Energieleveranciers

Weet iemand hoe het volgende in z'n werk gaat?
17/01 zijn de zonnepanelen gekeurd en ik wacht nog op de gegevens om ze aan te melden bij Fluvius.
Ik zit nu bij Luminus, maar mijn contract start 7/02 bij Engie. Luminus zal een afrekening maken vermoed ik, maar zonder injectie stroom want die panelen waren nog niet gekend. Krijg ik dan over enkele maanden nog een vergoeding voor mijn injectiestroom of hoe zit dat? We zijn hier volop aan het injecteren want de woning is nog niet bewoond, dus wil dat liefst niet kwijt spelen.

Als je 40% bespaart op gasverbruik, dan is het waarschijnlijk niet enkel door de verwarming 2 graden lager te zetten en enkele kamers minder warm te stoken. Dan zal er voordien waarschijnlijk ook net iets lakser omgesprongen zijn met gasverbruik, en nu veel bewuster.
Ik woon in een volledige gerenoveerd huis. (E-peil van 20)
Als ik de verwarming op 19.5 graden zet ipv 19 verbruik ik 50% meer gas.(vloerverwarming)

Als ik de verwarming op 19.5 graden zet ipv 19 verbruik ik 50% meer gas.(vloerverwarming)

Dat lijkt me straf. Wat is de epc? E-peil kan je beinvloeden met zonnepanelen.
Mijn huis (verlopig verhuurd) met EPC 32kWh/m2 verbruikte gemiddeld 550m3 gas denk ik, op 22,5 graad en 24 graden badkamer. Als elke halve graad 50% minder stookt zou ik op 20 graden maar 50m3 verbruiken. Dat is warm water alleen al.

Laatst bewerkt:
Als je net aan de thermostaat hebt gedraaid zeker? Dan ben je die halve graad nog aan het opstoken. Na een 1 of 2 dagen wanneer alles gestabiliseerd is, zul je misschien 3-4% meer verbruiken.

Voor de eerste keer in 8 jaar een jaarafrekening gekregen (Luminus) waar enkel gas opstaat.

Ik heb zowel voor gas als elektriciteit optifix, op hetzelfde moment (2j geleden) het contract afgesloten. Anders altijd een jaarafrekening waar beiden contracten/verbruiken opstonden.

Nog iemand die dat apart al heeft gekregen? Ik heb nu een week later nog steeds geen afrekening van elektriciteit gezien.
Krijg dat altijd apart

Dat lijkt me straf. Wat is de epc? E-peil kan je beinvloeden met zonnepanelen.
Mijn huis (verlopig verhuurd) met EPC 32kWh/m2 verbruikte gemiddeld 550m3 gas denk ik, op 22,5 graad en 24 graden badkamer. Als elke halve graad 50% minder stookt zou ik op 20 graden maar 50m3 verbruiken. Dat is warm water alleen al.
Mijn EPC is een lager als uw.
Nu 19 graden is thuis de temperatuur die wij altijd halen zonder te stoken. Nu in de winter moet die bij temperaturen zoals vandaag uiteraard wat stoken en dan verbruik ik x kwh. Zet ik het op 19.5 dan stookt die een stuk meer. (50%)

Dit is gewoon omdat die bij 19 amper iets moet stoken. Het verschil in stoken tussen 19.5 en 20 is bijvoorbeeld veel minder dan de stap van 19 naar 19.5.

Ik heb nergens beweerd dat dat bij elke halve graden zo is. Mijn punt is gewoon dat het krom door de bocht is om te zeggen dat als je 50% kunt besparen op gas je op een zware voet leeft en als een zot zou stoken.

Ik kan dus 50% op gas besparen als ik kies voor 19 graden ipv 19.5. Voor de zotte prijzen stond het hier altijd op 20.5.

Als je net aan de thermostaat hebt gedraaid zeker? Dan ben je die halve graad nog aan het opstoken. Na een 1 of 2 dagen wanneer alles gestabiliseerd is, zul je misschien 3-4% meer verbruiken.
Verbruik per dag via P1 meter.

Een paar dagen op 19.5 en een paar dagen op 19 scheelt 50% bij mij. Uiteraard getest (3x getest) op momenten dat het een week ongeveer hetzelfde weer/graden was.

Laatst bewerkt:
Nu 19 graden is thuis de temperatuur die wij altijd halen zonder te stoken. Nu in de winter moet die bij temperaturen zoals vandaag uiteraard wat stoken en dan verbruik ik x kwh. Zet ik het op 19.5 dan stookt die een stuk meer. (50%)

Dit is gewoon omdat die bij 19 amper iets moet stoken. Het verschil in stoken tussen 19.5 en 20 is bijvoorbeeld veel minder dan de stap van 19 naar 19.5.

Ik heb nergens beweerd dat dat bij elke halve graden zo is. Mijn punt is gewoon dat het krom door de bocht is om te zeggen dat als je 50% kunt besparen op gas je op een zware voet leeft en als een zot zou stoken.

Het laatste is thans jou bewering dat mijn besparing niet enkel kan door 2 graden lager en kamers niet te verwarmen. Een ruime open hal over 2 verdiepingen + 6 slaapkamers niet verwarmen veroorzaakt dat verschil weldegelijk. Het is nu 110 m2 verwarmen vs 300m2 verwarmen vorig jaar
(de inpandige garage verwarmden we nooit actief). Dat is 1/3de van de oppervlakte.
Natuurlijk lekt er nu altijd warmte van de warme omgeving naar de koude door de muren/vloeren en openen deuren, maar dat maakt effectief een groot verschil.

Je zegt dat je altijd 19 graden haalt, maar op dagen zoals vandaag niet, dus je haalt niet altijd 19 graden zonder te verwarmen. Dat kan ook niet als je actief verlucht (passief ook niet, en verluchten is wel belangrijk), dan blijft het nooit constant 19 graden als het vriest zonder verwarming.
Als ik reken en je verbruik iets meer dan de helft van mijn besparing is, zit ik op 500-550m3 gas op een jaar voor verwarming.
19,5 graad zou dan ineens 750m3 zijn (+50%). Dat strookt niet met de bevindingen en de cijfers dat elke graad warmer 7% extra stoken is, die cijfers zullen wel enigsinds kloppen vermoed ik.

Mijn nieuwbouw haalt op een winter zoals nu aangaande is wss de 500m3 niet voor verwarming alleen op 22-22,5 graden, dag in, dag uit.
Ook daar wordt boven niet actief verwarmd, enkel de hal beneden (+gasten toilet beneden +badkamer boven). Maar de slaapkamers zijn ongeveer een graad kouder en de zolder nog eens een graad ongeveer.

Ik kan dus 50% op gas besparen als ik kies voor 19 graden ipv 19.5. Voor de zotte prijzen stond het hier altijd op 20.5.

Verbruik per dag via P1 meter.

Een paar dagen op 19.5 en een paar dagen op 19 scheelt 50% bij mij. Uiteraard getest (3x getest) op momenten dat het een week ongeveer hetzelfde weer/graden was.
Wat is 50% besparen?
Van 20kWh per dag naar 30kWh per dag is ook +50% maar eigenlijk nog altijd gewoon peanuts en belachelijk om u daarvoor in de kou te zetten :)

Morgen worden er bij me thuis digitale meters geïnstalleerd voor gas, elektriciteit en water.
Paar vraagjes:

1) Start die digitale meter met dezelfde teller als mijn analoge meter? Als ik nu op 25000kwh u zit, staat ditzelfde dan morgen op de digitale meter? Of begint dat dan van 0 te tellen?

2) Als die van 0 begint te tellen, hoe weet Luminus dan welk deel ik verbruikt heb met analoge meter? Of geven die mannen van Fluvius dat morgen ineens door aan Luminus?

3) Ik ga er van uit dat ik best die monitor app van Luminus kan installeren als de meters hangen?

4) Moet ik voor de rest iets doen met die meters zelf? Want zag op internet al handleidingen van dat toestel. Mijn analoge meters hangen gewoon en buiten eens een meterstand bekijken kom ik aan dat ding niet aan omdat'k er niks van ken.

Sorry voor de stomme vragen. Maar als single vrouw krijg ik dus echt stress van zo'n dingen omdat'k er niks van ken.

Morgen worden er bij me thuis digitale meters geïnstalleerd voor gas, elektriciteit en water.
Paar vraagjes:

1) Start die digitale meter met dezelfde teller als mijn analoge meter? Als ik nu op 25000kwh u zit, staat ditzelfde dan morgen op de digitale meter? Of begint dat dan van 0 te tellen?
Start van (ongeveer) nul.
2) Als die van 0 begint te tellen, hoe weet Luminus dan welk deel ik verbruikt heb met analoge meter? Of geven die mannen van Fluvius dat morgen ineens door aan Luminus?
Dat wordt inderdaad doorgegeven aan Fluvius en Luminus.
3) Ik ga er van uit dat ik best die monitor app van Luminus kan installeren als de meters hangen?

4) Moet ik voor de rest iets doen met die meters zelf? Want zag op internet al handleidingen van dat toestel. Mijn analoge meters hangen gewoon en buiten eens een meterstand bekijken kom ik aan dat ding niet aan omdat'k er niks van ken.
Moet niet, maar er kan veel. Als je wil kan je veel opvolgen, als je niet wil verandert er niets voor jou.

Start van (ongeveer) nul.

Dat wordt inderdaad doorgegeven aan Fluvius en Luminus.

Moet niet, maar er kan veel. Als je wil kan je veel opvolgen, als je niet wil verandert er niets voor jou.

Dankjewel voor de antwoorden. Ik wil gewoon verbruik kunnen opvolgen. Zou niet weten wat'k anders zou moeten kunnen doen met zo'n meter?

Dankjewel voor de antwoorden. Ik wil gewoon verbruik kunnen opvolgen. Zou niet weten wat'k anders zou moeten kunnen doen met zo'n meter?
Er zijn wat gradaties in verbruik opvolgen: gaande van een grof idee van je jaarverbruik tot live elke minuut je verbruik inzien bij manier van spreken :) Maar in se gaat het inderdaad over het opvolgen van verbruik, injectie (bij zonnepalen) of kwartiervermogen (capaciteitstarief).

Wat is 50% besparen?
Van 20kWh per dag naar 30kWh per dag is ook +50% maar eigenlijk nog altijd gewoon peanuts en belachelijk om u daarvoor in de kou te zetten :)
Dat is dus mijn punt....
Zeggen dat iemand als een zot zou stoken gewoon omdat hij gemakkelijk 50% kan besparen wilt niks zeggen.

Ik zit niet in de koud hoor. Veel verschil met 20.5 graden merk ik niet. Maar ik verwarm dit jaar gewoon niet op 20.5 graden omdat ik het met de dure prijzen van een tijdje geleden het niet waard vind om zoveel euro meer te betalen voor 1 graden verschil.

Er zijn wat gradaties in verbruik opvolgen: gaande van een grof idee van je jaarverbruik tot live elke minuut je verbruik inzien bij manier van spreken :) Maar in se gaat het inderdaad over het opvolgen van verbruik, injectie (bij zonnepalen) of kwartiervermogen (capaciteitstarief).

Voor mij is gewoon maandelijks verbruik belangrijk. Heb ook geen zonnepannelen ofzo.

Nog een stomme vraag, mijn contract loopt af in september. Krijg ik dan nu van Luminus al een eindafrekening voor het analoge deel? Of pas in September gezamenlijk voor analoge en digitale stuk?

En nog een stomme vraag. Kan ik morgen kiezen of ik dagtarief alleen neem of dag/nachttarief samen? Of bestaat dat niet meer?

al je het wil opvolgen moet je wel een account aanmaken bij fluvius en dat aangeven, wil je dat met de luminus app dan moet je fluvius toestemming geven om de zaken aan luminus door te geven (maar dit wijst wel redelijk zichtzelf uit hoor)

Voor mij is gewoon maandelijks verbruik belangrijk. Heb ook geen zonnepannelen ofzo.

Nog een stomme vraag, mijn contract loopt af in september. Krijg ik dan nu van Luminus al een eindafrekening voor het analoge deel? Of pas in September gezamenlijk voor analoge en digitale stuk?
Hangt er wat van af. Je krijgt een afrekening op het einde van het contract, maar Fluvius heeft ook 1x per jaar een moment waarop het meterstanden doorgeeft en je ook een afrekening krijgt; dit valt niet altijd samen.
Maar in se loopt je contract gewoon door en wordt je aan het einde van een contractperiode of verbruiksperiode gewoon afgerekend naar je verbruik.
En nog een stomme vraag. Kan ik morgen kiezen of ik dagtarief alleen neem of dag/nachttarief samen? Of bestaat dat niet meer?
Ja: https://www.vreg.be/nl/veelgestelde...ltijd-kiezen-tussen-een-enkelvoudige-meter-en
meer info: https://lumiworld.luminus.be/up-to-date/hoe-verander-je-van-dagtarief-of-nachttarief/

Iemand die via Engie Dynamic werkt?
Vraag me af of het interessant zou zijn. Door de dag is prijs positief voor de zonnepanelen en dan snachts zowel EV als batterij opladen. Timing kunt ge perfect instellen op de belpex prijzen. Formule = marktprijs + 0.0002 euro/kWh, enkel 9.60euro maandelijkse kost.
Ik was ook naar dynamic aan het zien maar als je zonnepanelen hebt is dat dan niet nadelig? Want als de prijs negatief is dan zou je moeten betalen om uw overschot op het net te zetten toch? En eigenlijk ga je dan sowieso niet veel meer hebben aan uw overschot op andere momenten ook omdat je er niet veel voor zal krijgen. Dan moet je al zien dat je die mindere opbrengst (euro) compenseert door op andere momenten in het jaar ook minder te betalen voor uw energie dan bij andere tariefplannen.

Ik was ook naar dynamic aan het zien maar als je zonnepanelen hebt is dat dan niet nadelig? Want als de prijs negatief is dan zou je moeten betalen om uw overschot op het net te zetten toch? En eigenlijk ga je dan sowieso niet veel meer hebben aan uw overschot op andere momenten ook omdat je er niet veel voor zal krijgen. Dan moet je al zien dat je die mindere opbrengst (euro) compenseert door op andere momenten in het jaar ook minder te betalen voor uw energie dan bij andere tariefplannen.
Ja, da's echt gewoon een hel of je moet al bijna een industriële opwekking en batterij installatie hebben, en er goede sturing opzetten die met allerhande factoren rekening houdt. Of iemand die het al een jaartje blind heeft, moet mij tegenspreken :woohoo:

Paar vraagjes:

Sorry voor de stomme vragen. Maar als single vrouw krijg ik dus echt stress van zo'n dingen omdat'k er niks van ken.

Mijn vragen waren eigenlijk allemaal overbodig, want alleen de gasmeter is vervangen.

- Er was blijkbaar een probleem met ofwel de kast waar de analoge meter in zit ofwel met de kabel die er naartoe gaat (heb de uitleg niet helemaal deftig verstaan). Maar de conclusie is dat Fluvius iets moet komen doen, maar dat kan blijkbaar ook nog 2 jaar duren.

- Door dat er geen digitale meter is voor elektriciteit kon ook de watermeter niet vervangen worden. En heeft de digitale gasteller blijkbaar ook geen nut omdat die geen data kan doorsturen.

Conclusie, nog steeds zelf meterstanden noteren.

Maandelijkse afrekening, Processie van Echternach.
Heeft iemand dat al lopen bij Engie?
Ik heb mijn verhaal hier al eens gedeeltelijk gedaan.

• Juni aanvraag ingediend
  • Augustus klacht ingediend
  • Oktober antwoord gehad dat het in orde wordt gebracht
  • December chat -> Probleem bij netbeheerder
  • Vandaag chat -> Algemeen probleem bij Engie. Geen datum wanneer dit opgelost zou zijn.
Ik heb dus al sinds oktober geen enkel factuur meer gekregen, maar in januari wel de tussenkomst van de overheid netto gestort gekregen..

Terug
Bovenaan