Energieleveranciers

Engie Direct staat aan 6,654 c/kWh, Total Pixel aan 8,51 c/kWh.

Die staan idd laag, maar dat is in feite de prijs van oktober.
Je weet pas op het einde van de maand wat je betaalt voor deze contracten. Dus reken je nog niet rijk bij het overstappen.

Bij Eneco schatten ze intussen ook de gemiddelde jaarprijs in als 18 centen en een klets’ dit kwam voorbije maanden van 22 en 30+. Dus een dalende trend is ingezet.

Stilvallende industrie en laag verbruik door warme dagen stelt de te verwachten stijging nog uit natuurlijk. Dat eerste is natuurlijk ook indirect gekoppeld aan de hoogte van de gasprijzen, dus in the end lijkt mij dat de industrie een vertragend effect gaat hebben op de dalende prijzen, aangezien hun afname terug gaat stijgen eens de prijzen onder een bepaalde threshold vallen.

Ach, nog steeds te veel factoren en actoren die van alles kunnen uitsteken met die prijs de komende jaren…

En vooral, een uitzonderlijk warme (en zonnige!) oktobermaand. 10% meer PV-opbrengst gehad (323kWh 2021 vs 358kWh 2022).

Ik ben benieuwd naar de paniek bij een ijskoude maand januari.

Al hoop ik natuurlijk gewoon op een zachte winter met deze prijzen voor iedereen..

Had vorig jaar lampiris/totalenergies tip variabel met jul21 tip kortingscode (1 jaar koring gas -44proc, elektr -34 proc, 95 euro per jaar korting ).
Nu weigeren ze de korting toe te passen ( "TotalEnergies behoudt zich het recht voor om de looptijd van de actie te wijzigen, de invulling van de actie te wijzigen of zelfs de actie volledig te annuleren, wanneer overmacht of om het even welke andere omstandigheid buiten haar wil, dat rechtvaardigen.")
Voorlopig weiger ik volle put te betalen (na eigen berekening).
Wat is jullie opinie?

Die ontsnappingsclausule is natuurlijk met opzet zo ruim mogelijk geformuleerd dat ze er quasi altijd een beroep op kunnen doen. Het is flauw, het is mogelijk betwistbaar, maar je bent er mee akkoord gegaan en zal serieus moeite moeten doen om er aan te ontkomen vrees ik.
Wat voor reden geven ze nu exact op om de korting niet toe te kennen?
Je kan altijd al eens beginnen met een klacht via Testaankoop, daar reageren die maatschappijen meestal snel op.

Als ik vandaag naar Engie Direct overstap voor over te gaan in januari, heb ik dan één maand de prijzen van november of weet ik gewoon niet wat de prijs dan gaat zijn?
Hoe ik het snap is Engie Direct de enige bij Engie met nog een beetje zekerheid. De formuleberekening voor afname en injectie blijft een jaar behouden. Bij flow en easy kan dit wel nog gewijzigd worden, lijkt me. Ik wil vooral op het vlak van injectie een vaste berekening. Wij zetten redelijk wat op het net ivm de afname.
Als ik naar Direct overstap, dan weet ik toch begin van de maand wat ik ga betalen de rest van de maand of werkt het zo niet?

Iemand ervaringen met Dats24? Hebben een interessante formule, maar ik heb het op dit moment niet zo voor kleine leveranciers.

Iemand ervaringen met Dats24? Hebben een interessante formule, maar ik heb het op dit moment niet zo voor kleine leveranciers.

Dats24 = Colruyt.
Dus tenzij je verwacht dat Colruyt failliet gaat hoef je je daar alvast geen zorgen over te maken. Profileren zich ook niet als prijsbreker dus ik zou verwachten dat de klantenservice dan wel meevalt (maar zelf geen ervaring mee).

Ik zat tot ik overschakelde naar het vast tarief bij DATS24, op geen enkele manier klachten over, maar ik moet de eindafrekening nog krijgen natuurlijk... Dan zou dat wel eens kunnen veranderen! 😈

Bewust gekozen voor hen omdat ik de klantendienst van de Colruytgroep wel goed vond en de klantendienst bij de concurrentie net het grootste pijnpunt is altijd.

Als ik vandaag naar Engie Direct overstap voor over te gaan in januari, heb ik dan één maand de prijzen van november of weet ik gewoon niet wat de prijs dan gaat zijn?
Hoe ik het snap is Engie Direct de enige bij Engie met nog een beetje zekerheid. De formuleberekening voor afname en injectie blijft een jaar behouden. Bij flow en easy kan dit wel nog gewijzigd worden, lijkt me. Ik wil vooral op het vlak van injectie een vaste berekening. Wij zetten redelijk wat op het net ivm de afname.
Als ik naar Direct overstap, dan weet ik toch begin van de maand wat ik ga betalen de rest van de maand of werkt het zo niet?

Bij mijn weten wordt de prijs voor zowel injectie als afname bepaald na de maand is afgelopen bij engie direct... Kan wel zijn dat enkel de eerste maand is volgens de tariefkaart bij aangaan contract maar daarna dus berekend na afloop van de maand.

Ander vraagje: is die verwachte jaarprijs iets nieuws verplicht dat ze moeten zetten op de tariefkaarten?

Wij verwachten afrekening half december.
Als we ons effectief verbruik tot nu toe en voor de rest ons verbruik van vorig jaar nemen zouden we 232€ moeten opleggen (dit is gerekend met 1x die 196€ van de overheid)
Als we hetzelfde doen, maar voor de rest de helft verbruiken zouden we 286€ terugkrijgen (gerekend met 1x die 196€)

En de helft moet wel lukken, voor oktober zaten we vorig jaar aan 1358kWh, en dit jaar aan 543kWh.
November vorig jaar zaten we aan 2574kWh.

Wij hebben ingetekend op Engie Flow, startend half december en ik heb nu van beiden de tariefkaarten van November eens bekeken.

Energie.be
Elektriciteit: 43,62 c€/kWh
Injectie: 27,73 c€/kWh
Gas: 22,12 c€/kWh

Engie
Elektriciteit: 20,48 c€/kWh (geschat jaar 46,96 c€/kWh)
Injectie: 15,28 c€/kWh (geschat jaar 32,99 c€/kWh)
Gas: 14,85 c€/kWh (geschat jaar 15,69 c€/kWh)

Engie momenteel precies wel een pak goedkoper...

Na Mega en Octa+ gaat nu ook TotalEnergies een vergoeding aanrekenen aan klanten met zonnepanelen én een analoge teller. De vergoeding is een compensatie voor de onbalansvergoeding die zij aan Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet, moeten betalen.
https://www.hln.be/geld/ook-totalen...draagt-die-en-wat-kan-je-ondernemen~a5bf81d7/

En dat terwijl TotalEnergies ondertussen recordwinsten laat optekenen (vorig jaar 16 miljard dollar!)... Mag ik dat erg wrang vinden?

Na Mega en Octa+ gaat nu ook TotalEnergies een vergoeding aanrekenen aan klanten met zonnepanelen én een analoge teller. De vergoeding is een compensatie voor de onbalansvergoeding die zij aan Elia, de beheerder van het hoogspanningsnet, moeten betalen.
https://www.hln.be/geld/ook-totalen...draagt-die-en-wat-kan-je-ondernemen~a5bf81d7/

En dat terwijl TotalEnergies ondertussen recordwinsten laat optekenen (vorig jaar 16 miljard dollar!)... Mag ik dat erg wrang vinden?

Wat doen die olieboeren eigenlijk op de gas en elektriciteitsmarkt. Het zou moeten verboden zijn zoveel winst te maken op basisproducten.

Gisteren contract aangegaan voor bij Engie, Direct. Mijn contract bij Octa+ vervalt in december en als ik hun nieuwe tarieven zie waar ze al 130 EUR - 160 EUR vaste vergoeding vragen.. Laat vallen. Die hebben ook geld nodig precies.

Begin deze maand zou mijn Optifix moeten ingegaan zijn. Complete windstilte bij zowel Mega als Luminus. Infeite Luminus al niet meer gehoord sinds augustus.

Begin deze maand zou mijn Optifix moeten ingegaan zijn. Complete windstilte bij zowel Mega als Luminus. Infeite Luminus al niet meer gehoord sinds augustus.
Waarom zou je Luminus moeten horen voordat je contract ingaat?
Ik vertrek bij Eneco, en die kregen letterlijk de dag nadien melding binnen dat ik ging vertrekken op datum X en Y, zo ook als melding te zien in mijn klantenomgeving.

Maak je eens geen zorgen op voorhand over dit soort zaken.
Soms denk ik dat mensen zich er veel te druk in maken.

Omda
Waarom zou je Luminus moeten horen voordat je contract ingaat?
Ik vertrek bij Eneco, en die kregen letterlijk de dag nadien melding binnen dat ik ging vertrekken op datum X en Y, zo ook als melding te zien in mijn klantenomgeving.

Maak je eens geen zorgen op voorhand over dit soort zaken.
Soms denk ik dat mensen zich er veel te druk in maken.
Omdat ik nog geen klantnummer gekregen heb, geen vraag gekregen om meterstanden door te geven...

Omda

Omdat ik nog geen klantnummer gekregen heb, geen vraag gekregen om meterstanden door te geven...
Vraag om meterstanden komt van fluvius, niet van energieleverancier. Als fluvius het nodig vindt. Kan ook wat later zijn, Fluvius rekent dan terug aan de hand van de inmiddels beruchte verbruiksmodellen.

Wat doen die olieboeren eigenlijk op de gas en elektriciteitsmarkt. Het zou moeten verboden zijn zoveel winst te maken op basisproducten.
Wat doet die chauffagist eigenlijk behalve zijn broek te hard laten zakken zodanig dat we een gleuf zien ?
Het zou moeten verboden zijn om zoveel winst te maken op mensen die in de penarie zitten met de verwarming of op een basisproduct zoals een warmtepomp of ketel te plaatsen.

Man man man wat een hapchards zijn dat toch wel niet... we betalen ons arm aan hun installatiekosten en materiaalkosten (waar ze ook nog eens een percent op pakken) !!!! Hoe durven zij de hardwerkende vlaming zo te behandelen. Men zou dat moeten verbieden !!! Die hun overwinsten afromen nondedju!!!

Of anders gezegd, waarom ben je altijd zo aangedaan als het is als je moet betalen. Maar als je moet ontvangen dan kan het niet groot genoeg zijn. En kijk je evengoed naar uw eigen voordeel. Begrijpbaar hé, daar niet van, maar iets van zelfreflectie bij zulke statements mag van mij toch wel. Aangezien kapitalistische systemen nu eenmaal werken met winst en verlies. En in kapitalistische systemen er niet zo'n zaken zijn als overwinsten.

Terug
Bovenaan