met een toegangsluikje en de koker op de volgende verdiepingen met elk een toegangsluikje ?
Is het wel die meterkast, die wordt normaalgezien voorzien door fluvius. En die rekent die kost daarvan gewoon bij zijn offerte.

Laat dat er anders uit, en vraag een klusser om dat te voorzien met een paar toegangsluiken. Dat kost dan echt geen 5k euro hoor. Allez wat heeft dat als afmeting... 1m * 0,6-1m of zo ? En dit voor een hoogte van wat, ongeveer 6m?

Ik hoop dan wel dat je een kabelgoot hebt laten plaatsen in die koker, anders heeft zo'n koker nog niet echt veel zin...

Terug
Bovenaan