Ik besef ook dat die 6 cent wel heel laag is en hoogstwaarschijnlijk niet zal blijven duren maar ik denk niet dat ze nog in de buurt zal komen van de 24 cent per kWh van optifix augustus, daarom dat ik daar ook al vervroegd wegga. Benieuwd wat de toekomst brengt in ieder geval.
En daarom gaan bepaalde mensen ervanuit dat die eerder zal graviteren richting dat jaargemiddelde.
En rekening houdende hiermee, en niet wetende wat volgend jaar gaat brengen. Zegt een bepaalde groep, liever een vaste kost waarop ik kan plannen ook al is dit aan een premium van 20% meer dan een onberekenbare kost in de toekomst waar ik niet weet wat het gaat doen.
En ja dan kan je zeggen, het moet al vies duurder worden, namelijk 24 cent +20% voordat mijn eventuele huidige besparing teniet gedaan wordt. Dus ik kies voor die variabele.
Maar dit is exact dezelfde risicoverrekening als degene die je hebt gemaakt op het moment van Augustus. Namelijk wat gaat de eerste echte koudeprik doen voor de kostprijs van gas. Ook al zijn de reserves nu goed gevuld. Maar eenzelfde onzekerheid blijft, in mijn opinie, aanwezig.
Maar ik ben dan ook een risicoavers persoon. En heb het geluk dat ik op dit moment die afweging niet moet maken, aangezien ik aan het optifix tarief van april zit. Maar ik heb wegens exact dezelfde reden en logica TOEN ook gekozen voor het duurdere Optifix contract. Aan iedereen dan ook om te doen waar die zich goed bij voelt, en de meerkost van die beslissing en dus de consequentie te aanvaarden.
Een deftig beleid had er voor kunnen zorgen dat iedereen 10-12 ct/kwh zou betalen en niet de ene 3ct en de andere 25 ct, voor het gas dat uit dezelfde buis komt. Voor die eerste is de premie een leuke reischeque, voor de andere druppels op een hete plaat.
10ct/kwh lijkt me een aanvaardbare prijs voor een fossiele brandstof.
Voor mij lijkt dat nog allemaal veel te weinig, ik vind een aanvaardbare prijs voor een fossiele brandstof 10€/kwh.
Ik kan dat dan wel niet meer betalen, maar als jij bedragen uit een locatie haalt waar de zon niet kan schijnen, kan ik dat ook. Maar ik reken dan ook nog even een premium voor het feit dat we onze aardkloot naar de vaantjes helpen ;p.