Ervaringen isolatiechapes: Starbeads LL40 en Thermotec 100R vs isolatieplaten?

rubenvb

Well-known member
Beste Beyondgamers!

Dit zal mijn eerste post zijn op het erge net opgezette nieuwe forum waar ik hopelijk nog meer plezier en verrijking ga beleven dan op 9lives.

We zijn offertes aan het vergelijken voor onze vloeropbouw en het komt eigenlijk neer op (degelijke) isolatiechape dat het gemakkelijkste/goedkoopste is.
De producten waar we tussen twijfelen zijn zoals voornoemd dus de Iso*Star Starbeads Low Lambda 40 en de Thermotec 100R.
De Thermotec komt op ruim €1000 duurder uit voor het totaalpakket, isoleert slechter, maar heeft schijnbaar een sterker internationaal profiel en roept meer ecologische voordelen.
We zouden hier een 25-tal cm van gebruiken als volledig geïsoleerde uitvullaag.

In mijn ogen zijn beide producten zeer gelijkaardig: je dumpt (heel) wat EPS bolletjes samen met een beetje cement en een speciaal effectief bindmiddel en je krijgt er semi-vloeibare isolerende ondervloer waarop je dan kan vloerverwarmen en normaal chapen.
Thermotec belooft 100% recycleerbaar en cyclisch te zijn, de belgische verdeler is zelf erg actief om dit te promoten.
De Starbeads is wat minder sterk in de marketing, maar vermeldt toch ook een gelijkaardige 100% recycleerbaarheid.
Daarnaast gebruikt Thermotec gerecycleerde EPS (wat zijn slechtere isolatiewaarde voor mij toch verklaart) en de Starbeads gebruikt nieuwe.
Ik snap dat dit soort product minder ecologisch/cyclisch is dan bvb dezelfde hoeveelheid EPS in plaatvorm (wegens beter te scheiden achteraf).
Het is en blijft in beide gevallen (platen en isolatiechape) EPS, wat "niet ecologisch" is, en deze isolerende chape bespaart in principe in uitvoeringskosten en belooft conceptueel beter te isoleren (wegens geen spleten tussen de platen etc.)

Bon, is er iets dat ik, naast de lichtjes verschillende thermisch en akoestische isolerende eigenschappen betreft, over het hoofd zie?
Heeft iemand hiermee enige vorm van ervaring zodat ik m'n keuze op meer kan baseren dan het financiële en de marketing van desbetreffende bedrijven?
 
Mijn architecte heeft ook al laten weten dat de werf opkuis zal nodig hebben nadat het gebeurd is (LL40).
Misschien iets om bij de aannemer op te drukken, dat ie het proper doet 😅.
En waarom dan?
Los van dat accidentje bij mij zou dit niets van opkuis nodig gehad hebben.
Zelfs de ramen werden niet afgeplakt met folie.
Dat is echt gewoon een dikke brij die uit een darm komt.
 
En waarom dan?
Los van dat accidentje bij mij zou dit niets van opkuis nodig gehad hebben.
Zelfs de ramen werden niet afgeplakt met folie.
Dat is echt gewoon een dikke brij die uit een darm komt.
Ze zei dat er overal bolletjes EPS lagen. Lijkt me ook slechte/rommelige uitvoering eerlijk gezegd. Of misschien had ze het over EPS platen. Geen idee. In ieder geval niet iets waar we over gaan vallen...
 
Wat ik wel nog kan herinneren en het kan daar op slaan natuurlijk.
- Tijdens het plaatsen is dat inderdaad een inmengeling en als ze daar rommelig zijn kan dat wel wat rondvliegen of wat restanten geven. Maar al zeker niet binnen in de werf zelf.
- Na plaatsing (enkele dagen later) kan je daar zonder problemen op stappen, maar dan ga je inderdaad de bovenste laag wat los stappen zeg maar, dan komt er dus af en toe zo eens een bolletje los. Maar echt overdreven is dat nu ook niet, en normaal gezien wordt vrij snel daarop de vvw en chape geplaatst he. Tenzij je ervoor zou kiezen om eerst te laten pleisteren maar dat zou ik afraden.
 
En waarom dan?
Los van dat accidentje bij mij zou dit niets van opkuis nodig gehad hebben.
Zelfs de ramen werden niet afgeplakt met folie.
Dat is echt gewoon een dikke brij die uit een darm komt.
I concur. Dat was hier even proper als het gewone chapewerk. Er is meer vuil gemaakt met de buitengevelisolatie te lijmen dan met die LL40 te storten.
 
passiefhuis maw? alles vlot onder 0.15 en dan nog eens allemaal in de ecologische variant :)
Zeker niet de bedoeling om passief te geraken. Daar zijn m'n ramen met gemiddeld U=0,9 niet goed genoeg voor, noch de iets minder conventionele vorm van ons huis. Het dak mag dan ook wel wat beter zijn, denk ik.

Wel gaan we enkel vloerverwarming hebben in de leefruimtes beneden (dus niet in de bergruimte) en niets of evt. later elektrisch bijverwarmen boven (bvb badkamer een paar minuutjes e.d.).
Qua inertie is er een betonnen trap naar de verdieping en al die cellulose moet iets daaraan doen, toch?

Ecologisch was inderdaad de bedoeling. Spijtig van al de beton (funderingsplaat nodig volgens ingenieur) en wapeningsijzer die erin gaan. En de bijhorende keuzes die je dan moet maken voor de vloerisolatie... Oh, en al die gevelsteen is ook niet echt ecologisch als je cradle to cradle denkt.
 
Kan ook eigenlijk weinig mis mee gaan. Zoals hierboven gezegd: ze storten een heel dikke cementgebonden brij uit en die nivelleren ze op hoogte tot het pas ligt. De methodiek is vrij gelijk aan chapewerken.
 
Binnen in huis viel het wel mee bij ons (los van 1 plaats waar ze er in geslaagd zijn om de plafond te raken), maar de gracht vooraan lag vol met eps bolletjes.. geen idee wat ze daar uitgestoken hebben. Gelukkig kwam de gemeente kort daarna de gracht onderhouden :shutup:. Maar ze waren niet alleen helaas, de meeste aannemers lieten de stukjes isolatie/pu schuim buiten in het rond vliegen eigenlijk (en tis nu niet dat het allemaal de goedkoopste waren ofzo), dus op ecologisch vlak hebben wij helaas geen goeie punten gescoord vrees ik..

Gisteren de telenet kabel ingegraven, en halve meter onder de grond ben ik nog wat eps korrels tegen gekomen..
 
Even dit topic weer oprakelen.
Wij gaan voor onze verbouwing ook werken met Starbeads LL isolatiemortel (15 cm) met daarop vloerverwarming. Voor de mensen die dit product ook gebruikt hebben, wat was jullie ervaring naar droogtijd? Idealiter zou ik hier op een woensdag of donderdag Starbeads laten storten, in het weekend vloerverwarming erop en de volgende week al chappe. Maar ik twijfel wat of die isolatiemortel dan voldoende droog zal zijn, en kreeg al wat tegenstrijdig advies daarover.
 
Laatst bewerkt:
Wij hebben hier anderhalf jaar geleden ook gekozen voor Star Beads LL40 (16cm) i.c.m. 6cm chape bovenop, geplaatst door Koen Renders.
Zeer tevreden van (proper gewerkt).

Ik denk dat wij die Star Beads toen toch zeker 2 weken laten drogen hebben alvorens er gechapt is.
 
Terug
Bovenaan