Is er geen mogelijkheid om gewoon zelf gas aan te kopen, zonder al die commerciële "leveranciers" die woekerwinsten opstrijken.
In flessen yep. Of een eigen tank. Is minder hard gestegen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Is er geen mogelijkheid om gewoon zelf gas aan te kopen, zonder al die commerciële "leveranciers" die woekerwinsten opstrijken.
Nu toch al enkele jaren klant en heb ook nooit goede ervaringen gehad met hun informatica systemen. Hun website is echt brak en kan de helft van de tijd niet aanloggen.ALS het systeem werkt zoals het zou moeten werken: JA. MAAR dit is niet bij iedereen het geval.
Mijjn specifiek voorbeeld -->
Door problemen met het informaticasysteem van Fluvius kon ik tot een dikke 2 weken geleden het voorschot niet aanpassen.
(Dat was dus 9 maanden lang dat ik niks kon doen). Men heeft dan het voorschotbedrag berekend voor de periode okt - dec en dan asap een factuur opgemaakt van 750€ (3*250). Men heeft ook het voorschot voor de periode jan - maart op 600€ geplaatst (3*200).
Als ik nu naar het scherm van de voorschotten ga, dan ik daar staan: Voorschot 200€ in behandeling *
* zolang het voorschot in behandeling is, kan u dit zelf niet aanpassen
Echter dit blijft nu dus vaststeken in 'behandeling'
Dus voor de period okt - dec is het reeds te laat om het voorschot zelf nog aan te passen (Ah ja want ik heb reeds de factuur verkregen!).
En de volgende periode is reeds in behandelingDwz vooraleer ik het voorschot kan aanpassen moet ik dus al 950€ betalen,
terwijl mijn jaarverbruik < 900€. (Volgens de V-test) Dus ja, ik heb dan ook een betwisting gestuurd, om deze bedragen te corrigeren, want dit wens ik niet te betalen.
Dan krijg ik een pop up waar ik het voorschot aldus niet kan aanpassen. (wegens in behandeling)

Wat begrijp jij eigenlijk niet ?![]()
Tientallen volgeladen LNG-tankers liggen voor Spaanse kust maar raken hun lading niet kwijt
Terwijl er al maandenlang sprake is van gastekorten, lijkt er nu plots gas in overvloed. Voor de Spaanse kust liggen tientallen volgeladen LNG-tankers, te wachten om hun lading af te zetten. Dat lukt echter niet, waardoor de schepen dreigen te vertrekken om hun gas buiten Europa te lossen. Wat...www.hln.be
En toch nog in de 20ct/kwh betalen, terwijl we eigenlijk zouden moeten gas affakkelen om plaats te maken![]()
170.000 m³ vloeibaar gas -> x 600 = 102 miljoen m³ gasvormig gasequivalent per schip. Enkele tientallen schepen = Enkele miljarden m³ gasvormig gasequivalent.Als je zag dat gas met 55 miljard kubieke meter per jaar (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211018_94723844) binnenkwam via de pijpleidingen. Dan zie je toch dat 170.000 kubieke meter gas dat in onze wateren ligt te dobberen een druppel is op een hete plaat ? Hoe je dan kan verwachten dat die prijs nu zou moeten inzakken... ik zie dat echt niet hoor.
Wat begrijp jij eigenlijk niet ?
Het is toch perfect begrijpbaar waarom je 20ct/kwh betaald ? Enerzijds omdat men in het verleden tegen topprijzen die voorraden heeft aangevuld. En dus niet met verlies die energie gaat de deur uitdoen.
Daarnaast het feit dat oktober tot nu toe eigenlijk niet echt koud is. Dat transporten die x weken geleden vertrokken zijn om ons te beleveren niet zoals in star trek even kunnen ge-"beam me up scotty" worden. En dat voor hetzelfde geld binnen 2 weken er een massale koudeprik aankomt waardoor we onze voorraden reduceren naar 20% en we weer in allerijl moeten gaan opbieden om die tankers die dreigen om te vertrekken terug te doen omkeren.
Als je zag dat gas met 55 miljard kubieke meter per jaar (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211018_94723844) binnenkwam via de pijpleidingen. Dan zie je toch dat 170.000 kubieke meter gas dat in onze wateren ligt te dobberen een druppel is op een hete plaat ? Hoe je dan kan verwachten dat die prijs nu zou moeten inzakken... ik zie dat echt niet hoor.
Scusi. Dan nog dobberen er maar 30. Wat grofweg 3 miljard m3 is. (zie verder)170.000 m³ vloeibaar gas -> x 600 = 102 miljoen m³ gasvormig gasequivalent per schip. Enkele tientallen schepen = Enkele miljarden m³ gasvormig gasequivalent.
Neen, dit is geen paniekvoetbal. De realiteit is en was Dat we op een koude dag tussen de 750 miljoen en de 1.5 miljard gas (korrel zout) binnen Europa verbruiken. (ik had dat eergisteren gelezen ergens... maar vind het niet meer terug : was reactie van Rusland dat ze een bevroren Europa verwachten...). Wat dan wil zeggen dat die tankers die daar liggen te dobberen het verbruik van grofweg 2 tot 4 dagen zijn.Mocht het maar 170000m3 zijn, het zou niet rendabel zijn, dat is maar een goeie 100 gezinnen . Ik vermoed dat we een prijs betalen voor paniekvoetbal in augustus/september.
En er is meer dan 90 miljard m3 gas in voorraad…Scusi. Dan nog dobberen er maar 30. Wat grofweg 3 miljard m3 is. (zie verder)
Neen, dit is geen paniekvoetbal. De realiteit is en was Dat we op een koude dag tussen de 750 miljoen en de 1.5 miljard gas (korrel zout) binnen Europa verbruiken. (ik had dat eergisteren gelezen ergens... maar vind het niet meer terug : was reactie van Rusland dat ze een bevroren Europa verwachten...). Wat dan wil zeggen dat die tankers die daar liggen te dobberen het verbruik van grofweg 2 tot 4 dagen zijn.
Al moeten we eerlijk zijn dat dit pre-reductie van de vraag is.
En met het feit dat redelijk wat mensen de knip lijken eraan houden is het enorm moeilijk om zulke zaken te voorspellen... en lijkt het aan de andere kant nog altijd iets wat snel kan wijzigen waar we blij gaan zijn dat ze liggen te dobberen en ze nog niet vertrokken zijn als door de "zakkende" prijzen er nog relatief weinig naar ons verscheept wordt, rekening houdende dat men die tankers onderweg zelfs nog van bestemming doet wijzigen (zo'n tanker zal ook wel niet op een paar dagjes hier zijn en uitgeladen zijn waarbij dat vloeibaar gas effectief omgezet is naar zijn gasvormige substantie).
De paniekvoetbal sloeg dan ook op het vullen van onze gasvoorraden. Was het paniekvoetbal om die te vullen. Antwoord : neen.En er is meer dan 90 miljard m3 gas in voorraad…
ik probeer mijn prijs/m³ voor gas (rijk) te berekenen
Mar i kgeraak er echt niet aan uit.
momenteel is die 22,92 c€/kWh
Iemand die me uit de nood kan helpen?
(geen rekenwonder hier)
Heb je luminus of engie in combinatie met een digitale teller? Beiden hebben een app voor realtime verbruik.ik probeer mijn prijs/m³ voor gas (rijk) te berekenen
(geen rekenwonder hier)
Engie app is per kWhHeb je luminus of engie in combinatie met een digitale teller? Beiden hebben een app voor realtime verbruik.
En als dat in m³ is en je contract in kWh, dan kan je die naast elkaar leggen om de prijs per m³ te berekenen.
Wordt de prijs van die variabele contracten nooit achteraf altijd bepaald? Dus net na die drie maanden? Of werkt de engie easy anders?Maar ik ga nu niet intekenen op een contract waar de prijs maar 1 maand vastligt…
Als dat een deftige prijs is voor Q1 2023 (dus jan-feb-mar) durf ik dat risico wel nemen.
Awel,ik probeer mijn prijs/m³ voor gas (rijk) te berekenen
(geen rekenwonder hier)

Thanks! Ook eens proberen dan via die weg voordat ik via telefoon in wachtlijn moet staan voor X tijd.Hier maandelijkse afrekening bij Luminus sinds kort. Je moet gewoon de klantendienst vastkrijgen (chat op portaal gaat het "snelst" vind ik). En dan moeten ze dat gewoon doorgeven aan Fluvius, waar de grote bottleneck zit mijn inziens. Na een kleine 3 maanden was het in voege. Tussen 1e keer meteropname op eind van de maand en de tweede keer zit (jazeker) ook al 1 maand wachten dusja.