Energieleveranciers

Anderzijds gaat er ook een deel van de mensen die het geld niet liggen heeft wel kunnen lenen om er te leggen. Een lening die vanaf maand 1 geld opbrengt ipv kost.
Kom dat aub hier thuis eens uitleggen.

Ik probeer het simpel
Luminus zonder zonnepanelen: 130€/maand -> Geen return
Groene lening zonnepanelen: 180€/maand -> Enkele 100€ return dankzij injectie dus na 1jaar

Niet willen begrijpen hé. Zij ziet enkel "wilt ge nu echt lenen ervoor"
En dan zwijg ik nog over - dat de interest% onder of rond de 2% zitten dus onder de inflatie. Ze is intelligent genoeg, maar gewoon nie willen :wallbash:
- Dat we "dankzij" de stijgende prijzen dit jaar al 3x (binnenkort een 4e x) een 50-55€ per maand per index erbij krijgen

Laatst bewerkt:
Mijn schoonouders waren sceptisch over hun vast contract (Optifix), ook al zei ik meermaals dat ze nog altijd kunnen switchen.
Ik heb hen net gestuurd dat in september de prijzen wederom stijgen en nu zijn ze wel héél gelukkig met Optifix (tarieven van mei 2022, ongeveer 30 cent voor elektriciteit en 8.8 cent voor gas).

Een familielid van me heeft gisteren een aanpassing van z'n variabel contract (elektriciteit + gas) gekregen:
Voorstel om z'n maandelijks voorschot van €82 naar €640(!) te verhogen.

De persoon in kwestie is alleenstaande en woont in een (slecht geïsoleerd) huurhuis in de Leuvense binnenstad.
Een verhoging was verwacht, maar niet zo hoog.

Verbruik:
Elektriciteit: 1800 kWh
Gas: 16500 kWh

Je kan hem voorstellen om vandaag nog in te stappen op het vast tarief. Vandaag morgen of zo zou ik het niet meer aanraden en zou ik voorstellen om het uit te zitten.

Voor de rest, zou ik voorstellen om te beginnen met een pak minder te verbruiken. Een elektrisch vuurtje (een UV straler) voor in de badkamer, desnoods 2dehands om het wat goedkoper kunnen op de kop te tikken en de rest van de temperatuur zo laag mogelijk zetten. Maximaal 15-16°C...

Waarom UV straler : omdat deze het water in uw lichaam opwarmt en niet de lucht rondom u. Dus kun je opzetten als je u uitkleedt en de douche uitkomt om op die manier toch niet de volledige ruimte moeten op te warmen. In een zwaar geïsoleerde woning is dat niet nodig, maar in een niet geïsoleerde woning lijkt mij dat het goedkoopste alternatief. Niet ideaal, maar nood breekt wet...

De EV rijders krijgen ineens bang🙈
Is toch te verwachten dat dit het nieuwe normaal word.
Als diesel en benzine er stilaan uitgaat moeten ze het ergens anders halen in de toekomst.
En hebben ze ineens wat ze willen,arme en rijke klasse

Tuurlijk dat... de oplossing om geld binnen te halen voor de overheid is :

1) hun distributiekosten op dezelfde prijs te houden. 16 cent 5 jaar geleden, nu 16 cent terwijl we over een totaalkost van 1€ spreken...
2) De BTW te verlagen van 21% naar 6% terwijl ze op de stijging van vb 4 cent naar 85cent er geen cent extra aan verdienen...
Niemand wil een arme en rijke klasse... aangezien arme mensen geen belastingen betalen... Maximalisatie van de belastingen wil je een zo breed mogelijke middenklasse...

Daarnaast gaat de overheid zijn geld niet gaan halen bij de elektriciteitskost ipv bij benzine of diesel... men gaat dit gaan halen via een kilometerheffing. Juist om het gefoefel zo te kunnen beperken... en ook mensen met eigen energiewinning te laten opdraaien in de kost...

Sowieso is deze enorme stijging dus niet ideaal voor de overheidsfinanciën... aangezien de meerinkomsten uit de 6% BTW tgv de verhoging van de basiskost al lang gespendeerd is aan de uitbreiding van de sociale tarieven...

Ik beleg ook in gas, elke maand om 250 euro. Zie mijn winst meestal wel in rook opgaan.
Voorstel : stop met het in de fik te steken. Dan gaat het niet in rook op :p.

@Renegadexxripxx
Zus betaalt nu 0.20 dag en 0.15 nacht, vast tarief tot half februari.
Haar zonnepanelen zijn besteld maar nog niet geleverd, verbruik van rond de 2500 Kwh per jaar.

Wat doet ze best? Ze is al klant van Luminus dus pas over enkele maanden in laten gaan kan niet, dacht ik in dat geval?
Ik kan die beslissing niet nemen :(. Hangt af van haar risicoprofiel en waarbij zij zich het beste voelt. Ofwel nu gewoon het contract behouden en zien welk aanbod ze in januari doen voor het nieuwe contract. Mogelijks gelijkaardige prijs als nu, mogelijks gelijkaardige prijs als in februari. Ik kan de toekomst niet voorspellen.

Ofwel het zekere voor het onzekere nemen en 21 dagen na afsluitdatum laten ingaan. Wetende dat je 3keer meer betaalt als nu (58 cent dag).

Persoonlijk zou ik het risico durven nemen om haar vast tarief nu te behouden en te hopen dat het in januari volgend jaar geen 85 cent is.
Uiteindelijk kun je het zo bekijken als je nu een contract afsluit aan 58 cent, dan wil dat zeggen dat als je het nu nog kunt gebruiken aan 20 cent dat zolang het contract in januari niet aan 1€ staat (+/- klopt niet volledig natuurlijk :(), je een beperkt voordeel doet. En zelfs voor september staat het vaste contract op 85 cent... Rekening houdende met het feit dat ze voor elektriciteit waarschijnlijk volgend jaar ook het voordeel van zonnepanelen gaat hebben lijkt een lage kost (voor 2500kwh) mij nu dus voorlopig interessanter. Na de zonnepanelen mag je er grofweg vanuit gaan dat ze nog 1625kwh gaat moeten aankopen en dat waarschijnlijk ze voor zo'n 850 - 1000kwh nog zal mogen betalen.

In mijn ogen gaat de doorslaggevende bepaling het gasverbruik zijn in de beslissing... al geldt eenzelfde logica... Spijtig dat ze het niet kon laten ingaan vanaf februari, dan was het een semi no brainer geweest.

Tarieven Comfy+ september 2022: https://docdro.id/cVW30pS

Heb je toevallig ook die voor aardgas? Ik ben eens benieuwd hoeveel ik er naast zit met mijn verdubbeling-voorspelling.

Gas zakt door naar 257,7€ momenteel.

Gisteren ook gezien dat de gazetten quasi live de prijzen posten momenteel. En niet eens beseften dat het gisteren een UK bank holiday was waardoor de markten in realiteit zo goed als gesloten waren en er nul liquiditeit was.

Ik probeer het simpel
Groene lening zonnepanelen: 180€/maand -> Enkele 100€ return dankzij injectie dus na 1jaar

En dan zwijg ik nog over dat de interest% onder of rond de 2% zitten dus onder de inflatie. Ze is intelligent genoeg, maar gewoon nie willen :wallbash:
Ik hoor van een collega dat ge aan 0% kunt lenen voor zaken zoals zonnepanelen, warmtepomp, ... Wel met een plafond van 60k geloof ik, maar daarmee kan je al iets doen he.
BTW is nu ook maar 6% voor zonnepanelen. Nog een argument voor de vrouw :D

Graag tips hoe je dat bereikt hebt 🧐
Dat ik eraan dacht de reef-tank weg te doen met die prijzen was al een hele grote😁
Dat dat veel meer opbracht dan het geld te laten staan op de spaarrekening.

Dat ik "zo goed als" dat geld verleden jaar uitgespaard had door zelf gans mijn gevel v ons huis te verven.
Met knikkende knietjes op 8,70 meter op de ladder op de punt-zijgevel😖

Ik hoor van een collega dat ge aan 0% kunt lenen voor zaken zoals zonnepanelen, warmtepomp, ... Wel met een plafond van 60k geloof ik, maar daarmee kan je al iets doen he.

Hij moet daarnaast ook hameren op het feit dat ze dit jaar nog 1200 - 1500€ premie kregen. En volgend jaar maar 750€ of zoiets. Dat de prijzen van het materiaal aan het stijgen zijn tgv de grote vraag en het dit jaar dus goedkoper en interessanter gaat zijn dan ze volgend jaar te zetten, als je het kan betalen (of als je voldoende marge in uw maandelijkse afbetaling hebt).

Bij deze prijzen is het eigenlijk een no brainer om toch zonnepanelen te zetten. Al hangt een stuk natuurlijk ook af van het verbruik.

Dan moet je natuurlijk wel nog voldoende over hebben van uw loon om dat af te kunnen betalen. Vooral voor alleenstaanden met een hypotheek zal dat al geen optie zijn om bvb 10j lang 200 euro meer af te betalen per maand.
Wreed installatieke dan. Hier betalen we iets van 65 euro over 10jr daarvoor (nog niet zelfs). Daarbovenop betalen we nog 55 euro per maand voor de elektriciteit, maar met de huidige tarieven sparen we 400+ uit. Rekening rap gemaakt.
Met 200/mnd betaal je een installatie van meer dan 20k af.

En merk vooral het stuk "EEN DEEL" in mijn post op.

Dat is dit waarschijnlijk: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/lenen/mijn-verbouwlening
Komen wij niet voor in aanmerking

Dat van die 6% heb ik al geprobeerd

Hij moet daarnaast ook hameren op het feit dat ze dit jaar nog 1200 - 1500€ premie kregen. En volgend jaar maar 750€ of zoiets. Dat de prijzen van het materiaal aan het stijgen zijn tgv de grote vraag en het dit jaar dus goedkoper en interessanter gaat zijn dan ze volgend jaar te zetten, als je het kan betalen (of als je voldoende marge in uw maandelijkse afbetaling hebt).

Bij deze prijzen is het eigenlijk een no brainer om toch zonnepanelen te zetten. Al hangt een stuk natuurlijk ook af van het verbruik.

Ook geen recht op een premie.
Maar ik moet wel mijn EPB nog laten afsluiten (I know, te laat hiermee eigenlijk) waardoor we 5j 50% of 100% korting kunnen krijgen op onze RV - Wat zelfs nog beter is als die premie van 1500€
Er is nog marge ook op de maandelijkse kosten (+-3400€ na aftrek hypotheek)

Enorm frustrerend.

@Remake Duurtijd van de lening is bij de meeste afhankelijk van het bedrag: ik dacht onder de 10k is max op 4j terug te betalen

Laatst bewerkt:
Dat is dit waarschijnlijk: https://www.vlaanderen.be/bouwen-wonen-en-energie/lenen/mijn-verbouwlening
Komen wij niet voor in aanmerking

Dat van die 6% heb ik al geprobeerd

Maar ik moet wel mijn EPB nog laten afsluiten (I know, te laat hiermee eigenlijk) waardoor we 5j 50% of 100% korting kunnen krijgen op onze RV - Wat zelfs nog beter is als die premie van 1500€

Enorm frustrerend.

@Remake Duurtijd van de lening is bij de meeste afhankelijk van het bedrag: ik dacht onder de 10k is max op 4j terug te betalen
Ah, je valt onder nieuwbouw dan. Wij doen ook nieuwbouw en ik laat er 10800Wp op smijten. 6% BTW en 100% korting op KI de eerste 5 jaar en we gaan verwarmen met warmtepomp. Ik eerst 7200Wp leggen, maar met een elektrische wagen in gedachten nog wat meer gelegd. Ze betalen zichzelf toch terug aan deze injectie tarieven en als de injectie tarieven, dan ben ik toch op mijn gemak voor de komende 25 jaar.

Met de financiële marge die je hebt en 100% KI aftrek eerste 5 jaar, is het imo een no brainer.

EDIT: Als je nu geen korting op KI hebt en je kan door de PV panelen naar 100%, dan is je installatie wellicht voor de helft of zelfs meer dan de helft betaald.

Yes. Ik heb 2x een PDF gekregen met de bijzondere voorwaarden (1x voor gas en 1x voor elektriciteit):

Elektriciteit 51,61 en gas 23,76 c€/KWh
Ter bevestiging heb ik zonet nog even gebeld naar Luminus en ze bevestigen dat ook bij start in januari het tarief op datum van intekening (dus tariefkaart augustus) van toepassing zal zijn.
Ze houden zich inderdaad het recht voor om alles na 4 maanden te weigeren, maar als je de bevestigende tweede mail hebt gekregen is alles ok en aanvaard zoals aangevraagd.

Enorm frustrerend.

Gewoon zeggen, ik leg het geld ervoor neer. Jij betaalt de huidige kost /2 aangepast aan de toekomstige elektriciteitsprijs (functie van de eenheidsprijs) en dit voor de komende 10 jaar. Op het moment dat je komt zeggen schat je had gelijk dan vervalt deze afspraak en mag ik het volgende keer als joker inzetten bij een volgende beslissing :p.
Als ik erlangs zit en ik kom zeggen jij hebt gelijk, dan heb jij een joker bij een volgende beslissing.

win-win niet ?

Daarnaast zou ik dan het EPB simuleren (https://bouw-energie.be/nl-be/bereken/epb) op basis van de huidige gegevens (kun je desnoods zelf doen indicatief +/-) en dan met die zonnepanelen (en neem dan wat reserve zodanig dat je er niet langs zit...)
Simpelste werkwijze is dan echter gewoon zeggen als we -100% halen door zonnepanelen te zetten dan :

1) 5 * kostprijs gerelateerd aan KI (stel voor het gemak 5 * 1000€). 1 zonnepaneel is quasi 1 e-peil punt... dus dat gaat snel...
2) het verschil biedt dan 30% minder verbruik per jaar die we niet moeten betalen (30% * 6170 oftewel 1851 kwh of x€ dat we elk jaar hierdoor uitsparen (je kan dan spelen met 0.35€, 0.58€ en 0.85€ ter voorbeeld (dagtarief elektriciteit) wat dat geeft))
3) de levenstermijn is een goede 20 jaar
-> kortom op x jaar (ik gok op 9000€ investering voor 6kwp installatie - 5000€ -> 4000 / 1073.58 geeft terugverdientermijn van <4 jaar waarna nog 16 jaar mogelijk voordeel zonder rekening te houden met de +/- 4k aan 5 tot 30 cent die je elk jaar binnenkrijgt(dus 200€ tot 1200€)).

No brainer.

Alleen kan je ze nu nog onmogelijk geplaatst én gekeurd krijgen voor einde dit jaar. 🙈

Ik probeer het simpel

En dan zwijg ik nog over - dat de interest% onder of rond de 2% zitten dus onder de inflatie. Ze is intelligent genoeg, maar gewoon nie willen :wallbash:
- Dat we "dankzij" de stijgende prijzen dit jaar al 3x (binnenkort een 4e x) een 50-55€ per maand per index erbij krijgen
Op een gegeven moment moet je dat gewoon beslissen. Als ze dat niet wil snappen is ze volgens mij niet genoeg onderlegd in het financiële luik?

Wreed installatieke dan. Hier betalen we iets van 65 euro over 10jr daarvoor (nog niet zelfs). Daarbovenop betalen we nog 55 euro per maand voor de elektriciteit, maar met de huidige tarieven sparen we 400+ uit. Rekening rap gemaakt.
Met 200/mnd betaal je een installatie van meer dan 20k af.

En merk vooral het stuk "EEN DEEL" in mijn post op.
In ging idd uit van 20k op 10 j maar niet alleen voor zonnepanelen, maar ook isolatie bijsteken, eventueel zonneboiler,... 😁

Test-aankoop leest mee op BG denk ik:

Nieuwe tarieven ontvangen van Luminus, maar het is variabel dus wat maakt het nog uit denk ik dan...?

Schermafbeelding-2022-08-30-om-11-29-12.png

Terug
Bovenaan