Energieleveranciers

Ik zou eerder een infraroodpaneel plaatsen aan uwe zetel dan?

Dat is mss ook nog een goeie optie ja maar ook prijzig als ik zo snel even kijk. Dan mss toch voor de airco gaan
Geen kinderen veronderstel ik?
Nee :)
Als je enkel een warmtepomp neemt voor die ene locatie dan kost u dat grofweg 1000 - 1500€ door een installateur. Als je het zelf doet, en dan een installateur vindt die er gas wil opdoen en officieel in dienst stellen dan zal het iets van een 650 - 700€ kosten. Grofweg hé, hangt uiteindelijk af van moeilijkheidsgraad om die buitenbak kwijt te geraken en die binnenbak te plaatsen alsook voor het stylingsmodel dat je eraan geeft.

Nu zoals al gezegd hierboven, dat warmtekannon was een 3fige oplossing. Er zijn er die monofasig zijn (en 2kw geven)... en de helft van de prijs (kun je dus in principe 2 ervan kopen en gewoon op aparte plaatsen insteken en +/- zelfde effect krijgen als 1ne van 5kw). Is zelfde principe als een elektrisch vuurtje. Gewoon hoger volume en robuuster gebouwd. En zoals gezegd, heeft een zo goed als 1 op 1 verhouding met het verbruik.
vb : https://www.bol.com/be/nl/p/maxxhom...rming-heater-3300-watt-135m/9300000013724539/ (al zou je eerst met zo 1ne kunnen proberen...)

Sowieso goedkoopste is gewoon goedkoop elektrische vuurtje te gebruiken ipv er geld aan te geven aangezien je niet weet voor welke termijn men het huidige goedkope principe van die terugdraaiende teller nog gaat behouden (zie die extra kost bij MEGA). En op lange termijn, 2025, gaat dat er toch uit. Dus in mijn ogen beter om als je geld wil spenderen, dat je het in iets deftig en toekomstbestendig steekt.
Ik zal eens even een offerte laten opmaken door de leverancier van de vvw hier. Was ook zelfbouw met begeleiding dus mss valt de offerte wel mee. Die 2 kachels voor de prijs van 1, maar dan gewone aansluiting en 2500kw is mss ook een beter idee dan 1 van 5000kw en 3 fasig.

Vroeger als tijdelijke oplossing nog zo'n olieradiator gebruikt om bij te verwarmen, werkte goed.
Is zuiniger (lang restwarmte) en aangenamer dan zo'n elektrisch vuurtje voor in de badkamer.
Deze zal dan niet de ganse ruimte kunnen opwarmen in de woonkamer. Straalt deze ook warmte uit als je hem richt ?

Vroeger als tijdelijke oplossing nog zo'n olieradiator gebruikt om bij te verwarmen, werkte goed.
Is zuiniger (lang restwarmte) en aangenamer dan zo'n elektrisch vuurtje voor in de badkamer.
Hier hebben we overal radiatoren op de CV buiten in de kinderkamer (was voorzien als zolder en daar een extra kamer uit afgesplitst), en we gebruiken ook zo'n ding. Ik kan er ook niets slecht over zeggen. Geeft enorm veel warmte af voor wat het maar gebruikt. Enige nadeel dat er in de toekomst (capaciteitstarief) kan zijn is dat het elektriciteitsverbruik op 1 moment komt.

lol, dus jij zegt 100% rendement ? Bij airco's bvb is je stroomverbruik vaak maar 1/5 van het koelvermogen.
Weerstand is louter omzetting van elektrische naar warmte-energie.
Airco en andere warmtepompen halen warmte-energie uit de ruimte en verplaatsen die naar een andere.
Totaal ander fysisch concept.

Gazprom: gasleiding Nord Stream 1 blijft dicht wegens ‘olielek’​

De gasleiding Nord Stream 1 blijft dicht, laat het Russische staatsconcern Gazprom weten. De gaspijpleiding Nord Stream 1 zal dus zaterdag niet heropstarten na afronding van de onderhoudswerkzaamheden. Er is een olielek ontdekt, waardoor er geen gas door de leiding zal stromen richting Europa. Dat melden de agentschappen Bloomberg en TASS.
Het olielek werd ontdekt in het compressiestation van Portovaja. De pijpleiding zal blijven stilliggen tot het euvel hersteld is, klinkt het. Eerder op de dag leek het er nog op dat de gasleveringen zaterdag zouden hervatten aan 20 procent van de normale capaciteit, hetzelfde niveau als vóór de werkzaamheden.
De gastoevoer was woensdag voor drie dagen stilgelegd. Dat was volgens Gazprom nodig voor controles bij de enige werkende turbine die helpt om gas in de pijpleiding te pompen. Volgens het Russische gasbedrijf moet die turbine na 1.000 uur telkens een technisch onderhoud ondergaan. Dat is ongeveer om de 42 dagen. Het volgende onderhoud zou dus midden oktober plaatsvinden.
In Europa bestaat echter scepsis over die uitleg en overheerst de opvatting dat Rusland de gastoevoer als politiek drukkingsmiddel gebruikt.

Ik ben aant kijken voor een goedkope oplossing om wat bij te verwarmen in onze woonkamer aangezien we met een overschot zitten van 2500 kwh op jaarbasis (terugdraaiende teller). Het budget voor een airco is er op t moment nog niet maar wel al voorzien (leidingen naar 2 kamers). Mijn oog viel bvb op een heteluchtkanon wat ik achteraf mss nog kan gebruiken in de garage, bvb:

Het maximale continu warmtevermogen is 5,0 kW maar ik neem aan dat dit niet het werkelijke verbruik aan het stopcontact is ? Iemand enig idee wat zo een beestje verbruikt en of er mss beter opties in dezelfde prijsklasse zitten ? Ook geen idee wat een herrie zo een ding maakt.
Mijn ouders hebben zo'n infraroodpaneel gehangen voor exact dezelfde reden. Smaken verschillen, maar ik vind het toch ook mooier hangen dan een mega airco bak. Je kan er natuurlijk niet mee koelen.
Zoiets, maar zal wel om een binnen versie gaan vermoed ik, alhoewel dit ook moet gaan natuurlijk: https://www.toppy.be/product/12184/...t=&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_term=

Zo'n infraroodpaneel is bij mijn weten quasi een evengrote energievreter als een elektrisch vuurtje. Het enigste verschil is dat je de ruimte niet eerst moet opwarmen om effect te voelen. Maar wil ook zeggen, zet het af en x minuten later is het even koud of quasi even koud als dat je het niet had opstaan.

Ik heb zo 2 infrarood panelen op zolder in m'n homecinema. Je voelt snel de stralingswarmte, maar na een uurtje lig je tijdens de film te slapen omdat je precies onder de zon ligt. Zet het af en je begint bijna te rillen van de kou. Ik vind het moeilijk om dat systeem aangenaam te houden. Daarnaast is dat gewoon COP 1, dus evenveel verbruik als een elektrisch vuurtje. Mijn ouders verwarmen heel hun huis daarmee. Die gaan pas na deze winter beseffen hoe inefficient dat is.

Ik moet zo'n panelen niet meer hebben. Doe maar gewoon vloerverwarming, een radiator of airco die kan verwarmen. Dat is veel efficiënter.
De enige situatie waarbij zo'n infrarood paneel voordelig kan zijn is de badkamer. Als je daarvoor gaat staan tijdens het afdrogen zul je geen kou hebben zonder dat je de rest van de badkamer moet opwarmen. En je kan dat paneel aanzetten als de badkamer binnenkomt en terug afzetten als je gedaan hebt met douchen. Dan hoef je niet heel de ruimte te verwarmen voor die 10 minuten dat je anders kou zou hebben.

“Kopen tegen recordprijzen in een marktomgeving waarin geopolitieke beslissingen en het wispelturige gedrag van één cruciale leverancier - het Russische staatsgasbedrijf Gazprom - de balans tussen vraag en aanbod drastisch kunnen veranderen, lijkt eerder op een gokspel met enorme risico’s. ‘Stel u voor wat zou gebeuren als die gasbedrijven erin slagen circa 1.000 TWh aan voorraad in te slaan’, zegt Ben McWilliams, een analist bij Bruegel. ‘Als Gazprom dan plots de gaskraan die het vorig jaar beetje bij beetje heeft dichtgedraaid wijd opendraait, zouden de prijzen dramatisch dalen, waardoor iedereen die gas opsloeg en Europa hielp zich voor te bereiden op de winter enorme verliezen zou lijden.’”

Zo'n infraroodpaneel is bij mijn weten quasi een evengrote energievreter als een elektrisch vuurtje. Het enigste verschil is dat je de ruimte niet eerst moet opwarmen om effect te voelen. Maar wil ook zeggen, zet het af en x minuten later is het even koud of quasi even koud als dat je het niet had opstaan.

Ik heb zo 2 infrarood panelen op zolder in m'n homecinema. Je voelt snel de stralingswarmte, maar na een uurtje lig je tijdens de film te slapen omdat je precies onder de zon ligt. Zet het af en je begint bijna te rillen van de kou. Ik vind het moeilijk om dat systeem aangenaam te houden. Daarnaast is dat gewoon COP 1, dus evenveel verbruik als een elektrisch vuurtje. Mijn ouders verwarmen heel hun huis daarmee. Die gaan pas na deze winter beseffen hoe inefficient dat is.

Ik moet zo'n panelen niet meer hebben. Doe maar gewoon vloerverwarming, een radiator of airco die kan verwarmen. Dat is veel efficiënter.
De enige situatie waarbij zo'n infrarood paneel voordelig kan zijn is de badkamer. Als je daarvoor gaat staan tijdens het afdrogen zul je geen kou hebben zonder dat je de rest van de badkamer moet opwarmen. En je kan dat paneel aanzetten als de badkamer binnenkomt en terug afzetten als je gedaan hebt met douchen. Dan hoef je niet heel de ruimte te verwarmen voor die 10 minuten dat je anders kou zou hebben.
Vraagje over die infraroodpanelen. Mijn vriend zou dat graag in huis hebben. We hebben hier één pelletkachel voor de benedenverdieping. In de winter is dat wel ca va als je in de living zit (waar de kachel staat), maar die warmte komt quasi nooit tot de andere kant van het huis (eetkamer). Daardoor zitten we ook bijna nooit daar. We hebben daar één keer een elektrisch vuurtje gezet maar dat is op een keer doorgebrand dus dat durven we niet. Voor mij is zo'n olieradiator daar ook een optie.

Ik heb jullie ervaring doorgegeven, maar mijn vriend zegt dat jullie het over andere dingen hebben. Waar mijn vriend het over heeft, zijn infraroodpanelen die niet de lucht verwarmen, maar voorwerpen en lichamen (zoals in die link staat). Volgens hem kan het dan ook niet dat je stralingswarmte voelt, of koud krijgt zodra dat afstaat. Is dat toch jullie ervaring?

Vraagje over die infraroodpanelen. Mijn vriend zou dat graag in huis hebben. We hebben hier één pelletkachel voor de benedenverdieping. In de winter is dat wel ca va als je in de living zit (waar de kachel staat), maar die warmte komt quasi nooit tot de andere kant van het huis (eetkamer). Daardoor zitten we ook bijna nooit daar. We hebben daar één keer een elektrisch vuurtje gezet maar dat is op een keer doorgebrand dus dat durven we niet. Voor mij is zo'n olieradiator daar ook een optie.

Ik heb jullie ervaring doorgegeven, maar mijn vriend zegt dat jullie het over andere dingen hebben. Waar mijn vriend het over heeft, zijn infraroodpanelen die niet de lucht verwarmen, maar voorwerpen en lichamen (zoals in die link staat). Volgens hem kan het dan ook niet dat je stralingswarmte voelt, of koud krijgt zodra dat afstaat. Is dat toch jullie ervaring?
Ik heb het ook over panelen die voorwerpen en lichamen verwarmen. Je kan het vergelijken met het zonnetje dat op u schijnt op een winterse dag. Je gloeit helemaal tot er een wolk voor de zon kom en dan krijg je direct koud. Zo ervaar ik dat ook met die infrarood panelen hier. Als de thermostaat afslaat krijg ik direct kou.
Als ik de panelen eerst een hele dag opzet zodat de ruimte echt kan opwarmen, dan ervaar hier minder last van. Want dan zit je warmte inderdaad in de objecten en de ruimte. Maar als je het half uur op voorhand opzet voor je naar die ruimte gaat, heb je wel warm zolang ze aanstaan en als de thermostaat ze laat afslaan krijg ik kou. Want dan voel je terug de temperatuur van de ruimte. En als ik kou krijg zet ik de thermostaat weer een graadje hoger zodat het niet meer afslaat, maar dan val ik in slaap omdat ik precies aan het strand lig.

En om nu die panelen een hele dag te laten met COP 1 zodat de warmte in de ruimte geraak en dit effect minder wordt, gaat dat zeer duur uitkomen. De enige goede manier van elektrisch verwarmen is met een warmtepomp omdat die van 1kW elektriciteit ongeveer 4.5kW warmte maakt door energie uit de lucht te halen. Een elektrisch vuurtje, olie radiator, infrarood panelen verbruiken 1kW elektriciteit om 1kW warmte te maken. 4.5x zo duur als stoken met een warmtepomp dus en ongeveer 3.5x zo duur als stoken met gas. De aankoop prijs van zo'n infrarood paneel of elektrisch vuurtje is dan wel vele malen lager. En zo'n infrarood paneel neemt bijna geen plaats in en kan in vele gevallen overschilderd worden.

Maar als ik dan zou moeten kiezen tussen een olie radiator of infrarood paneel, zou ik toch wel het infrarood paneel nemen. Zeker als je het maar gaat opzetten als je plaats neemt in de eetkamer en daar bv een half uur zit om te eten. Dan zet je dat paneel op kort voor je gaat eten en daarna terug uit. Je zult dan snel de warmte voelen. Met een olieradiator ga je die al een tijdje eerder moeten opzetten om de warmte te voelen en dat is aan deze energieprijzen geld verspilling.

Dat is ook waar zij het over hebben.

Dat zijn platte panelen, soms ingewerkt in spiegels die stralingswarmte geven. Sta je in het zicht voel je dat afhankelijk van het vermogen van dat paneel. Zet je het af is het koud. Laat je het lang aan staan zullen de objecten in zicht wat opwarmen zoals dat ook met de zon is.

Ik heb hier zo'n spiegel in de badkamer en dat is voor die use case heel aangenaam. + Nooit aangedampt.

Dit heb je ook vaak in hotels.

Luminus comfy is een vast tarief. Is de injectie ook vast tarief? Aan 45 cent? Heel de tuin volleggen?

Of is injectie variabel, ook voor vaste contracten?

Uw vriend is fout. De gegeven uitleg is correct.

De infraroodpanelen sturen een stralingsbundel uit die defacto niet de lucht in de ruimte opwarmt, maar vooral inwerkt op het water dat aanwezig zit in elk van ons. En dat eigenlijk opwarmt. Als de locatie waar je dit gebruikt enorm goed geïsoleerd is, dan zullen eventuele warmteverliezen beperkt zijn waardoor het effect wat langer kan duren. Maar in de omgevingen in uw voorbeeld is dat enorm snel terug uitgewerkt op de personen.

De enigste manier om een verwarming te verkrijgen die langwerkend is, is als het afgiftesysteem ook langwerkend is of door die gewoon te laten blijven werken. En die bestaan. Maar zijn en blijven in de meeste gevallen energievreters. Om die reden hebben ze juist warmtepompen ontwikkeld omdat je met een beperktere elektrische input veel meer warmte kan genereren.

Waarna je dan kan kiezen tussen ofwel als afgiftesysteem de lucht te hebben of water te hebben. Waarbij die laatste degene is die de zwaarste opwarmingscapaciteit heeft aangezien die enerzijds het water opwarmt en daarna de massa errond. Terwijl lucht een isolator is en dus moeilijker is om die zijn warmte dan ook aan de omgeving (betonkern) laten af te geven en ook de ventilator nodig heeft om die warmte beter te verspreiden in de ruimte. Al kan dat wel en gaat dat ook samen met de verliezen die die ruimte heeft. Des te hoger de verliezen des te makkelijker ga je met een luchtwarmtepomp een frisse sensatie krijgen. Terwijl bij een afgiftesysteem op water een te kleine verliescapaciteit tot oververhitting zou kunnen leiden (al moet het toestel dan gewoon een pak minder draaien...).

Ik raad niemand infraroodpanelen aan, behalve als je een oplossing zoekt voor iets dat enorm slecht geïsoleerd is, en het maar een beperkte duur moet warm aanvoelen. Valt onder het principe van zo weinig mogelijk verwarmen - dus de locatie- en duurbeperking. Al is zelfs daar een afweging te maken (mijn volledige woning is bij -10 volledig opgewarmd en op temperatuur met 25kwh via de warmtepomp). Indien een infraroodpaneel 2kwh verbruikt dan wil dat zeggen dat je in de linie van dat infraroodpaneel de personen daarin 12 uur kan verwarmen en toch nog comfortabel voelen (zolang als de warmteverliezen van uw lichaam naar de omgeving kleiner zijn dan de warmtesensatie en generatie van dat infraroodpaneel - wat ook onaangenaam kan aanvoelen als de generatiecapaciteit te groot is...). Maar zodra je u uit het zicht van die paneel gaat zal het koudegevoel snel terugkomen (aangezien uw contactoppervlakte van uw lichaam die excess warmte van uw bloed via uw lichaam dan afgeeft aan de koude buitenlucht, en doordat de lucht niet is opgewarmd of er extra warmte wordt ingepompt het afkoelingseffect (eigenlijk gewoon delta T) dan ook groter gaat zijn dan als de lucht op een gelijkaardige temperatuur zit als u)
Luminus comfy is een vast tarief. Is de injectie ook vast tarief? Aan 45 cent? Heel de tuin volleggen?
Of is injectie variabel, ook voor vaste contracten?
variabel, maar voorlopig vast voor de maand.

Dank je voor de uitleg.

Ik zoek dus effectief iets die de warmte toch iets langer kan vasthouden daar zodat het daar niet altijd zo enorm kil is. Het is huis uit de jaren 70, niet overal even goed geïsoleerd (bvb gang helemaal niet, eetkamer wel maar niet afgewerkt, hier en daar wat tocht). Warmtepomp klinkt allemaal goed maar financieel niet haalbaar. Dus dan is de vraag eigenlijk, what is the next best thing :)

Voor ik hier kwam wonen was er ook sprake van om een kleinere pelletkachel bij te zetten (of met een buizensysteem een deel van de warmte doorsluizen naar keuken/eetkamer), maar ik vind pelletkachels ook vreselijk (sleuren met pelletzakken, elke keer uitkuisen, en precies goed geregeld krijgen we dat ook nooit), dus ik wil er eigenlijk niet nog één om te onderhouden 😅

Isolatie, isolatie en isolatie.

Een andere optie is een stralingsbom voorzien die geen arm en een been kost (kachel : steenkool, gas, mazout, hout, pellet). Maar in tegenstelling tot isolatie is dat een consumptiegoed dat je opnieuw moet aanvullen.

Alternatief dat je zou kunnen doen is werken met een warmtepomp met een plenum zodanig dat via buizen een stuk van de gegenereerde warmte naar de keuken/eetkamer gestuurd wordt. Dan voorzie je een gelijkaardige stralingswarmtebom... maar je stookt u arm zolang de woning/ruimte niet zwaar geïsoleerd is. Je zou eventueel dan ook die ruimte extra kunnen isoleren en een vals plafond eronder kloppen - als dat het enigste is dat je verwarmt in de woning.

Ik heb het echt heel lastig met mensen die in het putje van de winter elektrische vuurtjes bovenhalen om het saldo op hun analoge teller erdoor te blazen. Ik weet dat het een systeemfout is, en geen persoonlijke fout, maar ik zie dan als het ware 3 karikaturale beelden naast elkaar voor mijn ogen:
  • Een welstellende boomer die in zijn onderbroek in de living van zijn jaren 80 villa zit, bij 25°C, zichzelf een glaasje champagne uitschenkend om van al die "gratis zonne-energie" uit zijn "groene investering" te genieten. Wat is hij toch Groen bezig! Buiten is het ijskoud en nat, en de zon is de hele dag niet door de grijze wolken geraakt. Het is donker en de zonnepanelen leveren niks op. "Perfect, dan kan de teller nog eens goed terugdraaien." De tuin is wel piekfijn verlicht, een investering die er wel afkon dankzij de riante groenestroomcertificaten uit 2007, die de groene lening van de zonnepanelen ondertussen allang hebben afbetaald. In de verte draaien enkele windturbines héél traagjes rond, bij gebrek aan wind.

• Een arm gezin, mama en 4 kinderen, die in een tochtig en beschimmeld huis onder een fleecedeken zitten. De energie-facturen zijn niet meer te betalen dus hebben ze de verwarming maar helemaal uitgeschakeld. Ze zitten met hun mutsen en jassen aan, dicht bij elkaar, mama met haar leesbrilletje boven een factuur. Ze is niet zeker of er op het einde van de maand nog wel geld voor eten zal zijn. Op de elektriciteitsfactuur staan steeds meer ingewikkelde termen zoals "bijdrage WKK", "bijdrage GSC" en "bijdrage offshore".

• Een bruinkoolcentrale in Duitsland die vandaag extra hard draait, voor export naar België, waar er een tekort aan elektriciteit is. De massieve roetwolken vullen de wijde omgeving. Ondertussen draaien ook in België de oude vliegtuigmotoren op volle toeren om elektriciteit op te wekken. Op koude, donkere winterdagen moeten alle elektriciteitsinstallaties bijspringen om te vermijden dat het licht uitgaat!

Wat gebeurt er in een ideale wereld?
De man met de terugdraaiende teller "verkoopt" die 2500 kWh virtueel terug aan de energieleverancier en krijgt daar 3000 kWh aardgas voor in de plaats. Hij zet gewoon de centrale verwarming op ipv elektrische vuurtjes aan te steken en zo bij te dragen aan een potentiële black-out op het elektriciteitsnet. De moeder met haar kinderen moet iets minder betalen voor haar energie en de bruinkoolcentrale of vliegtuigmotoren moeten minder of niet draaien, want de man z'n living wordt nu verwarmd met een HR-ketel met 108% rendement, wat eigenlijk ook veel comfortabeler is dan die elektrische vuurtjes.

Maar nee, ik heb effectief meerdere mensen in mijn familie- en vriendenkring die 's winters feest vieren met elektrische vuurtjes op het moment dat ze bij Elia alles uit de kast halen om voldoende productie-capaciteit te vinden. Zelfs iemand die daarom een investering in isolatie uitstelt, "want de terugdraaiende teller geeft warmte genoeg". Het maakt me wat cynisch wanneer ik 's avonds laat speciaal terug uit bed kruip om beneden een lampje te gaan uitschakelen.

Terug
Bovenaan