Energieleveranciers

Hoe weet je dat zeker? Of is dit je conclusie omdat die niet meer aangeboden wordt in de configurator?
Ik heb dit gisteren nagevraagd aan de support, ze zeiden dat ze flow zijn aan het herbekijken en het dus momenteel niet meer beschikbaar is.

Ik heb de tariefkaart van Luminus Basic vergeleken met de Direct Indexed van Engie.
De tarieven van Direct Indexed lijken veel goedkoper te zijn, maar de geschatte jaarprijzen zijn dan weer duurder.
Op wat is de geschatte jaarprijs gebaseerd? Is het dan voordeliger om over te stappen naar Direct Indexed?

Laatst bewerkt:
Even voor de zekerheid:
Ik heb een contract zonder dag & nacht-tarief. Mijn meter heeft wel de twee tellers.

Ik heb een terugdraaiende teller. Op mijn dag teller heb ik nog een groot ‘tegoed’ maar op mijn nacht-teller is dit veel kleiner. Bij mijn afrekening wordt er toch gewoon gekeken naar het totaalverbruik? Dus als mijn nachtteller 100 in de + staat, maar op mijn dagteller zit ik nog steeds op -100 dan is het aangerekend verbruik toch 0?
Dag- en nachtteller werken apart, ze worden niet op 1 hoop gegooid

Ik heb zijn bericht gelezen ja. Maar hij heeft geen enkelvoudig tarief, want dan zou de teller aangepast zijn. De energieleverancier biedt gewoon dezelfde prijs aan voor dag en nacht; dat is iets anders. Het afgesloten contract zal ook melding maken van dubbeltarief en niet enkelvoudig tarief.
(Ik ken trouwens geen formule waar de dag- en nachtprijs hetzelfde zijn, is het Ecopower?)

Even voor de zekerheid:
Ik heb een contract zonder dag & nacht-tarief. Mijn meter heeft wel de twee tellers.

Ik heb een terugdraaiende teller. Op mijn dag teller heb ik nog een groot ‘tegoed’ maar op mijn nacht-teller is dit veel kleiner. Bij mijn afrekening wordt er toch gewoon gekeken naar het totaalverbruik? Dus als mijn nachtteller 100 in de + staat, maar op mijn dagteller zit ik nog steeds op -100 dan is het aangerekend verbruik toch 0?
neen.

Normaal gezien als je een contract hebt zonder dag & nacht tarief, en je hebt een terugdraaiende teller. Dan heb je een analoge teller, en dan zou die in het verleden door een ingreep als enkelvoudige teller zijn ingesteld, waarbij dan ook enkel het dagtarief gegevens zou registreren.

Indien uw analoge meter effectief zowel de dag en nacht apart registreert. Dan heb je een contract met een dag en een nacht-tarief. Al kan dat mogelijks hetzelfde tarief zijn voor beiden waardoor het kan lijken dat je geen contract hebt met zo'n dubbel tarief.

Al kan het natuurlijk ook nog altijd een bug zijn. Maar normaliter zou het niet kunnen aangezien dit geregistreerd staat bij de netwerkbeheerder per meter.

Mijn ouders hebben nochtans 2 meters maar wel enkelvoudig tarief. Kunnen ook geen meterstanden ingeven hierdoor bij de leverancier. En de klantendienst zei dat ze de 2 tellers samen nemen. Welke ingreep doen ze dan bij de tellers?

Mijn ouders hebben nochtans 2 meters maar wel enkelvoudig tarief. Kunnen ook geen meterstanden ingeven hierdoor bij de leverancier. En de klantendienst zei dat ze de 2 tellers samen nemen. Welke ingreep doen ze dan bij de tellers?

neen.

Normaal gezien als je een contract hebt zonder dag & nacht tarief, en je hebt een terugdraaiende teller. Dan heb je een analoge teller, en dan zou die in het verleden door een ingreep als enkelvoudige teller zijn ingesteld, waarbij dan ook enkel het dagtarief gegevens zou registreren.

Indien uw analoge meter effectief zowel de dag en nacht apart registreert. Dan heb je een contract met een dag en een nacht-tarief. Al kan dat mogelijks hetzelfde tarief zijn voor beiden waardoor het kan lijken dat je geen contract hebt met zo'n dubbel tarief.

Al kan het natuurlijk ook nog altijd een bug zijn. Maar normaliter zou het niet kunnen aangezien dit geregistreerd staat bij de netwerkbeheerder per meter.
Ik had een vast contract dat stond op een digitale meter. We zijn verhuisd naar deze woning die dus een terugdraaiende dag/nachtteller had. In mijn contract (dat verplaatst is naar dit adres) zie ik nergens vermelding dat er met 2 meters rekening wordt gehouden.

Das wel kut aangezien mijn berekeningen wel hierop zich baseerde. Dju.

Ik heb dit nagekeken en beide tellers tellen ook gewoon dus zeker geen aanpassing gebeurd. En ze zouden op elk moment kunnen overschakelen op dag nacht tarief toen ik hierover informeerde. En nee het tariefplan zelf heeft ook niet dezelfde prijs voor dag en nacht.

Ik heb dit nagekeken en beide tellers tellen ook gewoon dus zeker geen aanpassing gebeurd. En ze zouden op elk moment kunnen overschakelen op dag nacht tarief toen ik hierover informeerde. En nee het tariefplan zelf heeft ook niet dezelfde prijs voor dag en nacht.
Kan zijn dat ze de regels ondertussen opnieuw hebben aangepast... want van het beschreven principe ben ik 100% zeker toen de digitale meter nog niet uitstelbaar was. Aangezien als je toen een aanpassing naar enkel of dubbel tarief wenste, kreeg je onmiddellijk een digitale meter. Wat de reden ook is geweest voor velen om dat toen niet aan te vragen.

Nu, als je een digitale meter hebt, dan klopt uw statement echter wel. Aangezien men dan met een gewoon seintje op afstand voor de administratieve kost van 10€ (dacht ik) dit kan omzetten.

Maar bij analoge meter was het effectief zoals ik beschreef. Ofwel moet men nadat men de digitale meter heeft uitgesteld, dit toch nog anders inschatten. Maar dat is dan bij mijn weten echt niet de standaard procedure...

Ofwel verschilt die procedure van regio...

Ik had een vast contract dat stond op een digitale meter. We zijn verhuisd naar deze woning die dus een terugdraaiende dag/nachtteller had. In mijn contract (dat verplaatst is naar dit adres) zie ik nergens vermelding dat er met 2 meters rekening wordt gehouden.

Das wel kut aangezien mijn berekeningen wel hierop zich baseerde. Dju.
Ik kan altijd mis zijn natuurlijk.

Ik kan altijd mis zijn natuurlijk.
Ik heb daarnet naar Engie gebeld en die zei me: maar jij hebt dag en nacht tarief. Waarna ik zei dat ik nooit een contract daarvoor had getekend. Toen vertelde me de (heel vriendelijke) jongeman dat alles op een hoop werd gegooid. Een mail sturen kon hij me niet, maar een notitie maken in het dossier wel.

Ik mail nu Engie om het toch op papier te hebben, met verwijzing naar het telefoongesprek. Dat zou toch allemaal ergens duidelijk gedocumenteerd moeten worden..

Ik heb daarnet naar Engie gebeld en die zei me: maar jij hebt dag en nacht tarief. Waarna ik zei dat ik nooit een contract daarvoor had getekend. Toen vertelde me de (heel vriendelijke) jongeman dat alles op een hoop werd gegooid. Een mail sturen kon hij me niet, maar een notitie maken in het dossier wel.

Ik mail nu Engie om het toch op papier te hebben, met verwijzing naar het telefoongesprek. Dat zou toch allemaal ergens duidelijk gedocumenteerd moeten worden..
Ik ben niet zeker of je een nieuw contract moet tekenen om eerlijk te zijn.

Je bent uiteindelijk niet van leverancier veranderd als ik dit zo hoor. Dus uw contract dat je getekend hebt wordt op uw aanvraag overgezet naar het nieuwe adres. Waarbij dan ook logischerwijze een afrekening volgt volgens de aanwezige meter.

Natuurlijk heeft een leverancier altijd nog een beetje discretie om het te behandelen door dit op 1 pot te gooien. Maar in mijn ogen moeten ze dit niet meer.

Al moet ik wel eerlijk zeggen dat ik het allemaal een beetje raar heb gevonden dat je tegenwoordig contracten kan afsluiten zonder ook maar 1 keer iets effectief te ondertekenen... Ik heb een contract voor mijn grootmoeder afgesloten en zij heeft op geen enkel moment een document moeten tekenen noch manueel noch digitaal. En het is ook niet alsof ik een document heb dat mij toestaat om in haar naam te handelen.
Terwijl ik klaar stond met haar paspoort om dat allemaal samen met haar digitaal te doen.

Dus ja...

Thanks ik heb mij ingeschreven. Bespaar je te weinig geen probleem he, dan krijg je die bonus gewoon niet.

Thanks ik heb mij ingeschreven. Bespaar je te weinig geen probleem he, dan krijg je die bonus gewoon niet.
Idd voor ons ook lastig (60m3 gas te besparen voor 10%, zal dan toch al milde winter moeten zijn). Alhoewel zolang je geen digitale meter hebt kan je daar doorgeven wat je wilt :unsure:

Mensen die zonnepanelen installeren gaan wel wat extra hebben lijkt me :p

Laatst bewerkt:
Free money. Vorig jaar zat hier nog een huurder terwijl het contract al op mijn naam stond. En die stookte met de Ramen open denk ik...

Dat verslaan zal niet zo moeilijk zijn...

Lullig. Dit jaar zit ik meer dan 40% onder mijn vorig verbruik.
Veel ga ik er toch niemeer kunnen afkrijgen vrees ik

Edit, Nevermind gaat toch niet voor ons. Ben momenteel geen 6 maand klant bij hun

Geen idee als er veel van die bonus overblijft als je 10 of meer eurocent/kwh duurder af bent dan bij een concurrent te gaan...

Terug
Bovenaan