Erfenis

kenneke2.0

Well-known member
Platinum Trophy
Klein beetje mijn verhaal doen mijn moeder is dood van 2015, dus erfenins was voor mij en mijn broer mijn ma was een jaar gescheiden.
Nu mijn grootmoeder heeft haar moeder verloren haar zus die heeft een huis en die moet wel een vermogen hebben of wat er van overschiet, de zus van mijn ma ging vroeger haar pensioen afhalen voor haarzelf.

Ik heb geen contact meer met mijn tante na het overlijden van mijn ma en ook niet met mijn grootmoeder, als die sterft komen wij dat ik en mijn broer dat officieel te weten ?

En mijn tante heeft kanker en wat als die eerder sterft, zij heeft ook twee dochters.
Als ze sterft krijgen ik en mijn broer de helft van wat voor mijn moeder zou moeten zijn ?
 
Laatst bewerkt:
Klein beetje mijn verhaal doen mijn moeder is dood van 2015, dus erfenins was voor mij en mijn broer mijn ma was een jaar gescheiden.
Nu mijn grootmoeder heeft haar moeder verloren haar zus die heeft een huis en die moet wel een vermogen hebben of wat er van overschiet, de zus van mijn ma ging vroeger haar pensioen afhalen voor haarzelf.
Ik heb geen contact meer met mijn tante na het overlijden van mijn ma en ook niet met mijn grootmoeder, als die sterft komen wij dat ik en mijn broer dat officieel te weten ?
En mijn tante heeft kanker en wat als die eerder sterft, zij heeft ook twee dochters.
Als ze sterft krijgen ik en mijn broer de helft van wat voor mijn moeder zou moeten zijn ?
Met zo weinig leestekens gaan we weinig uit die uitleg kunnen afleiden...
 
Klein beetje mijn verhaal doen mijn moeder is dood van 2015, dus erfenins was voor mij en mijn broer mijn ma was een jaar gescheiden.
Nu mijn grootmoeder heeft haar moeder verloren haar zus die heeft een huis en die moet wel een vermogen hebben of wat er van overschiet, de zus van mijn ma ging vroeger haar pensioen afhalen voor haarzelf.
Nogal cryptisch, je overgrootmoeder is dood? Je bedoelt dat je grootmoeder haar dochter kwijt is (=je moeder)? En je hebt dus ook een tante. Wie welk pensioen gaan afhalen is me niet duidelijk maar lijkt niet echt relevant.
Ik heb geen contact meer met mijn tante na het overlijden van mijn ma en ook niet met mijn grootmoeder, als die sterft komen wij dat ik en mijn broer dat officieel te weten ?

En mijn tante heeft kanker en wat als die eerder sterft, zij heeft ook twee dochters.
Als ze sterft krijgen ik en mijn broer de helft van wat voor mijn moeder zou moeten zijn ?
Volgens mij doet je eerste paragraaf weinig terzake? Als er geen testament is dat de gewoonlijke erfopvolging aanpast, gaat de erfenis van je grootmoeder naar haar kinderen, ik begrijp dat dit je tante en moeder zijn, dus die krijgen elk de helft. Als jij een broer hebt dan wordt die helft nog eens door twee gedeeld vermits je moeder overleden is.

Je tante haar vermogen wordt bij haar dood verdeeld over haar kinderen, daar ga jij niets van zien.

Dit alles als er geen testament is dat zaken anders verdeelt, en als ik niets verkeerd heb ontcijferd uit jouw bericht.
 
Ik had, als ik correct ontcijfer, het idee dat het gaat over de zus van de grootmoeder die een vermogen heeft. Als dit het is:

Daar zal men eerst in rechte lijn naar de kinderen (en kleinkinderen etc) van die overledene gaan kijken en dan, als daar geen zijn, terug naar boven gaan, dus naar de overgrootmoeder en kijken of zij nog leeft en zoniet, wie daar allemaal de afstammelingen van zijn (o.a. jij dus). Daar zal je dan een deel van krijgen. Je zal zelf wel in de gaten moeten houden of ze overlijden.

Misschien is dat laatste maar logisch ook dat je geen automatische verwittiging krijgt, als je ze niet ziet, dan zit je er blijkbaar enkel voor je eigen financiën mee in.
 
Nogal cryptisch, je overgrootmoeder is dood? Je bedoelt dat je grootmoeder haar dochter kwijt is (=je moeder)? En je hebt dus ook een tante. Wie welk pensioen gaan afhalen is me niet duidelijk maar lijkt niet echt relevant.

Volgens mij doet je eerste paragraaf weinig terzake? Als er geen testament is dat de gewoonlijke erfopvolging aanpast, gaat de erfenis van je grootmoeder naar haar kinderen, ik begrijp dat dit je tante en moeder zijn, dus die krijgen elk de helft. Als jij een broer hebt dan wordt die helft nog eens door twee gedeeld vermits je moeder overleden is.

Je tante haar vermogen wordt bij haar dood verdeeld over haar kinderen, daar ga jij niets van zien.

Dit alles als er geen testament is dat zaken anders verdeelt, en als ik niets verkeerd heb ontcijferd uit jouw bericht.
Zijn moeder is overleden en de vraag is of hij en zijn broer dan recht hebben op de helft van de grootmoeder's nalatenschap (met name het deel dat normaal voor zijn moeder is) of dat alles naar de tante gaat.
 
Als je grootmoeder sterft, krijgen jij en je broer het deel van je moeder.
Als je tante sterft, krijgen jij en je broer niets.

Tenzij een testament anders zou bepalen natuurlijk.
 
Zijn moeder is overleden en de vraag is of hij en zijn broer dan recht hebben op de helft van de grootmoeder's nalatenschap (met name het deel dat normaal voor zijn moeder is) of dat alles naar de tante gaat.
Ja zo las ik het ook. En ik realiseer me nu dat het punt van de eerste paragraaf mogelijk was dat er een oudtante met vermogen is/was, waar de tante het pensioen opstreek. Wat fraude is. Als die tante nu ook fraude pleegt kan ze uiteraard geld achterhouden van de grootmoeder, maar wat wettelijk gekend is zou 1/2 naar tante gaan, 1/4 naar @kenneke2.0, en 1/4 naar zijn broer.
 
Dus leven nog groot moeder dan mijn tante, en dan zijn we met vier kleinkinderen. En uit eigen belang ja toch een beetje en de begraving etc.
Mijn tante heeft kanker dus er is kans dat zij eerder dood gaat.

En waarom er geen contact is, zij is de rechtstreekse oorzaak van de zelfmoord van mijn moeder. Is zelf niet naar de begrafenis geweest dus vandaar geen contact
 
Hetgeen sylverscythe melde is de basis. Het geld van uw grootmoeder wordt verdeeld over haar kinderen. Indien die nog kinderen hebben die leven dan wordt het doorgezet naar die kinderen indien die ouder overleden is.

Er is echter 1 afwijking, al is dat wel het minimum dat kan, als ik het mij nog goed herinner.

De grootmoeder haar erfenis, indien die er is (ze kan ook blut zijn) verloopt in rechte lijn. Waarbij er een reservataire deel is waar niet van kan afgeweken worden. 2 kinderen wil zeggen dat 1/3de voor de tante is, 1/3de voor uw overleden moeder en 1/3de waar de grootmoeder 100% vrij mag over beslissen hoe dit verdeeld wordt. Zonder testament wordt dit 50/50 verdeeld over de tante en je overleden moeder (waardoor je dan ook terecht komt bij Sylverscythe zijn versie). Met testament kan het dan ook zijn dat de grootmoeder dit reservataire deel bezorgt aan de tante en in het verlengde haar beide dochters (indien de tante sterft voor de grootmoeder).

Dit wil dan ook zeggen dat normaliter, ik zeg normaliter aangezien ik onlangs een titel gelezen had dar er iets nieuws bestaat als onterven tgv onverzoenbare verschillen of bewijzen dat er geen enkel contact meer is. Maar in welke mate dit effectief correct is laat ik voorlopig in het midden (https://www.hln.be/geld/kan-je-een-...nig-mensen-kennen-deze-mogelijkheid~ac4b41c9/).

Kortom het kan dan variëren tussen 0. 1/6de voor u (helft van 1/3de) en 1/6de voor uw zus en 1/4de voor u en 1/4de voor uw zus in "best" case scenario.

Enigste waar ik 100% in het duister tast, is hoe het zat met een testament van uw moeder. Of er terug gegrepen wordt naar de verdeelsleutel uit dat testament of dat dit testament als niet bestaande geacht wordt tgv overlijden en het feit dat de overlijdenis al volledig afgehandeld was. Ik denk dat laatste.

Op dat stuk van uw tante is er geen enkele reden waarom daar ook maar een stuk naar van u zou gaan. Of ze moet via een testament u hebben aangeduid voor een stuk van dat reservataire gedeelte. Maar rekening houdende met hoe je over haar uitlegt acht ik die kans nihil. En ik acht de kans groter dat het naar haar kinderen zal gaan.
 
Mijn ma heeft geen testament opgemaakt al zou ze het beter wel gedaan hebben. Erfbelasting heb ik alleen gedaan zonder notaris dat ging vrij makkelijk geen eigen huis.
 
Terug
Bovenaan