Energieleveranciers

Volgens wat ik terug vind zit Engie Direct op een 50 cent en Easy op +/- 17.
Maar wat bij stijging van de algemene prijzen, stijgen beide formules even hard mee of niet?
Als ik simulatie op Engie zelf doe win ik per maand 'maar' een 50 euro.
50*12 = 600€ per jaar. Als je spreekt van het woordje 'maar' .. ik vind dat toch veel geld hoor. Daarvan kan ik al eens goed op reis gaan. :tongue:
Maar de vraag is eerder of het sop te kolen waard is om voor 50€ / maand te switchen. (terwijl de prijs volgende maand weer hoger kan zijn)

50*12 = 600€ per jaar. Als je spreekt van het woordje 'maar' .. ik vind dat toch veel geld hoor. Daarvan kan ik al eens goed op reis gaan. :tongue:
Maar de vraag is eerder of het sop te kolen waard is om voor 50€ / maand te switchen. (terwijl de prijs volgende maand weer hoger kan zijn)
Voornamelijk dat laatste 😉

Als ik nu verander en de prijs stijgt weer, stijgen beide dan even hard of stijgt de easy tot het niveau van de direct en blijft deze stabiel?

Volgens wat ik terug vind zit Engie Direct op een 50 cent en Easy op +/- 17.
Maar wat bij stijging van de algemene prijzen, stijgen beide formules even hard mee of niet?
Als ik simulatie op Engie zelf doe win ik per maand 'maar' een 50 euro.
Volgens mij moet je uw cijfers omdraaien en dan klopt het volgens mij nog niet. https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden/
Direct zit op 17 cent, easy op 51 cent (beide voor de nacht meter, anders zit je aan +/- 72 cent of 21/24 cent voor de direct).
Maar zoals ik het lees is easy een kwartaalprijs. En als je naar de indexen kijkt zit die op een prijszetting van 500€/MW. Volgens mij zakt die pas in januari als de goede prijs zich blijft doorzetten. Als in december de prijs terug uit zijn dak gaat, heb je nog evengoed die prijszetting.

Als ik naar de indexparameters kijk dan stijgt die van de direct minder snel dan die van de easy. Maar de index van de direct is nog nooit op het niveau geweest van de ENDEX103 van de direct. Is het verschil tussen een tarief gebaseerd op de Belgische referentie in tegenstelling tot die van de Nederlandse. Allez dat denk ik toch... omdat men af en toe nog refereert naar de TTF en die weet ik zeker dat Nederlands is / was.
En die Nederlandse is een pak harder uit zijn dak gegaan.

Maar rekening houdende, zoals Parabellum al heeft gezegd, dat de verbinding van de DAM index down gaat vanaf volgende week voor 2 weken voor onderhoud. Lijkt het mij wel aannemelijk dat die prijszetting niet zo laag gaat blijven.

Maar je moet al prijzen van 500+ op die dam index krijgen om gelijk te komen met de kwartale prijszetting van de easy.
Hier zie je het verloop van de indexen voor engie uit het verleden : https://www.engie.be/nl/energie/ele...parameters/indexatieparameters-elektriciteit/

Maar stijgingsfactor is +/- gelijkaardig. Bij de indexparameter staan die beide op *10. De ene is 10.8 de andere 10.9 of iets in die aard. Enkel bij de easy ligt het startpunt 2.4cent hoger of zo.

Ik zit met de optifix gas van april 2022 op 8.8c en dat gaat zo blijven tot dat contract afloopt of er ergens een ander goedkoop vast contract moest komen. Paar cent daling is voor mij een verwaarloosbare risicopremie om de komende 2 winters door te komen. Nu is mijn factuur vast op 100 euro per maand en de staat gaat dat ook nog eens dik sponsoren.

Kan me alleen voor de kop slaan optifix toen ook niet vast te leggen voor elektriciteit...
Elektriciteit van april 2022 zit op 32,5ct dag en 26,9ct nacht. Zo interessant lijkt die momenteel toch niet meer.

Engie Direct is toch een heel stuk goedkoper nu? Geen idee hoe lang die prijzen zo laag gaan blijven, maar het verschil is toch wel redelijk groot.
Is Engie Flow niet nog goedkoper? Of zie ik iets over het hoofd? Ik zit met de Optifix van augustus (enkel elektriciteit, warmtepomp hier), maar nu lijkt het me toch beter om terug over te schakelen naar een variabel tarief.

Engie direct is momenteel de goedkoopste. Als je een optifix van april hebt aan 8 cent per kWh is het logisch dat je daar blijft. Ik zit bij optifix augustus en dus 24 cent per kWh en ik heb deze week terug engie direct aangevraagd.

Engie direct is momenteel de goedkoopste. Als je een optifix van april hebt aan 8 cent per kWh is het logisch dat je daar blijft. Ik zit bij optifix augustus en dus 24 cent per kWh en ik heb deze week terug engie direct aangevraagd.
Ik heb het over elektriciteit, niet over gas.

Engie Direct momenteel €0,16-0,18 per KW gas. 20% goedkoper dus dan Optifix.

Prijs per kWh (€cent/kWh)
Geschatte jaarprijzen
(1)
16,461

+
onder 1) De waarde van ZIG DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand
Je kan toch niet uitgaan van die geschatte jaarprijzen wat de huidige prijs is? Volgens mij is dat iets wat ze van de vreg daar moeten bijzetten.

Je kan toch niet uitgaan van die geschatte jaarprijzen wat de huidige prijs is? Volgens mij is dat iets wat ze van de vreg daar moeten bijzetten.
Mja, er vanuit gaan dat die 6 cent of whatever het is, juist is, is ook gewoon verkeerd. Aangezien er duidelijk staat dat de prijs voor deze maand bepaald wordt door de prijs van de index op het einde van de maand.

Wat je wel kan zeggen is dat die 6 cent of whatever de prijs zou geweest zijn van oktoberish. Wat gezien het mooie weer uitzonderlijk was. Maar nu is de koudeprik in aantocht waardoor een verhoging mij logischer lijkt dan er vanuit gaan dat de lage prijs blijft aanhouden.
Enkel als je er vanuit gaat dat de prijs op die index zo laag blijft als ze was op eind oktober is dat het geval. En dat lijkt mij gewoon te kort door de bocht.

Mij lijkt de prijs van de VREG dan ook eerder een richtinggevend getal te zijn. Om eventuele goedkope prijzen iets of wat in perspectief te zetten. Maar ja, zelfs deze kunnen verkeerd zijn.

Mja, er vanuit gaan dat die 6 cent of whatever het is, juist is, is ook gewoon verkeerd. Aangezien er duidelijk staat dat de prijs voor deze maand bepaald wordt door de prijs van de index op het einde van de maand.

Wat je wel kan zeggen is dat die 6 cent of whatever de prijs zou geweest zijn van oktoberish. Wat gezien het mooie weer uitzonderlijk was. Maar nu is de koudeprik in aantocht waardoor een verhoging mij logischer lijkt dan er vanuit gaan dat de lage prijs blijft aanhouden.
Enkel als je er vanuit gaat dat de prijs op die index zo laag blijft als ze was op eind oktober is dat het geval. En dat lijkt mij gewoon te kort door de bocht.

Mij lijkt de prijs van de VREG dan ook eerder een richtinggevend getal te zijn. Om eventuele goedkope prijzen iets of wat in perspectief te zetten. Maar ja, zelfs deze kunnen verkeerd zijn.
Ik besef ook dat die 6 cent wel heel laag is en hoogstwaarschijnlijk niet zal blijven duren maar ik denk niet dat ze nog in de buurt zal komen van de 24 cent per kWh van optifix augustus, daarom dat ik daar ook al vervroegd wegga. Benieuwd wat de toekomst brengt in ieder geval.

Een deftig beleid had er voor kunnen zorgen dat iedereen 10-12 ct/kwh zou betalen en niet de ene 3ct en de andere 25 ct, voor het gas dat uit dezelfde buis komt. Voor die eerste is de premie een leuke reischeque, voor de andere druppels op een hete plaat.

10ct/kwh lijkt me een aanvaardbare prijs voor een fossiele brandstof.

Ik besef ook dat die 6 cent wel heel laag is en hoogstwaarschijnlijk niet zal blijven duren maar ik denk niet dat ze nog in de buurt zal komen van de 24 cent per kWh van optifix augustus, daarom dat ik daar ook al vervroegd wegga. Benieuwd wat de toekomst brengt in ieder geval.
En daarom gaan bepaalde mensen ervanuit dat die eerder zal graviteren richting dat jaargemiddelde.

En rekening houdende hiermee, en niet wetende wat volgend jaar gaat brengen. Zegt een bepaalde groep, liever een vaste kost waarop ik kan plannen ook al is dit aan een premium van 20% meer dan een onberekenbare kost in de toekomst waar ik niet weet wat het gaat doen.

En ja dan kan je zeggen, het moet al vies duurder worden, namelijk 24 cent +20% voordat mijn eventuele huidige besparing teniet gedaan wordt. Dus ik kies voor die variabele.

Maar dit is exact dezelfde risicoverrekening als degene die je hebt gemaakt op het moment van Augustus. Namelijk wat gaat de eerste echte koudeprik doen voor de kostprijs van gas. Ook al zijn de reserves nu goed gevuld. Maar eenzelfde onzekerheid blijft, in mijn opinie, aanwezig.

Maar ik ben dan ook een risicoavers persoon. En heb het geluk dat ik op dit moment die afweging niet moet maken, aangezien ik aan het optifix tarief van april zit. Maar ik heb wegens exact dezelfde reden en logica TOEN ook gekozen voor het duurdere Optifix contract. Aan iedereen dan ook om te doen waar die zich goed bij voelt, en de meerkost van die beslissing en dus de consequentie te aanvaarden.

Een deftig beleid had er voor kunnen zorgen dat iedereen 10-12 ct/kwh zou betalen en niet de ene 3ct en de andere 25 ct, voor het gas dat uit dezelfde buis komt. Voor die eerste is de premie een leuke reischeque, voor de andere druppels op een hete plaat.

10ct/kwh lijkt me een aanvaardbare prijs voor een fossiele brandstof.
Voor mij lijkt dat nog allemaal veel te weinig, ik vind een aanvaardbare prijs voor een fossiele brandstof 10€/kwh.
Ik kan dat dan wel niet meer betalen, maar als jij bedragen uit een locatie haalt waar de zon niet kan schijnen, kan ik dat ook. Maar ik reken dan ook nog even een premium voor het feit dat we onze aardkloot naar de vaantjes helpen ;p.

Beslissingen maak je best niet op basis van de huidige prijs, maar op de verwachte prijs.

Voor gas: https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data
Voor elektriciteit:
https://www.eex.com/en/market-data/power/futures#{"snippetpicker":"18"}

Waarbij je nog rekening moet houden dat dit de groothandelsprijzen zijn, dus zonder BTW en zonder de marge voor de leverancier. Voor elektriciteit, ook rekening mee houden dat het hier over baseload gaat, en dat er nog wel een stuk bijkomt om zo’n vlakke curve naar een curve om te zetten zoals jij ze thuis verbruikt (meestal hoger ‘s ochtends en ‘s avonds, lager tijdens de nacht).

Ik zit nog tot zomer 25 op een (gezien de omstandigheden) interessante vaste prijs dus ik moet geen overwegingen maken 😛

Beslissingen maak je best niet op basis van de huidige prijs, maar op de verwachte prijs.

Voor gas: https://www.theice.com/products/27996665/Dutch-TTF-Gas-Futures/data
Voor elektriciteit:
https://www.eex.com/en/market-data/power/futures#{"snippetpicker":"18"}

Waarbij je nog rekening moet houden dat dit de groothandelsprijzen zijn, dus zonder BTW en zonder de marge voor de leverancier. Voor elektriciteit, ook rekening mee houden dat het hier over baseload gaat, en dat er nog wel een stuk bijkomt om zo’n vlakke curve naar een curve om te zetten zoals jij ze thuis verbruikt (meestal hoger ‘s ochtends en ‘s avonds, lager tijdens de nacht).

Ik zit nog tot zomer 25 op een (gezien de omstandigheden) interessante vaste prijs dus ik moet geen overwegingen maken 😛
Als ik die toekomstige prijzen zie van gas blijft dat toch wat rond het huidig niveau hangen... Maarja hoe zeker is dat dat behouden blijft...

Zijn die prijzen voor toekomstige periodes een gemiddelde prijs van aangekochte pakketten door leveranciers ?

Als ik die toekomstige prijzen zie van gas blijft dat toch wat rond het huidig niveau hangen... Maarja hoe zeker is dat dat behouden blijft...

Zijn die prijzen voor toekomstige periodes een gemiddelde prijs van aangekochte pakketten door leveranciers ?
Die toekomstige prijzen zijn al een tijd dalende

Terug
Bovenaan