Energieleveranciers

Als ik die toekomstige prijzen zie van gas blijft dat toch wat rond het huidig niveau hangen... Maarja hoe zeker is dat dat behouden blijft...

Zijn die prijzen voor toekomstige periodes een gemiddelde prijs van aangekochte pakketten door leveranciers ?
Gekocht en verkocht door leveranciers, importeurs en producenten, industriëlen en speculanten. Er zijn een paar types bedrijven actief op de termijnmarkt. Maar die settlements zijn inderdaad gebaseerd op echte transacties.

Is Engie Direct wat elektriciteit betreft ook de meeste interessante optie bij een jaarlijkse afname van 2K en injectie van 5K?
Als ik de tariefkaart van Flow bekijk zie ik verhouding afname/injectie van 18,847/13,518 en Direct 21,048/12,301

Dan lijkt die Flow interessanter of zie ik dingen over het hoofd?

Heb Engie Direct genomen (gaat 29/11 in) maar ben nu aan het twijfelen om het misschien enkel voor elektriciteit te nemen en gas te houden op Optifix gezien het vooral gas zal zijn die mogelijk een issue kan vormen volgende winter. En gas verbruiken we sowieso amper in de zomer.

Heb Engie Direct genomen (gaat 29/11 in) maar ben nu aan het twijfelen om het misschien enkel voor elektriciteit te nemen en gas te houden op Optifix gezien het vooral gas zal zijn die mogelijk een issue kan vormen volgende winter. En gas verbruiken we sowieso amper in de zomer.

Wel best nagaan aan welke prijs dat Optifix gas contract vastgelegd wordt als je daar nu op intekent, leveranciers zullen ook geen cadeaus uitdelen door een lage vaste prijs te garanderen, ze bouwen daar ongetwijfeld onzekerheidsmarge in.

Hetzelfde geldt voor amper gas verbruiken in de zomer, ook dat zit ergens ingebouwd in de vaste prijs die leveranciers voorstellen want de meeste particuliere verbruikers hebben een veel lager verbruik in de zomer.

Er is geen Optifix meer. Al maanden geen vaste contracten meer en tenzij de wetgeving verandert (waarbij je als consument quasi kostenloos kunt opzeggen, de facto een te groot risico voor een leverancier in zo’n volatiele markt) zie ik ze niet terugkomen).
Overschakelen naar een variabel betekent dus voor een paar jaar variabel zitten.

Die toekomstige prijzen zijn al een tijd dalende

Klopt, maar waarom? Omdat er nog geen Aziatische vraag is naar LNG, omdat de industriele vraag met meer dan 30% gedaald is (wat economisch gezien eigenlijk een kleine ramp is waarvan we de gevolgen nog heel lang gaan meeslepen), omdat het een erg zonnige en winderige oktober was (dus minder vraag van gascentrales) én omdat er door de warme temperaturen weinig vraag van residentiële klanten was.

Iedereen is een beetje euforisch over die lage Engie direct prijs maar gaat voorbij aan het feit dat daar een directe correlatie is met het topic hier waarin iedereen post dat ze in oktober bijna geen gas verbruikt hebben.
Als je weinig verbruikt zal je variabele prijs relatief laag uitvallen omdat iedereen weinig verbruikt. Krijg je een beast from the east dan gaat iedereen veel verbruiken en zal de prijs exploderen.

Is moeilijk om een beslissing op te baseren, aangezien die prijszetting elke maand verandert.

In een dalende markt zit je best met een variabel contract dat snel prijsevoluties meeneemt. In een stijgende markt met een variabel contract dat de prijsevoluties afvlakt. De essentie is: je moet gewoon geluk hebben met het contract dat je kiest. Zelfs mensen die godganse dagen met de markten bezig zijn gaan niet het beste contract kunnen identificeren op voorhand.

Ik kreeg hier zonet een mail van Luminus dat ik als trouwe klant een korting krijg van 80 euro. Ziet er allemaal erg legit uit en ik zie het nu ook verschijnen in mijn klantenzone. Nog mensen met zo'n cadeautje?

In een dalende markt zit je best met een variabel contract dat snel prijsevoluties meeneemt. In een stijgende markt met een variabel contract dat de prijsevoluties afvlakt. De essentie is: je moet gewoon geluk hebben met het contract dat je kiest. Zelfs mensen die godganse dagen met de markten bezig zijn gaan niet het beste contract kunnen identificeren op voorhand.
Ja, maar mijn antwoord ging over de injectietarieven, aangezien hij er vanuit ging dat als die nu 13 cent is, dat die volgende maand ook 13 cent is. Ook bij vaste contracten (op ecopower na dacht ik) is die variabel

Al past uw antwoord daar ook wel voor. Het is gewoon een beetje geluk hebben.

Ik kreeg hier zonet een mail van Luminus dat ik als trouwe klant een korting krijg van 80 euro. Ziet er allemaal erg legit uit en ik zie het nu ook verschijnen in mijn klantenzone. Nog mensen met zo'n cadeautje?
Ik heb ook zo'n mail gekregen en erop 'ingetekend', zie het wel niet in m'n klantenzone.
Maar moesten ze nu na 6 maand eens m'n eindfactuur juist krijgen... Na vele telefoons, mails, chats en zelf een brief krijgen ze de beginstand van m'n gas niet correct :cautious:

Ook mail gehad. Die 80 euro zie ik wel niet, is dat als je er op klikt?

Edit: a ja 30 euro maar :p
Snap niet waarom ze dat zo doen en niet automatisch :wtf:

Vrienden van ons trekken binnenkort in hun nieuwbouw. Halfopen bebouwing, zonnepanelen (geen idee hoeveel) en zitten op het warmtenet van roeselare.

Wat nemen ze momenteel best als leverancier, zal puur voor elektriciteit dan zijn denk ik, geen gas door warmtenet

Wel best nagaan aan welke prijs dat Optifix gas contract vastgelegd wordt als je daar nu op intekent, leveranciers zullen ook geen cadeaus uitdelen door een lage vaste prijs te garanderen, ze bouwen daar ongetwijfeld onzekerheidsmarge in.

Hetzelfde geldt voor amper gas verbruiken in de zomer, ook dat zit ergens ingebouwd in de vaste prijs die leveranciers voorstellen want de meeste particuliere verbruikers hebben een veel lager verbruik in de zomer.
Ik heb nu al Optifix (augustus) hé. M’n Engie Direct gaat eind deze maand in maar ik twijfel om gas toch bij Optifix te laten.

Eind vorige maand gebeld naar Mega... echt alles afgerekend en gedaan dat er nog moest gebeuren en dan zou alles afgehandeld worden. Krijg ik eergisteren weer niet een voorschotfactuur voor december. Gisteren gebeld, van mijn kloten gemaakt en plots lukt alles van den eerste keer: annulatie factuur+blokkeren, opzegging factuur en doorgeven aan Fluvius.

Dus had ik dit in juni gedaan, had ik veel miserie uitgespaard? Pfff, ben niet graag boos :)

Hangt af van het aantal zonnepanelen en dus hoeveel ze gaan injecteren vs. zelf verbruiken.
Die details weet ik niet, maar zal in verhouding met EPC zijn. Als ik rondkijk in onze nieuwbouw sleutel op de deur wijk schommelt dit rond de 10

Is voor hen ook eerste hus dus ze kunnen zelf moeilijk inschatten wat ze momenteel verbruiken

Gisteren afrekening gas luminus. 330 euro terug. Nieuw voorschot is 210/kwartaal.

Good to know. Ik ben in April ergens naar optifix gegaan. Vorige maand naar variabel opnieuw. Telkens proportioneel afgerekend op de vaste kost.

Dus eigenlijk geen enkel reden om niet binnen luminus rond te hoppen .

Terug
Bovenaan