Energieleveranciers

Hallo allen,

Ik ben op zoek naar advies ivm een contract bij luminus via mijnergie en 1500 kwh korting. In de algemene voorwaarden stond na ondertekening/afsluiting dit:

(*) Als nieuwe klant krijgt u 1.500 kWh gratis (op de energiekost) op uw afrekening voor het afsluiten van een Luminus Optimal Elektriciteit contract in september 2021. Dit bedrag wordt berekend adhv een gemiddeld tarief voor de energiekosten en wordt toegekend na 11 maanden.

Contracte starte op 1/11/2021 en initieel zou die 11 maanden vallen voor de eerste afrekening naar wonder boven wonder, de eerste afrekening / meting viel ineens in september ipv november en ook de verwoording in my luminus was plots eenzijdig aangepast naar : korting verrekend bij de eerste afrekening NA datum X (en die viel dus na de eerste afrekening). Cue naar enkele maanden later en nu is er zelfs van die tekst geen spoor meer te vinden en ook via de helpdesk chat vonden ze geen korting in mijn dossier en gingen ze het nakijken.. Sindsdien al weken stil. Iemand in zelfde situatie ?

En voor de duidelijkheid, stel dat ze bij de volgende afrekening (mometeel rond september 2023 schat ik en dus 24 maanden na ondertekening contract...) alsnog recht blijk te hebben op die 1500 kwh op de energiekost, dan moet je vermoed ik nog wel een hoop andere kosten betalen op die 1500 kwh dus echt gratis is het dan niet vermoed ik :) . We hebben immers zonnepanelen en terugdraaiende teller en tot nu toe altijd negatief of net break-even gedraaid. Plan was de jacuzzi wat langer te laten draaien dit jaar en te mikken op net 1500 kwh teveel op de teller... (dat was het plan vorig jaar al maar gelukkig net op tijd gemerkt dat ze die korting-clausule eenzijdig hadden aangepast...)

Enigste addertje :

1) de vaste kost betaal je als schadevergoeding (maar dat is iets van 20€ of zo bij luminus)
2) de contractduren lopen niet noodzakelijk gelijk, maar ook weer niet zo erg
3) het switchen zelf is niet zo evident. Van optifix naar optifix switchen dacht dat je daarvoor moest bellen, omdat je dat online niet direct kan.
4) de termijn is dacht ik niet kiesbaar. Je kan dus niet zeggen start hiermee 4 maand later pas. DACHT ik. Is normaliter 21 dagen later na de beslissing.

5) correct vergelijken... vorige contract mogelijks nog met 21% BTW, huidige reclame is met 6% BTW
1. pro rata
3. gaat eenvoudig via de website.
4. idd 21 dagen na overschakeling gaat het nieuwe contract in.

1. pro rata
3. gaat eenvoudig via de website.
4. idd 21 dagen na overschakeling gaat het nieuwe contract in.
1) ik was niet meer zeker hoe het exact was bij Luminus, bij sommigen is het pro rate, bij anderen pas effectief pro rate na een jaar, bij nog anderen helemaal niet prorata ;) (ik dacht Mega en mogelijks ook Eneco). Degenen die niet dat consumentenovereenkomst met de overheid hadden getekend of zoiets...
3) ok ;). Ikben had dat al vermeld, ik heb het destijds niet echt gevonden ( en heb toen gewoon gebeld). Indien dat effectief ook uitstlebaar was geweest, had ik rond eind maart met een termijn van 4 maand dit pas laten ingaan om op die manier mijn terugleververgoeding nog te maximaliseren indien de prijs nog beter wordt maar vooral om dan opnieuw de garantie te hebben voor 2 jaar lang vaste prijzen. Dit tgv de voorbeschouwing dat energiezekerheid nog altijd niet zo evident is naar de volgende 2 jaar toe.

Maar dat laatste is niet noodzakelijk de beste optie, maar gewoon mijn voorkeur voor zekerheid.

@belgianwacko enkel de energiecomponent is gratis voor die 1500kwh. Niet de heffingen, belastingen, distributietarief, groene stroomverhoging,... OPGELET : dit voor de berekening van de gemiddelde kost van die component, niet voor de expliciete kost ervan aangezien die verwoording mij doet lijken dat het geen vast contract betreft maar een variabel. In welke mate dit voordelig/nadelig is... laat ik in het midden (en geen zin om dat uit te vlooien ;p)

Laatst bewerkt:
Ik zie sommigen hier zeggen dat het moeilijk is op de website van Luminus om een contract stop te zetten en een ander te nemen... Dat is toch maar gewoon "Mijn tarief aanpassen" pakken onder "Contracten en diensten" en dan contract wijzigen, of zie ik iets over het hoofd?

Zolang optifix voldoende zakt maand na maand ga ik ook gewoon mee over. Die vaste vergoeding is toch pro-rata. Denk wel dat het punt waarop het nuttig wordt bijna bereikt zal zijn. De gas staat eigenlijk vrij laag gezien bijna alles via LNG schepen moet komen.
Maakt het uitrekenen van de jaarfactuur wat lastiger, maar Luminus zal wel genoeg power en data hebben om dat uit te vogelen.

Ga nu wel nietmeer 2 jaar laten begaan maar op tijd actie ondernemen, denk dat we makkelijk 1000 euro hadden kunnen besparen door in Juni Optifix te vernieuwen ipv Augustus aangezien de helft van ons verbruik in de dure periode valt (500 van de huidige 1000m3). Als ik mijn meterstand ingeef zie ik dat ook zo verdeeld worden in de grafiek.

Bij mij is basispakket energie ook zichtbaar in mijn luminus. Ons voorschot is meer dan die 588 euro en zullen dus nog een stukje bijleggen. Na dit voorschot zet ik het op 2x10 euro, we staan bijna 3k in de plus... Zowel bij de overheid als Luminus dus renteloos geld uitstaan :p.

Ik zie sommigen hier zeggen dat het moeilijk is op de website van Luminus om een contract stop te zetten en een ander te nemen... Dat is toch maar gewoon "Mijn tarief aanpassen" pakken onder "Contracten en diensten" en dan contract wijzigen, of zie ik iets over het hoofd?

Klopt, heel makkelijk. Optifix staat wel altijd verborgen, je moet eerst op alle contracten klikken.

Voila, hier ook Optifix gepakt voor gas bij Luminus... Een besparing van 1/3de van de kosten op jaarbasis...

Elektriciteit is ook iets goedkoper geworden bij de huidige Optifix, maar injectietarief is wel een pak lager dan ervoor, dus nog eens verder onderzoeken met onze afrekening van vorig jaar of dat de moeite gaat zijn...

Net met mijn nicht aan 't babbelen, die had nog t.e.m. februari een vast contract bij Luminus, die hadden ze nu net op ComfyFlex gezet "want een vast contract gaat niet mevrouw".

Ik vertel haar net dat de vaste prijzen bij Optifix momenteel lager liggen dan de variabele bij ComfyFlex, ze wilt dat dan aanpassen in MyLuminus en moest effectief op "alle contracten" klikken, op het eerste zicht lijkt het dus effectief dat je het niet kan kiezen. Wat een praktijken.

Ik ben eigelijk wel erg tevreden van Engie Direct. Ik denk dat dit het eerste jaar zal zijn dat ik eens NIET jaarlijks zal veranderen.

Serieus, zelfs toen die prijzen zo hoog stonden, en ik intekende vorig jaar in juli op een variabele, zei ik meteen:
100 euro gas & electriciteit samen! geen cent meer, als voorschot.

En die mensen hebben mij dus een heel jaar gerust gelaten. Steeds mooi 100 euro per maand afgetrokken. Nooit gezaagd voor meer of minder. of zelf gefoefeld om meer af te houden.

En zeer transparant ook.

Ik ben eigelijk wel erg tevreden van Engie Direct. Ik denk dat dit het eerste jaar zal zijn dat ik eens NIET jaarlijks zal veranderen.

Serieus, zelfs toen die prijzen zo hoog stonden, en ik intekende vorig jaar in juli op een variabele, zei ik meteen:

En die mensen hebben mij dus een heel jaar gerust gelaten. Steeds mooi 100 euro per maand afgetrokken. Nooit gezaagd voor meer of minder. of zelf gefoefeld om meer af te houden.

En zeer transparant ook.
Maar was die 100 euro per maand uiteindelijk voldoende om uw eindafrekening te coveren?

Maar was die 100 euro per maand uiteindelijk voldoende om uw eindafrekening te coveren?
Geen idee, die komt straks in juni 2023 hé, eerste volle jaar.

Veel zal ik wel niet moeten bij betalen, mijn verbruik ligt echt wel belachelijk laag. (enkel benedenverdieping op VVW, en electriciteit zonnepanelen terugdraaiende teller).

Is gewoon pro rata heb ik begrepen. Ik blijf gewoon de dalende trend volgen van optifix naar optifix maand na maand.

Ik ben bijna bang om het te vragen maar wat bedoeld men eigenlijk met pro rata :unsure:
Betaal je dan deze bedragen bij wisselen van leverancier of hoe zit dat?

Ik ben bijna bang om het te vragen maar wat bedoeld men eigenlijk met pro rata :unsure:
gewoon per maand dus.

Stel je switcht na 3 maanden, dan betaal je 3/12e van je "jaarlijkse kost"

Stel je betaalt 120 euro lidgeld bij een voetbalclub, maar je gaat maar 3 maand, en dat lidgeld wordt pro rata berekend; dan moet je maar 30 euro betalen.

En ja bij energie leverancier betaal je normaal per jaar een "aansluitingskost". Sommigen berekenen dat automatisch per kalenderjaar, ook al ben je maar 1 maand klant bij hen, betaal je de volle pot.
Anderen dan weer: pro rata. Dan betaal je het gedeelte van dat bedrag, van zolang je klant bent geweest bij hen.

Als je bv. 4 maanden ComfyFlex had bij Luminus en dan naar Optifix gaat voor 8 maanden, betaal je 4/12de van de vaste kosten van ComfyFlex en 8/12de van de vaste kosten van Optifix.

En zeer transparant ook.
Idem, recent naar Engie Direct gegaan sinds onze zonnepanelen liggen aangezien het afname en injectie tarief daar het dichtst liggen. Dat is nu wel een stuk minder bij de Luminus formules.

Idem, recent naar Engie Direct gegaan sinds onze zonnepanelen liggen aangezien het afname en injectie tarief daar het dichtst liggen. Dat is nu wel een stuk minder bij de Luminus formules.
Ik heb wel nog geen "injectie" omdat ik nog terugdraaiende teller heb, kan je niet terug injecteren dacht ik?

maar in elk geval denk ik bij hen te blijven, als die digitale teller er dan komt binnen 2 jaar, en ze zitten goed qua injectie zeg je, dan zit ik meteen safe.

Ik heb wel nog geen "injectie" omdat ik nog terugdraaiende teller heb, kan je niet terug injecteren dacht ik?

maar in elk geval denk ik bij hen te blijven, als die digitale teller er dan komt binnen 2 jaar, en ze zitten goed qua injectie zeg je, dan zit ik meteen safe.
Nee, inderdaad. Injectie tarief is enkel voor als je een digitale meter hebt. Met een analoge teller draait hij terug, maar krijg je geen injectie.
Op 2 jaar tijd kan er veel veranderen natuurlijk, maar momenteel zijn ze de beste.

Onze woning is voorzien van een warmtepomp + zonnepanelen. Ze is nog niet bewoond, maar de thermostaat staat op 16°C met 1°C dag verhoging. Momenteel staat mijn saldo voor februari negatief door het goede injectie tarief.

Als je bv. 4 maanden ComfyFlex had bij Luminus en dan naar Optifix gaat voor 8 maanden, betaal je 4/12de van de vaste kosten van ComfyFlex en 8/12de van de vaste kosten van Optifix.
En als je van Optifix naar Optifix gaat, hoe zit dat dan? Wordt die vast kost dan verdeeld maandelijks over de loop van een jaar?

Terug
Bovenaan