Energieleveranciers

Voor april liggen de markthandelprijzen voor elektriciteit 3% lager en voor gas 6% lager dan maart.

Directe prijzen april voor elektrciteit dag is 17,5-18 c€/kWh, nacht 12,5-13 c€/kWh.
Voor gas ongeveer 6 c€/kWh.

Voor april liggen de markthandelprijzen voor elektriciteit 3% lager en voor gas 6% lager dan maart.

Directe prijzen april voor elektrciteit dag is 17,5-18 c€/kWh, nacht 12,5-13 c€/kWh.
Voor gas ongeveer 6 c€/kWh.
Ik heb dus goed gegokt om deze maand héél even Luminus Basic te nemen. (Ipv meteen opnieuw Optifix)

Volgens maand heb ik echter weer Optifix (ik wilde geen onnodige risico's nemen). Maar de prijzen voor Optifix mei gaan vermoedelijk dus lager zijn dan Optifix april dus misschien dat ik nog beter een maandje extra gewacht had om over te schakelen.
Maar goed dat is niet zeker, want als de prijzen in mei stijgen dan doe ik misschien weer nadeel met Luminus Basic.

Ik zal dus nog even afwachten wat de prijzen doen in mei en dan eventueel overschakelen van Optifix april naar Optifix mei (of zelfs juni als de prijzen nog steviger zakken).

Merci voor de update :)

Ik ben zelf niet mister perfect, maar ik ben zeker dat van elke Vlaming hier, ik bij de 5% zit die tot op heden, het minste betaald hebben voor hun gas en elektriciteit tijdens de energiecrisis. Dus ik mag absoluut niet klagen

Laatst bewerkt:
Ik stel het dan nog even een maandje uit. Indien de prijszetting volgende maand toch hoger is dan die van het vorige optifix contract, dan zet ik mij wel even op de blaren ervan ;p. Hopelijk kan ik in mei dan cashen van de betere terugleververgoeding ;p van mijn huidige contract tov het nieuwe contract van optifix.

Zet zijn herinneringsbericht op volgende maand voor het afsluiten van het nieuwe contract optifix.

Ik stel het dan nog even een maandje uit. Indien de prijszetting volgende maand toch hoger is dan die van het vorige optifix contract, dan zet ik mij wel even op de blaren ervan ;p. Hopelijk kan ik in mei dan cashen van de betere terugleververgoeding ;p van mijn huidige contract tov het nieuwe contract van optifix.

Zet zijn herinneringsbericht op volgende maand voor het afsluiten van het nieuwe contract optifix.

Idem denk ik; momenteel ook Luminus Basic.

De prijzen voor Luminus Optifix gas en elektriciteit mei 2023 zijn hoger dan april 2023. Geen switch dus deze keer.

Ik heb 20 €e vr gas betaald in de periode jan feb maart door dat variabel contract.

Ik moet er nog altijd v bekomen. Echter wel een verbruik v 35 procent minder tov vorige jaren.
Desondanks was het het ng altijd een hoge afrekening.

De prijzen voor Luminus Optifix gas en elektriciteit mei 2023 zijn hoger dan april 2023. Geen switch dus deze keer.
Een beetje vreemd want de gasprijzen zijn gemiddeld 3% gedaald op de markt? Een mogelijke verklaring = ??? :unsure:

Anyways ik heb vanaf vandaag Optifix april, dat was zo te zien, dan de juiste keuze.

De gas staat nog altijd aan 8 c€ kWh.
Dat is nog altijd veel te duur ...
Correctie, gas aan 7,65 cent per kWh met contract van april 23. En dat is nu te duur, nu we amper gas verbruiken. Let's talk again in the winter, wanneer de gasprijs waarschijnlijk weer een stuk hoger staat en er enkel nog veel duurdere contracten beschikbaar zijn. Het is naar de marktprijs in de winter dat je moet zien, niet de huidige marktprijs.

De gas staat nog altijd aan 8 c€ kWh.
Dat is nog altijd veel te duur ...
Natuurlijk, maar is er momenteel een betere keuze die je kon maken als je voor een nieuw vast contract ging?
Dit is momenteel gewoon de prijs die we moeten betalen he.

Een beetje vreemd want de gasprijzen zijn gemiddeld 3% gedaald op de markt? Een mogelijke verklaring = ??? :unsure:

Anyways ik heb vanaf vandaag Optifix april, dat was zo te zien, dan de juiste keuze.

Ik denk dat ze de prijzen wat conform de concurrentie gemaakt hebben. Weinig verschil gelukkig.

De prijzen zijn in april een 5% gedaald. Voorlopig staat de gasprijs nu zelfs 20% onder de gemiddelde prijs in maart, dus voor mei kan het nog leuk nieuws worden.

Ik denk dat ze de prijzen wat conform de concurrentie gemaakt hebben. Weinig verschil gelukkig.

De prijzen zijn in april een 5% gedaald. Voorlopig staat de gasprijs nu zelfs 20% onder de gemiddelde prijs in maart, dus voor mei kan het nog leuk nieuws worden.
Engie mei geeft 8,55 €c /kWh. Weet nog iemand hoeveel een vast jaarcontract in april gaf?

Wel betere injectietarieven voor deze maand. Zijn we blij mee.
Zou je niet verwachten voor een normaal zonnige maand mei.

Wel betere injectietarieven voor deze maand. Zijn we blij mee.
Zou je niet verwachten voor een normaal zonnige maand mei.
De nieuwe Optifix prijzen (elektriciteit) zijn toch negatief in zowel injectie als afname?

April 2023
Afname (enkelvoudig): 22.59
Injectieformule: 0,0660 x Belpex - 1,0500

Mei 2023
Afname (enkelvoudig): 23.46
Injectieformule: 0,0644 x Belpex - 1,0500

De nieuwe Optifix prijzen (elektriciteit) zijn toch negatief in zowel injectie als afname?

April 2023
Afname (enkelvoudig): 22.59
Injectieformule: 0,0660 x Belpex - 1,0500

Mei 2023
Afname (enkelvoudig): 23.46
Injectieformule: 0,0644 x Belpex - 1,0500

Prijzen op die productfiches zijn toch hoger dan die van april?

Edit: 't is aangepast.. toen ik deze ochtend ging kijken stond het +10 cent... nu ist idd weer 7

Die prijzen zelf zijn maar een inschatting of historische waarde gebaseerd op meestal de maand ervoor.

't Zijn de formules die tellen, en natuurlijk de indexwaarden (maar die heb je niet voor de lopende maand).

Heel dit "iedere maand wisselen" verhaal schept toch een gigantische administratieve overhead zo bij Luminus. Gek dat ze dat nog niet hebben kunnen automatiseren...
Inderdaad - ik was enkele maanden terug overgestapt omdat ik nu ook met injectietarief rekening moet houden. Weet nog altijd niet goed hoe, maar ik had blijkbaar toch een verkeerde formule geselecteerd. Ik meteen een bericht gestuurd met de melding er van, en wat ik wél wilde, en ze gingen het asap in orde brengen. Dat was januari.

Af en toe bel ik eens om te horen hoe het er mee zit, en altijd hetzelfde antwoord: het ligt op de stapel. :scream:

Geduld is een schone deugd.

Bij Engie Direct is de injectie formule ook naar beneden.
Ecopower lijkt me nu de beste deal te zijn voor mensen met zonnepanelen en een digitale meter tot ze daar ook beslissen de injectie vergoeding naar benden te halen

EDIT: zie dat Ecopower al weer een klantenstop heeft

Ik ga gewoon investeren in een thuisbatterij. Als ik zie wat de injectie maar opbrengt, en ik heb 's avonds sowieso na de zon-uren nog gemiddeld 9-10kWh stroom nodig, en op een zonnige dag zit ik aan 20kWh injectie. Kan ik beter daar de helft van gebruiken en wat dure stroomtarieven uitsparen ipv die peulschil die we krijgen voor injectie. En nu met de nieuwe accijnzen doe ik me nog meer voordeel, en mss zelfs wat piektarief uitsparen ook.

Terug
Bovenaan