Energieleveranciers

Die energiepremies voor januari, februari en maart zijn toch al goedgekeurd door de overheid dacht ik?
Want die zijn niet te bespeuren op mijn voorschotfacturen (november en december heb ik gekregen)

Zit bij luminus

Die energiepremies voor januari, februari en maart zijn toch al goedgekeurd door de overheid dacht ik?
Want die zijn niet te bespeuren op mijn voorschotfacturen (november en december heb ik gekregen)

Zit bij luminus
Ik kreeg bij DATS24:

Heb je recht op het “Federaal basispakket 2023” voor elektriciteit en gas?

• Je premie voor januari en februari bedraagt € 392, uitbetaald in februari
  • Je premie voor maart bedraagt € 196, uitbetaald in maart
  • In totaal zal je € 588 ontvangen
Dus voorschot van januari niks, dubbel op voorschotfactuur februari

Ben benieuwd wat Luminus met optifix doet, contracten moeten toch nog een stuk naar beneden kunnen met de huidige prijzen...

Mbt de premies, heb het voorschot van Februari ontvangen (gaat van de rekening op 5/02) en daarin is nog niets te zien. Heb wel een melding gezien dat de premie voor 31/03 verrekend wordt, vorige keer was het ook in December voor beide. Ga er dus vanuit dat het goed komt.

Heb gisteren eens de meterstanden ingevuld op My Luminus, de voorgestelde voorschotten werden voor zowal gas als elektriciteit aangepast naar 10 euro. We hebben zo een 2700 euro teveel betaald vorig jaar tov werkelijk verbruik. En dan hebben we nog 2200 euro op de rekening staan van voorgaande jaren. Ga mijn voorschot dus verlagen, maar dat heeft maar voor 1 maand effect aangezien dan de jaarafrekening reeds volgt.

Nog eens ff een (beginners)vraag hier lanceren. :) Sinds gisteren heb ik de HomeWizard P1 geïnstalleerd om gas en elektriciteit op te volgen.

De grafiek van gas ziet er zó uit momenteel. Ik vermoed dat het op en neer gaan van die grafiek normaal is? En de drop naar nul en spike zal wel een glitch zijn in de P1? We hebben vloerverwarming op het gelijkvloers en gas dient ook voor warm water in de boiler.

gas-usage.jpg

Die spike in gas heb ik ook elke ochtend. Dat is volgens mij gewoon het uur dat uw verwarming terug aanslaat, is bij mij ook ergens rond 6u geloof ik.

Uw nachttemperatuur eindigt dan en het gaat dan over in dag temperatuur denk ik.

Zit bij luminus
Op den tijd dat ge het hier vraagt had ge het ook in google opgezocht :biglaugh: Maar allé

Vanaf midden februari 2023 tot eind maart 2023 verrekent Luminus deze tweede federale premie automatisch met je voorschotten, je afrekening of met eventueel openstaande bedragen. Luminus doet al het nodige. Je hoeft zelf niets te doen.
Wat op 31 maart 2023 nog openstaat, betaalt Luminus in één keer aan je terug en dit ten laatste op 18 april 2023.

Info: Federale premies Luminus

Ben benieuwd wat Luminus met optifix doet, contracten moeten toch nog een stuk naar beneden kunnen met de huidige prijzen...
Nog eens -50% zou mooi zijn natuurlijk

Die spike in gas heb ik ook elke ochtend. Dat is volgens mij gewoon het uur dat uw verwarming terug aanslaat, is bij mij ook ergens rond 6u geloof ik.

Uw nachttemperatuur eindigt dan en het gaat dan over in dag temperatuur denk ik.
Maar s'nachts lijkt zijn verwarming ook op te staan toch. Mss opwarmen van warm water, als dat zo een kleine boiler is in de ketel die nog even gestookt wordt (want eigenlijk nog warm) en de ketel nog even in warm water modus blijft hangen (aangezien een ketel maar 1 van de 2 tegelijk kan), zou je zulke curve kunnen krijgen.

Mijn moeder kreeg een email van ENECO dat ze dus die energie premie gekregen heeft en het zal verrekend worden.

Ik zit bij ENGIE, en kreeg geen email.

Moet ik mij nu zorgen maken, en zelf die premie aan vragen?

zit al bij engie van vorig jaar 1/06/2022. En heb een gemakkelijke naam, woon op een huis adres zonder A B C (bus) ,
dus lijkt me heel makkelijk, en geen verwarring mogelijk.

(op het journaal zeiden ze dat vooral mensen met een vreemde naam, waar spellings fouten mogelijk zijn, en indien adresfouten in hun bestand zit, dat juist die mensen hard moeten oppassen dat ze de premie niet mislopen).

EDIT:

net eens mijn voorschotfacturen er bij genomen, en ik zie daar toch nergens iets staan van energiepremie of basispakket.
enkel:

<1> Vrijstelling art. 28 van het btw-wetboek: iets van een 30 euro. zal wel dat niet zijn zeker?
Log eens in op my engie en ga dan naar deze link https://www.engie.be/nl/energiedesk/overheidsmaatregelen

Maar s'nachts lijkt zijn verwarming ook op te staan toch. Mss opwarmen van warm water, als dat zo een kleine boiler is in de ketel die nog even gestookt wordt (want eigenlijk nog warm) en de ketel nog even in warm water modus blijft hangen (aangezien een ketel maar 1 van de 2 tegelijk kan), zou je zulke curve kunnen krijgen.
Vloerverwarming draait dag en nacht op een heel laag tarief hé.

Bij mij is er 0 verbruik van 22u tot 2u wrs omdat alles dan nog warm heeft en dan vanaf 2u tot 6u30 is er een verbruik van 0,01 kubiek telkens, iedere 5 minuten I guess.

Mbt de premies, heb het voorschot van Februari ontvangen (gaat van de rekening op 5/02) en daarin is nog niets te zien. Heb wel een melding gezien dat de premie voor 31/03 verrekend wordt, vorige keer was het ook in December voor beide. Ga er dus vanuit dat het goed komt.

Heb gisteren eens de meterstanden ingevuld op My Luminus, de voorgestelde voorschotten werden voor zowal gas als elektriciteit aangepast naar 10 euro. We hebben zo een 2700 euro teveel betaald vorig jaar tov werkelijk verbruik. En dan hebben we nog 2200 euro op de rekening staan van voorgaande jaren. Ga mijn voorschot dus verlagen, maar dat heeft maar voor 1 maand effect aangezien dan de jaarafrekening reeds volgt.
Ik ben half december overgestapt van optifix (prijs augustus) naar engie direct. Eindafrekening van april (jaarlijkse meteropname) tot half december ontvangen en ik krijg 2800 EUR terug. Oké de winter zit hier wel niet bij in, maar die geschatte voorschotten klopten dus toch niet echt.

Ja godverdomme zg krijg hier mijn afrekening van 2022

-481 euro ! De zonnepanelen hebben al opgebracht si! Door nog een mooi najaar mee te pikken en terug te draaien.

Ik heb dan maar 1277 euro betaald in 2022 voor electriciteit

En toch willen ze mijn voorschot omhoog doen hé!

Ik ben half december overgestapt van optifix (prijs augustus) naar engie direct. Eindafrekening van april (jaarlijkse meteropname) tot half december ontvangen en ik krijg 2800 EUR terug. Oké de winter zit hier wel niet bij in, maar die geschatte voorschotten klopten dus toch niet echt.

Bij mij klopte die wel. Maar ik heb effectief ruim 1000m3 gas minder verbruikt en ook elektriciteit is gezakt (vooral door nieuwe frigo).

Bij mij klopte die wel. Maar ik heb effectief ruim 1000m3 gas minder verbruikt en ook elektriciteit is gezakt (vooral door nieuwe frigo).
Is dat niet een geweldig hoog verbruik dat je dan had?
Jouw besparing ligt bijna dubbel zo hoog als mijn totaal jaarlijks verbruik.

Is dat niet een geweldig hoog verbruik dat je dan had?
Jouw besparing ligt bijna dubbel zo hoog als mijn totaal jaarlijks verbruik.

We hadden in 2021-2022 een verbruik van 2500m2 gas, voor een huis van 30 jaar oud met een vloeroppervlakte van 330m2 (veel te groot).
Dan valt het wel mee. Het koste toch niets (1200 euro/jaar).

Nu verwarmen we enkel beneden + badkamer en op 18,5-19 ipv 21-21,5 graden. Plus het is wel heel warm geweest deze winter.

We hadden in 2021-2022 een verbruik van 2500m2 gas, voor een huis van 30 jaar oud met een vloeroppervlakte van 330m2 (veel te groot).
Dan valt het wel mee. Het koste toch niets (1200 euro/jaar).

Nu verwarmen we enkel beneden + badkamer en op 18,5-19 ipv 21-21,5 graden. Plus het is wel heel warm geweest deze winter.
Amai meer dan 25.000 kWh aan gasverbruik. Dat is gigantisch (in mijn ogen).

Slecht epc en een huis 2x zo groot als een ander, logisch toch?
Als je 40% bespaart op gasverbruik, dan is het waarschijnlijk niet enkel door de verwarming 2 graden lager te zetten en enkele kamers minder warm te stoken. Dan zal er voordien waarschijnlijk ook net iets lakser omgesprongen zijn met gasverbruik, en nu veel bewuster.

Als je 40% bespaart op gasverbruik, dan is het waarschijnlijk niet enkel door de verwarming 2 graden lager te zetten en enkele kamers minder warm te stoken. Dan zal er voordien waarschijnlijk ook net iets lakser omgesprongen zijn met gasverbruik, en nu veel bewuster.
Het is 2 graden minder beneden, maar 5-6 graden minder op de 2 verdiepen. De slaapkamers en de zolder worden nietmeer actief verwarmd.
Daar zit een heel groot verschil.

Verder is zelfs 1400-1500m3 nog veel als je vergelijkt met onze nieuwbouw (dat is nog steeds 3x zoveel als daar). Maar voor hetgeen we verwarmde vorig jaar was 2500m3 niet gigantisch veel. Hier is het trouwens laag calorisch gas, dat scheelt nog eens 10% als je naar kWh rekent.

Voor de eerste keer in 8 jaar een jaarafrekening gekregen (Luminus) waar enkel gas opstaat.

Ik heb zowel voor gas als elektriciteit optifix, op hetzelfde moment (2j geleden) het contract afgesloten. Anders altijd een jaarafrekening waar beiden contracten/verbruiken opstonden.

Nog iemand die dat apart al heeft gekregen? Ik heb nu een week later nog steeds geen afrekening van elektriciteit gezien.

Voor de eerste keer in 8 jaar een jaarafrekening gekregen (Luminus) waar enkel gas opstaat.

Ik heb zowel voor gas als elektriciteit optifix, op hetzelfde moment (2j geleden) het contract afgesloten. Anders altijd een jaarafrekening waar beiden contracten/verbruiken opstonden.

Nog iemand die dat apart al heeft gekregen? Ik heb nu een week later nog steeds geen afrekening van elektriciteit gezien.
Schoonouders ook - ik zou me geen zorgen maken.

Terug
Bovenaan