Energieleveranciers

Ik kan precies nie direct terugvinden wat de injectievergoeding is bij Luminus Comfy Flex.

Is dat ook variabel?
Ja, dat is variabel. Je moet kijken naar de tariefkaart van toen je uw contract afsloot. Daar staat de formule voor injectie. Daar vul je dan de belpex parameter dan de huidige maand in om te weten hoeveel de injectie voor die maand bedroeg.

Mijn jaarafrekening ontvangen voor gas, ik heb dus een contract tot 2024 van 5,2 cent. Mijn volledige jaarafrekening bedraagt €410 terwijl ik recht heb op een steunpakket van de overheid van €675 :unsure:

Ik klaag niet :shutup:

Als ik mijn contract van comfy wil aanpassen naar 2 jaar optifix zie ik staan, exclusief online weet iemand wat dit betekent?

Ik heb momenteel nog een vast contract bij engie tot 1 april dit jaar. Wordt automatisch verlengd naar easy variabel maar ik zou precies willen intekenen op direct variabel. Ik zie enkel mogelijkheid om nu onmiddellijk over te schakelen op direct variabel terwijl ik dit pas aansluitend wil laten gebeuren bij aflopen van vast contract?

Ik heb momenteel nog een vast contract bij engie tot 1 april dit jaar. Wordt automatisch verlengd naar easy variabel maar ik zou precies willen intekenen op direct variabel. Ik zie enkel mogelijkheid om nu onmiddellijk over te schakelen op direct variabel terwijl ik dit pas aansluitend wil laten gebeuren bij aflopen van vast contract?
Gewoon in tekenen paar dagen voor uw vast contract ten einde is.

Overschakelen (online, via klantenzone) op de dag van de overschakeling zelf. Gaat dan meteen in.

Heb het ook eens gevraagd via de Luminus chat. Die persoon bevestigd ook dat je de vaste vergoeding slechts eenmalig moet betalen bij overstappen van optifix naar optifix. Dus niet telkens terug de 17 euro.
Inderdaad. Heb het ook via chat nagevraagd. Enkel als je Luminus verlaat voor een andere leverancier wordt de volledige vaste vergoeding aangerekend. Als je binnen Liminus blijft pro rata. Dit geldt ook als je nog geen jaar klant bent.

Ik denk niet dat de vraag hier al gesteld is.
Als je binnen Luminus je formule wijzigt (in mijn geval Optifix 03/22 naar Optifix 03/23), krijg je dan aan tussentijdse afrekening of wordt dat gewoon op de jaarlijkse afrekening allemaal samen gezet?

Ik denk niet dat de vraag hier al gesteld is.
Als je binnen Luminus je formule wijzigt (in mijn geval Optifix 03/22 naar Optifix 03/23), krijg je dan aan tussentijdse afrekening of wordt dat gewoon op de jaarlijkse afrekening allemaal samen gezet?

Het tweede. Verbruik wordt verdeeld volgens verbruiksprofielen

==> Moraal van het verhaal; indien optifix februari kunnen we best omschakelen naar optifix maart als we vast wensen aan te houden, hoe klein het verschil in afnameprijs ook is; gezien de injectietarieven sowieso dezelfde zijn...?
Klopt. Ik ben echter enkel voor gas overgeschakeld momenteel, want ik zit met elektriciteit nog op Optifix maart 2022, die formule voor injectie is 0,1005 x BELPEX - 1,0500 (enkel dag).

Ik was me hier net nog iets aan het afvragen. Bij een analoge teller wordt het verbruik 'geschat' tijdens bepaalde periodes (aan de hand van een curve wel waarschijnlijk), maar hoe zit het bij een digitale? Mag ik er vanuit gaan dat mijn verbruik gewoon elke maand automatisch bijgehouden wordt voor de eindafrekening?

Ik was me hier net nog iets aan het afvragen. Bij een analoge teller wordt het verbruik 'geschat' tijdens bepaalde periodes (aan de hand van een curve wel waarschijnlijk), maar hoe zit het bij een digitale? Mag ik er vanuit gaan dat mijn verbruik gewoon elke maand automatisch bijgehouden wordt voor de eindafrekening?
Nee. Tenzij je het specifiek vraagt, worden ook bij een digitale meter de verbruiksprofielen gebruikt.
Enkel de grote leveranciers (200.000 klanten in Vlaanderen of meer) moeten de mogelijkheid geven voor een maandafrekening en dit loopt niet altijd van een leien dakje. Dit is dan ook meteen een afrekening elke maand dus wellicht veel hoger in de winter dan in de zomer en geen spreiding door middel van voorschotten.

Het tweede. Verbruik wordt verdeeld volgens verbruiksprofielen
Dus met een vast contract veranderen naar een vast contract binnen Luminus moet je niet eerst een eindafrekening maken? Ik zit nog met die optifix van augustus maar kan hem niet afzeggen omdat ik moet wachten tot deze zomer zodat mijn teller weer op 0 staat (zonnepanelen+analoge teller) nu afrekenen zou mij evenveel kosten als mijn geschat verbruik (die hoger is dan mijn opbrengst van de panelen)

Even snel een ruwe berekening gemaakt en Optifix maart 2022 > Optifix maart 2023 zou me al snel 10 procent voor elektriciteit schelen en 5 procent voor gas. Straks eens veranderen se..

Even snel een ruwe berekening gemaakt en Optifix maart 2022 > Optifix maart 2023 zou me al snel 10 procent voor elektriciteit schelen en 5 procent voor gas. Straks eens veranderen se..
Ik kom ook van Optifix Maart voor gas én elek. Voorlopig is enkel gas voordeliger (0,6 c€), Elektriciteit is dat niet door de veranderde formule van de injectietarieven.

Klopt. Ik ben echter enkel voor gas overgeschakeld momenteel, want ik zit met elektriciteit nog op Optifix maart 2022, die formule voor injectie is 0,1005 x BELPEX - 1,0500 (enkel dag).
Wist niet dat je enkel voor gas ook kon overschakelen. Zit ook met optifix maart. Straks werk van maken!

Ik kom ook van Optifix Maart voor gas én elek. Voorlopig is enkel gas voordeliger (0,6 c€), Elektriciteit is dat niet door de veranderde formule van de injectietarieven.
We hebben op dit moment geen zonnepanelen en het tarief voor nacht is toch wel ferm naar beneden gegaan. Dat maakt het voor mij dan weer voordeliger.

Terug
Bovenaan