Een familielid van me heeft gisteren een aanpassing van z'n variabel contract (elektriciteit + gas) gekregen:
Voorstel om z'n maandelijks voorschot van €82 naar €640(!) te verhogen.
De persoon in kwestie is alleenstaande en woont in een (slecht geïsoleerd) huurhuis in de Leuvense binnenstad.
Een verhoging was verwacht, maar niet zo hoog.
Verbruik:
Elektriciteit: 1800 kWh
Gas: 16500 kWh
Je kan hem voorstellen om vandaag nog in te stappen op het vast tarief. Vandaag morgen of zo zou ik het niet meer aanraden en zou ik voorstellen om het uit te zitten.
Voor de rest, zou ik voorstellen om te beginnen met een pak minder te verbruiken. Een elektrisch vuurtje (een UV straler) voor in de badkamer, desnoods 2dehands om het wat goedkoper kunnen op de kop te tikken en de rest van de temperatuur zo laag mogelijk zetten. Maximaal 15-16°C...
Waarom UV straler : omdat deze het water in uw lichaam opwarmt en niet de lucht rondom u. Dus kun je opzetten als je u uitkleedt en de douche uitkomt om op die manier toch niet de volledige ruimte moeten op te warmen. In een zwaar geïsoleerde woning is dat niet nodig, maar in een niet geïsoleerde woning lijkt mij dat het goedkoopste alternatief. Niet ideaal, maar nood breekt wet...
De EV rijders krijgen ineens bang

Is toch te verwachten dat dit het nieuwe normaal word.
Als diesel en benzine er stilaan uitgaat moeten ze het ergens anders halen in de toekomst.
En hebben ze ineens wat ze willen,arme en rijke klasse
Tuurlijk dat... de oplossing om geld binnen te halen voor de overheid is :
1) hun distributiekosten op dezelfde prijs te houden. 16 cent 5 jaar geleden, nu 16 cent terwijl we over een totaalkost van 1€ spreken...
2) De BTW te verlagen van 21% naar 6% terwijl ze op de stijging van vb 4 cent naar 85cent er geen cent extra aan verdienen...
Niemand wil een arme en rijke klasse... aangezien arme mensen geen belastingen betalen... Maximalisatie van de belastingen wil je een zo breed mogelijke middenklasse...
Daarnaast gaat de overheid zijn geld niet gaan halen bij de elektriciteitskost ipv bij benzine of diesel... men gaat dit gaan halen via een kilometerheffing. Juist om het gefoefel zo te kunnen beperken... en ook mensen met eigen energiewinning te laten opdraaien in de kost...
Sowieso is deze enorme stijging dus niet ideaal voor de overheidsfinanciën... aangezien de meerinkomsten uit de 6% BTW tgv de verhoging van de basiskost al lang gespendeerd is aan de uitbreiding van de sociale tarieven...
Ik beleg ook in gas, elke maand om 250 euro. Zie mijn winst meestal wel in rook opgaan.
Voorstel : stop met het in de fik te steken. Dan gaat het niet in rook op

.
@Renegadexxripxx
Zus betaalt nu 0.20 dag en 0.15 nacht, vast tarief tot half februari.
Haar zonnepanelen zijn besteld maar nog niet geleverd, verbruik van rond de 2500 Kwh per jaar.
Wat doet ze best? Ze is al klant van Luminus dus pas over enkele maanden in laten gaan kan niet, dacht ik in dat geval?
Ik kan die beslissing niet nemen

. Hangt af van haar risicoprofiel en waarbij zij zich het beste voelt. Ofwel nu gewoon het contract behouden en zien welk aanbod ze in januari doen voor het nieuwe contract. Mogelijks gelijkaardige prijs als nu, mogelijks gelijkaardige prijs als in februari. Ik kan de toekomst niet voorspellen.
Ofwel het zekere voor het onzekere nemen en 21 dagen na afsluitdatum laten ingaan. Wetende dat je 3keer meer betaalt als nu (58 cent dag).
Persoonlijk zou ik het risico durven nemen om haar vast tarief nu te behouden en te hopen dat het in januari volgend jaar geen 85 cent is.
Uiteindelijk kun je het zo bekijken als je nu een contract afsluit aan 58 cent, dan wil dat zeggen dat als je het nu nog kunt gebruiken aan 20 cent dat zolang het contract in januari niet aan 1€ staat (+/- klopt niet volledig natuurlijk

), je een beperkt voordeel doet. En zelfs voor september staat het vaste contract op 85 cent... Rekening houdende met het feit dat ze voor elektriciteit waarschijnlijk volgend jaar ook het voordeel van zonnepanelen gaat hebben lijkt een lage kost (voor 2500kwh) mij nu dus voorlopig interessanter. Na de zonnepanelen mag je er grofweg vanuit gaan dat ze nog 1625kwh gaat moeten aankopen en dat waarschijnlijk ze voor zo'n 850 - 1000kwh nog zal mogen betalen.
In mijn ogen gaat de doorslaggevende bepaling het gasverbruik zijn in de beslissing... al geldt eenzelfde logica... Spijtig dat ze het niet kon laten ingaan vanaf februari, dan was het een semi no brainer geweest.