Energieleveranciers

Mss een onnozele vraag en mss moet ik aparte topic openen, maar wat is beste “off-temperatuur” voor je centrale verwarming?

Ik ga m’n thermostaat programmeren op 19C overdag deze winter, maar op hoeveel zet ik hem best als hij afstaat?
For some reason staat die momenteel op 12C snachts geprogrammeerd

Mss een onnozele vraag en mss moet ik aparte topic openen, maar wat is beste “off-temperatuur” voor je centrale verwarming?

Ik ga m’n thermostaat programmeren op 19C overdag deze winter, maar op hoeveel zet ik hem best als hij afstaat?

Onnozel vraag ja. :p Hangt allemaal af hoeveel warmte je huis verliest.
Ik kan de mijne op 9 graden zetten overdag en thuiskomen 's avonds en het is nog altijd 19 of 20 van de 21 graden comforttemp. Of het kan superzonnig geweest zijn en tis 22 graden binnen.

Afhankelijk van hoe geïsoleerd je woning dus is. Ik ga er nu van uit dat je radiatoren hebt en geen vloerverwarming?

Hier gewoon de loodgieter zijn instellingen gevolgd, die zei 16 graden met een dagtemperatuur van 20 graden. Aangezien de thermostaat ook naar 19 gaat, gaat de nachttemperatuur naar 15 graden. Op de app kon ik zien dat die in januari (koudste maand) gemiddeld rond middernacht en nog eens rond 4u moest werken.

Afhankelijk van hoe geïsoleerd je woning dus is. Ik ga er nu van uit dat je radiatoren hebt en geen vloerverwarming?

Hier gewoon de loodgieter zijn instellingen gevolgd, die zei 16 graden met een dagtemperatuur van 20 graden. Aangezien de thermostaat ook naar 19 gaat, gaat de nachttemperatuur naar 15 graden. Op de app kon ik zien dat die in januari (koudste maand) gemiddeld rond middernacht en nog eens rond 4u moest werken.

Das toch superslecht. Bij ons ging om 20h30 de verwarming uit en was het 21 graden, om 7h ging die terug aan en was het nog 18,x graden op de koudste dagen. Huis is 30 jaar oud...

Das toch superslecht. Bij ons ging om 20h30 de verwarming uit en was het 21 graden, om 7h ging die terug aan en was het nog 18,x graden op de koudste dagen. Huis is 30 jaar oud...
En toch is mijn gasverbruik, als ik me goed herinner, 1/3de van dat van jullie. 🤷🏼
(Verwarming op nachttemperatuur van 19u tot 5u hier)

25000kWh, warm water (200l boiler) en 330m2 netto bewoonbaar.
Verwarmde door de dag ook wel altijd ivm thuiswerk.
Dus heb je gewoon meer warmte in uw huis gepomt en is uw thermische massa hoger. Imo zegt het niets als je zegt dat uw huis langer zijn warmte vasthoud als je niet weet hoeveel warmte er in gestopt hebt.

Of hoe je als journalist de bal compleet kan misslaan:
89 cent per kilowattuur

Vanaf dit najaar zal Ecopower daarom stroomprijzen hanteren die voor de helft bestaan uit een vast deel en voor de helft uit het gewogen gemiddelde van de kilowattuurprijzen op de spotmarkt van de voorbije maand.

Voor november verwacht Ecopower dat het tarief daardoor zal uitkomen op 89 eurocent per kilowattuur. Dat is driemaal zoveel als de huidige prijs van 30 eurocent per kilowattuur. Voor december houdt Ecopower rekening met prijzen die zelfs vijf maal zo hoog zullen liggen als het huidige tarief.
Even het voorbeeld van Ecopower zelf voor november:
Een rekenvoorbeeld

Het gewogen gemiddelde van alle uurprijzen in november is 0,89 euro per kWh (dit is een inschatting, de echte prijs weten we pas op 30 november).

Op basis van 50% aan 0,23 euro en 50% aan 0,89 euro betaalt u voor november 0,56 euro* per kWh voor het Ecopower-gedeelte elektriciteit. Als all-in-prijs, inclusief netkosten, btw en heffingen, betekent dat in netgebied Imewo 0,735 euro/kWh.

* = (0,23+0,89)/2
Ik had meer verwacht van de Standaard. Achja, wat is 33 cent in meer of minder in de energieprijzen van vandaag...

Of hoe je als journalist de bal compleet kan misslaan:

Even het voorbeeld van Ecopower zelf voor november:

Ik had meer verwacht van de Standaard. Achja, wat is 33 cent in meer of minder in de energieprijzen van vandaag...
Waarschijnlijk vergeten dat ecopower een all-in prijs toepast en er de netkosten bijgeteld.

In de wintermaanden is het gasverbruik in Europa ongeveer 440 TWh. De huidige Europese voorraad bedraagt 890 TWh, dus voor een 2-tal wintermaanden.

Waarschijnlijk vergeten dat ecopower een all-in prijs toepast en er de netkosten bijgeteld.
Nja, ze zeggen eerst: prijs is gewogen gemiddelde van de prijs (0,89c) en een basiskost (23 cent) en nemen dan gewoon die 89 cent als kost. De prijsverhoging is ongeveer maal 2, niet 3 (voor november, geschat).

Nja, ze zeggen eerst: prijs is gewogen gemiddelde van de prijs (0,89c) en een basiskost (23 cent) en nemen dan gewoon die 89 cent als kost. De prijsverhoging is ongeveer maal 2, niet 3 (voor november, geschat).
Ik ben zelf ook bij ecopower. Nu ongeveer 26 cent. Schatting november ongeveer 72 cent. Dus net niet x3.

Vraag: we hebben digitale meter maar verbruiken het gros van de elektriciteit in de winter (warmtepomp). Wordt onze effectieve verbruikte hoeveelheid van de wintermaanden aangerekend aan het tarief van die maanden, of wordt 1/12 van het jaar verbruik aan elk maand tarief gerekend?

Ik ben zelf ook bij ecopower. Nu ongeveer 26 cent. Schatting november ongeveer 72 cent. Dus net niet x3.

Vraag: we hebben digitale meter maar verbruiken het gros van de elektriciteit in de winter (warmtepomp). Wordt onze effectieve verbruikte hoeveelheid van de wintermaanden aangerekend aan het tarief van die maanden, of wordt 1/12 van het jaar verbruik aan elk maand tarief gerekend?
In principe effectieve verbruik van de wintermaanden. Toch zeker als maandelijkse facturatie aanstaat.

Terug
Bovenaan