Energieleveranciers

In augustus was het 34 cent.
Dat weet ik... maar je betaalt nog altijd de distributiekosten op de energie die je aankoopt. Dus 34 cent krijgen versus 3x cent + 16 cent betalen voor de energie die je van het net haalt.

Dus je schoot er nog altijd de helft ongeveer aan in. Of anders gezegd 3 kwh verkopen om 2 kwh te kunnen kopen. Dat is niet de 1 op 1 relatie hetgeen een terugdraaiende teller interfereert.

just is just :p. (daarnaast toen je 6 cent kreeg, had je ook nog die distributiekost die je moest compenseren... door de stijging is het gewoon sneller te compenseren... maar compenseren you must... young grasshopper :p.)

Voorlopig niet.

Echter wat nu niet is, wil niet zeggen dat het in de toekomst niet het geval kan zijn.

Hiernaast, laat ons niet vergeten dat die 45 cent geldt voor de energie die je vanaf september op het net zet. Het is niet alsof we nu de generatie die we in de zomer hebben gedaan effe hebben opgeslagen om dan te verpatsen op het moment dat die energie het duurste staat, en dus nu. Neen die is op het moment van de generatie verpatst. En dus niet allemaal aan een bedrag van 45 cent/kwh. Dus neen, geen terugdraaiende teller.
Ik bedoel omgekeerd. Als je 30 cent betaald voor van het net te nemen ( wat er opt contract staat) dan komt daar toch nog distributie en heffingen op? Dan is uw afname toch duurder dan uw injectie?

Ik bedoel omgekeerd. Als je 30 cent betaald voor van het net te nemen ( wat er opt contract staat) dan komt daar toch nog distributie en heffingen op? Dan is uw afname toch duurder dan uw injectie?
Ja.

Maar het huidige injectietarief is 47cent of zoiets. Dus als je in april of zo een vast contract bent aangegaan dan betaal je 32cent + 16cent (dsitributie en heffingen) voor uw energie. Dat was waar men over sprak met de terugdraaiende teller commentaar.

Waarom dan ook mijn uitleg dat je het moet correct kaderen. Maar uw vraag leek eerder te gaan over de injectietarieven dan dat het eenzelfde kritische bedenking was als degene die ik maakte en dus eigenlijk uw standpunt bij nader inzien bevestigde.

Afname is sowieso duurder. Logisch ook. Tenzij je een goedkoop vast had van vorig jaar.

Weet je waar ik het lastig mee heb ? Ik heb hier een jaar niet kunnen wonen wegens zeer intensieve verbouwingen. Op dat moment heb ik 0 stroom verbruikt, maar mijn panelen hebben wel stroom zitten injecteren op het net. Je zou aannemen dat ik de stroom die ik toen opgewekt heb gespreid over de komende jaren kan verbruiken wegens terugdraaiende teller. Deze teller staat nog ruim onder de waarde die het was bij aankoop van de woning. Op het eind van het jaar echter wordt er op de reset knop geduwd en ben ik alles wat mijn "investering" opgebracht heeft kwijt ! Ook al verbruik ik het volgende jaar minder dan ik opgewekt heb gedurende dat vorige jaar, ik zal toch vanaf 0 opnieuw beginnen en de volle pot betalen. Ik had er niet bij stil gestaan, de panelen lagen op het dak bij aankoop van de woning en ik had me nog niet in de materie verdiept. Had ik het geweten had ik ze gewoon losgekoppeld.

Je koopt een huis op met zonnepanelen, je kan dan moeilijk spreken van uw investering. Verder beslis jij om "zeer intensieve verbouwingen" uit te voeren en is het hierdoor voor jouw niet mogelijk dat je er niet kan wonen. Moet de overheid dan voor jouw specifiek geval een uitzondering gaan maken? Als je echt groene investeringen wou doen kon je ook een batterij installeren en alles wat je had opgewekt opslaan. Maar ja, mensen willen zich nu eenmaal niet verdiepen. Het gaat nu eenmaal om de eigen portefeuille en niet om het maatschappelijk belang. En als door onwetendheid de eigen portefeuille dan eens aangeraakt wordt, hebben mensen "het daar lastig mee", want hé, het distributienet is een gratis batterij voor iedereen eh.

Waar jij het precies moeilijk mee hebt is precies het karikaturaal beeld dat geschetst wordt door scriptkiddie.

Dus over de Injectie.

Met een vast contract van maart, verandert je afname kostprijs niet,
maar je injectietarief wordt wel geïndexeerd en brengt nu veel meer op dan in vergelijking met maart.
Zodat je nu praktisch evenveel betaald om energie af te nemen en je ongeveer hetzelfde terug krijgt voor jouw geïnjecteerde energie?
(over optifix)

2de vraag:
Als je nu zonnepanelen plaatst behoud je dan je energie contract?:biglaugh:

Dus over de Injectie.

Met een vast contract van maart, verandert je afname kostprijs niet,
maar je injectietarief wordt wel geïndexeerd en brengt nu veel meer op dan in vergelijking met maart.
Zodat je nu praktisch evenveel betaald om energie af te nemen en je ongeveer hetzelfde terug krijgt voor jouw geïnjecteerde energie?
(over optifix)
Ja, ik vraag me af hoe lang ze dit gaan blijven doen. Die injectietarieven zijn eigenlijk niet echt voorzien op zulke grote price hikes, hoewel ze stroom grotendeels wel verkocht krijgen aan die tarieven de laatste weken…
2de vraag:
Als je nu zonnepanelen plaatst behoud je dan je energie contract?:biglaugh:
Ja, na aanmelding bij fluvius krijgen leveranciers melding van een productieeenheid en natuurlijk krijgen ze die metergegevens ook gewoon als ze die opvragen voor je eindafrekening.

Ja, ik vraag me af hoe lang ze dit gaan blijven doen. Die injectietarieven zijn eigenlijk niet echt voorzien op zulke grote price hikes, hoewel ze stroom grotendeels wel verkocht krijgen aan die tarieven de laatste weken…
Ik zie geen verschil in betrekking tot het principe tussen nu en in het verleden toen ik 4 cent betaalde voor mijn kwh energie (>50% korting) en 6 cent kreeg voor mijn geïnjecteerde energie.

Ik ben eens aan het vergelijken op zoek naar een nieuw contract voor elektriciteit.
Mijn gegevens: 800kwh (dag), 950kwh (nacht) en 1050kwh (excl nacht).

Via mijnenergie.be krijg ik jaarlijkse prijsindicaties van rond de € 1.150 (bvb voor Eneco Zon & Wind Flex)
Ik heb dit ook eens via eneco.be zelf gesimuleerd, ook daar krijg ik dezelfde schatting.
Tenslotte probeer ik dit eens op vtest.vreg.be, maar tot mijn verbazing zijn alle contracten hier vele duurder. (Meer dan € 2.500 jaarlijkse prijs wordt hier geschat voor Eneco Zon & Wind Flex).
Als ik de details bekijk, geeft de Vreg een kost van rond de 75 c€/kWh weer, terwijl mijnenergie.be en eneco.be zelf een kost van rond de 26 c€/kWh weergeeft.

Ik vermoed dat de schattingen op vtest.vreg.be foutief zijn, maar ik snap niet goed waarom dit zo extreem is.

Totalenergies loopt af 31/10 tip:
Pixel Blue, hét tarief dat het best bij je vorig contract past

Je variabel contract eindigt dus. En het bestaat ook niet meer.
We bieden je Pixel Blue aan, een zorgvuldig berekend variabel tarief.

Pixel Blue is een zorgvuldig berekend variabel tarief.
Dat betekent dat de prijs van je energie mee schommelt met de marktprijzen. Vandaag zijn de marktprijzen voor energie hoog, maar als ze straks weer dalen, profiteer je daar automatisch van mee.Pixel is momenteel het goedkoopste contract dat het dichtst aanleunt met je huidig tarief, alleen krijg je er dus een pak persoonlijke voordelen bij

Hier kan je Pixel Blue tot in het detail ontdekken.

We baseren ons bij een stilzwijgende contractverlenging altijd op de tariefkaart die 2 maanden vóór de vernieuwing in voege was. Als je contract bijvoorbeeld afloopt in mei, baseren we ons op de tariefkaart van maart van datzelfde jaar.

Dus als ik goed heb is dit volgens tariefkaart augustus dat ik nergens kan vinden noch de prijs kwh?

Ik ben eens aan het vergelijken op zoek naar een nieuw contract voor elektriciteit.
Mijn gegevens: 800kwh (dag), 950kwh (nacht) en 1050kwh (excl nacht).

Via mijnenergie.be krijg ik jaarlijkse prijsindicaties van rond de € 1.150 (bvb voor Eneco Zon & Wind Flex)
Ik heb dit ook eens via eneco.be zelf gesimuleerd, ook daar krijg ik dezelfde schatting.
Tenslotte probeer ik dit eens op vtest.vreg.be, maar tot mijn verbazing zijn alle contracten hier vele duurder. (Meer dan € 2.500 jaarlijkse prijs wordt hier geschat voor Eneco Zon & Wind Flex).
Als ik de details bekijk, geeft de Vreg een kost van rond de 75 c€/kWh weer, terwijl mijnenergie.be en eneco.be zelf een kost van rond de 26 c€/kWh weergeeft.

Ik vermoed dat de schattingen op vtest.vreg.be foutief zijn, maar ik snap niet goed waarom dit zo extreem is.
Is al een paar keer uitgelegd, Vreg hanteert ondertussen een andere manier van berekenen die rekening houdt met de verwachte stijging in functie van de huidige energieprijs en niet de energieprijs van het begin van het kwartaal. Waardoor die prijs dan ook korter bij de realiteit gaat komen (behalve als op 29 september vb de prijs crasht). Lees ook goed de kleine lettertjes na van het variabele contract want sommige vermelden dat de prijszetting van het lopende kwartaal pas op het einde van het kwartaal berekend wordt.

Dus als ik goed heb is dit volgens tariefkaart augustus dat ik nergens kan vinden noch de prijs kwh?
volgens mij is dit de tariefkaart. Al geven ze u normaliter het tarief dat geldt voor de verlenging mee in die mail die je gekregen hebt. Maar past deze zich natuurlijk aan in functie van de afspraken van het overkoepelende contract (dus kwartaal, maandelijks, etc...)

Vergeet ook niet dat nu de injectievergoeding voor september verhoogd is en stel dat het een zonnige maand is, het niet automatisch betekent dat u vergoeding zal overeenstemmen met u reële injectie van september. Blijkbaar gebruiken ze gemiddeldes gebaseerd op bepaalde profielen van het vreg om u injectie van een heel jaar te verdelen over het jaar. Smerig eigenlijk ook al kunnen ze in theorie u reëel verbruik en injectie ophalen. Idem voor afname trouwens.

Vergeet ook niet dat nu de injectievergoeding voor september verhoogd is en stel dat het een zonnige maand is, het niet automatisch betekent dat u vergoeding zal overeenstemmen met u reële injectie van september. Blijkbaar gebruiken ze gemiddeldes gebaseerd op bepaalde profielen van het vreg om u injectie van een heel jaar te verdelen over het jaar. Smerig eigenlijk ook al kunnen ze in theorie u reëel verbruik en injectie ophalen. Idem voor afname trouwens.
Niet bij de digitale meter als je maandfactuur aanklikt. Allez zo lijkt het voorlopig toch te zijn op mijn aanrekening...

Bron?

Niet bij de digitale meter als je maandfactuur aanklikt. Allez zo lijkt het voorlopig toch te zijn op mijn aanrekening...
Klopt. Dan vraag je elke maand een afrekening dus vraagt uw energieleverancier elke maand de standen op bij fluvius. Das de workaround om dat toch te bekomen.

Bron: Engie zelf en daarvoor is ook dat principe van maandelijkse slotfacturen wettelijk mogelijk gemaakt, net om dat probleem aan te pakken. Kan enkel voor elektriciteit trouwens en niet voor gas. Engie geeft als reden aan dat ze dus maar 1 keer per jaar de standen opvraagt en enkel die info kan gebruiken. Dus ze moeten dat jaarverbruik dan gaan verdelen volgens een bepaald gemiddeld profiel.

Klopt. Dan vraag je elke maand een afrekening dus vraagt uw energieleverancier elke maand de standen op bij fluvius. Das de workaround om dat toch te bekomen.

Bron: Engie zelf en daarvoor is ook dat principe van maandelijkse slotfacturen wettelijk mogelijk gemaakt, net om dat probleem aan te pakken. Kan enkel voor elektriciteit trouwens en niet voor gas.

De bron is gewoon dit : https://www.vreg.be/nl/verbruiksprofielen-en-productieprofielen

Ik vind het toch ook enorm ingewikkeld. Ik heb Eneco Flex en het elektriciteitstarief wordt bepaald door de Belpex-RLP.
Als ik die index dan opzoek vind ik verschillende waardes of zijn ze gewoon niet compleet (?)

Via google vind ik van Eneco zelf deze pdf: https://cdn.eneco.be/downloads/nl/b2c/acq/indexatieparameters-elek.pdf
Daar zijn nog geen kwartaalwaarden bekend van de Belpex-RLP van vorig kwartaal. Ik kan dus niet berekenen hoeveel mijn c/kwh op dit moment eigenlijk is.

Ik heb ook een overzicht van de Belpex-RLP waarden gevonden van Octa+: https://files.octaplus.be/tariffs/parameters_elek_nl.pdf
Hierin vind ik wél al de gemiddelde Belpex waarde van vorig kwartaal, maar het valt me op dat de vorige cijfers niet overeen komen met die op de PDF van Eneco. Ik snap het dus niet.

Op de website van Eneco staat hetvolgende: De Belpex Day Ahead Market noteringen (ook gekend als BELIX) worden gepubliceerd door EPEX Spot en zijn te vinden op de website www.belpex.be. De RLP verbruiksprofielen worden gepubliceerd door Synergrid en zijn te vinden op de website synergrid.be.

Maar die websites zijn compleet chinees voor mij. Daar kan ik echt niets op terugvinden waaraan ik iets heb als leek.

Terug
Bovenaan