Energieleveranciers

You're welcome. Ik hoop dat ik ongelijk heb en dat iedereen voor niets op Optifix is overgeschakeld, want dat zou betekenen dat de prijzen serieus gedaald zijn, en dat is nog altijd het optimale scenario. Maar in de tussentijd ben je wel goedkoop verzekerd voor twee jaar indien er toch geen daling komt.

TTF103 voor juli-augustus-september is het gemiddelde van de settlements voor het Q3-product gedurende juni. TTF103 voor oktober-november-december zal het gemiddelde zijn van de settlements voor het Q4-product gedurende september. Deze avond dus de eerste settlement die meegaat in de berekening van TTF103. @Bimmer
Gaan arbitreren op welk variabel contract je neemt lijkt me onbegonnen werk. Zelfs als je bereid bent om het constant op te volgen en regelmatig van contract/leverancier te veranderen, bestaat de kans dat je achteraf moet vaststellen dat je beter niet was veranderd.
Bedankt parabellum. Waar kun je die settlements vinden?

Bedankt parabellum. Waar kun je die settlements vinden?

Klikken op '3 months' en dan zie je de daily settlement prices.
Let wel: laatste settlement die meegaat in de berekening is die van 29 september. En op 30 september zal de historiek van de Q422 settlement van die website verdwijnen.

Klikken op '3 months' en dan zie je de daily settlement prices.
Let wel: laatste settlement die meegaat in de berekening is die van 29 september. En op 30 september zal de historiek van de Q422 settlement van die website verdwijnen.
Dank u! Even een stomme vraag: ben je professional in deze materie?

Dank u! Even een stomme vraag: ben je professional in deze materie?

Ik werk inderdaad in de energiesector. Mijn exacte functie laat ik wat in het midden maar ik werk niet voor een leverancier, dus ik heb er geen persoonlijk belang bij om mensen bij deze of gene leverancier klant te zien worden.

Denk dat Engie op die manier nu goedkopere variabele contracten heeft, maar die zullen op het einde van de rit een kwartaal langer duur blijven.

Tenzij Engie tegen dan geen kwartaalparameter meer gebruikt, maar beslist om een maandelijkse parameter te gebruiken. Gaming wordt deze term genoemd:

"De CREG waarschuwt voor een vorm van intransparantie op de energiemarkt die het gevolg is van ‘gaming’ door een beperkt aantal leveranciers. Mega is zeer bedreven in deze werkwijze en switcht op zeer regelmatige basis tussen maand- en kwartaalindexeringen maar ook tussen spoten forward parameters. Variabele producten behouden hierbij maandelijks dezelfde naam en voorwaarden. Zelfs de indexeringsformule blijft identiek op de indexeringsparameter na. Afhankelijk van de waarde van de parameter en/of de beschikbaarheid van de laatst gekende waarde ervan, wordt de schijnbaar meest voordelige parameter gekozen voor die maand met volgens de CREG maar een doel: goed scoren in de resultaten van de bestaande prijsvergelijkers, zonder dat dit enige garantie geeft op een effectief voordelig contract. Dit maakt het voor de consument verwarrend en moeilijk om goede keuzes te maken bij het evalueren van zijn eigen product en/of bij het kiezen van een nieuwe leverancier of product. De CREG denkt na over mogelijke oplossingen, zoals bijvoorbeeld een beperking van het aantal indexeringsparameters, aangepaste naamgeving van de productversies, … "

Hmm met deze price split wordt het misschien interessant om via zo'n energievereniging energie te verpatsen aan bedrijven.

Stom dat Fluvius achterzit met hun IT systeem om dat mogelijk te maken...

Tenzij Engie tegen dan geen kwartaalparameter meer gebruikt, maar beslist om een maandelijkse parameter te gebruiken. Gaming wordt deze term genoemd:

Engie is veel terughoudender dan kleinere spelers om iets aan te passen aan hun tarieven. Vond het al een verrassende stap (doch compleet rationeel) dat ze geen vaste prijzen meer aanboden.

Mega zal zich ook wel niet meer bezighouden met die 'gaming' omdat het alle schijn heeft dat ze momenteel liever klanten zien vertrekken dan arriveren. Ik heb de indruk dat Luminus op dit moment de enige is die graag zijn marktaandeel vergroot (want een andere verklaring voor het niet offline halen van hun Optifix tarief in augustus heb ik niet).

Waar is de tijd dat mensen ipv 1/3 1/2 van hun loon aan hun hypothecaire lening wouden geven. We komen er wel.

En dan dit.

Dit zijn gewoon drama’s, zeker als daar nog een paar dure kinderen rondlopen ook. Ik verwacht toch dat mensen op straat zullen komen deze winter, als ze hun afrekening krijgen. Of gewoon heel veel wanbetalers, gewoon omdat het niet kan.

Engie is veel terughoudender dan kleinere spelers om iets aan te passen aan hun tarieven. Vond het al een verrassende stap (doch compleet rationeel) dat ze geen vaste prijzen meer aanboden.

Mega zal zich ook wel niet meer bezighouden met die 'gaming' omdat het alle schijn heeft dat ze momenteel liever klanten zien vertrekken dan arriveren. Ik heb de indruk dat Luminus op dit moment de enige is die graag zijn marktaandeel vergroot (want een andere verklaring voor het niet offline halen van hun Optifix tarief in augustus heb ik niet).

Had niet verwacht dat Luminus nu nog optifix aanbiedt.

Waar is de tijd dat mensen ipv 1/3 1/2 van hun loon aan hun hypothecaire lening wouden geven. We komen er wel.

En dan dit.

Dit zijn gewoon drama’s, zeker als daar nog een paar dure kinderen rondlopen ook. Ik verwacht toch dat mensen op straat zullen komen deze winter, als ze hun afrekening krijgen. Of gewoon heel veel wanbetalers, gewoon omdat het niet kan.

Ach dat gaat wel. Je gaat gewoon uw levenswijze moeten aanpassen zolang je werk hebt (makkelijk, neen, maar dat gaat allemaal).
En mensen op straat komen dat verwacht je toch zelf niet.

Terug
Bovenaan