Energieleveranciers

Geen 10000€ mogen hebben is weer zoiets. Als je geen 10000€ hebt als je een eigen huis hebt ben je toch niet goed bezig.
Minste dat er scheelt met je huis ben je dat zo kwijt aan herstellingen.
Het duurde nog lang, classic BG

Het is wel wat genuanceerder als bovenstaande hè.

Geen 10000€ mogen hebben is weer zoiets. Als je geen 10000€ hebt als je een eigen huis hebt ben je toch niet goed bezig.
Oppassen wat je zegt. :) Ik begrijp wat je bedoelt maar een gezin, kan recent zwaar in zonnepanelen, rolluiken en andere zaken geinvesteerd hebben met hun eigen centjes (zonder te lenen). Dat gezin heeft dan misschien vandaan nog amper 9k over op de rekening.

Dan ben je -als je uw post letterlijk neemt- heel slecht bezig. :laugh: Enige nuance is altijd op zijn plaats natuurlijk.

Opmerking: Persoonlijk hebben wij, bijvoorbeeld vorig jaar 5k geinvesteerd in rolluiken, 2k in meubilair, 700€ in een nieuwe oven, en nog een aantal zaken (geen zonnepanelen dat is moeilijk op een appartement), dat telt toch allemaal serieus op ;)

Ik ben nu aan het kijken om de oude gasketel te vervangen, maar eerst de buffer terug wat meer aanvullen.

Laatst bewerkt:
Altijd wel grappig hoe mensen met een hoog inkomen of die nog nooit alleen een eigendom hebben gekocht, zullen zeggen hoe makkelijk en simpel het is... :s

Ik zeg dat niet, dezelfde banken als die nu iitstel verlenen aan mensen die minder dan hun aanbevolen buffer hebben zeggen dat.

Maar ik deel die mening wel. Als je een huis hebt, heb je best ook een buffer. Of ga je je huis bij de eerste de beste tegenslag verkopen…

Ik heb overigens wel alleen een eigendom, mijn nieuwbouwhuis van 2016 dat ik verhuur. Toen verdiende ik trouwens 1000€ netto minder dan nu.

Oppassen wat je zegt. :) Ik begrijp wat je bedoelt maar een gezin, kan recent zwaar in zonnepanelen, rolluiken en andere zaken geinvesteerd hebben met hun eigen centjes (zonder te lenen). Dat gezin heeft dan misschien vandaan nog amper 9k over op de rekening.

Dan ben je -als je uw post letterlijk neemt- heel slecht bezig. :laught: Enige nuance is altijd op zijn plaats natuurlijk.

Mijn post is natuurlijk niet zwart/wit. Investeren in een huis dat uw factuur naar beneden haalt is uiteraard slim. Maar dat zijn niet de mensen die elke euro erdoor jagen. Al had je voor die zonnepanelen mss wel beter geleend aan zeer lage kosten.

Best dat je wel een eigen buffer mag aanleggen voor als het monder gaat. Zeker als alleenstaande, want er is geen 2de loon om dat op te vangen.

Laatst bewerkt:
Idd, heel simpel! Alleen is het voor veel mensen al HEEL lang sparen om de notariskosten en eventueel 10-20% eigen inbreng te verzamelen.

En eens dat huis er is, is er altijd wel iets he, zonder twijfel! En daardoor is dat spaarboekje VEEL sneller geleegd dan aangevuld.

Altijd wel grappig hoe mensen met een hoog inkomen of die nog nooit alleen een eigendom hebben gekocht, zullen zeggen hoe makkelijk en simpel het is... :S
Het bezitten van vastgoed is geen verplichting he

Als je aan de limit koopt is er altijd een risico natuurlijk

Ik zeg dat niet, dezelfde banken als die nu iitstel verlenen aan mensen die minder dan hun aanbevolen buffer hebben zeggen dat.

Maar ik deel die mening wel. Als je een huis hebt, heb je best ook een buffer. Of ga je je huis bij de eerste de beste tegenslag verkopen…
Ik heb vorig jaar 15k geïnvesteerd in mijn huis, hoe "snel" denk je dat een alleenstaande met een modaal inkomen zonder rits aan extralegele voordelen dat heeft bij elkaar gespaard? Als dat op 5j lukt dan is dat al echt een stevige prestatie hoor... Want het is niet dat elektrische toestellen netjes gaan wachten met kapot gaan, de auto jarenlang verder zal rijden zonder extra kosten,....

Zo zou je het inderdaad kunnen stellen.

Ik vind uiteraard dat mensen die het echt nodig hebben geholpen moeten worden. Maar de 10000 euro spaargeld vind ik een belachelijke maatstaf en de hoeveelheid profiteurs die er weer gebruik van kunnen maken stoort me.

Maar gelukkig is het nu weekend en kan ik proberen om wat minder bitter te worden. Da's geen mooie eigenschap 😅
Het is erg moeilijk om daar een goed mechanisme voor te vinden.

Du's spreken ze maar een arbitraire grens af, gebaseerd op bankgegevens (waarschijnlijk, not sure).

Maar stel nu dat jij graag gebruik wilt maken van die optie dan staat toch niks jou in de weg? Je hoeft toch immers je spaargeld niet aan te houden in geld. Wat je ook kan doen is je assets van geld transformeren in iets anders dat waarde blijft houden. Koop bijvoorbeeld goud en hou dat thuis bij (of hou het geld gewoon cash bij). Gevolg: je bankgegevens staan toe dat je je lening vertraagt afbetaalt en het 'geld' ligt gewoon bij je thuis.

Het is een dom systeem maar als je het wilt gebruiken kan je je daar toch makkelijk op organiseren, niet?

Ik zit ondertussen aan de vierde keer dat ik een woning heb gekocht en dit is de eerste maal dat mijn rekening niet geplunderd was na de koop. Enfin, ik wil maar zeggen, als ik met mijn ex in 2004 als twintiger een huis kocht en verbouwde, dat onze spaarrekening niet groeide... Het huis dat ik 16 jaar later heb gekocht was uiteraard anders vermits er toen al wat was opgebouwd.

Ik begrijp heel goed dat veel huiseigenaars (nog) geen buffer hebben.

Een paar aan een universiteit studerende kinderen die op kot zitten kost al snel zeer veel geld. Dan kan het hard gaan met uw spaarcenten.

Ik zit ondertussen aan de vierde keer dat ik een woning heb gekocht en dit is de eerste maal dat mijn rekening niet geplunderd was na de koop. Enfin, ik wil maar zeggen, als ik met mijn ex in 2004 als twintiger een huis kocht en verbouwde, dat onze spaarrekening niet groeide... Het huis dat ik 16 jaar later heb gekocht was uiteraard anders vermits er toen al wat was opgebouwd.

Ik begrijp heel goed dat veel huiseigenaars (nog) geen buffer hebben.
Als iedereen die buffer neemt, koopt iedereen met die buffer in gedachte en heeft iedereen hetzelfde huis gekocht alleen zijn de verkopers de buffer minder rijk :unsure:
Een paar aan een universiteit studerende kinderen die op kot zitten kost al snel zeer veel geld. Dan kan het hard gaan met uw spaarcenten.
Maar tegen dan ben je zelf ook al 45+
Mijn collega's van die leeftijd weten niet wat ze met hun geld moeten doen :p
Nu goed die hebben nog in tijd gekocht dat huizen stuk goedkoper waren

Maar soit we dwalen af.

Uw lening een half jaar of jaar kunnen uitstellen, maar de interesten blijven wel verschuldigd zeggen ze. Dus dat betekent dat als uw lening nog 20 jaar liep je nu 21 jaar interesten zal moeten betalen in plaats van 20 jaar. In the end ben je dus nog meer geld kwijt. Daar ben ik niet jaloers op.
Klopt. Maar intrest aan 1% of 2% is n laag bedrag hè dat je extra betaalt. Het bedrag dat je leende verdwijnt wel door de hoge inflatie dus niet heel zeker of je echt geld verliest op het eind van de rit.

Je bent verplicht dat roerend vermogen van dat goud aan de bank mede te delen net zoals alle andere roerende vermogen zoals aandelen, alvorens je dat uitstel krijgt. Dat zal zo wel in het papierwerk staan zo staat het ook in dat artikel “al het roerend vermogen”. Het gaat niet alleen om spaargeld. Dat ze dat niet gaan zien maakt het niet plots legaal dan.

Anders zou het simpel zijn koop uzelf een bak stablecoins, en met het vrijgekomen geld dat je nog niet moet aflossen wegens “crisis” beleg je in aandelen. Dat zal wel verboden zijn uiteraard.
Als je verplicht bent van al je roerend vermogen aan te geven dan zullen er maar weinigen onder de grens van die 10.000 euro geraken. Gelden op bankrekeningen en beleggingsproducten op een effectenrekening of stortingen aan een pensioenfonds zal je moeten aangeven (en zijn ook te traceren). Waardevolle zaken die je gewoon in huis hebt kunnen de banken (voorlopig) niet achterhalen.

Die 10K grens houdt, volgens mij, toch ook geen rekening met het bezit van pakweg een wagen.

Als je verplicht bent van al je roerend vermogen aan te geven dan zullen er maar weinigen onder de grens van die 10.000 euro geraken. Gelden op bankrekeningen en beleggingsproducten op een effectenrekening of stortingen aan een pensioenfonds zal je moeten aangeven (en zijn ook te traceren). Waardevolle zaken die je gewoon in huis hebt kunnen de banken (voorlopig) niet achterhalen.

Die 10K grens houdt, volgens mij, toch ook geen rekening met het bezit van pakweg een wagen.
Pensioenfonds telt niet. Waardevolle zaken in huis tellen niet.

Ik vind uiteraard dat mensen die het echt nodig hebben geholpen moeten worden. Maar de 10000 euro spaargeld vind ik een belachelijke maatstaf en de hoeveelheid profiteurs die er weer gebruik van kunnen maken stoort me.
Op zich heb jij hier geen last van toch? Uitstel is geen afstel?

Ik zou juist eerder mijn hypotheek aflossen, maar dan misloop ik jaren woonbonus. Schrijf daar eens iets over..

België met zijn belachelijke fiscale voordeeltjes.

Ik zou juist eerder mijn hypotheek aflossen, maar dan misloop ik jaren woonbonus. Schrijf daar eens iets over..

Je kan toch een gedeelte van uw hypotheek aflossen ?

Dat heb ik gedaan. Nog 14 jaar hypotheek aan 290€/mnd... ipv 900€... dat voelde aan als een herademing toen ik 2000€ netto had...

Aan de huidige inflatie + woonbonus zou het toch gewoon dom zijn om uw hypotheek vroeger af te betalen. Zeker als uw intrest % lager is dan de inflatie

Op kot gaan is nog steeds niet verplicht, hoewel sommigen denken dat het niet zonder kan.

- een afgestudeerde universiteitsstudent die toch niets gemist heeft en nu zelfstandig kan wonen

In ieder geval zijn dit soort maatregelen heel snel moeilijk te implementeen op een “eerlijke“ manier. Je gaat altijd profiteurs hebben, en natuurlijk moet je dat zoveel mogelijk beperken. Maar door te veel beperkingen ga je je eigenlijke doelgroep deels voorbijschieten, wat je ook weer niet wil.

Je weet dat ongeveer 20 jaar op voorhand. Kan je toch al eens iets plannen…

Ik heb een bachelor en een master, nooit op kot gezeten. Mijn ouders konden dat immers niet betalen, mag al dankbaar zijn dat ze de boeken konden betalen.

Je weet dat ongeveer 20 jaar op voorhand. Kan je toch al eens iets plannen…
Weet je bij de geboorte dan al of je kind én de intellectuele capaciteiten zal hebben én de goesting om te gaan studeren?
Ik heb een bachelor en een master, nooit op kot gezeten. Mijn ouders konden dat immers niet betalen, mag al dankbaar zijn dat ze de boeken konden betalen.
En zie je het als een gemis dat ze niet op voorhand hebben gespaard om je op kot te laten gaan? Of ben je dankbaar voor de kansen die je wél kreeg? (Want dat is niet duidelijk in jouw post)

Weet je bij de geboorte dan al of je kind én de intellectuele capaciteiten zal hebben én de goesting om te gaan studeren?
Goh, het is niet voor iedereen weggelegd om dat te kunnen doen besef ik, maar als je de mogelijkheid hebt om elke maand wat geld aan de kant te zetten daarvoor, dan kan je dat al doen voor je weet of die de capaciteiten en goesting heeft om verder te leren. Als je kind dat dan niet doet, kan je dat spaarpotje ook nog anders besteden.
Wij zetten nu elk als we betaald worden zo'n 50 euro op een boekje dat voor hem is. Dat is toch al 100 euro per maand, dus tegen dat hij gaat moeten studeren is dat al een mooi potje. En als hij niet kan of wil studeren, dan kan je met dat potje nog heel wat andere voordelen om een goeie start te hebben geven. Ik denk maar aan een rijbewijs sponsoren, een eerste autootje betalen zodat hij naar zijn werk kan, ...

Terug
Bovenaan