Energieleveranciers

Net een mail van Luminus gekregen: “Als trouwe klant van Luminus willen we jou in deze moeilijke marktsituatie graag een extraatje schenken. Daarom bieden we je als cadeau een korting!”

Gaat om een korting van 40€, het zou geen invloed hebben op mijn lopend contract ofzo maar ik moet wel bevestigen dat ik ze wil hebben.
Ziet er wel legit uit, maar toch vraag ik me af waar het addertje zit :p

Net een mail van Luminus gekregen: “Als trouwe klant van Luminus willen we jou in deze moeilijke marktsituatie graag een extraatje schenken. Daarom bieden we je als cadeau een korting!”

Gaat om een korting van 40€, het zou geen invloed hebben op mijn lopend contract ofzo maar ik moet wel bevestigen dat ik ze wil hebben.
Goed nakijken, ik kan zelf uw email niet checken. Dit kan scam zijn maar ook wel echt (maar zoals hieronder gemeld, grote kans dat het gewoon scam is). Gewoon even Luminus rechtstreeks contacteren, om te vragen of het echt is he (of niet).

Indien het echt is, dan is dit gewoon een korting zoals dit tot voor kort ook aangeboden werd op de vergelijkingssites.

Het addertje onder het gras is dan meestal dat je een jaar extra lang klant moet blijven om recht te hebben op deze (kleine) korting.
Soms ook dat je moet betalen via domicilie enzovoorts ..

Aldus goed de kleine lettertjes lezen voor je hierop ingaat.

Laatst bewerkt:

99% zeker dat het om een scam gaat. (kwam hier een tijdje geleden ook langs).
Er is echt 0,0 reden dan een leverancier uit het niets een korting wil geven.

En als ze ze zich dan toch slecht voelen omdat ze u al geld genoeg afhandig gemaakt hebben en toch voor hun gemoedsrust een aalmoes terug geven dan kunnen ze dat perfect doen zonder dat je daarvoor verschillende links moet aanklikken. Imo gebeuren zo'n zaken gewoon automatisch bij de berekening van uw factuur en hoe je je daarom niet extra te registreren ofzo. Iedere mail met een link bij zo'n zaken is 99,999 procent zeker gewoon scam.

Dat is niet waar, want dat is bij mij ooit al gebeurd (vorig jaar zelfs nog). Spontaan, zonder dat ik erachter vroeg.

Maar als je ergens op een link moet klikken? Dat is altijd verdacht.

En als ze vragen om een barcode te scannen of een betaling uit te voeren = NOOIT doen.
Indien je niet 100% zeker bent kan je best even Luminus zelf contacteren via de officiele website. Dat is altijd het veiligste.

Laatst bewerkt:
Dat is hetgeen bij mij ook een alarmbelletje doet rinkelen.

Zeker omdat er verder niks van kleine lettertjes te zien is.
‘K zal eens via mijn klantenzone zelf kijken want het is omschreven als getrouwheidskorting.

Edit: klantenzone ligt plat wegens onderhoud…

Laatst bewerkt:

Nooit meer te veel betalen voor energie!​

June switch schakelt jou non-stop over naar het laagste energietarief! Alle voordelen op een rij:

• Altijd en automatisch het laagste tarief voor gas en elektriciteit.
  • Maandelijks alle energietarieven en -promoties vergeleken.
  • Geen papierwerk. June Switch regelt elke overstap.
  • Onafhankelijk van energieleveranciers.

Dus voor €59 per jaar wisselt dat ding tot 4 keer per jaar van energlieverancier.
en dan ga je hen blind vertrouwen?

Dus voor €59 per jaar wisselt dat ding tot 4 keer per jaar van energlieverancier.
en dan ga je hen blind vertrouwen?
267€ Netto bespaard bedrag per jaar

Kleine letterkes --> Dit bespaarden onze klanten gemiddeld minder voor energie in 2019 dankzij June.
Wil dat zeggen dat vanaf 2020 klanten verlies maken of wat? :unsure:

Dat systeem zal in theorie, vast en zeker wel werken, maar in de praktijk is dat zoals op de beurs spelen. You can win some, you can also lose some.
Ik doe dat liever zelf, dan moet ik alvast die 59€ niet betalen.

Laatst bewerkt:
Nog eens even een (waarschijnlijk) noob vraag hier placeren... :)

Wij zijn nu ongeveer 13 maanden geleden verhuisd naar ons nieuw huis met zowel digitale gasmeter als digitale elektriciteitsmeter (tweevoudig dag/nacht). Sinds mei 2022 liggen de zonnepanelen hier op het dak. De aangifte heb ik toen zo snel mogelijk in orde gemaakt en dat is sinds vorige maand in orde bij Fluvius en Luminus.

Wat me opvalt tussen de geafficheerde verbruiken op de website van Fluvius en Luminus (voor dezelfde EAN-codes) is dat daar heel veel verschil op zit... :thinking:

Een voorbeeld, het gasverbruik van september 2022:
  • volgens Fluvius: 17m3;
  • volgens Luminus: 38m3.
Ik vind het heel raar dat daar zoveel verschil op zit... Ik geef sinds vorige 2 maanden de meterstanden ook manueel in bij Luminus en wil overstappen op een maandelijkse afrekening, maar ik dacht dat de digitale meters toch bedoeld waren om een accurater beeld te geven van het verbruik. Of is er een goeie verklaring waarom daar zoveel verschil tussen zit? Ik moet er wel bij zeggen dat in het bovenstaande voorbeeld het getal van Luminus dichter zit op de manuele meteropname (de realiteit) dan Fluvius met 39,5m3.

Bij Luminus vind ik het dan opnieuw heel vreemd dat er in de grafieken wordt gesproken van een "productie nacht" - want s'nachts is er geen zon en dan kan de zonnepaneelinstallatie toch niks opbrengen. Als dat getal dan nog nul was, dan kon ik het nog volgen, maar ook daar staan op maandbasis redelijk wat kWh ingevuld die hier 100% zeker tijdens de nacht niet zijn opgewekt...

If someone cares to explain, ik vind het zeer verwarrend allemaal. 🤡

Mijn schoonpa had zijn nieuw contract hier liggen: vaste die ingaat over paar dagen aan 85 cent (dag).

Heb hem maar op een variabele gezet bij Luminus die zijn nu 58 cent (zit al bij Luminus)

Mijn schoonpa had zijn nieuw contract hier liggen: vaste die ingaat over paar dagen aan 85 cent (dag).

Heb hem maar op een variabele gezet bij Luminus die zijn nu 58 cent (zit al bij Luminus)
Ik heb nog de optifix van augustus, enkel elektriciteit. Maar scheelt idd niet zo heel veel met de huidige variabele prijzen dus ga hem toch nog maar aanhouden denk ik.

Het probleem met lang wachten om naar een variabel tarief over te stappen is dat de formules van variabel ook dikwijls aangepast worden aan de prijsevolutie. Kijk maar naar Luminus. Voor gas hebben ze volgens mij enkel nog formules die de prijs op kwartaalbasis bepalen (september als referentie; dure maand). Vroeger was de formule van Basic bv gebaseerd op maandelijkse prijzen, nu kwartaal. Ook de bijkomende kost (vaste winst leverancier) in de formule dewelke niet gerelateerd is aan de marktprijs stijgt ook veelal.

Het probleem met lang wachten om naar een variabel tarief over te stappen is dat de formules van variabel ook dikwijls aangepast worden aan de prijsevolutie. Kijk maar naar Luminus. Voor gas hebben ze volgens mij enkel nog formules die de prijs op kwartaalbasis bepalen (september als referentie; dure maand). Vroeger was de formule van Basic bv gebaseerd op maandelijkse prijzen, nu kwartaal. Ook de bijkomende kost (vaste winst leverancier) in de formule dewelke niet gerelateerd is aan de marktprijs stijgt ook veelal.
Dan heeft het ook niet veel nut om nu al te wijzigen. Aangezien het voordeel dan ook maar een maandje of zo geldt.

Terwijl het vastklikken van het tarief voor langere tijd is dan eens een maandje.

Terug
Bovenaan