Ervaringen avondschool + Syntra, graduaat of bachelor: accounting

Googke

Active member
Beste,

Deel 1 -Algemeen
Iemand van de BG-bende die avondschool of een cursus na het werk heeft gedaan, maakt niet uit in wat eigenlijk, hoe waren jullie ervaringen?

Hoe was 't na een dag op 't werk in de winter waar de maandag hard inhakte, waar de kinderen of de hond een surprise in de ochtend achterlieten en je humeur naar de Filistijnen was. Hoe aanpakken met examens, en hoe nog tijd vrijmaken voor vrouw, kind en vrienden?

Deel 2- Googke wil accountancy administration volgen

Zelf zit ik zowat in een dead end job, tenzij ik een cursus volg (duh). Ik wilde graag een graduaat volgen, accountancy administration, in de hoop wat meer boekhoudkennis te hebben + meer afweten omtrent belastingen en BTW.
Alleen, kom ik hiermee ergens aan de bak? Iemand ervaringen hieromtrent? Ik wilde 't persoonlijk op de PXL volgen: https://www.pxl.be/accounting-administration en ook vele andere hogescholen in Vlaanderen bieden deze graduaat aan.

Op de infodag vroegen ze me echter of ik reeds een bachelor had. Die heb ik, weliswaar in een andere richting, en ze vonden 't dan zonde om een graduaat te volgen.
Ik had redelijk de indruk dat ze hun graduaat wat "downgraden" en dat zagen als een Magikarp terwijl de bachelor al een heuse Gyarados is, om in BG-termen te blijven.

Kan ik met een graduaat terecht op de arbeidsmarkt?
 
Een collega van mij heeft een cursus boekhouden gevolgd bij syntra en daar konden ze bij 1 van de vakken (ik dacht vennootschapsbelasting) hun punten bekomen via loting. Natuurlijk op voorwaarde dat gans de groep akkoord ging. Dus iedereen had tussen de 12-16 /20.

Dus zegt ook iets over het niveau lijkt me :unsure:
 
Op de infodag vroegen ze me echter of ik reeds een bachelor had. Die heb ik, weliswaar in een andere richting, en ze vonden 't dan zonde om een graduaat te volgen.
Ik had redelijk de indruk dat ze hun graduaat wat "downgraden" en dat zagen als een Magikarp terwijl de bachelor al een heuse Gyarados is, om in BG-termen te blijven.
Wat een redenatie weer ...

Kijk je hebt x gestudeerd maar je wilt een job in y. Maar je hebt niks dat je kwalificeert om y te doen. Oplossing volg een opleiding. Als iemand bij mij komt solliciteren vraag ik meestal wat voor waarde die persoon kan toevoegen aan 'mijn' bedrijf. Wat kan voor mij een voordeel zijn om jou aan te nemen. Als dit door een graduaatsopleiding kan, of door een syntra cursus dan zou ik zeggen doen.

Nu de waarde ervan, mensen die na hun studie nog de moeite doen om hun om te scholen of om bij te leren, hebben bij mij al een streep voor, bij wijze van spreken. Maar voor iedereen is dit natuurlijk anders. In mijn branch IT/elektronica, als je je job kent waarvoor je komt solliciteren dan ben je aangenomen. Heb je een graduaat/bachelor/master kan me weinig schelen (wat niet wilt zeggen dat elk zijn waarde heeft! ;-)).

Kortom moraal van het verhaal. Als je je wilt omscholen doen! Twijfel je aan de waarde van diploma/certificaat? Bel even een recruiter of hoor eens bij bedrijven wat hun mening is. Hierbij toon je al interesse wat enkel een plus kan zijn.
 
Het is me niet helemaal duidelijk waar je het wil gaan volgen (Syntra in titel maar nergens verder toegelicht) maar ga bij Syntra ook eerst even na welke "waard" jou diploma heeft. Ik persoonlijk gelijkaardig:
-Hoge school accounantcy-fiscaliteit niet afgemaakt, alle financiële vakken geen probleem maar (gebrek aan) mijn talenknobbel heeft me genekt.
-3 jaar "boekhouden" avondschool bij Syntra, op zich cava qua opleiding (vb deels zelfde lesgevers als in hogeschool), maar kwaliteit lag wel lager (minder uren, groep studenten diverse,...) en hier krijg je/kreeg je dan een "getuigschrift". Dit is echter niet overal erkend (o.a. beroepsorganisaties was een probleem, de ene wel, andere niet). Wel gelijkaardige ervaring als Belvedere86, je kon maximaal 1/3 van de uren vrijstellingen krijgen dus moest ik de lessen van X volgen. Lesgever kende mij echter nog van het jaar voordien (waar ik trouwens ook geslaagd was met vb 12/20) en stuurde mij de eerste les prompt naar huis met de mededeling: kom bij het examen maar eens terug en breng uw punten van vorig jaar mee. Resulaat: geen les/examen gedaan en 16/20 gekregen.
-vervolgens toch maar jaar extra gedaan ergens anders voor een "echte" graduaat. Uiteraard met nodige vrijstellingen welke ik dan wel (deels) weer krijg door het "getuigschrift", maar ook de geslaagde vakken in hogeschool. Niveau en kwaliteit hier lag wel iets hoger.

Mocht ik het opnieuw doen en alles vooraf geweten hebben had ik direct graduaat gedaan in avondschool.

Verder: werk genoeg in deze sector. Zoals TuLa aanhaald zal in eerste instantie gekeken worden naar je kunnen en minder naar je diploma. Maar zonder kennis/ervaring zal het mogelijk worden, tenzij je echt bereid bent terug onderaan te starten met een minimaal loon. Na 1-2 jaar graduaat zal het vermoedelijk geen probleem vormen om ergens (aan de basis) te kunnen starten, dus eenmaal deze op zak mag dit geen probleem vormen. Veel ook afhankelijk van motivatie en huidige werkervaring, maar zonder ervaring en opleiding is je kans om ergens te kunnen starten wel beperkt.

Mocht je wat specifieke vragen hebben stuur je me maar een PB
 
Deel 1 van m'n thread was ik benieuwd of er hier nog zijn dat avondschool hebben gevolgd en hoe dit was in combinatie met 't werkleven.

Deel 2 ging om m'n eigen situatie. Ervaring en kennis is redelijk beperkt. Ik ken de basis en zit geregeld samen met onze boekhouder omdat ik debiteurenbeheerder ben en dus de kwaaie man aan de lijn altijd moet spelen.

Eerst wilde ik Syntra overwegen, al zei m'n buikgevoel dat werkgevers dit wat lager zouden inschatten, vandaar...
 
Deel 1 van m'n thread was ik benieuwd of er hier nog zijn dat avondschool hebben gevolgd en hoe dit was in combinatie met 't werkleven.

Deel 2 ging om m'n eigen situatie. Ervaring en kennis is redelijk beperkt. Ik ken de basis en zit geregeld samen met onze boekhouder omdat ik debiteurenbeheerder ben en dus de kwaaie man aan de lijn altijd moet spelen.

Eerst wilde ik Syntra overwegen, al zei m'n buikgevoel dat werkgevers dit wat lager zouden inschatten, vandaar...
Ik heb via syntra een administratieve opleiding gevolgd, 1 avond les per week. Lukte prima, weinig opofferingen voor moeten doen.
Studeren voor de examens deed ik het eerste jaar de dag voor het examen (leerstof koste me geen enkele moeite) en toen ik net bevallen was van de dochter, de nacht van het examen zelf.
Sommige examens niet kunnen meedoen door de bevalling en dan alle examens op een inhaalmoment in april of zo op een zaterdag kunnen doen. Ex voerde me, zat in een zaaltje boven zodat niemand last zou hebben van de baby en tussen 2 examens door gewoon borstvoeding kunnen gaan geven daar zelfs 😂.
Ze zijn dus zeker flexibel naar omstandigheden waar je weinig aan kan doen.

Ook via vives een Bachelor in afstandsonderwijs behaald: vroeg VEEL planning en zelfdiscipline en gedurende die periode had ik enkel in de zomermaanden een sociaal leven, gans het schooljaar door ging alle energie op naar werken, renoveren, taken maken, stage,...
 
Laatst bewerkt:
Deel 1 van m'n thread was ik benieuwd of er hier nog zijn dat avondschool hebben gevolgd en hoe dit was in combinatie met 't werkleven.

Deel 2 ging om m'n eigen situatie. Ervaring en kennis is redelijk beperkt. Ik ken de basis en zit geregeld samen met onze boekhouder omdat ik debiteurenbeheerder ben en dus de kwaaie man aan de lijn altijd moet spelen.

Eerst wilde ik Syntra overwegen, al zei m'n buikgevoel dat werkgevers dit wat lager zouden inschatten, vandaar...
1:Combinatie met werkleven was voor mij toen geen (groot) probleem, was in de jonge(re) tijd zonder gezin en verplichtingen. Door de week was het meestal iets langer werken en dan gewoon rechtstreeks naar de les (met meestal tussendoor ergens snel iets eten). Lessen op zaterdag ochtend combineren met het uitgaansleven was voor mij persoonlijk het zwaarste.

2:Als je de basis al wat kent en al een beetje in boekhouding zit zal Syntra vermoedelijk geen al te groot probleem vormen.

Maar inderdaad opleidingsniveau zal bij Syntra zeker niet hoger liggen dan een erkende graduaat. Ja, werkgevers zullen dit waarschijnlijk iets lager inschatten maar momenteel is er in de sector een aanzienlijk tekort, dus met de juiste motivatie, en correcte CV (dus geen 16 jobs op 4 jaar) zal dit niet onoverkomelijk zijn. Als een werkgever kan kiezen tussen een beginner met syntra opleiding en graduaat, maar verder identiek, zal de voorkeur gaan naar graduaat maar die "luxe" is er momenteel niet in die sector. Niet uit te sluiten dat je dus op 1/2 plaatsen meer moet gaan soliciteren dan de graduaat, maar eenmaal je vertrokken bent en een aantal jaren ervaring hebt zal dit doorslaggevens zijn bij solicitatie en meestal niet (meer) je diploma.
Maar zoals gezegd, best ook even kijken naar welk "diploma" je krijgt bij Syntra, mogelijks kan je hiermee niet alles doen wat je (ooit) zou willen. Geen idee of Syntra vb mogelijkheden bied bij de overheid,...
 
Ik heb de afgelopen 3 jaar een graduaat in avondschool gedaan. Gemiddeld 3 avonden les per week, full time werken en een gezin met 3 kinderen. De combinatie is dan al heel wat moeilijker, niet alleen voor mij maar ook voor mijn vrouw. Als je een gezin hebt ga je het op voorhand heel goed moeten bespreken.

Buiten de lesdagen voorzag ik bijna elke zaterdagochtend enkele uren om opdrachten te maken en leerstof te herhalen. Ik stond dan wat vroeger op zodat ik rond 10-11u kon stoppen en er nog een heel weekend over was voor het gezin. Voor de examens en het eindwerk had ik de laatste twee jaar educatief verlof.
 
Deel 1: ik heb naast mijn werk een academische bachelor, een academische master en 2 executive masters gehaald.
De combo werk-studeren-gezin ging goed tijdens de bachelor en eerste 2 masters maar bij de laatste (had ook nieuwe job) was ik volledig op.
Het is niet de winterperiode die zwaar is maar de lente/zomer, als het mooi weer is na je werk en je nog 3u les moet volgen tot 21h30....

Deel 2: ik zou toch een graduaat volgen. En indien mogelijk zelfs een verkorte bachelor als dat kan want diet duurt niet langer (hangt van je vooropleiding af)

Deel 3 : mijn eigen vraag: Is er ook een tekort aan fiscalisten? Heb dat altijd interessante materie gevonden
 
Terug
Bovenaan