Energieleveranciers

Eind vorige maand gebeld naar Mega... echt alles afgerekend en gedaan dat er nog moest gebeuren en dan zou alles afgehandeld worden. Krijg ik eergisteren weer niet een voorschotfactuur voor december. Gisteren gebeld, van mijn kloten gemaakt en plots lukt alles van den eerste keer: annulatie factuur+blokkeren, opzegging factuur en doorgeven aan Fluvius.

Dus had ik dit in juni gedaan, had ik veel miserie uitgespaard? Pfff, ben niet graag boos :)
Geen nood, nog 2 weken en mijn dossier bij Mega is 10 maanden oud. (betwisting van 40€)
Bellen, schrijven, klagen, het onterechte bedrag officieel betwisten, niks werkte. Ik win! :tongue:

Vorige week is het dossier dan eindelijk aanvaard door de ombudsdienst energie, en Mega heeft ondertussen ook toegegeven dat ik over de hele lijn gelijk heb. Ik heb ze dus eindelijk volledig bij hun pietje. Maar Mega is tergend traag, de correctie is nog altijd niet gebeurd en het dossier ligt (nog steeds) bij de deurwaarder klaar, om mij een (onwettige) dagvaarding te sturen. :laugh:

Ik laat je hier nog de afloop weten, maar Mega kan best onnodige kosten besparen en het dossier deze maand, op 'closed' plaatsen.

Vorige maand eindafrekening gehad van Mega, voor gas +200€ opleg voor electriciteit +500€ opleg.
Oud voorschot was 175€ de maand en dat wouden ze nu optrekken naar 420€ de maand. Hier ging ik natuurlijk niet zomaar mee akkoord en zou financieel ook heel moeilijk haalbaar zijn.
Dus zelf een beetje uitgerekend op basis van wat we moesten bijbetalen en kwam uit op iets van een 210€ de maand. Kon dit bedrag niet zelf aanpassen omdat het te veel verschilde met hun voorgestelde voorschot. Dus dan maar gemaild, nu een goede maand verder gisteren eindelijk antwoord terug gekregen op mijn mail dat mijn berekening niet correct was maar ze gingen mijn situatie nog eens laten herberekenen.
Vandaag dan opnieuw mail gekregen dat ze na herberekening het voorschot wijzigen naar 195€ de maand, juist volgende maand moet ik wel nog die 420€ voorschot betalen want dat konden ze niet meer aanpassen omdat dit al in het systeem zat. Dus nu komen ze opeens met een lager voorschot dan wat ik zelf had voorgesteld en minder dan de helft dan hun eigen eerste voorgestelde voorschot :sarcastic:, begrijpen wie begrijpen kan. Heb zo de indruk dat die berekening van die voorschotten toch wel heel willekeurig gebeurt ofwel proberen ze hun klanten erop te leggen.

Vorige maand eindafrekening gehad van Mega, voor gas +200€ opleg voor electriciteit +500€ opleg.
Oud voorschot was 175€ de maand en dat wouden ze nu optrekken naar 420€ de maand. Hier ging ik natuurlijk niet zomaar mee akkoord en zou financieel ook heel moeilijk haalbaar zijn.
Dus zelf een beetje uitgerekend op basis van wat we moesten bijbetalen en kwam uit op iets van een 210€ de maand. Kon dit bedrag niet zelf aanpassen omdat het te veel verschilde met hun voorgestelde voorschot. Dus dan maar gemaild, nu een goede maand verder gisteren eindelijk antwoord terug gekregen op mijn mail dat mijn berekening niet correct was maar ze gingen mijn situatie nog eens laten herberekenen.
Vandaag dan opnieuw mail gekregen dat ze na herberekening het voorschot wijzigen naar 195€ de maand, juist volgende maand moet ik wel nog die 420€ voorschot betalen want dat konden ze niet meer aanpassen omdat dit al in het systeem zat. Dus nu komen ze opeens met een lager voorschot dan wat ik zelf had voorgesteld en minder dan de helft dan hun eigen eerste voorgestelde voorschot :sarcastic:, begrijpen wie begrijpen kan. Heb zo de indruk dat die berekening van die voorschotten toch wel heel willekeurig gebeurt ofwel proberen ze hun klanten erop te leggen.
Of de prijzen zijn sinds 2 maand aan het dalen... 😉

Als ik de voorschotten bereken, kloppen die wel met het afgelopen jaarverbruik. Dat we nu een inspanning doen om zo min mogelijk te verbruiken kunnen ze niet weten natuurlijk. Ik laat het voorlopig staan, afhankelijk van de winter (als deze een pak kouder wordt dan gemiddeld) zal het mss net genoeg zijn en anders storten ze maar terug.
Als de prijzen eind December nog laag zijn en ik een contract kan krijgen waarbij de prijzen 3 maand vast staan (en op voorhand gekend) durf ik wel switchen. Want dan moet er volgende winter al veel gebeuren wil ik echt verlies lijden (in gedachte houden dat we dan in een 5x zo zuinig huis wonen).

In augustus heb ik ingetekend op Optifix 2 jaar. Zou het ondertussen al de moeite zijn om terug een switch te maken of toch nog even de winterperiode afwachten?

Ik heb alvast de switch gemaakt voor elektriciteit naar Engie Direct. Gas wil ik nog wel even aanzien wat de koude dagen geven.

Mijn zonnepanelen zijn gekeurd in juli maar de aanmelding bij Fluvius is nog altijd niet verwerkt. Als ik nu switch van leverancier en de eindafrekening krijg en betaal (van dus enkel afname), gaat de leverancier me dan achteraf, eens de panelen zijn aangemeld, een credit note sturen van het geïnjecteerde?

Mijn zonnepanelen zijn gekeurd in juli maar de aanmelding bij Fluvius is nog altijd niet verwerkt. Als ik nu switch van leverancier en de eindafrekening krijg en betaal (van dus enkel afname), gaat de leverancier me dan achteraf, eens de panelen zijn aangemeld, een credit note sturen van het geïnjecteerde?
Da's de theorie, en aangezien dat allemaal deftige bedrijven zijn gaat dat zo gebeuren zonder probleem.

Alle gekheid op een stokje: normaal krijg je inderdaad een correctie factuur achteraf, maar het kan zijn dat je daar wat achter moet zitten afhankelijk van hoe het je ogen uitsteekt dat dat nog niet allemaal verrekend is.

Hoe zit het met de gasprijzen tegenwoordig? De shitstorm daarrond in de media is wat geminderd... Hebben hier herziening gehad in juli van ons vast tarief voor gas bij Luminus van 4 eurocent/kWh naar ongeveer 14 eurocent/kWh. Nog altijd grote stijging, maar toch nog content, want het had erger gekund...

Maar Luminus bijvoorbeeld biedt precies helemaal geen vaste tarieven meer aan voor nieuwe klanten?

Hoe zit het met de gasprijzen tegenwoordig? De shitstorm daarrond in de media is wat geminderd... Hebben hier herziening gehad in juli van ons vast tarief voor gas bij Luminus van 4 eurocent/kWh naar ongeveer 14 eurocent/kWh. Nog altijd grote stijging, maar toch nog content, want het had erger gekund...

Maar Luminus bijvoorbeeld biedt precies helemaal geen vaste tarieven meer aan voor nieuwe klanten?
Luminus is daar in september of oktober inderdaad mee gestopt. Ik denk dat geen enkele leverancier nog een vaste formule aanbiedt, wat ook al een indicatie is dat ze onvoorspelbare tijden verwachten.

Luminus is daar in september of oktober inderdaad mee gestopt. Ik denk dat geen enkele leverancier nog een vaste formule aanbiedt, wat ook al een indicatie is dat ze onvoorspelbare tijden verwachten.

Heb het hier al eens meer in detail uitgelegd maar vaste prijzen aanbieden in de huidige markt geeft een enorm risico voor leveranciers. Dat heeft niet enkel te maken met de volatiliteit van de markt maar ook met risico (die natuurlijk deels gelinkt is aan die volatiliteit) en financieringskost.
Het heeft me altijd verbaasd dat Luminus nog zo lang vaste prijzen heeft aangeboden.

Even voor de zekerheid:
Ik heb een contract zonder dag & nacht-tarief. Mijn meter heeft wel de twee tellers.

Ik heb een terugdraaiende teller. Op mijn dag teller heb ik nog een groot ‘tegoed’ maar op mijn nacht-teller is dit veel kleiner. Bij mijn afrekening wordt er toch gewoon gekeken naar het totaalverbruik? Dus als mijn nachtteller 100 in de + staat, maar op mijn dagteller zit ik nog steeds op -100 dan is het aangerekend verbruik toch 0?

Ik heb nu al Optifix (augustus) hé. M’n Engie Direct gaat eind deze maand in maar ik twijfel om gas toch bij Optifix te laten.
Voor welke reden heb je voor Engie Direct gekozen? Engie Flow is toch nog enkele centiemen goedkoper voor elektriciteit of zie ik iets over het hoofd? Ben ook van plan om de optifix van augustus op te zeggen maar het verschil tussen deze 2 is me niet duidelijk.

Voor welke reden heb je voor Engie Direct gekozen? Engie Flow is toch nog enkele centiemen goedkoper voor elektriciteit of zie ik iets over het hoofd? Ben ook van plan om de optifix van augustus op te zeggen maar het verschil tussen deze 2 is me niet duidelijk.
Flow is niet meer verkrijgbaar momenteel, enkel direct en easy variabel

Terug
Bovenaan