Energieleveranciers

Ik wacht sowieso af, eventueel zelfs tot de lente. De markt is momenteel nog veel te onvoorspelbaar om de zekerheid van Optifix op te geven.
In de lente overschakelen van uwe vaste naar variabel zou ik nooit doen. Waarom vlak na de grote verbruikmaanden overschakelen? Dit is enkel een goed idee indien er dan weer goedkopere vaste contracten zijn. Je kunt in het geval dat je de winter toch uit zit met je duur vast contract beter je vast contract houden tot de winter erna, en dan vlak voor de winter bekijken wat de situatie is. Vanaf mei tot oktober verbruik je stuk minder gas, en is de prijs per KWh van het contract minder belangrijk.

Laatst bewerkt:
Kan evengoed bij ergernis😅

C0-D4083-A-35-E6-460-D-BAEE-97-E12127-D5-F8.png
Update hierover.
bij mijn klantenportaal eens voor de 1e keer ooit mn tussentijdse meterstanden doorgegeven voor je voorschot te bepalen.
Dus het terugdraaien v d teller met de PV installatie v 1 juli zit hierin wat berekend.
Voorstel nu was 601 euro om geen onaangename verrassingen te bekomen bij jaarafrekeking van 20/2/2023
Toch al geen 1115 meer 😙

Kloppen die tariefkaarten vanop mijnenergie?

Want ik dacht dat de prijzen het hoogst lagen augustus/september, en ze nu terug aan het dalen zijn. Maar als ik dit bekijk blijven ze lang relatief "laag" om nu in oktober plots enorm te stijgen.

----------------Electriciteit / Gas (c€/kWh)
12/2021 ==> 12.52 / 6.78
01/2022 ==> 28.47 / 12.05
02/2022 ==> 28.47 / 12.05
03/2022 ==> 24.94 / 12.05
04/2022 ==> 25.38 / 11.04
05/2022 ==> 24.94 / 11.04
06/2022 ==> 24.94 / 11.04
07/2022 ==> 23.32 / 11.01
08/2022 ==> 23.32 / 11.13
09/2022 ==> 23.24 / 11.27
10/2022 ==> 43.70 / 22.02

Als deze prijzen kloppen, en ze in november en december hetzelfde blijven als oktober, en ik hetzelfde verbruik nog heb als vorig jaar dezelfde periode zouden we naar schatting 580€ moeten opleggen, ik had veel erger gevreesd.
(en ik heb in de prijs/kWh al de rest (groene stroom, bijdrages, distributiekosten, transportkosten, ... er bijgeteld)

Laatst bewerkt:
In de lente overschakelen van uwe vaste naar variabel zou ik nooit doen. Waarom vlak na de grote verbruikmaanden overschakelen? Dit is enkel een goed idee indien er dan weer goedkopere vaste contracten zijn. Je kunt in het geval dat je de winter toch uit zit met je duur vast contract beter je vast contract houden tot de winter erna, en dan vlak voor de winter bekijken wat de situatie is. Vanaf mei tot oktober verbruik je stuk minder gas, en is de prijs per KWh van het contract minder belangrijk.
Wel ja, ik zal dan ook niet zo maar overschakelen als er geen tarief is dat aantrekkelijk is. Ik heb zelf in al die jaren nog nooit een variabel gehad, altijd vast en dat zou ik ook zo willen houden. Dus als er dan nog steeds geen alternatief is zien we wel nog.

Vanaf wanneer zouden er terug vaste zijn? En ik bedoel daarmee aanvaardbare vaste tarieven van 12 ct/kwh geen 25 ct/kwh. Anders plaats ik volgend jaar een propaantank.

De prijs is eigenlijk altijd belangrijk, en als het lager is zou ik de zomer niet doorzitten
Zeker zolang men de afrekeningen blijft berekenen op basis van profielen en elke maand een waarde/% geeft.

Wij zijn momenteel nog heel zuinig in oktober. Maar daar heb ik nie veel aan als men aan oktober een hogere waarde geeft en een deel van mijn zomer verbruik toch bij de prijs van oktober zou worden gerekend.

Heeft iemand ervaringen met maandelijkse afrekening en zonnepanelen?
Als je meer injecteert dan je verbruikt in de zomer, betaalt je energieleverancier je dan ook effectief uit?
Bv, in een zomermaand is het totaal som van je bedrag 50 EUR terugkrijgen, en in een wintermaand 150 betalen.
Doen ze dat ook echt, jou uitbetalen voor je injectie als je (veel) meer injecteert dan je verbruikt?

Heeft iemand ervaringen met maandelijkse afrekening en zonnepanelen?
Als je meer injecteert dan je verbruikt in de zomer, betaalt je energieleverancier je dan ook effectief uit?
Bv, in een zomermaand is het totaal som van je bedrag 50 EUR terugkrijgen, en in een wintermaand 150 betalen.
Doen ze dat ook echt, jou uitbetalen voor je injectie als je (veel) meer injecteert dan je verbruikt?
Ja,

Heb ik gehad de voorbije zomer. Zij houden dan -xxx euro op hun saldo in de min en de facturen van september/oktober halen dat nu terug naar 0 en uiteindelijk terug naar een bedrag 'te betalen'.

Is dat
Kloppen die tariefkaarten vanop mijnenergie?

Want ik dacht dat de prijzen het hoogst lagen augustus/september, en ze nu terug aan het dalen zijn. Maar als ik dit bekijk blijven ze lang relatief "laag" om nu in oktober plots enorm te stijgen.

----------------Electriciteit / Gas (c€/kWh)
12/2021 ==> 12.52 / 6.78
01/2022 ==> 28.47 / 12.05
02/2022 ==> 28.47 / 12.05
03/2022 ==> 24.94 / 12.05
04/2022 ==> 25.38 / 11.04
05/2022 ==> 24.94 / 11.04
06/2022 ==> 24.94 / 11.04
07/2022 ==> 23.32 / 00.01
08/2022 ==> 23.32 / 00.13
09/2022 ==> 23.24 / 11.27
10/2022 ==> 43.70 / 22.02

Als deze prijzen kloppen, en ze in november en december hetzelfde blijven als oktober, en ik hetzelfde verbruik nog heb als vorig jaar dezelfde periode zouden we naar schatting 580€ moeten opleggen, ik had veel erger gevreesd.
(en ik heb in de prijs/kWh al de rest (groene stroom, bijdrages, distributiekosten, transportkosten, ... er bijgeteld)
Niet de prijs zonder de bijkomende kosten?

Mensen even een vraagje, mijn ouders beweren dat het geen nut heeft om nu de VREG test te doen. Volgens hun bronnen wordt het overal afgeraden omdat de prijzen blijven wijzigen en je toch nergens geen vast contract kan nemen.

Klopt deze info? Of blijft het interessant om op dit moment de goedkoopste te nemen, of loop je dan toch het risico om bij een stijging plots de duurste leverancier te hebben?
Even een bump mocht iemand mij dit duidelijk kunnen maken

Vanaf wanneer zouden er terug vaste zijn? En ik bedoel daarmee aanvaardbare vaste tarieven van 12 ct/kwh geen 25 ct/kwh. Anders plaats ik volgend jaar een propaantank.

Mijn kippenbeentje zegt in april volgend jaar. Maar wacht mijn kristallen bol zegt bij sint juttemis.
Dus het zit daar ergens tussen.

Neen echt, hoe kan je nu verwachten dat wij dat kunnen gaan inschatten? Lijkt mij dat als je van plan bent om een propaangastank te zetten, dat je die beter nu al zet... dan heb je er minstens dit jaar al geniet van en is elk jaar langer een bonus.

Stabiliseert het volgend jaar dan wel, dan zit je op deblaren van de "verkeerde" investering. Al betwijfel ik of die investering echt zo verkeerd is als je de beperkte prijsstijging hierin ziet tov "gas"

Even een bump mocht iemand mij dit duidelijk kunnen maken
Ik zou zoals uw ouders momenteel niet te veel belang hechten aan die V-test behalve om te zien over welk bedrag dat het zou gaan dat je gaat mogen dokken.

Maar verwachten dat je daarmee, met een jojo verloop in de prijszetting, een goede inschatting kan maken lijkt mij moeilijk. Al zou je gewoon al eens uw prijszetting kunnen leggen en die gooien in de v-test om een idee te hebben hoe de anderen die goedkoper zouden zijn als u de prijsopbouw doen. Dan ga je zien dat sommigen die goedkoper over komen dit zijn omdat ze elke maand een nieuwe prijs hebben, de prijszetting geven die nu fout is en die pas geüpdate wordt op het einde van een termijn voor de lopende periode. Maar vooral of er een grote verklaarbare prijsdiscrepantie is.

Maar voor de rest is het in mijn ogen eens je dat een beetje bekeken hebt een munt opgooien en een gok wagen. Juist omdat je de toekomst niet kan voorspellen. Een goede winterprik en alles staat op zijn kop...

Volgende winter, dát is het grote probleem.”

Wat komt er komende winter op ons af?
Jurres: “Dit jaar heeft Rusland nog gas geleverd en zijn de gasopslagplaatsen goed gevuld. Maar dat is volgend jaar niet meer het geval. Het wordt dan enorm duur om de gasvoorraden opnieuw aan te vullen. Dat gaat nooit lukken met alleen LNG (schepen met vloeibaar gas vanuit landen als de VS en Qatar, red.). Dat kan impact hebben op de prijs en op de bevoorradingszekerheid. Ook dit is maar een scenario natuurlijk – het kan ook een heel zachte winter worden.”
Nog maar even wachten voor we onze optifix te vroeg opzeggen door de dalende prijzen 😉

Vaste prijzen? Verwacht ze niet meteen. Zolang je als klant zonder boete of compensatie je vaste prijs kan opzeggen zullen de leveranciers niet staan springen om het nog aan te bieden.

Dat slaat uiteraard nergens op. Naar welke voorwaarde verwijzen ze precies?
Deze voorwaarden blijkbaar, ik heb nog geen tijd gehad om te lezen welke mogelijke paragraaf eventueel Mega in het gelijk zou stellen.

Ik heb dit ondertussen volledig doornomen, want ik begon toch een beetje onzeker te worden. En als Mega gelijk heeft dan durf ik dit zeker wel toe te geven hoor (maar daar zit het probleem nu net). Het woordje verbruik komt maar liefst 25x terug in de algemene voorwaarden maar NERGENS staat de specifieke voorwaarde naar waar de gerechtsdeurwaarder wijst. Dus ik zie het grote gelijk van Mega nog steeds niet. :unsure:

Ik heb nu gewoon droogjes geantwoord, dat ik het kotsbeu ben, dat ik niet meer verder wens te reageren en dat ik Mega veel succes wens met de rechtzaak. Voorts heb ik ook een nieuw dossier opgestart bij de ombudsdienst.

Laatst bewerkt:
Deze voorwaarden blijkbaar, ik heb nog geen tijd gehad om te lezen welke mogelijke paragraaf eventueel Mega in het gelijk zou stellen.

Ik heb dit ondertussen volledig doornomen, want ik begon toch een beetje onzeker te worden. En als Mega gelijk heeft dan durf ik dit zeker wel toe te geven hoor (maar daar zit het probleem nu net). Het woordje verbruik komt maar liefst 25x terug in de algemene voorwaarden maar NERGENS staat de specifieke voorwaarde naar waar de gerechtsdeurwaarder wijst. Dus ik zie het grote gelijk van Mega nog steeds niet. :unsure:

Ik heb nu gewoon droogjes geantwoord, dat ik het kotsbeu ben, dat ik niet meer verder wens te reageren en dat ik Mega veel succes wens met de rechtzaak. Voorts heb ik ook een nieuw dossier opgestart bij de ombudsdienst.

Zoals ik zei is Mega al meermaals veroordeeld door een vrederechter voor hun onrechtmatige praktijken. Je moet het eigenlijk ook eens melden via het het meldpunt. Ik snap niet dat ze zomaar hun cowboy-praktijken mogen verderzetten.

Is dat

Niet de prijs zonder de bijkomende kosten?

Dat is idd de prijs zonder bijkomende kosten, maar in mijn berekening zijn de bijkomende kosten wel meegerekend.

Bvb 09/2022:

Elektriciteit:
- Energieprijs: 23,24
- Groene stroom: 2.22
- WKK: 0.33
- Bijzondere accijns op Energie: 1.4416
- Bijdrage op de energie: 0.2042
- Distributiekosten Dag: 9.43
- Distributiekosten Nacht: 6.87
- Transportkosten: 1.26

= 0.3831€/kWh

Gas:
- Energieprijs: 11.27
- Distributiekost: 0.75
- Transportkosten: 0.156
- Bijzondere accijns op energie: 0.05724
- Bijdrage op de energie: 0.1057

= 0.1234€/kWh

Zoals ik zei is Mega al meermaals veroordeeld door een vrederechter voor hun onrechtmatige praktijken. Je moet het eigenlijk ook eens melden via het het meldpunt. Ik snap niet dat ze zomaar hun cowboy-praktijken mogen verderzetten.
Ondertussen nogmaals negatieve kritiek gespuit op Trustpilot (als antwoord zal ik wel iets krijgen in de aard van - Neen Makila, wij hebben echt wel gelijk hoor, want .. ) en ik heb inderdaad ook gisteren via het meldpunt een melding gemaakt hiervan.

Ik ga deze winter niet meer met gas verwarmen, mijn verbruik gaat dus enorm zakken. Ik heb een variabel tarief maar geen digitale meter, dus geen maandelijkse afrekening. Overal lees je dat je mogelijks honderden euro’s teveel gaat betalen. Is het dan, ondanks de jaarlijkse kosten, zinvol om van leverancier te veranderen begin april bijvoorbeeld?

Ik ga deze winter niet meer met gas verwarmen, mijn verbruik gaat dus enorm zakken. Ik heb een variabel tarief maar geen digitale meter, dus geen maandelijkse afrekening. Overal lees je dat je mogelijks honderden euro’s teveel gaat betalen. Is het dan, ondanks de jaarlijkse kosten, zinvol om van leverancier te veranderen begin april bijvoorbeeld?
Nee dan moet je dat nu doen

Terug
Bovenaan