Energieleveranciers

Er zijn veel mensen die niet vooruitdenken.
Maandelijks sparen zit er bij ons ook niet echt in.
Maar wij zetten ons vakantiegeld-13e maand-eventueel belastingen die we terugtrekken van kant.
Ik zie er genoeg eens ze hun vakantiegeld hebben of 13e maand dat ze direct dit en dat kopen "omdat het kan"
Het hangt ook veel van de situatie af natuurlijk hè.

Heb je een recente woning/nieuwbouw die volledig klaar is en een recente auto/firma wagen met omnium en nog jaren garantie.

Als er dan ook nog geen kinderen zijn, dan is de drang om elke maand goed te sparen ook niet zo groot want er is dan niet meteen een groter doel.

Uiteraard kan je dan nog sparen natuurlijk, maar als je dan moet kiezen tussen 100€ extra naar de spaarrekening of nog eens gaan eten, dan ga je hoogstwaarschijnlijk uiteten

En het is volledig nieuw voor jou dat het gros van de mensen niet zo goed onderlegd is als de doorsnee BG'er? 😉

Zoals eerder al gezegd: er is bedroevend weinig financiële educatie. Als je het niet mee kreeg van thuis, is de kans bijzonder klein dat je dat inzicht plots wél als volwassene zal krijgen.

Het feit dat mensen niet onderlegd zijn als een doorsnee BG'er of dat er bedroevend weinig financiële educatie is, maakt het niet minder dom hé. Daarnaast zouden we kunnen zeggen dat er gradaties van dommigheid bestaan. Net zoals mijn dt fouten die ik blijf maken daar een indicatie van zijn.

Feit is gewoon dat het dom is om dat geld te geven aan een energieleverancier. Het is slimmer dan het op een rekening te zetten waar je het er gewoon van kan afhalen als je weet dat je u niet kan inhouden, maar het is nog altijd dommer dan het op een rekening te zetten terwijl je u onder controle houdt en weet dat je er met geen pollen gaat aankomen want het dient om de factuur van energie te betalen of voor de vakantie die je plant.

Voor de rest valt er niet veel meer over te zeggen. Maar benoemen we must.

Mensen leren nu eenmaal door ofwel met hunne snuiter tegen de deur aan te lopen (en desnoods opnieuw en opnieuw) ofwel doordat mensen getriggerd worden door bepaalde uitspraken (zoals iemand die dat hier stelt). De slimmen die leren daaruit. De anderen tsja...

Dat klopt, dat is iets waar ze in de opleiding wel wat aandacht aan mogen schenken.

Ik vang een zoontje van een maat op, deed dat al intermittend gedurende jaren, nu hij een school drop-out is (tem 4de middelbaar gedaan) en gaat werken blijft hij voltijds hier. Hij werkt en heeft 1900 euro netto, die rekent zich rijk...

Hij wil dure kleding, rijbewijs en auto en wou alleen gaan wonen etc. Heb hem even de excel-files van uitgaven van ons laten zien, samen met wat voor krot je kan kopen met 250k en nu staat hij eventjes met de voeten op de grond. Het is dat ik zijn uitgaven beheer of hij stond vanaf maand 1 al onder 0 op de bank.
Een school drop out die nu gaat werken noem ik geen zoontje meer :(. Had een gastje van 7 of zo in mijn gedachten totdat je meldde van die gaat voltijds werken ;p (en 1900€ netto verdienen).

Uiteindelijk hangt het allemaal af van wat die persoon daarvan accepteert. Je mag nog zoveel les geven hierover of uitleg geven. Mij is opgevallen dat ik mensen sneller iets zie leren als ze eens met hun neus tegen de deur vliegen (en ze moeten ploeteren om eruit te komen), dan wanneer je dit gewoon op een schoolse manier doet.
Al zullen er in die laatste wijze ook zijn die dat inzien (veel zelfs). Maar ik wil echt niet degenen eten geven die desondanks dat ze dat perfect weten, het toch niet doen.

Een school drop out die nu gaat werken noem ik geen zoontje meer :(. Had een gastje van 7 of zo in mijn gedachten totdat je meldde van die gaat voltijds werken ;p (en 1900€ netto verdienen).

Uiteindelijk hangt het allemaal af van wat die persoon daarvan accepteert. Je mag nog zoveel les geven hierover of uitleg geven. Mij is opgevallen dat ik mensen sneller iets zie leren als ze eens met hun neus tegen de deur vliegen (en ze moeten ploeteren om eruit te komen), dan wanneer je dit gewoon op een schoolse manier doet.
Al zullen er in die laatste wijze ook zijn die dat inzien (veel zelfs). Maar ik wil echt niet degenen eten geven die desondanks dat ze dat perfect weten, het toch niet doen.

Natuurlijk is er geen garantie, maar ik geef hem de kans om niet in een put te belanden zoals zijn eigen ouders. Beide in schuldbemiddeling, beide nooit iets opgebouwd in hun leven. Hier moet hij niets afgeven, hij kan dus een spaarpotje aanleggen. Meer als inzicht en raad geven kan ik niet doen, uiteindelijk is hij niet mijn verantwoordelijkheid en kan ik hem niet verplichten om te sparen (hij doet dat voorlopig wel).
Hij had bvb geen idee hoe duur de energie werkelijk is op dit moment, voor hem geen probleem maar ik hoor ook nog volwassenen die geen besef hebben daarvan.

Iemand hier die een vast contract heeft voor onbepaalde duur die onlangs is afgelopen of afloopt en een brief/mail heeft ontvangen met een prijsstijging?
Zoja bij welke leverancier en hoe oud was je contract op dat moment? Heb je dan nog een vast contract aangeboden gekregen?

Iemand hier die een vast contract heeft voor onbepaalde duur die onlangs is afgelopen of afloopt en een brief/mail heeft ontvangen met een prijsstijging?
Zoja bij welke leverancier en hoe oud was je contract op dat moment? Heb je dan nog een vast contract aangeboden gekregen?
Aangezien enkel Luminus nog vast contract biedt én hiermee stopt eind deze maand, zal je weinig nuttige respons krijgen. 😉

Zelf heb ik sinds enkele weken een P1-meter om het gas- en elektriciteitsverbruik via mijn digitale meter op te volgen. Nu heb ik opgemerkt dat de verbruiken die ik via Mijn Fluvius verkrijg en de P1-meter overeenkomen wat elektriciteit betreft, maar bij deze voor gas zijn de verbruiken geregistreerd via de P1-meter ongeveer de helft van de registraties bij Fluvius. Precies alsof de P1-meter de verbruiken van gas voor verwarming niet registreert 🤔. Heeft nog iemand diet voor?

Zelf heb ik sinds enkele weken een P1-meter om het gas- en elektriciteitsverbruik via mijn digitale meter op te volgen. Nu heb ik opgemerkt dat de verbruiken die ik via Mijn Fluvius verkrijg en de P1-meter overeenkomen wat elektriciteit betreft, maar bij deze voor gas zijn de verbruiken geregistreerd via de P1-meter ongeveer de helft van de registraties bij Fluvius. Precies alsof de P1-meter de verbruiken van gas voor verwarming niet registreert 🤔. Heeft nog iemand diet voor?
Een vriend van mij heeft dit ook voor. Is al in contact geweest met support maar die kunnen de reden ook niet vinden.

Ik versta niet hoe die P1 meter die in de elektriciteit meter zit het gas kan meten. Ik had bijna een 2e gekocht voor de gasmeter :ROFLMAO:

Hier is de brakke vriezer kortsluiting kapot geknald gisteren. Nachtelijk verbruik van 3kwh in 8h naar 0.5

Ik versta niet hoe die P1 meter die in de elektriciteit meter zit het gas kan meten. Ik had bijna een 2e gekocht voor de gasmeter :ROFLMAO:

Hier is de brakke vriezer kortsluiting kapot geknald gisteren. Nachtelijk verbruik van 3kwh in 8h naar 0.5

Je gasmeter communiceert met je elektriciteitsmeter via M-bus (wireless). Het is nog altijd de gasmeter zelf die de m3's en liters gas meet, maar dit gewoon wireless communiceert met de master ( elektriciteitsmeter).

Je gasmeter communiceert met je elektriciteitsmeter via M-bus (wireless). Het is nog altijd de gasmeter zelf die de m3's en liters gas meet, maar dit gewoon wireless communiceert met de master ( elektriciteitsmeter).
En is die link uniek 1 op 1? Of komt alles in de buurt in die P1 terecht?

Hier is intussen de maandelijkse facturatie actief bij Luminus. Van april - mid september krijg ik nog een 500 eruo terug (na aftrek verbruikskosten van die periode). Nu maar goed sparen voor de wintermaanden zeker? ;-)

Ik ben verwonderd van de ingenieuziteit.

Die zijn op aparte momenten geïnstalleerd en datbis niet foutgelopen, wonderbaarlijk.

Hier is intussen de maandelijkse facturatie actief bij Luminus. Van april - mid september krijg ik nog een 500 eruo terug (na aftrek verbruikskosten van die periode). Nu maar goed sparen voor de wintermaanden zeker? ;-)
Wanneer aangevraagd? Hier nog niet in orde. Krijg al wel sinds juli geen voorschot facturen meer.

De domheid der mensen is toch echt grenzenloos. Ik snap dat niet. Sommigen gebruiken hun energieleverancies als spaarbank. Daar kunnen we toch geen medelijden meer mee hebben.

240.000 Belgen wachten al maanden op eindafrekening energie: “Geen idee wanneer en hoeveel ik moet betalen” https://www.hln.be/binnenland/240-000-belgen-wachten-al-maanden-op-eindafrekening-energie-geen-idee-wanneer-en-hoeveel-ik-moet-betalen~a7fef0b8/

Klein stukje uit het artikel:
Het zal dan wel geen financieel genie zijn maar het lijkt me toch beter dat iemand bewust een marge bij de voorschotten rekent (en daardoor nu terugkrijgt) ipv andersom.

Het zal dan wel geen financieel genie zijn maar het lijkt me toch beter dat iemand bewust een marge bij de voorschotten rekent (en daardoor nu terugkrijgt) ipv andersom.

Maar die kan dezelfde marge rekenen en dat verschil op een spaarboekje zetten. Zoals hierboven reeds gezegd, als de energieleverancier failliet gaat kan je fluiten naar je opgespaarde marge.

Maar die kan dezelfde marge rekenen en dat verschil op een spaarboekje zetten. Zoals hierboven reeds gezegd, als de energieleverancier failliet gaat kan je fluiten naar je opgespaarde marge.
Wat een schande is... een voorschot is immers geen afrekening. Dat is toch eerder een soort waarborg die de energiemaatschappij in consignatie krijgt tot de afrekening gemaakt is. Bij een faillissement zouden de tegoeden in consignatie toch geen geen onderdeel mogen uitmaken van de activa die dan geliquideerd worden tvv de schuldeisers? Al weet ik ook wel dat het zo niet werkt en je als consument elk voorschot bij eender welke onderneming in rook ziet opgaan in geval een faillissement zich voordoet tussen betaling voorschot en levering + afrekening van de goederen/diensten.

Laatst bewerkt:
Je hebt gewoon recht op de betaalde voorschotten bij een faillissement. Alleen blijkt het geld meestal op te zijn nadat de bevoorrechte schuldeisers hun deel gehad hebben.

Dan ben ik wel een idioot, want ik zet mijn voorschot bewust te laag. Ik ben namenlijk niet hun bankinstelling die gratis geld leent.
Ik zet mijn geld wel op een andere plaats apart, zoals een bank, waar uw geld gewaarborgd blijft tot 100k of wat is het.

Je hebt gewoon recht op de betaalde voorschotten bij een faillissement. Alleen blijkt het geld meestal op te zijn nadat de bevoorrechte schuldeisers hun deel gehad hebben.
I know maar zoals je zegt is de kans klein dat je als klant ook maar een cent zal recupereren. Daarvoor staan klanten te laag op de lijst van bevoorrechte schuldeiser. Neemt niet weg dat het schandalig blijft en ook een blamage: immers recht hebben op iets wat je toch niet kan afdwingen holt dat recht helemaal uit.
Dan ben ik wel een idioot, want ik zet mijn voorschot bewust te laag. Ik ben namenlijk niet hun bankinstelling die gratis geld leent.
Ik zet mijn geld wel op een andere plaats apart, zoals een bank, waar uw geld gewaarborgd blijft tot 100k of wat is het.
Neen je bent de slimste door dat zo te doen. Ik doe het ook op die manier.

Echter, iemand die van pay-check tot pay-check leeft - en bijvoorbeeld niet aan de verleiding kan weerstaan om ondertussen iets leukers met dat geld te doen - kan er baat bij hebben om het voorschot ruim te laten inschatten. Beter dat als andersom voor sommige profielen. Ik reageerde gewoon omdat iemand dat hier afdeed als erg dom. Daar hoort toch wat nuance bij :)

Hmm heb hier ook eens vergeleken en zie bij gas ook verschillen. De laatste dagen zijn de verbruiken in Mijn Fluvius hoger dan wat ik in de P1 app zie.

Mogelijks is Mijn Fluvius niet correct want die lijken de laatste tijd wel vaker data issues te hebben. Als je die REST endpoints van de P1 bekijkt (bv http://ip-adres-van-de-meter/api/v1/data) dan zie je dat de P1 om de vijf minuten ofzo van de gasmeter de meterstand en een timestamp binnenkrijgt. Die meterstand komt overeen met wat ik op mijn digitale gasmeter zie.

Terug
Bovenaan