Energieleveranciers

Dus comfy is geen vast tarief eigenlijk? Of is er ook een beperking op hoe vaak ze dit tarief mogen wijzigen? (Bv 1x /jaar)

Anders zie ik niet/geen voordelen tov een variabel tarief
Onbepaalde duur contracten mogen ze aanpassen van prijs, dus eigenlijk is dat een schijn vast contract.

Dus comfy is geen vast tarief eigenlijk? Of is er ook een beperking op hoe vaak ze dit tarief mogen wijzigen? (Bv 1x /jaar)

Anders zie ik niet/geen voordelen tov een variabel tarief

Luminus verbindt zich ertoe de in deze Bijzondere Voorwaarden vermelde door Luminus geleverde energieprijzen niet te verhogen tijdens de eerste 12 maanden van de levering. Na afloop van deze periode kan Luminus de energieprijzen aanpassen overeenkomstig
artikel 11 van de Algemene Voorwaarden, onverminderd de rechten van de klant beschreven in datzelfde artikel.

Prijs staan gewoon 1jaar vast bij Comfy

Inderdaad. Er wordt tegenwoordig wel gewerkt met een "prijsgarantie van een bepaalde periode" waaraan leveranciers zich (moeten) houden.

Zonder deze prijsgarantie kunnen leveranciers het tarief inderdaad op eender welk moment aanpassen, er staat geen beperking op. Maar omdat ze klanten 2 maanden op voorhand moeten inlichten, kan je dus zeggen dat het max 4 keer per jaar kan gebeuren (omdat er ook nog 1 maand van de kennisgeving in zit).

Het voordeel van deze tarieven/wetgeving zit em vooral voor de leverancier. Als de prijzen na een jaar enorm gezakt zijn, zal Luminus niet meteen een brief sturen om je lagere prijzen voor te stellen, maar de duurdere prijzen zullen dan van toepassing blijven, omdat deze "voor onbepaalde duur vast zijn".

Lobbywerk ten top!

Als je nu de V-test doet scheelt de prijs al niet meer heel veel tussen de variabele en Optifix

Luminus Basic 44,81€c dag en 36,75€c nacht
Engie Easy Indexed 47,53€c en 36,25€c

Gas 19,00€c bij Basic en 19,08€c bij Engie
En dan zit hier nog vertraging op als ik het goed begrijp en zal die waarschijnlijk morgen met de nieuwe tariefkaarten verder stijgen ?

Bij mij (beheer die van mij, mijn vader en mijn grootmoeder...) stond dat zowel voor Luminus, Engie als Eneco in het klantenportaal ergens.
Anders bellen ja als je het niet terugvindt.

Ik heb in maart voor enkel elektriciteit ingetekend ( - komende van eneco (aangezien Warmtepomp...) al heb ik toen voor familie ingetekend op beide). Ik zou kijken hoe lang dat contract nog in basis geldig is. Aangezien je zegt 2/3de ga ik er vanuit dat het niet verloopt in oktober...
Grofweg verwacht ik dat de kwartaalvariabele gaat stijgen naar : 30* 170/110 * 250/170 = 68.18 cent. Al zal het wel iets trager verlopen aangezien ze de volledige stijging niet gewoon zomaar mogen verhogen, en ze hun formule moeten gebruiken... 170/110 aanpassingsfactor voor augustus. 250/170 -> geraamde aanpassingsfactor voor september.

Als je stelt dat het risico er is voor gas. Dan zie ik niet waarom het risico er niet is voor elektriciteit. En dan zou ik overstappen. Maar dan eerder voor het gerust gemoed van je kent uw prijs en dat is hetgeen je gaat betalen. Maar zekerheid van dat is een gegarandeerd betere deal. Dat kan ik u niet bieden. Met variabel neem je een risico dat je meer gaat betalen. Aan U om te bepalen of je dat risico wilt nemen.

Ik heb een digitale meter met zonnepanelen.
Natuurlijk als je vandaag niet kunt intekenen, en het is intekenen aan de prijs van 85 cent... mja dan zou ik het niet meer doen en de stijging gewoon uitzitten en vloeken dat ik het heb laten liggen tot vandaag :p. (er was iemand die gezegd had doe het voor de 30ste geloof ik :D.)

Zoals ik het lees is de trein vertrokken voor optifix deze maand. Dan verandert mijn vraag, mag een leverancier zomaar de formule van het variabel tarief veranderen? Want dit is gebeurd tussen april en augustus, wat toch eigenlijk niet zou mogen? Of zijn er addertjes?

Ter info: injectievergoeding:

April 2022: 0,1 X BELPEX -0,786
Augustus 2022: 0,1 X BELPEX -3,609
Gaat toch over een verschil van bijna 3c€/kWh

Afname
April 2022: (0,1 X BELPEX-RLP + 3,08) X 1,06
Augustus 2022: (0,1 X BELPEX-RLP + 4,335) X 1,06

Op zich is dit een kleine aanpassing, maar toch, ik ging er altijd vanuit dat bij een variabel tarief op zijn minst de coefficienten vast waren...

Laatst bewerkt:
Zoals ik het lees is de trein vertrokken voor optifix deze maand. Dan verandert mijn vraag, mag een leverancier zomaar de formule van het variabel tarief veranderen? Want dit is gebeurd tussen april en augustus, wat toch eigenlijk niet zou mogen? Of zijn er addertjes?
Zij mogen die formule aanpassen voor nieuwe inschrijvers.

Bij mijn weten mag dit niet bij bestaande inschrijvers op voorwaarde dat het een contract van bepaalde duur is. Bij een contract van onbepaalde duur mag het wel. ( en dat staat in de productfiche)

bron:

Zij mogen die formule aanpassen voor nieuwe inschrijvers.

Bij mijn weten mag dit niet bij bestaande inschrijvers op voorwaarde dat het een contract van bepaalde duur is. Bij een contract van onbepaalde duur mag het wel. ( en dat staat in de productfiche)

bron:
Is inderdaad een contract van onbepaalde duur. Bedankt voor de info. Alweer iets bijgeleerd :D.

Hoe bedoel je? De kWh prijzen die ik vermeldde zijn all-in.
De grootste verbruikers kunnen 's nachts op hier: vaatwasser, wasmachine, droogkast. En voor de rest ben ik sowieso een nachtmens, dus speelt een groot deel van m'n leven toch af wanneer nachttarief telt. Heel het weekend is ook nachttarief. Voor ons is het dus niet echt moeilijk om het nachttarief optimaal te gebruiken.
A je bedoelde met dat bijtellen dat dat de kosten van netbeheerder zijn? Was me niet duidelijk

Zoveel verbruikt dat nu ook allemaal niet die 3 zaken, maar bon als jij daarmee 10 euro wilt besparen doe gerust

A je bedoelde met dat bijtellen dat dat de kosten van netbeheerder zijn? Was me niet duidelijk

Zoveel verbruikt dat nu ook allemaal niet die 3 zaken, maar bon als jij daarmee 10 euro wilt besparen doe gerust
Vergeet wel niet dat die mogelijkheid enkel geldt zolang het capaciteitstarief niet van toepassing is. Want bij het capaciteitstarief vervalt het prijsverschil bij de netbeheerder.

Vandaag eens gechat met iemand van Luminus. Herroeping kan enkel binnen de 14 dagen (in mijn geval nog 12 dagen dus). Nadien ben je sowieso verplicht om contract in te laten gaan, maar je kan wel veranderen na 1 maand indien nodig. Kost dan wel zowel voor elec als gas die vaste jaarlijkse kost (samen 35 euro of zoiets). Misschien toch wel risico waard om af te wachten.

Voor de zekerheid: bij Optifix is die injectievergoeding elke maand geindexeerd? Eigenlijk toch absurd. Je kiest voor een vaste prijs, maar de injectie varieert.

Ik zal straks eens proberen bellen.

Wow, heb dus op het laatste nippertje nog ingeschreven.

Ik ben echt benieuwd naar de vaste prijsaanbieding van volgende maand (en of die uberhaupt nog aangeboden wordt), en dan de prijzen van de kwartaalvariabele in oktober (met dus de bedragen van ons huidig kwartaal).

Welke contracten zijn eigenlijk de maandvariabele? Ik kom er precies enkel kwartaalvariabele tegen?

Voor de zekerheid: bij Optifix is die injectievergoeding elke maand geindexeerd? Eigenlijk toch absurd. Je kiest voor een vaste prijs, maar de injectie varieert.

Staat toch overduidelijk in de algemene voorwaarden.
Die gaan ze niet aanpassen omdat je belt. Als je niet akkoord gaat hiermee moet je niet intekenen (wat op dit moment ook niet meer gaat)

@rubenvb hier staat een paar pagina's terug al een vaste prijsaanbieding van een Luminusproduct voor september (ga je niet vrolijk van worden)

Zo staat het in de bijzondere voorwaarden ja.
Ergens niet zo absurd als je bedenkt dat ze nu de stroom voor de komende twee jaar al kunnen aankopen dmv futures.
Dus de afname prijs hangt eigenlijk rechtstreeks af van de future prijs (mits kleine variabele surplussen op momenten dat ze niet genoeg hadden voorzien) en de injectieprijs hangt gewoon af van de toekomstige spotprijzen op de momenten van injectie.
Luninus heeft dacht ik ook eigen productie, dus een deel van het risico kunnen ze eigenlijk zelf afdekken.

Staat toch overduidelijk in de algemene voorwaarden.
Die gaan ze niet aanpassen omdat je belt. Als je niet akkoord gaat hiermee moet je niet intekenen (wat op dit moment ook niet meer gaat)

@rubenvb hier staat een paar pagina's terug al een vaste prijsaanbieding van een Luminusproduct voor september (ga je niet vrolijk van worden)
Het gaat niet over akkoord zijn, vond dit een merkwaardig gegeven. Maar de informatie van rubenvb lijkt me wel logisch. Ik kan altijd eens bellen naar Luminus of het nog lukt om in te tekenen voor Optifix Elek.

Vandaag eens voor de lol het verbruik van een collega berekend.
Dag: 1300 Kwh
Nacht: 1400Kwh
Gas:....houd ulle vast... 39800Kwh.

Profiel: Alleenstaand persoon met een vast contract tot maart 2024. Was blijkbaar een 3jr vast contract bij Luminus.
Met Optifix zou die aan meer dan 1000€/maand zitten

Terug
Bovenaan