Energieleveranciers

Echter, iemand die van pay-check tot pay-check leeft - en bijvoorbeeld niet aan de verleiding kan weerstaan om ondertussen iets leukers met dat geld te doen - kan er baat bij hebben om het voorschot ruim te laten inschatten. Beter dat als andersom voor sommige profielen. Ik reageerde gewoon omdat iemand dat hier afdeed als erg dom. Daar hoort toch wat nuance bij

Je wilt zeggen dat sommige mensen gewoon niet beter weten en tegen zichzelf moeten beschermd worden, maar het blijft dom.
Als je niet aan de verleiding kan weerstaan, wetende dat een afrekening zal volgen, kan je dat moeilijk slim noemen..

Je wilt zeggen dat sommige mensen gewoon niet beter weten en tegen zichzelf moeten beschermd worden, maar het blijft dom.
Als je niet aan de verleiding kan weerstaan, wetende dat een afrekening zal volgen, kan je dat moeilijk slim noemen..

Aan de andere kant, mijn contracten lopen meestal vanaf de herfst. Op die manier spelen zij bank voor mij :lol: Ik hoef pas mijn volledige gasrekening betaald te hebben tegen het jaar erna.

Werkt natuurlijk ook enkel maar indien niet elke klant zo redeneert, anders speelt de leverancier voor bank en dat is ook geen stabiele situatie.
Ook al zou iedere klant zo denken dan hebben leveranciers geen andere optie tot iedereen een "werkende" digitale teller heeft.

Nu wat mij betreft mogen ze in de toekomst bij iedereen de werkelijke kosten rekenen. Maar er zijn dan 2 dingen:
  • Mensen moeten door het jaar geld aan de kant houden om in de wintermaanden de kosten te betalen. Gezien de discussie hierboven zie ik dat eigenlijk niet goed komen bij veel mensen.
  • Ik weet niet wat die bedrijven gaan doen als er in de zomermaanden amper geld binnenkomt, want dat is de keerzijde van de medaille natuurlijk. Ze gaan zelfs moeten uitbetalen aan bezitters van panelen.

Hmm heb hier ook eens vergeleken en zie bij gas ook verschillen. De laatste dagen zijn de verbruiken in Mijn Fluvius hoger dan wat ik in de P1 app zie.

Mogelijks is Mijn Fluvius niet correct want die lijken de laatste tijd wel vaker data issues te hebben. Als je die REST endpoints van de P1 bekijkt (bv http://ip-adres-van-de-meter/api/v1/data) dan zie je dat de P1 om de vijf minuten ofzo van de gasmeter de meterstand en een timestamp binnenkrijgt. Die meterstand komt overeen met wat ik op mijn digitale gasmeter zie.
P1-meter is bij mij niet correct. Als ik de verwarming aanzet zie ik via de P1-meter achteraf voor de periode geen gasverbruik 🙄🫣

Ook al zou iedere klant zo denken dan hebben leveranciers geen andere optie tot iedereen een "werkende" digitale teller heeft.

Nu wat mij betreft mogen ze in de toekomst bij iedereen de werkelijke kosten rekenen. Maar er zijn dan 2 dingen:
  • Mensen moeten door het jaar geld aan de kant houden om in de wintermaanden de kosten te betalen. Gezien de discussie hierboven zie ik dat eigenlijk niet goed komen bij veel mensen.
  • Ik weet niet wat die bedrijven gaan doen als er in de zomermaanden amper geld binnenkomt, want dat is de keerzijde van de medaille natuurlijk. Ze gaan zelfs moeten uitbetalen aan bezitters van panelen.

Klopt, het is allemaal niet zo simpel omwille van die 2 laatste punten.

Aan de andere kant, veel leveranciers maken het zichzelf ook lastig - waarschijnlijk een tactiek om hun cashflow te verhogen, maar zorgt daarna wel voor extra cash out.
Net voor de zomer een tussentijdse afrekening gekregen voor een contract dat nog tot eind augustus liep. Leverancier rekent serieus wat extra en stelt voor mijn voorschotten nog eens te verhogen. Surprise, surprise, tijdens de zomermaanden ligt mijn verbruik een heel stuk lager dan het gemiddelde van de overige 9-10 maanden waardoor ze me nu heel het bedrag van die tussentijdse afrekening én wat ze verhoogd hadden aan voorschotten moeten terugbetalen.

PS geen leverancier met een groot risico op faillissement, vandaar dat ik die voorschotten niet terug verlaagd had voor die 2 of 3 resterende maanden

Kan mijn voorschot bij Energie.be niet meer wijzigen omdat mijn contract "niet meer actief is" (ik start met Optifix augustus mid december).

Dat is ook wel rap op inactief gezet.

Wel lastig dat de tariefkaart van Optifix niet meer geüpdatet worden nu. Dat wordt dus zelf de injectievergoeding berekenen elke maand.

De nieuwe prijs bij Eneco aardgas variabel voor komend kwartaal is 24,01. T.o.v. 23,76 bij Optifix is dat dus extra zekerheid voor geen meerprijs voor de mensen die ik overgezet heb. Ik ben blij.

Als de daling zich doorzet tot december zal het prijsverschil er misschien wel zijn, maar dat zien we dan wel.

Verbruik aardgas in september: 10 m³ (Eerste maand voor de volgende afrekening volgend jaar). Dat valt nog mee. 1x heb ik de verwarming eventjes moeten aanzetten.

Basisverbruik is 6 m³ (Lees de verwarming heel de maand nooit opzetten). Ik vermoed dat dit basisverbruik dan komt door warm water en door de boiler om temperatuur te houden of zo.

In dit weer verbruik je ook amper iets he, ook al zet je de verwarming een beetje aan. Het is nog lang geen winter.

Verbruik aardgas in september: 10 m³ (Eerste maand voor de volgende afrekening volgend jaar). Dat valt nog mee. 1x heb ik de verwarming eventjes moeten aanzetten.

Basisverbruik is 6 m³ (Lees de verwarming heel de maand nooit opzetten). Ik vermoed dat dit basisverbruik dan komt door warm water en door de boiler om temperatuur te houden of zo.
Hier 12 m3, enkele keren de verwarming even op. Dinsdag had ik 2,6 m3 door verwarming op te zetten. In de winter zal dat soms meer dan 10 m3 per dag zijn. Hier basisverbruik ook 6 m3 per maand.

Laatst bewerkt:
Misschien wel interessant voor het vergelijk te maken met september '21?

Type huis: OB, 220m² bewoonbare oppervlakte, 2 volwas, 2 peuters

September 21:
21,8 m³ (op temperatuur 21°)

September 22:
28.6m³ (op temperatuur 20°)

Terug
Bovenaan