Mijn EPC is een lager als uw.
Nu 19 graden is thuis de temperatuur die wij altijd halen zonder te stoken. Nu in de winter moet die bij temperaturen zoals vandaag uiteraard wat stoken en dan verbruik ik x kwh. Zet ik het op 19.5 dan stookt die een stuk meer. (50%)
Dit is gewoon omdat die bij 19 amper iets moet stoken. Het verschil in stoken tussen 19.5 en 20 is bijvoorbeeld veel minder dan de stap van 19 naar 19.5.
Ik heb nergens beweerd dat dat bij elke halve graden zo is. Mijn punt is gewoon dat het krom door de bocht is om te zeggen dat als je 50% kunt besparen op gas je op een zware voet leeft en als een zot zou stoken.
Het laatste is thans jou bewering dat mijn besparing niet enkel kan door 2 graden lager en kamers niet te verwarmen. Een ruime open hal over 2 verdiepingen + 6 slaapkamers niet verwarmen veroorzaakt dat verschil weldegelijk. Het is nu 110 m2 verwarmen vs 300m2 verwarmen vorig jaar
(de inpandige garage verwarmden we nooit actief). Dat is 1/3de van de oppervlakte.
Natuurlijk lekt er nu altijd warmte van de warme omgeving naar de koude door de muren/vloeren en openen deuren, maar dat maakt effectief een groot verschil.
Je zegt dat je altijd 19 graden haalt, maar op dagen zoals vandaag niet, dus je haalt niet altijd 19 graden zonder te verwarmen. Dat kan ook niet als je actief verlucht (passief ook niet, en verluchten is wel belangrijk), dan blijft het nooit constant 19 graden als het vriest zonder verwarming.
Als ik reken en je verbruik iets meer dan de helft van mijn besparing is, zit ik op 500-550m3 gas op een jaar voor verwarming.
19,5 graad zou dan ineens 750m3 zijn (+50%). Dat strookt niet met de bevindingen en de cijfers dat elke graad warmer 7% extra stoken is, die cijfers zullen wel enigsinds kloppen vermoed ik.
Mijn nieuwbouw haalt op een winter zoals nu aangaande is wss de 500m3 niet voor verwarming alleen op 22-22,5 graden, dag in, dag uit.
Ook daar wordt boven niet actief verwarmd, enkel de hal beneden (+gasten toilet beneden +badkamer boven). Maar de slaapkamers zijn ongeveer een graad kouder en de zolder nog eens een graad ongeveer.