Energieleveranciers

Ik heb het echt heel lastig met mensen die in het putje van de winter elektrische vuurtjes bovenhalen om het saldo op hun analoge teller erdoor te blazen. Ik weet dat het een systeemfout is, en geen persoonlijke fout, maar ik zie dan als het ware 3 karikaturale beelden naast elkaar voor mijn ogen:
  • Een welstellende boomer die in zijn onderbroek in de living van zijn jaren 80 villa zit, bij 25°C, zichzelf een glaasje champagne uitschenkend om van al die "gratis zonne-energie" uit zijn "groene investering" te genieten. Wat is hij toch Groen bezig! Buiten is het ijskoud en nat, en de zon is de hele dag niet door de grijze wolken geraakt. Het is donker en de zonnepanelen leveren niks op. "Perfect, dan kan de teller nog eens goed terugdraaien." De tuin is wel piekfijn verlicht, een investering die er wel afkon dankzij de riante groenestroomcertificaten uit 2007, die de groene lening van de zonnepanelen ondertussen allang hebben afbetaald. In de verte draaien enkele windturbines héél traagjes rond, bij gebrek aan wind.

• Een arm gezin, mama en 4 kinderen, die in een tochtig en beschimmeld huis onder een fleecedeken zitten. De energie-facturen zijn niet meer te betalen dus hebben ze de verwarming maar helemaal uitgeschakeld. Ze zitten met hun mutsen en jassen aan, dicht bij elkaar, mama met haar leesbrilletje boven een factuur. Ze is niet zeker of er op het einde van de maand nog wel geld voor eten zal zijn. Op de elektriciteitsfactuur staan steeds meer ingewikkelde termen zoals "bijdrage WKK", "bijdrage GSC" en "bijdrage offshore".

• Een bruinkoolcentrale in Duitsland die vandaag extra hard draait, voor export naar België, waar er een tekort aan elektriciteit is. De massieve roetwolken vullen de wijde omgeving. Ondertussen draaien ook in België de oude vliegtuigmotoren op volle toeren om elektriciteit op te wekken. Op koude, donkere winterdagen moeten alle elektriciteitsinstallaties bijspringen om te vermijden dat het licht uitgaat!

Wat gebeurt er in een ideale wereld?
De man met de terugdraaiende teller "verkoopt" die 2500 kWh virtueel terug aan de energieleverancier en krijgt daar 3000 kWh aardgas voor in de plaats. Hij zet gewoon de centrale verwarming op ipv elektrische vuurtjes aan te steken en zo bij te dragen aan een potentiële black-out op het elektriciteitsnet. De moeder met haar kinderen moet iets minder betalen voor haar energie en de bruinkoolcentrale of vliegtuigmotoren moeten minder of niet draaien, want de man z'n living wordt nu verwarmd met een HR-ketel met 108% rendement, wat eigenlijk ook veel comfortabeler is dan die elektrische vuurtjes.

Maar nee, ik heb effectief meerdere mensen in mijn familie- en vriendenkring die 's winters feest vieren met elektrische vuurtjes op het moment dat ze bij Elia alles uit de kast halen om voldoende productie-capaciteit te vinden. Zelfs iemand die daarom een investering in isolatie uitstelt, "want de terugdraaiende teller geeft warmte genoeg". Het maakt me wat cynisch wanneer ik 's avonds laat speciaal terug uit bed kruip om beneden een lampje te gaan uitschakelen.
Weet je waar ik het lastig mee heb ? Ik heb hier een jaar niet kunnen wonen wegens zeer intensieve verbouwingen. Op dat moment heb ik 0 stroom verbruikt, maar mijn panelen hebben wel stroom zitten injecteren op het net. Je zou aannemen dat ik de stroom die ik toen opgewekt heb gespreid over de komende jaren kan verbruiken wegens terugdraaiende teller. Deze teller staat nog ruim onder de waarde die het was bij aankoop van de woning. Op het eind van het jaar echter wordt er op de reset knop geduwd en ben ik alles wat mijn "investering" opgebracht heeft kwijt ! Ook al verbruik ik het volgende jaar minder dan ik opgewekt heb gedurende dat vorige jaar, ik zal toch vanaf 0 opnieuw beginnen en de volle pot betalen. Ik had er niet bij stil gestaan, de panelen lagen op het dak bij aankoop van de woning en ik had me nog niet in de materie verdiept. Had ik het geweten had ik ze gewoon losgekoppeld.

Laatst bewerkt:
Weet je waar ik het lastig mee heb ? Ik heb hier een jaar niet kunnen wonen wegens zeer intensieve verbouwingen. Op dat moment heb ik 0 stroom verbruikt, maar mijn panelen hebben wel stroom zitten injecteren op het net. Je zou aannemen dat ik de stroom die ik toen opgewekt heb gespreid over de komende jaren kan verbruiken wegens terugdraaiende teller. Deze teller staat nog ruim onder de waarde die het was bij aankoop van de woning. Op het eind van het jaar echter wordt er op de reset knop geduwd en ben ik alles wat mijn "investering" opgebracht heeft kwijt ! Ook al verbruik ik het volgende jaar minder dan ik opgewekt heb gedurende dat vorige jaar, ik zal toch vanaf 0 opnieuw beginnen en de volle pot betalen. Ik had er niet bij stil gestaan, de panelen lagen op het dak bij aankoop van de woning en ik had me nog niet in de materie verdiept. Had ik het geweten had ik ze gewoon losgekoppeld.
Dan ga je het nog vaak lastig hebben imo. Wees blij dat je nog een terugdraaiende teller hebt..

Dan ga je het nog vaak lastig hebben imo. Wees blij dat je nog een terugdraaiende teller hebt..

same here.

Ga toch moeten bijleggen hoor en ook es kijken hoeveel wat hier overal verbruikt.

Als "normaal gezin" vroeger voor de zonnepanelen hadden wij altijd zo rond de 4000kWh per jaar aan stroom.

Heb net even statistieken opgevraagd van de zonnepanelen (sep 21 - aug 2022) en kom op een productie van 5106kWh op een jaarke tijd.
Niet alle jaren gaan even zonnig zijn. En daarbij een dagteller van 500kWh en een nachtteller van 1370kWh komen we op een jaarverbruik stroom van 6900kWh. 3000 meer dan normaal, dat kan toch niet alleen door dat zwembad komen?

Als daar dan nog es de warmtepomp gaat bijkomen dan spreken we over 10K verbruik per jaar, en dan hebben we nog geen elektrische auto. :S

Denk dat de eerste investering ons dak hier vol leggen gaat worden voor we aan warmtepomp en EV gaan beginnen denken.

Laatst bewerkt:
Zoals paar keer hier aangegeven veranderen de injectietarieven voor optifix maandelijks. Tariefkaart checken is de boodschap (of zelf berekenen).

Kijk er vermoedelijk over. Ik zie op mijn tariefkaart dat dus niet staan, wel een prosumententarief per jaar per kwh. En zijn de tariefkaarten die publiek beschikbaar zijn, dus niet voor mij individueel met mijn terugdraaiende teller nog.

Kijk er vermoedelijk over. Ik zie op mijn tariefkaart dat dus niet staan, wel een prosumententarief per jaar per kwh. En zijn de tariefkaarten die publiek beschikbaar zijn, dus niet voor mij individueel met mijn terugdraaiende teller nog.

Komt daar toch nog taksen en heffingen op?
Voorlopig niet.

Echter wat nu niet is, wil niet zeggen dat het in de toekomst niet het geval kan zijn.

Hiernaast, laat ons niet vergeten dat die 45 cent geldt voor de energie die je vanaf september op het net zet. Het is niet alsof we nu de generatie die we in de zomer hebben gedaan effe hebben opgeslagen om dan te verpatsen op het moment dat die energie het duurste staat, en dus nu. Neen die is op het moment van de generatie verpatst. En dus niet allemaal aan een bedrag van 45 cent/kwh. Dus neen, geen terugdraaiende teller.

Voorlopig niet.

Echter wat nu niet is, wil niet zeggen dat het in de toekomst niet het geval kan zijn.

Hiernaast, laat ons niet vergeten dat die 45 cent geldt voor de energie die je vanaf september op het net zet. Het is niet alsof we nu de generatie die we in de zomer hebben gedaan effe hebben opgeslagen om dan te verpatsen op het moment dat die energie het duurste staat, en dus nu. Neen die is op het moment van de generatie verpatst. En dus niet allemaal aan een bedrag van 45 cent/kwh. Dus neen, geen terugdraaiende teller.

In augustus was het 34 cent.

Terug
Bovenaan