Ervaringen met aannemers

Dat stuk in het vet is corect maar ook fout. Ja er lopen dingen fout en dat is overal zo. Maar wat niet correct is dat het vaak aan de klant is om dat op te merken. Aan de klant om die kost te dragen.

Als de aannemer iets doet dat niet volgens specificatie is of iets kapot maakt of iets verkeerd besteld heeft of wat dan ook dan is dat niet iets dat de klant zijn probleem is of zou moeten zijn

En dat is waar het fout loopt en waar ik mac zijn frustratie goed kan begrijpen. Wel het grote geld scheppen maar veel nul verantwoordelijkheid nemen.
Uiteraard is het dan aan de firma om het op te lossen, dat zeg ik zelf ook hé, dat die bereidwilligheid de goede van de minder goede firma's scheidt én de klantentevredenheid uiteindelijk grotendeels zal bepalen.

Maar feit is ook dat je zelfs na de nodige oplossingen te hebben geboden én te hebben uitgevoerd, sommige klanten niet meer tevreden kan stellen. En die kunnen dan mss ook zo reageren als mac-bc nu, terwijl de firma eigenlijk overall best een goede reputatie en hoge klantentevredenheid kan hebben.

Kijk hé, je kan best gelijk hebben over het feit dat ze zaken hebben verprutst, maar uw laatste alinea doet je hele betoog gewoon compleet teniet. Ik hoop dan ook dat je niet zo reageert naar je aannemers toe, want het zou bij mij evengoed "salut en de kost" zijn.

In de bouw kunnen en zullen nu eenmaal zaken fout lopen. Het onderscheid zit hem in de bereidwilligheid en de manier waarop die zaken worden opgelost. Maar zelfs dan zijn er ook mensen die je niet meer tevreden kan stellen, zelfs na de nodige aanpassingen en oplossingen. Die denken over mij mss ook wel hoe jij nu over die "verkopertjes" spreekt. Terwijl ik, en zij wellicht ook, in eer en geweten ervan overtuigd ben een goed product te verkopen. Dat dan na mij, bij de uitvoering, zaken zouden foutlopen is jammer en vaak frustrerend. En mocht dat schering en inslag zijn ik zou niet 100% voor de firma kunnen staan waarvoor ik nu werk. Maar jouw conclusie over die "verkopertjes" is gebaseerd op enkel maar jouw slechte ervaring, mss ben jij één van de 5 op 100 die niet tevreden zijn, dan blijft die firma gewoon over het algemeen goed werk leveren en zijn jouw beweringen en uitspraken zwaar van de pot gerukt, respectloos en totaal onnodig. Zoals gezegd, mocht een klant zo over mij spreken, hij kan ook naar mijn goodwill en inzet fluiten om er nog iets van te maken.

Uiteraard reageer ik zo niet naar die aannemers. Zij zijn heer en meester. Zij bepalen de regels. En wij, klanten die premiumprijzen betalen, moeten op de knieën vallen als ze willen afkomen. Ik zit dus niet in de positie om zo te reageren, dus doe ik het ook niet. Maar ik denk het wel, en velen met mij wellicht ook zonder het in uw gezicht te zeggen.

Dat er zaken zijn die in de bouw kunnen foutlopen, dat moet je mij niet uitleggen. Maar zoals je duidelijk hebt kunnen lezen is er om te beginnen al een compleet gebrek aan kennis ter zake. Of vind jij het normaal dat je professionals betaalt à 45 euro per uur en dat ze nog minder weten van hun eigen job dan een complete leek? Dit gaat over basic compliance met wetgeving, niet om één of andere diepgravende assessment van een ingenieursbureau op die installatie hé. De basis van de basis, dat is alles wat ik vraag.
Daar begint het al. Als je op zo'n wankele basis start, dan organiseer je gewoon actief miserie bij uw klanten. Punt andere lijn. Geen excuses nodig, geen bullshit. Je weet wat je doet of je blijft er met je fikken af. Ik weet ook niet hoe je mensen moet opereren maar ik pretendeer het dan ook niet. Laat staan dat ik mensen mij laat betalen ervoor.

En zelfs dàt heb ik hen vergeven. Ik heb hen zelf de juiste informatie moeten geven, gezegd hoe ze hun job moeten doen en een volledig nieuwe kans gegeven zonder geklaag en zonder gezaag. Verbrodden ze het opnieuw.

En zelfs dàt heb ik hen vergeven. Op het einde was ik zelfs akkoord met een illegale installatie, zolang het maar werkte, terwijl ik nog steeds de volle pot betaald heb als waren het de zotste professionals.

Om dan te eindigen met een factuur in de bus om hun eigen geklungel recht te zetten. Kijk, je kunt drijven maar je moet ook niet overdrijven. Ik ben misschien wel een brave naïeve mens die zelfs al tevreden is met een illegale installatie maar daarom moet je mij ook niet helemaal uitmelken. Als ik met zo weinig tevreden ben, dan is dat omwille van een bepaalde levenshouding om mij niet zoveel op te moeten winden over relatief onbelangrijke dingen. Dat is niet omdat er IDIOOT op mijn voorhoofd staat geschreven en je kunt doen met mij wat je wil.

Laatst bewerkt:
Uiteraard is het dan aan de firma om het op te lossen, dat zeg ik zelf ook hé, dat die bereidwilligheid de goede van de minder goede firma's scheidt én de klantentevredenheid uiteindelijk grotendeels zal bepalen.
Tuurlijk maar als je de verhalen hier leest in hoeveel gevallen leidt zoiets niet voor een meerkost voor de klant. Zaken die opnieuw geschilderd moeten worden, andere aannemers die extra kosten aanrekenen omdat hun plannen aangepast moet worden, meer huur kosten omdat men over de oplevertermijn gaat, etc

Maar feit is ook dat je zelfs na de nodige oplossingen te hebben geboden én te hebben uitgevoerd, sommige klanten niet meer tevreden kan stellen. En die kunnen dan mss ook zo reageren als mac-bc nu, terwijl de firma eigenlijk overall best een goede reputatie en hoge klantentevredenheid kan hebben.
Lijkt me ook normaal, als de aannemer een fout maakt en dat oplost maar daardoor duurt alles wel 6 weken langer dan ga je niet meer tevreden zijn uiteraard. Dat goed oplossen na het maken van een fout is de verwachting, daar krijg je geen koekje voor.

Tuurlijk maar als je de verhalen hier leest in hoeveel gevallen leidt zoiets niet voor een meerkost voor de klant. Zaken die opnieuw geschilderd moeten worden, andere aannemers die extra kosten aanrekenen omdat hun plannen aangepast moet worden, meer huur kosten omdat men over de oplevertermijn gaat, etc

Lijkt me ook normaal, als de aannemer een fout maakt en dat oplost maar daardoor duurt alles wel 6 weken langer dan ga je niet meer tevreden zijn uiteraard. Dat goed oplossen na het maken van een fout is de verwachting, daar krijg je geen koekje voor.
Maar dan nog kan je best nog respectvol blijven, ipv het over "ongediplomeerde verkopertjes" te hebben die "meer verdienen dan mij" en ze te gaan vergelijken met gangsters die een oud vrouwtje overvallen.

En ik heb er begrip voor hé, voor de frustraties. Het gaat om wat voor de meeste mensen de grootste uitgave ooit uit hun leven is, en dat besef ik elke dag heel goed. Ik heb zelf ook verbouwd, veel zelf gedaan maar ook bepaalde zaken moeten laten doen, en daar hebben er ook sommigen fouten gemaakt die ze dan niet hebben opgelost. Zit zo ook in discussie met iemand (dan nog een buurman/kennis) over 500€ op een factuur van 16.000€. Ik weiger die te betalen omdat hij enerzijds zaken heeft aangerekend per uur die ik niet gevraagd heb te doen (en zelfs meermaals dat had aangegeven) en anderzijds omdat hij een paar chambranten van deuren had kapot gemaakt zeggende tegen zijn collega "kan geen kwaad, ze gaan die toch vervangen", wat dus niet zo was. Die dreigt nu met dagvaarding, kan best zijn en ik vind dat ook onrechtvaardig en frustrerend. Maar ik blijf wel altijd kalm en respectvol. Mijn ervaring leert mij dat je dan vaak gewoon sterker staat.

Maar dan nog kan je best nog respectvol blijven, ipv het over "ongediplomeerde verkopertjes" te hebben die "meer verdienen dan mij" en ze te gaan vergelijken met gangsters die een oud vrouwtje overvallen.

Ik heb voor iedereen evenveel respect. Ik gun ook iedereen een hoger salaris dan mij.

Maar het verbaast mij gewoon oprecht hoe bepaalde bedrijven zoveel geld kunnen verdienen terwijl ze een totaal gebrek aan kennis hebben in hun eigen core business. En dan stel ik die hoge lonen in vraag, ja. Ze worden tenslotte betaald met het geld van de klant, mijn geld dus, terwijl ik er gepruts en geklungel voor in plaats krijg. Dan heb je uw prioriteiten niet juist.

En ik heb er begrip voor hé, voor de frustraties. Het gaat om wat voor de meeste mensen de grootste uitgave ooit uit hun leven is, en dat besef ik elke dag heel goed. Ik heb zelf ook verbouwd, veel zelf gedaan maar ook bepaalde zaken moeten laten doen, en daar hebben er ook sommigen fouten gemaakt die ze dan niet hebben opgelost. Zit zo ook in discussie met iemand (dan nog een buurman/kennis) over 500€ op een factuur van 16.000€. Ik weiger die te betalen omdat hij enerzijds zaken heeft aangerekend per uur die ik niet gevraagd heb te doen (en zelfs meermaals dat had aangegeven) en anderzijds omdat hij een paar chambranten van deuren had kapot gemaakt zeggende tegen zijn collega "kan geen kwaad, ze gaan die toch vervangen", wat dus niet zo was. Die dreigt nu met dagvaarding, kan best zijn en ik vind dat ook onrechtvaardig en frustrerend. Maar ik blijf wel altijd kalm en respectvol. Mijn ervaring leert mij dat je dan vaak gewoon sterker staat.

Ik blijf altijd respectvol. Kalm blijf ik ook meestal. Maar achterliggend frustreren die zaken mij gewoon enorm, omdat een klant die dergelijke prijzen betaalt meer mag verwachten. Zo simpel is het.

Vind dat hij wel deels gelijk heeft.
Ik heb mij aannemer 195 000 euro betaald en veel dingen waren niet in orde.
In mijn regenwaterput kwam bijvoorbeeld geen regenwater terecht. Die mannen waren dat dan komen herstellen en waren toen nog steeds fout bezig. Moet ik als leek uitleggen dat de buis naar de put lager moeten liggen dan die naar de riolering (als soort overloop bij zware regen zoals in juli ). Y-stuk van dak dat dus gesplitst wordt naar de put en riolering.
Het water ging altijd naar de riolering ipv de put.

Ge zou denken dat mensen die al 20j in de bouw zitten toch de basis weten?

De elektricien van mijn aannemer kwam een ventilator op mijn badkamer installeren om de vochtige lucht af te voeren via de verluchtingsbuis. En hij was vertrokken zonder dat ik even kon gaan kijken.
Ik doe het licht aan, ventilator werkt, voel er eens aan als hij goed trekt. Blijkt de ventilator te blazen i.p.v. te zuigen. Zucht.
Nu, de aannemer kwam 's avonds nog langs en die heeft de ventilator dan omgekeerd zoals het moet.

Dat gaat niet om slim of niet slim. Of zeg je ook van zware gangsters die een roofoverval plegen op een oud, rijk vrouwtje dat ze "slim" zijn door op die manier aan hun geld te komen?

Neen, dit gaat om:
- Heb je enige beroepseer of niet?
- Heb je enig zelfrespect of niet?
- Heb je een greintje ethiek in u zitten of help je liever smeerlapperij organiseren als broodwinning?
- Enzovoort.
Ik heb het over uw belachelijke denkwijze van "ik ben langer naar school geweest dus ik moet meer verdienen".

Trouwens +/- gerelateerd aan dit topic.

Ik ga mss volgend jaar, mss het jaar daarna ( hangt wat af van budget) de badkamer renoveren. Alles er uit en van op de grond opnieuw opbouwen. Nu dit soort verhalen is mijn grootste angst natuurlijk. Ook al omdat ik weinig van loodgieterij ken. Hoe slecht een idee is om heel dat proces online te documenteren? Moet ik die aannemers daar van op de hoogte brengen?
Ik zou een badkamerrenovatie sowieso door één enkele aannemer laten doen. Je betaalt misschien wat meer, maar:

- één aanspreekpunt
- snellere doorlooptijd
- minder kans op prullen
- geen gedoe om 5 verschillende aannemers te coördineren

@mac-bc met die alpex van 16 heb jd wel een veel betere "trekdraad" dan zo een gewone trekdraad, daar kan je een veel grotere diameter mee doortrekken dan met een draadje.

Gisteren met 3 man afgesproken die vooraf komen kijken en weten dat ik met een krappe limiet zit dus niet eindeloos zal blijven offertes opvragen. Concreet referenties gevraagd via fb en andere bouwers en enkel bij hen gevraagd om langs te komen.
Aannemer 1 zou om 9u30 komen. Om 10u20 gebeld : jij staat voor morgen op mijn agenda! Wacht, ik kom af! Ik rij er een kwartierke op! 40 minuten later stond hij daar. Voor de rest wel iemand die het juist wil doen en uitleggen. Afspraken om volgende week materialen te gaan kiezen hebben we samen vastgelegd en over 4 weken neemt hij mijn badkamer onder handen.

2de persoon is de verhuizer die om 18u zou komen controleren of er een ladderlift nodig is of niet. Om 18u20 gebeld: zijn vrouw neemt op dat zijn gsm nog bij haar ligt en hij het vergeten zal zijn. Afgesproken om vanmorgen te komen kijken en hij was nu stipt op tijd.

Om 18u30 in de andere woning met de tuinier afgesproken, was wel op tijd, gisteren ook nog een offerte ontvangen en vandaag vroeg hij of ik akkoord was en hij het materiaal mocht bestellen.
1/3 deed het dus goed :unsure:
Ga je een nieuwe badkamer laten zetten? If yes: kan je wat voor en na fotootjes posten? Wij gaan binnenkort ook kijken voor een andere badkamer en dan is het interessant om eventueel wat ideetjes op te doen...
Je mag altijd laten weten met wie je in zee gaat ( mag in PM) en of je er tevreden van bent.

Bedankt!

Ga je een nieuwe badkamer laten zetten? If yes: kan je wat voor en na fotootjes posten? Wij gaan binnenkort ook kijken voor een andere badkamer en dan is het interessant om eventueel wat ideetjes op te doen...
Je mag altijd laten weten met wie je in zee gaat ( mag in PM) en of je er tevreden van bent.

Bedankt!
Totaal andere kant van het land 🤪.

De badkamer is rond 2005 gezet maar totaal mijn stijl niet. Om de kosten te drukken, ga ik enkel het bad laten vervangen: bad eruit, nieuwe tegels, nieuw bad, badwand, douchekop (helaas niet de ruimte voor een douche erbij 😭) en dan ben ik 4000 euro armer maar wel relatief zeker dat alles correct en lekvrij is geïnstalleerd en 10j garantie.

Voor de rest gaat mijn vader aan de slag:
Vloer wordt vervangen door een pcv kliklaminaat geschikt voor badkamers, de muurtegels gaan geschilderd worden, toilet vervangen door een gelijkaardig toilet, qua plafond ben ik er nog niet aan uit hoe ik het wil, radiator gaat er waarschijnlijk ook uit en vervangen door een elektrische handdoekendroger ofwel laten staan en schilderen en qua badkamermeubel heb ik dit besteld maar zonder de zijkolom om het wat ruimtelijke te laten voelen:

De bedoeling is om meer dit soort van sfeer te creëeren:
18835-hippe-badkamer-voor-het-gezin-hippe-badkamer-voor-het-gezin.jpg

Laatst bewerkt:

Bedankt!
Ik heb afgelopen jaar mijn badkamer laten vernieuwen (alles eruit).
Voor de douchewanden voor mijn inloopdouche ben ik gegaan voor op maat gesneden acryl-panelen. Het is duurder in aankoop echter dan tegels. Maar ik ben heel blij met het resultaat: enorm onderhoudsvriendelijk, geen voegen waar zeepresten of vuil of kalk achter kan blijven hangen. Nooit tegels die zullen loskomen. En het ziet er erg strak uit.

Bij opvragen offertes, de offerte die niet gekozen wordt, gaan jullie dan telkens de aannemer contacteren met de reden waarom hij niet gekozen werd?

Het probleem is het feit dat iedereen tegenwoordig aannemer kan worden. Er zijn zeker deftige stielmannen, sommigen worden ook aannemer, maar anderen kiezen gewoon het gemak op van loondienst in een grote firma.

Er zijn echter ook veel prutsers, sommigen kiezen ook het gemak op van een grote firma, waar ze kunnen knoeien in grote appartementsgebouwen of overheidsgebouwen, sommigen denken dat ze het wel kunnen en worden aannemer, vaak met de motivatie om snel veel geld te verdienen en dat kan in de bouw. Er is zeer veel geld te verdienen in de bouw.

Mijn ex werkgever is zo een echte brielman met een gigantisch ego. Toen ik daar ging solliciteren was hij aan het opscheppen met al zijn realisaties en wat hij allemaal bereikt heeft in 25 jaar installateur zijn, achteraf bleek dat geen enkele van die installatie van zijn hand kwam, maar hij telkens een goede gast in dienst had en met die zijn werk maakte hij reclame. Gaandeweg kwam ik ook bij installaties die van zijn hand waren en dat was even slecht uitgevoerd als een turnleerkracht die zijn ketel aansluit met flexibels. De flaters die ik van zijn hand gezien heb zouden tot een beroepsverbod moeten leiden.

Bij opvragen offertes, de offerte die niet gekozen wordt, gaan jullie dan telkens de aannemer contacteren met de reden waarom hij niet gekozen werd?
Nee. Als ik mij daar ook al mee zou moeten bezighouden. Alsof het al niet genoeg werk is om aannemers te zoeken, kiezen en op te volgen.

'zoeken'? Ben je daar dan even van moeten bekomen?

De aannemer die een plaatsbezoek moet doen, meestal een hoop tijd kwijt door onnozele zaken die niet tot de kwestie behoren. De boel moet opmeten. Daar nog een offerte voor moet opmaken en daarna nog wat 'vragen' moet beantwoorden.

Gewoon even melden dat hij bedankt is voor de offerte maar jullie voor een andere partij kiezen. Kunnen die 2 extra minuten nog bij je zware zoektocht?

De aannemer die een plaatsbezoek moet doen, meestal een hoop tijd kwijt door onnozele zaken die niet tot de kwestie behoren. De boel moet opmeten. Daar nog een offerte voor moet opmaken en daarna nog wat 'vragen' moet beantwoorden.

Gewoon even melden dat hij bedankt is voor de offerte maar jullie voor een andere partij kiezen. Kunnen die 2 extra minuten nog bij je zware zoektocht?
Ik ben toch ook van mening dat je toch het minste respect mag hebben voor hun mening en laten weten hoe de vork in de steel zit.

Ligt er bij mij puur aan op welke manier die offerte tot stand gekomen is.

Heeft die effectief tijd gemaakt en mij niet het gevoel gegeven dat het tussen de soep en de patatten al zijn, dan zal ik dat zeker laten weten als hij het niet geworden is.

Is die de afspraak nagekomen om +- op x uur op x dag langs te komen? Of als het niet gaat lukken mij iets heeft laten weten?

Is die offerte er ook binnen acceptabele tijd gekomen? (Lees ik heb er niet wekenlang achter moeten zagen)

Maar de kans is al groot dat hij het wel zal worden als hij aan bovenstaande redenen voldaan heeft natuurlijk.

Terug
Bovenaan