Energieleveranciers

Thanks! Ook eens proberen dan via die weg voordat ik via telefoon in wachtlijn moet staan voor X tijd. 😆😴
Ik heb dat gewoon via de telefoon gedaan. In totaal 20 minuten aan de lijn gehangen (was rond 15-16 uur denk ik), vijf minuten in gesprek.

Mijn contract loopt nog niet, maar ze hebben het doorgegeven aan Fluvius, de grote bottleneck :).

Hier de (maandelijkse) afrekening voor september gehad:

Injectie dag: 0,36 €/kWh
Injectie nacht: 0,24 €/kWh

Tarieven Optifix (van juni) (zonder kosten, +/- 15ct bij te tellen)
Afname Dag: 0,30 €/kWh
Afname Nacht: 0,24 €/kWh

Is hier iemand die een maandelijkse afrekening heeft bij Luminus? Ik ben van plan om dit aan te vragen voor gas en elektriciteit, maar vraag me af hoe snel ze dit in orde kunnen maken? Want op hun website geven ze aan dat de klantendienst overbelast is.
Eind juni aangevraagd en nog niet in orde.

Hier ook. Ingetekend eind augustus, maar gaat pas in half februari. Zal dan wel zien hoe het allemaal evolueert. In slechtste geval betaal ik 1 maand teveel, en kan ik alsnog overschakelen op ander contract. Trouwens, prijzen elec zijn bij die optifix ook (voor zover ik kan zien) nog min of meer gelijklopend met huidige.

Why would you do that ? De prijs moet al voor bij de vorige top raken om dit kwartaal boven de 2.2 te raken in een variabel.

Kan gewoon mezelf quoten van een paar pagina's geleden

Optifix geeft een prijsgarantie voor 2 jaar. Engie direct is merkelijk goedkoper, maar momenteel enkel voor de periode van 1 oktober tot 18 oktober (hoewel we er van kunnen uitgaan dat de lage prijzen minstens nog enkele weken zullen aanhouden, als de weersvoorspelling voor de komende twee weken klopt). Dat is dus 3.2% van je jaarverbruik (of, als we heel oktober nemen, 6.7%). Oftewel 1.6% dan wel 3.4% van de contractperiode van Optifix.
Wederom, de analyse van wie wanneer overschakelt is uiteindelijk een persoonlijke keuze gebaseerd op hoeveel risico je wil nemen. Maar je schakelt best over na een correcte inschatting van de risico's. En de lage prijzen nu, hebben een beperkt effect op die analyse.

Kan het niet meer direct terugvinden, Fluvius komt binnenkort een digitale meter plaatsen, ik zoek meer info over een usb stick die kon gebruiken etc…. link ofzo is goed

Kan gewoon mezelf quoten van een paar pagina's geleden

Q4 variabel 3month back is goedkoper dan optifix 2.2c.

Q1 3 month back is momenteel 1 -1.5c. Tenzij TTF op KT naar 300 gaat, zal die ook lager zijn dan 2.2c.

Na q1 is het gedaan met verbruik, dus welk risico neem je door te switchen?

Optifix is vooral een verzekering voor winter 2023/2024. De grootste miserie moet nog komen...
Je kan niet oneindig vasthouden aan optifix. Men is al volop maatregelen aan het treffen voor komende jaren.

Ik verwacht eerder problemen met olie en meerbepaald Diesel, met hun ridicule ban op Russische olie.

Q4 variabel 3month back is goedkoper dan optifix 2.2c.

Q1 3 month back is momenteel 1 -1.5c. Tenzij TTF op KT naar 300 gaat, zal die ook lager zijn dan 2.2c.

Na q1 is het gedaan met verbruik, dus welk risico neem je door te switchen?

Maar tot nu toe is er dit kwartaal ook geen verbruik en dus weinig kosten. Schieten dus nog 2 maanden over. Begin December ga ik kijken wat ik doe voor Q1 2023 en verder. Wil zien wat de prijs doet als de temp omlaag gaat.

Maar het ziet er naar uit dat optifix idd niet verdedigbaar blijft op langere termijn.
Maar ik wil dan wel nu mijn afrekening en kan dus niet bij Luminis blijven.

Ik vraag me eerder af of dit warme weer ons niet zal tegenwerken in de toekomst. Schepen die nu liggen ronddobberen kosten ook een hoop extra geld. Mij lijkt het dan vanuit economisch standpunt gezien ook niet echt aanmoedigend om nog extra schepen naar Europa te sturen met gas. Dan kunnen we toch bij de eerste echte koude in de problemen komen gezien men dan terug moet die aanvoer op gang krijgen. Naar mijn gevoel hadden we beter een solide constante aanvoer gehad ipv een aanvoer die in pieken en dalen verloopt. Maar gelukkig hebben we ook nog China die door hun covid beleid wat aan vraag-destructie doet.

Terug
Bovenaan