Energieleveranciers

Iedereen kan wel een beetje zelfonderzoek doen en zo op een forum terechtkomen hierover. Het is niet moeilijk van af en toe de dingen eens van nader te bekijken. Weet je wat wel makkelijk is? Gewoon niks doen en klagen in de krant over een hoge factuur :)

Hell. Je hebt zelfs de Vreg test die Optifix laat zien 🤷‍♂️
En laat optifix nu net iets duurder zijn dan variabel en we desondanks we hier een "slimmer" publiek hebben dan de doorsnee Vlaming is, toch meermaals de vraag is gesteld: "en waarom zou ik een duurder tarief kiezen als variabel 30% goedkoper staat?"

Nee, het is niet"evident" voor de doorsnee Vlaming om "Zelf efkes zijn onderzoek te doen" want de doorsnee Vlaming is geen hooggeschoolde dertiger of veertiger die digitaal onderlegd is én met een grotere kans op een energiezuinigere woning.

Ik heb in december verwarmd op 19 graden en dat heeft me met engie easy 630 euro gekost. (Nieuwbouw van net geen 3 jaar oud)
Nu met engie direct moet ik slechts 150 euro per maand betalen voor op 20 graden te stoken .(januari en februari)
Mijn schoonbroer had engie direct en moest in december net geen 200 euro betalen (nieuwbouw van 7jaar oud ) terwijl hij net niet hetzelfde als mij verbruikt had.
Ik betaal dus 3x zoveel omdat ik easy ipv direct had bij engie in q4 van 2022.

Als ik niet op dit forum zat was ik veel meer kwijt geweest. Laat staan iemand met een oud huis en geen verstand van energiecontracten of zonder digitale meter .

Ik ken koppels die al 2500 euro mochten bijbetalen.

Niet elke Vlaming woont in een nieuwbouw en zit elke dag op een forum te kijken wat het beste contract van de maand is. Laat staan dat men weet hoe het werkt. (Bv pro rata als je switch naar een goedkopere Luminus Optifix)

Wederom, je voorschot zegt niks. Afrekening is wat telt.

Welja, ik heb geen fluit gedaan en heb heel de rit uitgezeten in een variabel contract (op een episode van 2mnd optifix die ik snel verlaten heb voor het variabel contract van Luminus). Ik heb door de tijd heen mijn voorschot gewoon blijven verlagen. En mijn geplande factuur is nu.... ongeveer hetzelfde als vorig jaar, 70 per maand. Wonderbaarlijk. Dezelfde prijzen als vorig jaar resulteren in dezelfde tarieven op de afrekening.

De piek was in Q3 wanneer er bijna niet gestookt werd. Q4 was TTF ~100. Q1 70 of zo. Ik heb nog "slim" geswitcht van forward naar reverse kwartaal prijzen (door van contract te wisselen, kleine lettertjes lezen). Dus de helft van mijn Q4 zijn post Q4 prijzen (dus de dikke piek in Q3 ontweken). Q1 zijn post Q1 prijzen (dus rock bottom prijzen).

De enige manier dat je relatief dik gepoept geweest bent geweest zijn variabele contracten die naar voor kijken. En dan nog is enkel Q4 pijnlijk, maar dan zal Q1 en Q2 schijte goedkoop zijn.

En laat optifix nu net iets duurder zijn dan variabel en we desondanks we hier een "slimmer" publiek hebben dan de doorsnee Vlaming is, toch meermaals de vraag is gesteld: "en waarom zou ik een duurder tarief kiezen als variabel 30% goedkoper staat?"

Nee, het is niet"evident" voor de doorsnee Vlaming om "Zelf efkes zijn onderzoek te doen" want de doorsnee Vlaming is geen hooggeschoolde dertiger of veertiger die digitaal onderlegd is én met een grotere kans op een energiezuinigere woning.

Maar je was wel de enige die bleef toeteren "Optifix HOUDEN, zekerheid is de prijs waard". Tegen iedereen zijn advies in...

Wie had kunnen denken dat de enige die nog een vast contract gaf terwijl niemand er zich aan waagde, hoge prijs zou vastklikken...

Iedereen kan wel een beetje zelfonderzoek doen en zo op een forum terechtkomen hierover. Het is niet moeilijk van af en toe de dingen eens van nader te bekijken. Weet je wat wel makkelijk is? Gewoon niks doen en klagen in de krant over een hoge factuur :)

Hell. Je hebt zelfs de Vreg test die Optifix laat zien 🤷‍♂️
Ik heb de indruk (in het echte leven als ik mensen afluister of hoor, die in de krantenwinkel of winkel staan), dat er effectief veel mensen zo dom zijn, dat zelfs opzoekwerk doen op een forum al te moeilijk is.

Soms denk ik echt zo van: Pfft Jezus christ man!

Wat hier evident is, is voor Jan Modaal soms al te moeilijk (en dit is heel moeilijk te begrijpen voor sommigen hier, maar het is wel zo).

Laatst bewerkt:
Ik heb de indruk (in het echte leven als ik mensen afluister of hoor, die in de krantenwinkel of winkel staan), dat er effectief veel mensen zo dom zijn, dat zelfs opzoekwerk doen op een forum al te moeilijk is.

Wat hier evident is, is voor Jan Modaal soms al te moeilijk (en dit is heel moeilijk te begrijpen voor sommigen hier, maar het is wel zo).

Gij ziet dat alleen daar? Rij gewoon 30 minuten rond en je kan een hele school vullen met achterlijke mensen :).

Laten we eerlijk zijn, hier was toch ook niet iedereen het eens? Op bepaald moment waren hier aantal leden die zeiden dat de piek bereikt was, de markt in een dalende trend zat en dat het slimmer was om terug op een (maandelijkse) variabele over te schakelen. Volgens mij werden die hier neergesabeld wegens 'zekerheid' van de dure Optifix. Doe dan maar eens uw research in al die verschillende commentaren als je zelf er weinig kaas van gegeten hebt :p

Met wat pech was het gas bijna op in de winter en zat we allemaal met de gebakken peren.
Ik blijf er dan ook bij dat Optifix op dat moment geen slechte keuze was. Achteraf is het natuurlijk makkelijk praten...
Er ging altijd wel een daling komen waardoor sommige mensen te laat op Optifix hebben ingetekend.

Soit, de prijzen schieten vandaag opnieuw 20% hoger en met Optfix maak ik mij niets druk. Gemoedsrust is ook iets waard.

Maar je was wel de enige die bleef toeteren "Optifix HOUDEN, zekerheid is de prijs waard". Tegen iedereen zijn advies in...

Wie had kunnen denken dat de enige die nog een vast contract gaf terwijl niemand er zich aan waagde, hoge prijs zou vastklikken...
Zekerheid is zeker zijn prijs waard. Zo heb je ook mensen die door zonnepanelen op zuid te leggen om op goeie dagen 50kwh opwekken ipv 15kwh op oost west te hebben. Keuze's zijn er om gemaakt te worden.

Wederom, je voorschot zegt niks. Afrekening is wat telt.

Welja, ik heb geen fluit gedaan en heb heel de rit uitgezeten in een variabel contract (op een episode van 2mnd optifix die ik snel verlaten heb voor het variabel contract van Luminus). Ik heb door de tijd heen mijn voorschot gewoon blijven verlagen. En mijn geplande factuur is nu.... ongeveer hetzelfde als vorig jaar, 70 per maand. Wonderbaarlijk. Dezelfde prijzen als vorig jaar resulteren in dezelfde tarieven op de afrekening.

De piek was in Q3 wanneer er bijna niet gestookt werd. Q4 was TTF ~100. Q1 70 of zo. Ik heb nog "slim" geswitcht van forward naar reverse kwartaal prijzen (door van contract te wisselen, kleine lettertjes lezen). Dus de helft van mijn Q4 zijn post Q4 prijzen (dus de dikke piek in Q3 ontweken). Q1 zijn post Q1 prijzen (dus rock bottom prijzen).

De enige manier dat je relatief dik gepoept geweest bent geweest zijn variabele contracten die naar voor kijken. En dan nog is enkel Q4 pijnlijk, maar dan zal Q1 en Q2 schijte goedkoop zijn.

Ik heb nooit gesproken over voorschot...

Soit, de prijzen schieten vandaag opnieuw 20% hoger en met Optfix maak ik mij niets druk. Gemoedsrust is ook iets waard.
Mijn variabel contract is nog steeds serieus goedkoper dan de huidige optifix.
Maar kijk, dat doet er natuurlijk niet veel toe in the end.
Vast vs variabel: een vergelijking in hindsight maakt het wel zo dat variabel er steevast goedkoper uitkwam op lange termijn. Hoe dat met de huidige volatiliteit verandert, weet geen kat natuurlijk.

Als uwe nieuwbour 600+ euro op 1 maand op 19 graden erdoor gestookt heeft zou ik de isolatie toch eens nakijken. Zelfs aan 3euro per kuub is dat een gigantisch verbruik voor nieuwbouw.
Of het dak? Dat staat er waarschijnlijk niet op.

Hier is het 5y oud, 200m2 en draait continue 20 graden. 70 euro per maand...

Het effectief tarief van engie easy in december al eens bekeken? Vergelijk dat eens met engie direct of een Luminus optifix...

Toch raar dat ik in 2023 slechts 150 euro per maand verbruikt heb (op 20 graden) voor een nieuwbouw van 300m2. (260m2 effectief bewoonbare ruimte. Dus zonder de gang enzo mee te tellen)

Projectie met optifix (prijs maart) is 120 euro per maand voor een gans jaar met mijn normaal verbruik. (Dus niet op 19 graden)

Zal wel te maken hebben dat we sinds nieuwjaar een dak geplaatst hebben.

Edit: Afrekening 2020 en 2021 bekeken. Ik verwarmde toen atijd op 20.5 graden en totaal gasverbruik was 1000m3.

Laatst bewerkt:

Dat je met Optifix nog altijd 23% meer betaalt na die prijsstijging? :)
Het is echt zo, de prijs na die prijsstijging voor variabelen is nu nog altijd 6,6 cent.

Ik hou de markt in de gaten en wissel als het onzeker wordt.

Fluvius heeft digitale gas en elektriciteitsmeter geinstalleerd:

De homewizard p1 werkt goed. Ik kreeg verslag van fluvius per mail met eindstand en nummer oude gas en elektr meter.

Ik krijg van total power energies de gasafrekening -300 euro terug.
Ik bekijk de elektriciteit en de “meterstand” zou niet doorgegeven zijn door fluvius…

Ik heb dan maar het verslag doorgestuurd naar support en ze melden dat zij het gaan doorgeven aan fluvius en zullen afrekenen…

Daarnaast wacht ik nog steeds op basispakket 1 energie nov/dec 2022 aangevraagd op 23 januari bij fod economie… 24 april kan ik die voor jan/feb/ma aanvragen.

Allemaal lekker vlot en efficient…

Ook vanwege fod economie ivm basispakket 1… enkele maanden onderzoek? Kan ze contract en afrekening sturen…

We hebben uw aanvraag voor het basispakket voor november en december 2022 goed ontvangen. Het nummer van uw aanvraag is BP1/I/xxxx

We onderzoeken uw aanvraag. De verwerkingsperiode bedraagt minstens 2 maanden.

Gezinnen of alleenstaanden die weinig stroom verbruiken en daardoor méér betalen door het capaciteitstarief, krijgen recht op een bon van 250 euro. Daarmee kunnen ze energiezuinige huishoudtoestellen kopen.
De pot is nog nie leeg zo te zien..

Terug
Bovenaan