Enhanced Games - barbaars of evolutie

Goed, in die hypothetische statistieken van 100%: wie biedt er precies "voldoende euro'kes" aan? Die moeilijk vindbare niet-topatleten die hieraan gaan meedoen? Bedoel je dan de onvindbare sponsoren die hun naam en spullen daar nooit aan gaan verbinden?
Was de 'mogelijke' organisator gene rijke pipo? Die kan dat toch allemaal zelf betalen als hij toch zo graag die games wil?

Maar goed, zoals gezegd: Ik hoop er niet echt op. Ik vind zo'n competitie echt van de pot gerukt en ik hoop dat het er nooit van komt. Ik zit er alvast niet op te wachten.
 
In realiteit bestaan er al Enhanced Games, namelijk zowat elke noemenswaardige bodybuilding -of powerliftingcompetitie 🙃
Goh, als je bodybuilding als een sport beschouwt misschien. Voor powerlifting, dat kan je in dezelfde groep plaatsen als gewichtheffen. Als kracht zowat het selectiecriterium wordt, want de techniek hebben mensen op hoog niveau onder de knie, dan kan je met anabolen veel extra resultaat bereiken. Maar er worden daar, in landen die enige ethiek aan de dag stellen om het cru te zeggen, wel dopingcontroles buiten de wedstrijd uitgevoerd, en sowieso voor de wedstrijd. Strongman, geen idee, ik vermoed zo goed als niet.

Overigens ben ik er zo goed als zeker van dat op niveau van OS en WK je hetzelfde hebt bij atletiek (sprinten, kogelstoten, ...) en nog hopen, zo niet alle sporten. Het prestige en de gevolgen worden daar zo groot dat ik eerlijk gezegd niet geloof dat de werkelijk succesvolle landen dit dopingvrij organiseren. Als iemand dan positief is, heeft die zelden zo'n prestatie geleverd dat het een gigantisch verschil is met de rest, wat toch "vreemd" is.

Maar het grote verschil zit hem wel in de controle en gevolgen van positief zijn. Ja, dat is een wapenwedloop, en men probeert veel. Maar uiteindelijk kan je daar gewoon niet aan de streep verschijnen met onmenselijke testosteronwaarden of gelijkaardige afwijkingen. Laat alles toe, en de dosissen die mensen slikken schieten gewoon omhoog, alsook zal er dan het hele jaar door gedopeerd worden. Veel zwaar geschut dat nu gekend is maar niet gebruikt wegens makkelijk te detecteren wordt dan ook weer een optie.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan