Energieleveranciers

Ik ga gewoon investeren in een thuisbatterij. Als ik zie wat de injectie maar opbrengt, en ik heb 's avonds sowieso na de zon-uren nog gemiddeld 9-10kWh stroom nodig, en op een zonnige dag zit ik aan 20kWh injectie. Kan ik beter daar de helft van gebruiken en wat dure stroomtarieven uitsparen ipv die peulschil die we krijgen voor injectie. En nu met de nieuwe accijnzen doe ik me nog meer voordeel, en mss zelfs wat piektarief uitsparen ook.
Ik zou dat toch eens goed uittellen met terugverdientijd en de garantie die je krijgt op een thuisbatterij.

Toch even verschieten dat de prijzen van Optifix zijn gestegen.
Al kijkt Luminus natuurlijk naar de prijzen in de winter om hun tarief te zetten. Met het contract van April zitten de meesten onder ons goed voor 2j.

Mocht het ondertussen nog zakken stap ik opnieuw over. Maar ik hoop er niet meer op.

Ik schat rond de 10 jaar als het geen kutjaren zijn zoals de start van 2023 :laugh:

10 jaar lijkt me nog redelijk optimistisch, en zelfs dan spreek je eigenlijk over je investering net terugverdienen (dus nog geen euro winst) op het moment dat de garantieperiode afloopt. Voor mij genoeg reden om dat niet te doen, ik ga geen investering doen die in de eerste 10 jaar niets opbrengt. En na 10 jaar dagelijks intens opladen van zo'n batterij ben ik benieuwd hoeveel van de capaciteit er nog overblijft, als je ziet hoe dat bij elektrische auto's (met een grotere batterij die minder vaak geladen wordt) achteruit gaat.

Misschien iets anders om rekening mee te houden: binnen 6 jaar zouden nieuwe auto's in Vlaanderen verplicht elektrisch worden; mocht je dus in die 10 jaar terugverdientijd overstappen naar een EV, zit je eigenlijk met een veel grotere batterij waar je een deel van je overproductie in kwijt kan - afhankelijk van hoe vaak je je auto thuis kan opladen tijdens zonne-uren en aan welke kost je die anders zou moeten laden, kan dat financieel interessanter zijn dan een thuisbatterij?

10 jaar lijkt me nog redelijk optimistisch, en zelfs dan spreek je eigenlijk over je investering net terugverdienen (dus nog geen euro winst) op het moment dat de garantieperiode afloopt. Voor mij genoeg reden om dat niet te doen, ik ga geen investering doen die in de eerste 10 jaar niets opbrengt. En na 10 jaar dagelijks intens opladen van zo'n batterij ben ik benieuwd hoeveel van de capaciteit er nog overblijft, als je ziet hoe dat bij elektrische auto's (met een grotere batterij die minder vaak geladen wordt) achteruit gaat.

Misschien iets anders om rekening mee te houden: binnen 6 jaar zouden nieuwe auto's in Vlaanderen verplicht elektrisch worden; mocht je dus in die 10 jaar terugverdientijd overstappen naar een EV, zit je eigenlijk met een veel grotere batterij waar je een deel van je overproductie in kwijt kan - afhankelijk van hoe vaak je je auto thuis kan opladen tijdens zonne-uren en aan welke kost je die anders zou moeten laden, kan dat financieel interessanter zijn dan een thuisbatterij?

Heb gelukkig al zo een auto die V2L ondersteunt, dus met wat chance kan ik daar ook in de toekomst gebruik van maken.

Ben door alle drukte vergeten in te tekenen op optifix April, ik ging dat vorige vrijdag doen. Zal het deze maand maar doen dan, zit nog op optifix Maart.
Door de energiezuinigheid van het huis scheelt het ook nu wel niet gigantisch in bedrag. Gaat over 30 euro per jaar oid.

Laatst bewerkt:
Ik ben weigerachtig om vast te kiezen eigenlijk. Als ik kijk naar mijn jaarafrekening van september of mijn prognose voor volgende september ben ik al bij al tevreden van Engie Direct, en ik heb het moeilijk om nu in te locken op een tarief dat een paar honderd euro hoger ligt dan mocht ik nu bij Engie blijven en de energie skyrocket niet weer opnieuw.

Daarnaast zonnepanelen sinds vorige maand maar nog analoge teller dus ik ben rustig bezig om minstens mijn energieverbruik van overdag sinds september helemaal terug te draaien... Dus voor elektriciteit lijkt het mij al helemaal stom om nu te switchen.

Laatst bewerkt:
Je gas verbruik ligt in de zomermaanden heel laag tov de winter.
Als je nu vastklikt op vast kan je tegen de winter nog steeds wisselen als het zoveel goedkoper blijkt te zijn.

De gasprijs in december liggen effectief 50% hoger dan nu volgens de huidige futures.

Het blijft gokken, maar momenteel ben ik voor 20euro per maand zeker dat ik in de winter niet gevogeld zal zijn.

Je gas verbruik ligt in de zomermaanden heel laag tov de winter.
Als je nu vastklikt op vast kan je tegen de winter nog steeds wisselen als het zoveel goedkoper blijkt te zijn.

De gasprijs in december liggen effectief 50% hoger dan nu volgens de huidige futures.

Het blijft gokken, maar momenteel ben ik voor 20euro per maand zeker dat ik in de winter niet gevogeld zal zijn.

Inderdaad, uiteindelijk is nu kiezen voor een vast contract jezelf "hedgen" tegen onzekerheid.

Al moet ik zeggen dat ik persoonlijk dezelfde redenering volg als @eniac. Volgens VREG / mijnenergie (geprojecteerde prijzen) zou het goedkoopste vaste contract voor gas me €250 duurder uitkomen op jaarbasis. De gemiddelde energieprijs over het komende jaar zou al 40% hoger moeten liggen dan nu vooraleer dat vaste contract even duur is als Engie Direct. Dat risico wil ik nemen, al kan ik me voorstellen dat iemand anders met exact dezelfde redenering voor een vast contract zou kiezen :)

als je ziet hoe dat bij elektrische auto's (met een grotere batterij die minder vaak geladen wordt) achteruit gaat.
Thuisbatterij moet je nu wel niet gaan vergelijken met een autobatterij.
Daar spreken we over vermogens tot wel 250kW in beide richtingen.
Dat zijn waarden die je zonnepanelen nooit zullen halen.

Ik ben weigerachtig om vast te kiezen eigenlijk. Als ik kijk naar mijn jaarafrekening van september of mijn prognose voor volgende september ben ik al bij al tevreden van Engie Direct, en ik heb het moeilijk om nu in te locken op een tarief dat een paar honderd euro hoger ligt dan mocht ik nu bij Engie blijven en de energie skyrocket niet weer opnieuw.

Daarnaast zonnepanelen sinds vorige maand maar nog analoge teller dus ik ben rustig bezig om minstens mijn energieverbruik van overdag sinds september helemaal terug te draaien... Dus voor elektriciteit lijkt het mij al helemaal stom om nu te switchen.
Stom is veel gezegd. Er is voor beide tarieven iets te zeggen. Ik heb nu Optifix april ingetekend. Van nu tot oktober gebruik ik amper gas, verwarming staat al uit tot oktober en ik gebruik gas nu enkel voor warm water en dat is verwaarloosbaar. Voor elektriciteit draai ik nu bijna uitsluitend op zonnepanelen.

Ik kies hiermee gewoon voor zekerheid. Als door onzekere factoren (oorlog Oekraïne, oorlog Taiwan?, …) de prijzen deze winter nog maar 1/3 stijgen van de stijging die we vorige winter hebben meegemaakt dan doe ik me al veel voordeel. Maar vooral: gemoedsrust. Wat de prijzen ook doen dan, ik zit safe tot 04/2025. En die gemoedsrust is me dat klein prijsverschil meer dan waard.

Waarom nemen mensen veelal een annulatieverzekering voor als ze op reis gaan?
Om ze in 99% van de gevallen niet te gebruiken, maar ze betalen er wel (stevig) voor.
Ook voor de gemoedsrust.
Niks ‘stom’ aan lijkt me…

Stom is veel gezegd.

Even voor de duidelijkheid: in mijn situatie, voor gas, snap ik de redenering wel. Maar voor elektriciteit krijg ik pas een eindafrekening in september (meterstand opname begin september), en ik kan nog 861 kWh terugdraaien. Als ik nu overstap "verlies" ik dus die gratis kWh die ik tot september nog kan terugdraaien.

Waarom nemen mensen veelal een annulatieverzekering voor als ze op reis gaan?

Nog nooit gedaan 😄

Even voor de duidelijkheid: in mijn situatie, voor gas, snap ik de redenering wel. Maar voor elektriciteit krijg ik pas een eindafrekening in september (meterstand opname begin september), en ik kan nog 861 kWh terugdraaien. Als ik nu overstap "verlies" ik dus die gratis kWh die ik tot september nog kan terugdraaien.

Nog nooit gedaan 😄
Tis te zien wie de meterstand moet doorgeven 😀

Thuisbatterij moet je nu wel niet gaan vergelijken met een autobatterij.
Daar spreken we over vermogens tot wel 250kW in beide richtingen.
Dat zijn waarden die je zonnepanelen nooit zullen halen.

Klopt als je over pure EV's spreekt, al heb ik geen idee in welke mate degradatie erger is bij hoge vermogens vs. in welke mate het erger is door quasi constant te laden.
En ook batterijen in hybrides degraderen blijkbaar gemakkelijk 1-2% per jaar, en die zijn een stuk vergelijkbaarder qua laadsnelheid / vermogen en capaciteit.

De boot gemist door niet op Optifix april in te tekenen. Had ook een lichte daling verwacht maar zo zie je ...
Momenteel is de prijs nog verder aan het dalen dus de kans is reëel dat het in juni weer goedkoper gaat zijn.
Afwachten aldus.

Momenteel is de prijs nog verder aan het dalen dus de kans is reëel dat het in juni weer goedkoper gaat zijn.
Afwachten aldus.
Bij VREG was de gemiddelde prijs van elektriciteit in april hoger dan in maart. Op 15 mei komt de nieuwe gemiddelde prijs voor mei online.

Ik zou dat toch eens goed uittellen met terugverdientijd en de garantie die je krijgt op een thuisbatterij.

Ben bezig aan een simulator thuis om mijn exports van fluvius, mijn p1 meters en mijn sma-exports in kaart te brengen om te zien hoe vaak ik een batterij kan laden, en hoeveel profijt ik me doe.

In april had ik ondanks 470kWh zonneopbrengst een netto voordeel op de batterij van 13,68 euro... (129kWh heb ik in batterij kunnen stockeren, al de surplus dat ik niet meer kwijt kon heb ik aan het geschat injectietarief van april verwerkt) Dan wordt het idd een hééél lange terugverdientijd.

Misschien toch beter eerst opteren om voor het bedrag van de thuisbatterij een aantal extra panelen op de 2de omvormer te gooien in een O/W setup.

Ben bezig aan een simulator thuis om mijn exports van fluvius, mijn p1 meters en mijn sma-exports in kaart te brengen om te zien hoe vaak ik een batterij kan laden, en hoeveel profijt ik me doe.

In april had ik ondanks 470kWh zonneopbrengst een netto voordeel op de batterij van 13,68 euro... (129kWh heb ik in batterij kunnen stockeren, al de surplus dat ik niet meer kwijt kon heb ik aan het geschat injectietarief van april verwerkt) Dan wordt het idd een hééél lange terugverdientijd.

Misschien toch beter eerst opteren om voor het bedrag van de thuisbatterij een aantal extra panelen op de 2de omvormer te gooien in een O/W setup.
Lijkt mij economisch gezien een betere optie. Het is jammer dat de terugverdientijd zo lang is, anders had ik er ook zeker wat langer over nagedacht.

Terug
Bovenaan