Energieleveranciers

De teller van de elektriciteit is sowieso de master, dus lijkt me logisch dat ze die mee vervangen..., maar niet helemaal zeker
In principe inderdaad steeds samen behalve in 1 situatie: installatie nieuwe gasteller bij nieuwe aansluiting van bestaande woning die reeds PV heeft, dan laten ze (als je dat wenst) de analoge elektriciteitsteller nog hangen.

In principe inderdaad steeds samen behalve in 1 situatie: installatie nieuwe gasteller bij nieuwe aansluiting van bestaande woning die reeds PV heeft, dan laten ze (als je dat wenst) de analoge elektriciteitsteller nog hangen.
maar hoe maken ze die gasmeter dan slim? Want de gasmeter wordt aan de elektriciteitsmeter gekoppeld voor het doorsturen van de data.

Fluvius heeft 1 meteropname per jaar (geen idee of je het ook moet doorgeven bij een digitale)

En je energieleverancier heeft ook een meteropname na afloop van je contract (bij stopzetting/wissel van contract of na een jaar looptijd)

Die 2 momenten kunnen toevallig gelijktijdig vallen.

Als je wisselt van contract zal je toch een afrekening krijgen volgens mij hoor. Zelfs als je je 2e jaar ingaat van hetzelfde contract krijg je een afrekening
Nee ik heb geen meterstanden doorgegeven noch eindafrekening gekregen

Hier thuis een koude douche gekregen. Afrekening in de bus: bijbetalen bij gas, evenveel terug krijgen bij elektriciteit. Wij blij.
Een week later ons nieuw voorschot in de bus: 150€ extra/maand.
´t begint een beetje marginaal te worden. Ondertussen zitten we hier al aan x5 ivm 9maand geleden :sop: 80€ -> 400€

Hier thuis een koude douche gekregen. Afrekening in de bus: bijbetalen bij gas, evenveel terug krijgen bij elektriciteit. Wij blij.
Een week later ons nieuw voorschot in de bus: 150€ extra/maand.
´t begint een beetje marginaal te worden. Ondertussen zitten we hier al aan x5 ivm 9maand geleden :sop: 80€ -> 400€
Variabel of vast?
Wij van 115€ naar 295€ (voorgesteld 480€)

Variabel of vast?
Wij van 115€ naar 295€ (voorgesteld 480€)
Variabel. Vast vandaag de dag bestaat zogoed als niet meer he.
Voorgesteld 480, dus jullie hebben beslist om het bedrag lager te zetten?
Heb ik ook al aan gedacht maar beetje schrik om bij de nieuwe eindafrekening compleet gepluimt te worden...

Heb ik ook al aan gedacht maar beetje schrik om bij de nieuwe eindafrekening compleet gepluimt te worden...
Lager zetten is geen enkel probleem wanneer je effectief een plan hebt om minder te verbruiken zoals: de zolder wordt geïsoleerd, we gaan van 22graden naar 19.5 graden, we werken niet meer van thuis uit met 2,...

Vast bestaat wel nog bij Luminus maar ondertussen zijn de prijzen ervan veel te hoog om er nog naar over te stappen.
Ja, bij Luminus kan je die zelf aanpassen. Had naar de klantendienst gebeld met een aantal vragen, waaronder de hoge prijs, en ze hebben mijn verbruik van voorbije periodes bekeken en zelf gezegd dat het voorgesteld voorschot te hoog was.
Voor de eind afrekening is het nog af te wachten, die komt meestal rond januari bij ons.

Loont het eigenlijk niet altijd de moeite om te werken met betaling van het werkelijk verbruik bij de digitale meter en variabel contract?

Als je zichtrekening en spaarboek dat aankunnen, ja.

Werkelijk verbruik = op 2-3 maand tijd uw winterverbruik kunnen betalen ipv nu op 12 maand gespreid.

Dus verwacht u in de winter dan van december tot feb/maart aan 3-4 maandfacturen van 1000+. De rest van het jaar zal het dan lager zijn.

Loont het eigenlijk niet altijd de moeite om te werken met betaling van het werkelijk verbruik bij de digitale meter en variabel contract?
3 a 4 wintermaanden zijn het duurste qua verbruik.
Met voorschotten kan je dat bedrag spreiden over 12 maanden, als je maandelijks betaling kiest kunnen die wintermaanden wel eens heel lelijk uitvallen.

maar hoe maken ze die gasmeter dan slim? Want de gasmeter wordt aan de elektriciteitsmeter gekoppeld voor het doorsturen van de data.
Niet. Digitale gasteller is dan gewoon manueel af te lezen zoals de oude analoge, totdat er eens een digitale elektriciteitsteller wordt geinstalleerd.

Denk niet dat ze snel met de elec digitale teller aan u deur gaan staan.
Fluvius heeft achterstand en veel te veel werk
Zelf aanvragen is stom want dan betaal je ervoor.

Lager zetten is geen enkel probleem wanneer je effectief een plan hebt om minder te verbruiken zoals: de zolder wordt geïsoleerd, we gaan van 22graden naar 19.5 graden, we werken niet meer van thuis uit met 2,...
Zolder is vorig jaar in de herfst geïsoleerd met 22cm isolatie + onderdakplaten ipv folie.
Eerste helft van dit jaar heb ik nu wel veel thuis gezeten. Maar dat is meer elektriciteit dan gasverbruik, zelf zet ik de verwarming niet zo snel op. Eigenlijk is dat meestal zelfs pas wanneer mijn vriendin opstaat. Thuiswerk van mijn vriendin is 1d/week. De rest in shiften.
Verwarming staat bij ons tijdens de winter 20,5/21°. Misschien doen we wel nog een graadje minder maar niet veel zin om richting middeleeuwen af te schuiven.
Dusja, kweet het zo niet...
Vast bestaat wel nog bij Luminus maar ondertussen zijn de prijzen ervan veel te hoog om er nog naar over te stappen.
Ja, bij Luminus kan je die zelf aanpassen. Had naar de klantendienst gebeld met een aantal vragen, waaronder de hoge prijs, en ze hebben mijn verbruik van voorbije periodes bekeken en zelf gezegd dat het voorgesteld voorschot te hoog was.
Voor de eind afrekening is het nog af te wachten, die komt meestal rond januari bij ons.
Idd, bestaat nog maar is gewoon nog erger dus vond dat de vermelding niet waard, hehe.
Misschien moet ik me ook eens informeren bij m´n leverancier maar erg veel vertrouwen is er niet om het te verlagen...

Denk niet dat ze snel met de elec digitale teller aan u deur gaan staan.
Fluvius heeft achterstand en veel te veel werk
Zelf aanvragen is stom want dan betaal je ervoor.
De premie halveert na nieuwjaar, dus financieel doe je er zelfs goed aan om er nog een aan te vragen en die te betalen. Als ze dan nog voor de zomer van 2023 je analoge komen vervangen, ben je dus een halve premie kwijt en ook geen terugdraaiende teller tijdens die zomer.

Misschien moet ik me ook eens informeren bij m´n leverancier maar erg veel vertrouwen is er niet om het te verlagen...

Een afrekening loopt over een jaar. De prijzen zijn het afgelopen jaar alleen maar blijven stijgen. Als je nu break-even bent zou ik ook niet meteen verlagen, want de volgende afrekening zal op basis van huidige en toekomstige prijzen zijn. Als de prijzen over enkele maanden gedaald zijn zou je wel kunnen verlagen.

Terug
Bovenaan