Energieleveranciers

Statistisch gezien heeft hij natuurlijk wel gelijk gezien het aantal A-peil woningen bedroevend laag ligt op nationaal vlak.

Hoe komt dat? Tot een paar maand terug werden al die esthetisch "gerenoveerde" woningen met D-peil veel te duur verkocht. Nu zitten de arme kopers ( die doorgaans maximaal geleend hebben) daar met die te duur betaalde woning en lopen de energiefacturen op.

A-peil bekomen betekent in veel gevallen gevel afbreken, vloer er uit, dak strippen tot op de kepers, ramen en deuren er uit.

Nadien opnieuw opbouwen en de bouwschil deftig aanpakken en lage temp verwarming voorzien en minstens c+ ventilatie.

Als je natuurlijk 500K gelegd hebt voor zo een D-peil woning, dan blijft er in veel gevallen niet veel meer over om ingrijpende maatregelen te doen. Ik gok dat dit nu wel zal doordringen bij de mensen en dat energie-ongunstige woningen gewoon gaan terugvallen op hun "anno 2015"-waarde.

Daarnaast hebben we ook tot vorig jaar kunnen genieten van zeer goedkope energie, genre:

1500 euro voor gas en elektriciteit voor een jaar, 1000 euro voor 2000 liter mazout.

Ik blijf het absurd wel vinden die regel met de vaste contracten.

Iemand die minumloon netto( 1500 en iets )heeft en een lang vast contract krijg geen premietje

Iemand die dubbel zoveel verdient en een variabel wel.

De premie stelt niet veel voor , maar deze met het minimumloon zal de premie ook wel goed kunnen gebruiken en als hij dan binnenkort met iets zit zal er weer geen geld meer voor zijn of te weinig belangstelling.

Jullie zitten te discussieren over punten en komma’s. Komt er een creditnota indien mijn voorschot te laag is, hoe gaat het praktisch geregeld worden etc.

Even een reality check: ze starten zo’n vergadering zonder echt te weten waar ze gaan uitkomen en wat uiteindelijk uit de bus komt is geen uitgewerkt plan. Het zijn de krijtlijnen waar dan later de praktische modaliteiten van moeten uitgewerkt worden. In twitter-tijden wacht je niet op een afgewerkt plan maar tweet je zodra iedereen aan tafel ‘ghoh ja’ heeft gezegd.

Klein voorbeeld: de BTW-verlaging. Eerste punt: tussen de aankondiging en de publicatie in het staatsblad zat meer dan een week. Leveranciers zaten in de knoop omdat ze voorschotfacturen moesten aanpassen zonder wettelijke basis. Tweede punt: facturen naar eindklanten dragen sinds maart 6% BTW. Maar leveranciers die aankopen van een Belgische producent of handelaar betalen 21% BTW op de aankoop. Deze ‘mismatch’ aan BTW (weinig binnenkrijgen en veel betalen) kan je terugvorderen, maar dat duurt een tijdje eer dit teruggestort wordt, dus een probleem voor je cashflow. Pas sinds augustus is het zo geregeld dat ook de verkoop van energie tussen Belgische partijen aan 6% kan.
Punt dat ik wil maken: de politiek beslist, maar als je denkt dat alles is besproken met de betrokken partijen voor ze een beslissing nemen, dan vergis je je.

Lap, feitelijk samenwonend waarbij alle 3 de kinderen op mijn loonbrief staan.
Dus mag feitelijk (62000 + (3x3700))*1,1307 als bruto belastbaar loon hebben? Dus 82600€ bruto per jaar? Nettovergoedingen zitten er niet bij, CAO90 bonus weet ik niet? De bruto merrit bonus sowieso wel. Ik zie de bui dus al hangen…

Dus mag feitelijk (62000 + (3x3700))*1,1307 als bruto belastbaar loon hebben? Dus 82600€ bruto per jaar? Nettovergoedingen zitten er niet bij, CAO90 bonus weet ik niet? De bruto merrit bonus sowieso wel. Ik zie de bui dus al hangen…
Welke bui? Je hebt die premie gewoon niet nodig, net zoals mij :)

Maar ben sowieso geen fan van deze waardeloze gelduitdelerij.

Wat een stress en geween allemaal voor 135 en 60 euro. De gemiddelde BG-er heeft dat geld niet nodig.

Heb je vast contract van voor oktober 21 voor 2 of 3 jaar zit je sowieso veel beter. Dat gaat dan om 5ct/kwh voor gas ofzo. Dan 195 euro geven wil zeggen dat je quasi gratis energie krijgt en beter zit dan iemand met sociaal tarief.

Heb je een gascontract van juni 22 aan 10 ct of een mazoutketel aan 10ct/kwh, dan heb je dat imo ook niet nodig. Men had dus beter iets uitgewerkt in de zin van prijs/kwh begrenzen.

Liever een 3-jarig vast contract van september 21 dan die 2x195 euro. Had ik dat geweten ;) of wat meer de trends gevolgd ;) . Die enkelingen met zo een contract moeten tot 2024 niet wakker liggen van hun factuur. Tegen dan is de crisis waarschijnlijk voorbij. Of zelf een contract aan 10 ct/kwh voor 3 jaar zou ik nu op intekenen.

Hoe komt dat? Tot een paar maand terug werden al die esthetisch "gerenoveerde" woningen met D-peil veel te duur verkocht. Nu zitten de arme kopers ( die doorgaans maximaal geleend hebben) daar met die te duur betaalde woning en lopen de energiefacturen op.

A-peil bekomen betekent in veel gevallen gevel afbreken, vloer er uit, dak strippen tot op de kepers, ramen en deuren er uit.

Nadien opnieuw opbouwen en de bouwschil deftig aanpakken en lage temp verwarming voorzien en minstens c+ ventilatie.

Als je natuurlijk 500K gelegd hebt voor zo een D-peil woning, dan blijft er in veel gevallen niet veel meer over om ingrijpende maatregelen te doen. Ik gok dat dit nu wel zal doordringen bij de mensen en dat energie-ongunstige woningen gewoon gaan terugvallen op hun "anno 2015"-waarde.

Daarnaast hebben we ook tot vorig jaar kunnen genieten van zeer goedkope energie, genre:

1500 euro voor gas en elektriciteit voor een jaar, 1000 euro voor 2000 liter mazout.
Nee dat komt omdat mensen zoals u 'ik moet ruimte hebben' zijn maar geen geld hebben voor ruimte en energiezuinigheid.

Wat een stress en geween allemaal voor 135 en 60 euro. De gemiddelde BG-er heeft dat geld niet nodig.

Heb je vast contract van voor oktober 21 voor 2 of 3 jaar zit je sowieso veel beter. Dat gaat dan om 5ct/kwh voor gas ofzo. Dan 195 euro geven wil zeggen dat je quasi gratis energie krijgt en beter zit dan iemand met sociaal tarief.

Heb je een gascontract van juni 22 aan 10 ct of een mazoutketel aan 10ct/kwh, dan heb je dat imo ook niet nodig. Men had dus beter iets uitgewerkt in de zin van prijs/kwh begrenzen.

Liever een 3-jarig vast contract van september 21 dan die 2x195 euro. Had ik dat geweten ;) of wat meer de trends gevolgd ;) . Die enkelingen met zo een contract moeten tot 2024 niet wakker liggen van hun factuur. Tegen dan is de crisis waarschijnlijk voorbij. Of zelf een contract aan 10 ct/kwh voor 3 jaar zou ik nu op intekenen.
Imo moest de regering niks gedaan hebben aan uitgavenzijde. Veel liever had ik gezien dat ze mensen helpen om de vraagzijde aan te pakken, dat ging tenminste een structurele oplossing zijn. En ook een blijvend voordeel voor de bevolking.

Gaat om netto belastbaar loon, dus na aftrek RSZ (volgens wat ik lees)

Nee dat komt omdat mensen zoals u 'ik moet ruimte hebben' zijn maar geen geld hebben voor ruimte en energiezuinigheid.

Cho, geen geld hebben. Er is niet echt een aanbod van goed gelegen nieuwbouwwoningen hier. De woningen zelf vallen mee, maar ze worden hier op elkaar gepropt zodat je slordige verkavelingen krijgt met een rij auto's op straat, want parkeerplaatsen voorzien, oh nee, liever nog een huisje extra in de hoek proppen en liefst zo veel mogelijk verschillende stijlen. Ligging is voor mij zeer belangrijk.

Om dan onze 2 eigendommen te verkopen om in een huis te gaan wonen dat niet echt wauw is van ligging nee merci.

Ik ben nu tevreden met mijn grond en ligging. Het is gewoon een 2001 boomer villatje dat soms wat krap is en niet goed ingedeeld is omwille van het schilddak. Er zit 16cm isover 35 in de kap, 4cm xps in de spouw en U1.0 nieuw glas in alle ramen sinds 2020.

Cho, geen geld hebben. Er is niet echt een aanbod van goed gelegen nieuwbouwwoningen hier. De woningen zelf vallen mee, maar ze worden hier op elkaar gepropt zodat je slordige verkavelingen krijgt met een rij auto's op straat, want parkeerplaatsen voorzien, oh nee, liever nog een huisje extra in de hoek proppen en liefst zo veel mogelijk verschillende stijlen. Ligging is voor mij zeer belangrijk.

Om dan onze 2 eigendommen te verkopen om in een huis te gaan wonen dat niet echt wauw is van ligging nee merci.

Ik ben nu tevreden met mijn grond en ligging. Het is gewoon een 2001 boomer villatje dat soms wat krap is en niet goed ingedeeld is omwille van het schilddak. Er zit 16cm isover 35 in de kap, 4cm xps in de spouw en U1.0 nieuw glas in alle ramen sinds 2020.
Je bewijst volledig mijn punt

Je moet "meestal"gans je leven in uw huis wonen.
Als je ruimte wil dan ga je toch geen rijwoning zoeken.
Tot voor 24 februari zat niemand bezig over epc en ben woningen en weet ik veel.
En dan financieel ....
Mijn vrouw en ik moesten ook alles zelf doen.
De eerste keren toen we op huizenjacht waren ... ik liet de vrouw doen
Ja dat is een mooi huis.... ik wist meestal al genoeg... wat zij mooi vond was te duur 🤣🤣
Op den duur heeft ze toch ingezien dat ze naar iets anders moest beginnen uitkijken

Ja we hebben dan op den duur een halfopen huis gevonden voor de prijs van een rijwoning toen.
Maar dat hebben we ook gans moeten verbouwen.
Na de grote werken voor we er in gaan wonen zijn bvb
Ok alle enkel glas beneden vervangen door nieuwe ramen en zoldervloer isoleren...
Premie getrokken enkel glas vervangen .... ok daarmee alle ramen bovenverdieping vernieuwd.

Familiefeest .... tante zei iets over "vlaamse renovatiepremie" ??? Nog nooit van gehoord.
Was toen alle renovatie met betrekking tot energie en weet ik veel ... iets van boven 10000 euro
Ik alle facturen opgezocht van alles wat meetelde ... bingo kwam aan 11000
Wow meevaller
2 e kind op komst ok onderdak laten plaatsen en dak zelf ook nog eens isoleren voor extra kamer en een vaste trap naar zolder.

Nu willen ze allemaal een afgewerkte woning en liefst enkel max wat schilderen

Ons kot is ondertussen denk ik 2,5 keer meer waard dan bij aankoop.

Waar een wil is ,is een weg

Welke bui? Je hebt die premie gewoon niet nodig, net zoals mij :)

Maar ben sowieso geen fan van deze waardeloze gelduitdelerij.

Natuurlijk heb ik dat niet nodig en heb ik liever dat ze niks uitdelen. Maar als ik dit moet mee terugbetalen (want waar halen ze het geld), dan wil ik ook ontvangen.

Je moet "meestal"gans je leven in uw huis wonen.
Als je ruimte wil dan ga je toch geen rijwoning zoeken.
Tot voor 24 februari zat niemand bezig over epc en ben woningen en weet ik veel.
En dan financieel ....
Mijn vrouw en ik moesten ook alles zelf doen.
De eerste keren toen we op huizenjacht waren ... ik liet de vrouw doen
Ja dat is een mooi huis.... ik wist meestal al genoeg... wat zij mooi vond was te duur 🤣🤣
Op den duur heeft ze toch ingezien dat ze naar iets anders moest beginnen uitkijken

Ja we hebben dan op den duur een halfopen huis gevonden voor de prijs van een rijwoning toen.
Maar dat hebben we ook gans moeten verbouwen.
Na de grote werken voor we er in gaan wonen zijn bvb
Ok alle enkel glas beneden vervangen door nieuwe ramen en zoldervloer isoleren...
Premie getrokken enkel glas vervangen .... ok daarmee alle ramen bovenverdieping vernieuwd.

Familiefeest .... tante zei iets over "vlaamse renovatiepremie" ??? Nog nooit van gehoord.
Was toen alle renovatie met betrekking tot energie en weet ik veel ... iets van boven 10000 euro
Ik alle facturen opgezocht van alles wat meetelde ... bingo kwam aan 11000
Wow meevaller
2 e kind op komst ok onderdak laten plaatsen en dak zelf ook nog eens isoleren voor extra kamer en een vaste trap naar zolder.

Nu willen ze allemaal een afgewerkte woning en liefst enkel max wat schilderen

Ons kot is ondertussen denk ik 2,5 keer meer waard dan bij aankoop.

Waar een wil is ,is een weg
En dat heb je allemaal op 1 dag gedaan, dat renoveren ? Jij hebt geluk dat er al een hele hoop gedaan is, er zijn mensen die er nog aan moeten beginnen, dat geld dat daar normaal voor werd voorzien kunnen ze nu afgeven.

En je hebt ook geluk dat je facturen hebt gevonden die meetelden voor je renovatiepremie, want daar zijn vaak ook voorwaarden aan verbonden. Daar hou je dus best al rekening mee voor je renoveert. (Als je je schrijnwerk vervangt bvb, moet je dus ofwel ventilatieroosters hebben in je ramen, ofwel een ventilatiesysteem C of D, anders kan je fluiten naar je premie).

Die 11.000 euro is trouwens je factuurbedrag, maar hoeveel heb je daadwerkelijk terug gekregen, want er zijn 4 categorieën van max 2500€ waarvan je er maar 2 per keer mag aanvragen binnen een bepaalde periode. Voor een factuurbedrag van in totaal 11.000€, stel nog dat je in de 4 categorieën facturen hebt, zal je in totaal maar een 2750€ terugtrekken, goed voor 3 maand energie aan de huidige prijzen.

Je hebt dus puur geluk gehad dus vind je "waar een wil is, is een weg" een beetje misplaatst.

Laatst bewerkt:
Op 1 dag ? Waar staat dat?Over de jaren heen ja
Ik zou nu niet meer willen beginnen.
Ondertussen 15 jaar geleden,toen was er ook nog de woonbonus

Op 1 dag ? Waar staat dat?Over de jaren heen ja
Ik zou nu niet meer willen beginnen.
Ondertussen 15 jaar geleden,toen was er ook nog de woonbonus
Ja dat bedoel ik, je somt werken op die gespreid gedaan zijn over de jaren heen. Je hebt de tijd gehad om het te doen want de energieprijzen waren laag. Maar mensen die recent gekocht hebben, en hetzelfde plan hadden, die zijn nu hard gejost. Dat was dé reden om een oud huis te kopen. Geen budget voor nieuwbouw, dus relatief goedkoop kopen en dan aanpassen naargelang budget gespreid over de jaren.

We zitten nu in een kritieke situatie, mensen met zo een ouder huis, die kunnen niks meer veranderen (door gebrek aan geld of aan tijd) en zitten als ratten in de val.

Laatst bewerkt:
Je bewijst volledig mijn punt

Toen ik in 2015 heel de boven uitbrak (planchetten) om de toen 14 jaar oude glaswol van 12 cm te vervangen door 16 cm isover verklaarden de mensen mij zot. Idem bij de ramen, ale dat is toch dubbel glas, waarom dubb glas vervangen door dubbel glas. Ik heb dan zelf een ketel geplaatst en radiatoren in opbouw. Na afloop had ik nog 20K over. Gaandeweg heb ik dan de tuin en omheining aangepakt.

Wat had ik dan in jouw ogen anders moeten doen? Ik heb dat huis alleen gekocht, zonder steun of hulp. Ik had dat misschien toen van eerste keer moeten strippen , maar wie stript er nu een woning van 15 jaar oud? Ik had toen ook niet de middelen om daar een architect op te zetten en nog veel extra te doen. Ik werkte toen ook nog maar 4 jaar, waarvan de eerste 18 maand aan amper 1800 euro.

Hier ist op dit moment 18,5 binnen. Best nog wel ok al zal 18,5 in putje winter wel kouder aanvoelen dan 18,5 nu. We zijn best wel verwend geweest met de verwarming op 22 te zetten altijd.

Minder verbruiken is wat we kunnen doen en verwarming 3 graden kouder dat is maar een kleine moeite. Daarvoor hoef je nog niet geïsoleerd te hebben.

Die inspanning had de regering best ook wel kunnen vragen.

Laatst bewerkt:
Toen ik in 2015 heel de boven uitbrak (planchetten) om de toen 14 jaar oude glaswol van 12 cm te vervangen door 16 cm isover verklaarden de mensen mij zot. Idem bij de ramen, ale dat is toch dubbel glas, waarom dubb glas vervangen door dubbel glas. Ik heb dan zelf een ketel geplaatst en radiatoren in opbouw. Na afloop had ik nog 20K over. Gaandeweg heb ik dan de tuin en omheining aangepakt.

Wat had ik dan in jouw ogen anders moeten doen? Ik heb dat huis alleen gekocht, zonder steun of hulp. Ik had dat misschien toen van eerste keer moeten strippen , maar wie stript er nu een woning van 15 jaar oud? Ik had toen ook niet de middelen om daar een architect op te zetten en nog veel extra te doen. Ik werkte toen ook nog maar 4 jaar, waarvan de eerste 18 maand aan amper 1800 euro.
Nee je zegt 'ik wil wel een nieuwbouw maar die hier voor mijn prijs te vinden zijn die zijn me te klein van grondoppervlakte'

Dus dan hou ik maar mijn minder goed geïsoleerd woonst op ruimer perceel

En amper 1800 netto? Ik ben begonnen met stuk minder hoor

Terug
Bovenaan