Energieleveranciers

Wtf :unsure: Waarom staat uw voorschot dan zo hoog? Ik zou zeggen zet het op minimum voor de komende 2 maanden nog..

Omdat het voorschot wel overeenkwam met wat we afgelopen jaar verbruikt hadden. En toen gingen we over naar 50% gas verbruik en 65% elektriciteit... Opzich maakt het ook niet veel uit. Speel al bank voor de overheid, luminus kan daar wel nog bij.

Laatst bewerkt:
Mail van Luminus vanochtend - relevant voor mensen waarvan ik las dat ze al naar de FOD Economie gingen stappen voor hun energiepremies omdat het hier bij Luminus stil rond was:
Dit gaat over de premies van 2023. Ik moet aankloppen bij de FOD Economie omdat ik nog niks van de premies van november en december 2022 gezien heb...

Hier 1200 opleggen voor de periode sept-jan. Pijnlijk.

Misschien wat meer toelichting: boosdoener is uiteraard het gasverbruik (meer dan 800m³ verbruikt), aangezien we in een niet gerenoveerde woning uit het interbellum wonen. Volop gas stoken terwijl het naar buiten vliegt via de enkele beglazing (met guillotineramen die nog extra doorlatend zijn) :').

Laatst bewerkt:
Hoe kun je je voorschotfactuur bij luminus verlagen?

We zijn overgestapt naar optifix januari, maar ons voorschot blijft op de prijs van optifix augustus. En ik kan hem maar met 10€ voor gas en 10€ voor elektriciteit verlagen..

Terwijl we met de nieuwe berekeningen 200€ zouden mogen zakken.

We zijn overgestapt naar optifix januari, maar ons voorschot blijft op de prijs van optifix augustus. En ik kan hem maar met 10€ voor gas en 10€ voor elektriciteit verlagen..

Uw meterstanden toevoegen in My luminus. Dan herrekenen ze dat en kan je de voorschotten aanpassen.

En die eerste premie van 100 euro heb je wel gehad? Ik heb daar de aanvraag moeten doen en die van Nov/Dec kwam automatisch.
Voor die 100 euro heb ik ook moeten aankloppen bij de FOD Economie en dat pas in november ofzo gekregen. Jammer dat ze dat dan niet in orde brengen voor die volgende paketten...

Ik kan nog steeds niets doen op My Luminus. Ik heb sinds augustus ingetekend en er staat daar nog altijd dat mijn contract niet actief is. In januari overgestapt op de nieuwe oprifix en wederom een bevestiging per mail gekregen. Maar nog steeds is mijn contract zogezegd niet in orde op de app en website. Verschillende malen contact met de klantendienst gehad. Het zou gaan om een bug, maar weken later nog altijd niet opgelost. Er gaat ook niets af van mijn rekening voor de voorschot. Als ze dit binnen enkele weken niet in orde brengen, ben ik geneigd naar een andere leverancier over te stappen.

Je kan maar maximum met 20% verlagen aan de hand van het voorgesteld voorschot (verhogen kan dan wel met 200%).
Ik heb zelf er voor gebeld om het nog lager te kunnen zetten.

Afrekening gekregen vandaag: 66,50 euro terugkrijgen dus mijn voorschotten stonden zoals ieder jaar quasi correct :smile:

100m² gas minder verbruikt dan vorig jaar, nu heb ik mijn afrekening wel 3 weken vroeger gekregen.
Tussen meteropname 13 dagen geleden en vandaag is er 31m² gas verbruikt, als ik dat mee omreken heb ik nog altijd 46m² minder verbruikt.

Voorschot voor gas hadden ze met 10 euro verhoogd, elektriciteit hebben ze quasi verdubbeld...
Eens de V-test gedaan en het goedkoopste tarief van Luminus (Basic) is nog altijd iets duurder dan mijn Optifix van maart 2022, dus ik heb mijn voorschotten daaraan aangepast.

Vorig jaar betaalde ik +/- 79 euro voorschot, nu zal dat 110 euro worden dus daar zit dus nog een stukje verschil op.

Laatst bewerkt:
Nieuwe tarieven Luminus bekend: Optifix gas 9,4 €cent
Ik zat bij Luminus Greenfix aan 14 cent en ben dan op 1 januari naar optifix gegaan aan 12 cent (is de 21e ongeveer ingegaan).

Kan ik dan nu meteen op die optifix intekenen aan die 9,4 cent?

Is dat dan gewoon ook via my luminus dat ik dan gewoon terug optifix aanduid? Want dat had ik dus al.

Ik zat bij Luminus Greenfix aan 14 cent en ben dan op 1 januari naar optifix gegaan aan 12 cent (is de 21e ongeveer ingegaan).

Kan ik dan nu meteen op die optifix intekenen aan die 9,4 cent?

Is dat dan gewoon ook via my luminus dat ik dan gewoon terug optifix aanduid? Want dat had ik dus al.
ja

Nieuwe tarieven Luminus bekend: Optifix gas 9,4 €cent

Electriciteit is ook weer een pak gedaald tov januari.

Optifix 1/1/2023
enkelvoudig 35,67
dag 41,90
nacht 30,59
injectie enkelv: 10,86
inj dag 13,56
inj weekend 6,71

Optifix 1/2/2023
enkelvoudig 26,14
dag 32,37
nacht 21,06
injectie enkelv 16,72
inj dag 20,76
inj nacht 10,53

bespaart me aan stroom weer 762 euro per jaar tov januari, ik stap weer over.

die vaste vergoeding van 17 euro pakken we er dan wel bij.

Net overgestapt van Optifix januari naar Optifix februari.
Al wat ik ermee kan besparen is sowieso al meegenomen. Ik ga het sowieso ook maandelijks blijven opvolgen.

Besparing is eigenlijk maar een dikke 600 als ik mijn 35% zelfverbruik van zonnepanelen in rekening breng.
Maar wie het kleinere niet eert en zo :D

Net overgestapt van Optifix januari naar Optifix februari.
Al wat ik ermee kan besparen is sowieso al meegenomen. Ik ga het sowieso ook maandelijks blijven opvolgen.
Prijzen zijn lager dan wat ik nu had (juni 2022 (11,23 gas en 29,52 elek))

Dus zal straks ook eens aanpassing doen

Laatst bewerkt:
Bij Luminus zijn ze wss nu wel hard met mijn kop aan het lachen :laugh:

Ik heb aardgas als een apart contract genomen in september (omdat ze in december onze warmptepomp kwamen zetten) met een redelijk laag voorschot. Maar ik heb dat dus in januari niet mee aangepast naar optifix gas 1/1/2023 en nu ook weer niet. Onze teller heeft sinds 1/12/2022 niet meer bewogen. Met mijn huidige voorschotten ben ik in maart ongeveer break/even van hetgeen ik van sep tot dec verstookt heb. Ondertussen ben ik met fluvius bezig om onze gasleiding te laten verwijderen en tegen dan normaal moet fluvius zijn ding gedaan kunnen hebben en kan ik dat contract stoppen.

Maar ondertussen denken ze dat ik een uil ben die 23cent gas blijft betalen terwijl ik zogezegd de slimste ben die altijd maar de goedkoopste stroom wil :laugh:

Geen zin om daar ook nog es die vergoeding op te gaan betalen zenne. Hun frank zal hopelijk al es gevallen zijn nu ze zien dat mijn stroommeter digitaal geworden is maar mijn gasmeter niet :tongue:

Goed dat ik gewacht heb om in te tekenen dus, vandaag eens in orde maken voor optifix feb. Heb nog 12-tal dagen om effectief ergens in te tekenen, maar lijkt dat andere leveranciers niet meteen vast gaan aanbieden. Zou liever bij Engie blijven maar geen vast = no go hier.

Terug
Bovenaan