Energieleveranciers

Jep, dat is zeer weinig. Engie Direct lijkt mij ook een stuk interessanter dan Engie Easy? Verschil is dat Direct elke maand tarieven aanpast en niet om de 3 maanden. Zou momenteel gunstig moeten zijn aangezien de prijzen normaalgezien vanaf nu elke maand goedkoper zouden moeten worden naar de zomer toe?
Op jaarbasis scheelt het niet veel denk ik. Maar ik wou niet instappen in een duur semester terwijl Direct al een stuk goedkoper was.
Ik zit ook met meer injectie dan afname en uit mijn simulaties was Direct het stabieler dan Optifix omdat afname/injectie met elkaar stijgen/dalen en dus compenseren.

Optifix wordt in mijn scenario duurder als de prijzen dalen en goedkoper als de prijzen stijgen doordat de afname vast is en de injectie variabel (en laag). Een paar pagina's terug heb ik mijn simulatie gepost.

Mijn vast contract bij Engie verloopt op 31 maart 2023 en ik heb net een voorstel gekregen om (automatisch) te verlengen vanaf 1 april met Easy variabel. Ik neem aan dat ik geen 4 weken op voorhand moet opzeggen aangezien mijn contract sowieso ten einde was? Hoe werkt dit precies?
Op de dag dat je wil overstappen naar ander Engie contract doe je de switch in je Engie klanten zone. Dat nieuw gekozen contract gaat meteen in werking.

Contract van Eneco flex loopt hier 1 juli af. Best ergens vanaf april, mei beginnen uitkijken zeker? Ik veronderstel dat optifix dan nog lager gaat staan..

Dat is hier al meerdere keren ontkracht volgens mij.
Dat klopt.

Op mijn contract pagina : "De vaste vergoeding wordt pro rata verrekend op je afrekening. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van uw contract, dan wijzigen ook de prijzen en promoties."

Wat wel kan is dat de vaste vergoeding voor je nieuw optifix contract hoger of lager is dan je huidige vaste vergoeding. Dan betaal je dus pro rata ietsje meer (of ietsje minder) op jaarbasis.

De vaste vergoeding is nu namelijk 19.50€ terwijl deze voor mijn huidig contract 17,09€ bedraagt.

Elke maand de nieuwe Optifix nemen kost je extra vergoedingen.
Volgens mijn huidige contract is het nochtans pro rata.

Laatst bewerkt:
Hoezo? Eerder in deze thread zei iemand dat de vaste vergoeding gewoon pro rata berekend wordt zolang je bij Luminus blijft.

Dat is hier al meerdere keren ontkracht volgens mij.

Dat klopt.

Op mijn contract pagina : "De vaste vergoeding wordt pro rata verrekend op je afrekening. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van uw contract, dan wijzigen ook de prijzen en promoties."

Wat wel kan is dat de vaste vergoeding voor je nieuw optifix contract hoger of lager is dan je huidige vaste vergoeding. Dan betaal je dus pro rata ietsje meer (of ietsje minder) op jaarbasis.

De vaste vergoeding is nu namelijk 19.50€ terwijl deze voor mijn huidig contract 17,09€ bedraagt.

Ok, dat nadeel heb je niet :)

Blijft dan nog altijd veel duurder.
Ik verwacht dat het pas tegen het late voorjaar interessanter wordt.

Ik zou ook wachten op beter Optifix voorwaarden.
* is voorlopige prijs eerste 7 dagen

Gas:
OptifixEngie directVerschil
Januari12,78,0554,64 cent/kWh
Februari9,47,759 *1,64 cent/kWh

Elektriciteit:
Optifix dagEngie direct dagVerschil
Januari41,921,14220,76 cent/kWh
Februari32,3724,124 *8,25 cent/kWh
Voor nacht is de verhouding procentueel bijna hetzelfde

Elke maand de nieuwe Optifix nemen kost je extra vergoedingen.
Waar zie jij die elektricteit prijs van Engie direct staan? Ik zie 18,144 cent voor enkelvoudig in Vlaanderen: https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden/

De prijs die ik vermeld is de dagprijs van een tweevoudig tarief.
De prijs kan wel een beetje verschillen omdat Engie de formule elke keer herziet, maar dat zal niet zoveel verschil maken.

De formules excl. btw van toepassing voor Februari 2023 zijn:
- Enkelvoudig = 2,9096 + (0,1087 x EPEX DAM)
- Tweevoudig dag = 2,9900 + (0,1351 x EPEX DAM)
- Tweevoudig nacht = 2,7810 + (0,0875 x EPEX DAM)
- Uitsluitend nacht = 2,7810 + (0,0875 x EPEX DAM)

Ik betaal iets minder omdat mijn contract een lagere vaste startprijs heeft.

EPEX DAM voor deze maand tot en met 8 februari is 153.49

Voorschotfactuur van Luminus ontvangen vandaag voor gas & stroom van Februari 2023 (te betalen voor 27/02)
Ook hier is geen rekening gehouden met het basispakket energie.

Voorschotfactuur van Luminus ontvangen vandaag voor gas & stroom van Februari 2023 (te betalen voor 27/02)
Ook hier is geen rekening gehouden met het basispakket energie.
Vanaf midden februari 2023 tot eind maart 2023 verrekent Luminus deze tweede federale premie automatisch met je voorschotten, je afrekening of met eventueel openstaande bedragen. Luminus doet al het nodige. Je hoeft zelf niets te doen.

Wat op 31 maart 2023 nog openstaat, betaalt Luminus in één keer aan je terug en dit ten laatste op 18 april 2023.

Voor de maanden januari, februari en maart 2023 samen bedraagt de premie voor gas € 405 (in totaal) en voor elektriciteit € 183 (in totaal).

Je zal deze premie vanaf midden februari 2023 terugvinden in je persoonlijke klantenzone My Luminus onder het tabblad 'Facturen'. In het overzicht 'Openstaande/Betaalde Facturen' zal je de premie zien staan onder de naam 'Federaal basispakket voor gas/elektriciteit'.

@nokeyboard i know.
Maar ik heb het gevoel weer dat ik sponsor speel voor Luminus. Tis geld geven om het achteraf pas terug te krijgen.

3 dagen later die factuur opmaken (die pas eind februari moet worden betaald) en ze kunnen het al in mindering brengen.

Nu gaat er 1 voorschotje (maart) af mag ik weer wachten op een paar 100€ van hun.

Heb het voorschot bij Luminus gas kunnen verlagen tot minder dan 50€ 🤭. Had eergisteren de gasmeterstand ingegeven en de verbruiken zijn een stuk lager dan andere jaren. Hierdoor, en door de daling van de gasprijzen, was ik al 6 maanden teveel voorschot aant betalen.

@nokeyboard i know.
Maar ik heb het gevoel weer dat ik sponsor speel voor Luminus. Tis geld geven om het achteraf pas terug te krijgen.

3 dagen later die factuur opmaken (die pas eind februari moet worden betaald) en ze kunnen het al in mindering brengen.

Nu gaat er 1 voorschotje (maart) af mag ik weer wachten op een paar 100€ van hun.
Hoe dat?
Bij Engie trekken ze het bedrag van het basispakket af van uw voorschot en krijgt ge dus die maand x euro terugbetaald ipv dat ge x euro voorschot moet betalen.

Ik neem aan dat Luminus dat ook zo doet?

Hoe dat?
Bij Engie trekken ze het bedrag van het basispakket af van uw voorschot en krijgt ge dus die maand x euro terugbetaald ipv dat ge x euro voorschot moet betalen.

Ik neem aan dat Luminus dat ook zo doet?
Nope. Zie hierboven

Januari volledig bedrag voorschot
Februari ook volledig voorschot
Maart gaan ze wss wel aftrekken

En dan als er iets overblijft (wat zo zal zijn) storten ze u terug in april

Ik heb net m'n afrekening gehad (467 euro, had het voorschot bewust erg laag gehouden). Hopen dat ze binnen dit en 10 dagen het basispakket in mindering brengen. Anders betaal ik nu wat ze mij dan in maart helemaal gaan terugbetalen :')

3 maanden sakkeren dat ze een foute afrekening moeten rechtzetten. Meneer ge moet wachten. Voor de zoveelste keer dan maar eens alles op mail gezet en een adres van de ombudsdienst in kopie. Nog geen week later de correctie om 800 euro terug te storten.

FU Luminus!

Wij waren sinds begin december klant bij Engie (Flow).
Door de prijsstijgingen van de vaste kosten dat type contract wou ik overschakelen naar Engie Direct. (Dankzij de algemene goedkopere energieprijzen hierdoor van 460 naar 280€/m)

Maar ik kreeg online steeds de foutmelding: "Je aanvraag kan niet via de website in orde gebracht worden - contacteer ons via chat of telefoon. Onze medewerkers zullen je graag verder helpen".
Ik dacht dat dit kwam omdat ik nog niet lang genoeg klant was, maar blijkbaar ligt het aan iets anders.

Ik had da eens vermeld op een ander forum waar iemand zit die bij Engie werkt. Die heeft dat eens bekeken en blijkbaar hebben ze nu dankzij mij een bug ontdekt in hun systeem.

Alle klanten met dag/nacht meter én injectie zouden dit probleem wel eens kunnen hebben. :LOL:

Dus als er nog mensen zijn met dit probleem, neem contact op met de klantendienst...

Hij heeft het daar intern doorgegeven, en ze gaan ervoor zorgen dat ik Direct heb met onmiddellijke ingang.

Wij waren sinds begin december klant bij Engie (Flow).
Door de prijsstijgingen van de vaste kosten dat type contract wou ik overschakelen naar Engie Direct. (Dankzij de algemene goedkopere energieprijzen hierdoor van 460 naar 280€/m)

Maar ik kreeg online steeds de foutmelding: "Je aanvraag kan niet via de website in orde gebracht worden - contacteer ons via chat of telefoon. Onze medewerkers zullen je graag verder helpen".
Ik dacht dat dit kwam omdat ik nog niet lang genoeg klant was, maar blijkbaar ligt het aan iets anders.

Ik had da eens vermeld op een ander forum waar iemand zit die bij Engie werkt. Die heeft dat eens bekeken en blijkbaar hebben ze nu dankzij mij een bug ontdekt in hun systeem.

Alle klanten met dag/nacht meter én injectie zouden dit probleem wel eens kunnen hebben. :LOL:

Dus als er nog mensen zijn met dit probleem, neem contact op met de klantendienst...

Hij heeft het daar intern doorgegeven, en ze gaan ervoor zorgen dat ik Direct heb met onmiddellijke ingang.
Ah! Die fout kreeg ik ook een maand geleden! Heb mijn contract dan maar via tel. Gedaan. Ik zou zeggen.. goed gedaan.

Terug
Bovenaan