Energieleveranciers

Ik heb Optifix sinds april vorig jaar, dus ik ben nog geen jaar klant.
Het tarief was toen 8.8, nu is dit 8.2
Dus dat is 0,6 cent. Dus voor mij +- 48€ winst.

Ik zou dan 34€ verliezen als ik overschakel in maart? Want maar 11 maanden klant.
Indien dit klopt, dat is het momenteel voor mij nog niet de moeite zeker?

In april mogelijk wel want dan valt die vergoeding weg.

Laatst bewerkt:
In mijn contract van februari staat duidelijk hoe het nu juist zit met die vaste vergoeding bij Luminus wanneer je een overstap maakt:

Als ik het goed begrijp zal je dus toch 2x 17 euro moeten betalen als je nog niet langer dan 1 jaar een contract hebt en nu de overstap maakt. Dat maakt het, voor mij, niet echt interessant om van tarief van februari naar maart over te stappen.
Mij lijkt het niet de moeite om over te stappen voor elektriciteit. Maar voor gas doe je met een gemiddeld gezinsverbruik van 17.000kwh een besparing van €204 op jaarbasis. Dat lijkt me toch een no brainer, zelfs al zou je €17 vergoeding moeten betalen. Of zie ik het nu zo verkeerd?

In mijn contract van februari staat duidelijk hoe het nu juist zit met die vaste vergoeding bij Luminus wanneer je een overstap maakt:

Als ik het goed begrijp zal je dus toch 2x 17 euro moeten betalen als je nog niet langer dan 1 jaar een contract hebt en nu de overstap maakt. Dat maakt het, voor mij, niet echt interessant om van tarief van februari naar maart over te stappen.
Zolang je langer dan zes maand een contract hebt bij Luminus worden al die vaste vergoedingen pro rata aangerekend.
Zoals al door verschillende mensen waaronder mezelf in deze thread bevestigd, soms zelfs met screenshot

Injectie is wel gehalveerd, maar ik neem aan dat dat ook zo is bij februari-tarieven (Belpex gehalveerd)?

Nu goed ga die zo laten we staan toch nog niet op de planning voor terugdraaiende teller dus eigenlijk maakt het allemaal niet uit :D

Op 18 maart ben ik 1 jaar klant met het tarief van maart (8,8).

Zal maar wachten tot 19 maart om zeker te zijn dat ze mij niets extra aanrekenen I guess.

Ik had optifix februari '23 - ben gewoon mee overgestapt naar de nieuwe maart tarieven. Iedere maand dat het zakt stap ik gewoon mee over totdat de bodem bereikt lijkt te zijn.

Mij lijkt het niet de moeite om over te stappen voor elektriciteit. Maar voor gas doe je met een gemiddeld gezinsverbruik van 17.000kwh een besparing van €204 op jaarbasis. Dat lijkt me toch een no brainer, zelfs al zou je €17 vergoeding moeten betalen. Of zie ik het nu zo verkeerd?

Hangt volledig af van je verbruik hè. Ik verbruik véél minder dan het gemiddeld gezinsverbruik, dus kom totaal niet aan 17.000.
Als je dan bekijkt dat je telkens 17 euro zou moeten betalen bij een overstap in januari, februari, maart en wie weet bijvoorbeeld ook april, kom je al uit op bijna 70 euro aan die vergoeding enkel. Op een gegeven moment is het dan geen besparing meer hè.

Ik vind het moeilijk om in te schatten wat Luminus nu juist doet met die vergoeding. Ik ben blij om te horen dat dit in praktijk toch gewoon pro rata wordt verrekend, maar volgens het contract mogen ze er dus wel gewoon voor kiezen om het volledig aan te rekenen. Dat vind ik zelf erg verwarrend en moeilijk voorspelbaar.

De geafficheerde injectietarieven zijn wel gehalveerd tussen de tariefkaart van februari en maart. Of zijn die van het februari contract, door de toepassing van de formule, ondertussen ook zo laag? Is me niet helemaal duidelijk...
Zelfde vraag hier, want dat maakt wel een serieus verschil.

Wij ook op zoek naar tarief met goede injectie vergoeding. Afgelopen jaar nog vast bij engie 14 cent en 20 cent per kwh. Momenteel bij alle leveranciers maar triestig en ik gok dat het er niet op zal beteren naar de zomer toe?

Hangt volledig af van je verbruik hè. Ik verbruik véél minder dan het gemiddeld gezinsverbruik, dus kom totaal niet aan 17.000.
Als je dan bekijkt dat je telkens 17 euro zou moeten betalen bij een overstap in januari, februari, maart en wie weet bijvoorbeeld ook april, kom je al uit op bijna 70 euro aan die vergoeding enkel. Op een gegeven moment is het dan geen besparing meer hè.

Ik vind het moeilijk om in te schatten wat Luminus nu juist doet met die vergoeding. Ik ben blij om te horen dat dit in praktijk toch gewoon pro rata wordt verrekend, maar volgens het contract mogen ze er dus wel gewoon voor kiezen om het volledig aan te rekenen. Dat vind ik zelf erg verwarrend en moeilijk voorspelbaar.
Maar alleen als je nog geen jaar klant bent toch? Als je na een jaar overstapt naar hetzelfde of een ander produkt binnen Luminus zelf, al doe je dit wekelijks dan mogen ze dit toch niet telkens volle pot aanrekenen?

Je contract is nog steeds bij Luminus, het gas komt nog steeds uit dezelfde leidingen enzovoorts ..

Dus na het eerste jaar telt die paragraaf sowieso niet meer he. Dat ze na 6 maanden al pro-rata aanrekenen lijkt me wel een gunst, maar vanaf een jaar valt dit gewoon weg. Of zo lees ik het toch. De zin die na een jaar namelijk van toepassing is =

"Na het eerste jaar na de start van levering wordt de vaste vergoeding enkel aangerekend in verhouding tot de werkelijke verdere duur van onafgebroken levering door Luminus voor gas. (hetzelfde voor elektriciteitsaansluiting)"

Ik heb Optifix sinds april vorig jaar, dus ik ben nog geen jaar klant.
Het tarief was toen 8.8, nu is dit 8.2
Dus dat is 0,6 cent. Dus voor mij +- 48€ winst.

Ik zou dan 34€ verliezen als ik overschakel in maart? Want maar 11 maanden klant.
Indien dit klopt, dat is het momenteel voor mij nog niet de moeite zeker?

In april mogelijk wel want dan valt die vergoeding weg.
Als je sinds april, vb 1 april het hebt.

Dan kan je gerust timen met die 21 dagen overstap dat uw nieuw contract ingaat op 1 april. Contract start niet onmiddellijk hé.

Ik kijk de kat voorlopig nog even uit de boom en wacht tot einde maart of hopelijk een vast contract bij een andere leverancier, zodanig dat ik de overgang langer dan 21 dagen kan krijgen. Om mijn hogere injectievergoeding nog even te gebruiken.

Maar alleen als je nog geen jaar klant bent toch? Als je na een jaar overstapt naar hetzelfde of een ander produkt binnen Luminus zelf, al doe je dit wekelijks dan mogen ze dit toch niet telkens volle pot aanrekenen?

Je contract is nog steeds bij Luminus, het gas komt nog steeds uit dezelfde leidingen enzovoorts ..

Dus na het eerste jaar telt die paragraaf sowieso niet meer he. Dat ze na 6 maanden al pro-rata aanrekenen lijkt me wel een gunst, maar vanaf een jaar valt dit gewoon weg. Of zo lees ik het toch. De zin die na een jaar namelijk van toepassing is =

"Na het eerste jaar na de start van levering wordt de vaste vergoeding enkel aangerekend in verhouding tot de werkelijke verdere duur van onafgebroken levering door Luminus voor gas. (hetzelfde voor elektriciteitsaansluiting)"

Ik interpreteer het ook zoals jij het zegt, maar ik ben geen jurist ofzo hè ;)
Het hangt er, denk ik, allemaal vanaf wat ze verstaan onder het beëindigen van een contract bij een tariefwijziging.

De geafficheerde injectietarieven zijn wel gehalveerd tussen de tariefkaart van februari en maart. Of zijn die van het februari contract, door de toepassing van de formule, ondertussen ook zo laag? Is me niet helemaal duidelijk...

Injectie wordt gerekend aan de hand van de formule in de kleine letters op de tarieffiche en is op de basis van de Belpex index.
Dus als de Belplex wijzigt, wijzigt ook de injectieprijs.
Maar soms veranderd Luminus ook de formule en daar moet je goed mee oppassen. De injectie formule voor contracten uit 2022 is veel gunstiger dan de injectie formule nu, dus let op en reken de formules eens uit met de Belpex parameter van de huidige maand.
Wij ook op zoek naar tarief met goede injectie vergoeding. Afgelopen jaar nog vast bij engie 14 cent en 20 cent per kwh. Momenteel bij alle leveranciers maar triestig en ik gok dat het er niet op zal beteren naar de zomer toe?
Luminus had vorig jaar een goed injectie tarief. Dit jaar niet meer...
Engie Direct is een van de tarieven met de kleinste delta tussen afname en injectie dus ik ben naar daar geswitched.

Bij “Prijsinfinformatie” in “My Luminus-app” staat: “De vermelde prijzen en eventuele promoties zijn incl. 6% BTW. De vaste vergoeding wordt pro rata verrekend op je afrekening. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van uw contract, dan wijzigen ook de prijzen en promoties.”

Terug
Bovenaan