Energieleveranciers

Bon, ben dus nu ook overgestapt naar Stroom Optifix.
Nu ligt de vaste bijdrage wel hoger dan wat ik normaal terugkrijg voor het gebruik op mijn laadpaal (van mijn werkgever), dus nu moet ik zelf opleggen indien ik de laadpaal gebruik (hybride wagen).

Dus jij zegt resoluut; instappen in Optifix nu het nog kan? Ik merk ook inderdaad dat Optifix pas zichtbaar wordt bij het overstap menu als je expliciet op "meer producten" doorklikt op hun site...
Dat moet je zelf beslissen, Koekwaus ... De vraag hier stellen aan allerlei forummers die je van haar noch pluim kent is de oplossing niet.
Er staat op de voorbije pagina's hopen info waarmee je de keuze kan maken.

“De Europese Unie werkt aan dringende maatregelen om de torenhoge stroomprijzen naar beneden te halen. Dat heeft Europees Commissievoorzitter Ursula von der Leyen maandag aangekondigd. Ze sprak van een “noodinterventie” en “structurele hervorming van de elektriciteitsmarkt”.

Ik vermoed dat die tarieven volgend kwartaal wel opnieuw aangepast zullen worden (en dus verhoogd)?
Dat verwacht ik ook, maar ik ga nog even afwachten (en terug naft tanken in de tussentijd).
Nu, zoals hierboven al gezegd, als blijkt dat de prijzen niet stijgen en Optifix te duur is kan je er dan nog altijd uitstappen.

Aan de andere kant ben ik ook wel verbaasd dat er weinigen in juni zijn ingestapt, toen stonden de prijzen nog iets lager dan in maart/april voor Optifix.

Ook hier weer enkelen overtuigd het voorbij weekend om over te gaan, de formule van de variabele berekening aangevuld met die screenshot van Belpex/Endex index is vaak de trigger.

Misschien toch maar stroom gaan verkopen..? Al heb ik de info natuurlijk ook maar gewoon van hier.

Apart blijft dat Luminus dit tarief niet meer promoot, als ze zich hebben ingedekt voor x1000 contracten, dan zetten ze dat toch gewoon stop?
Ook wel een manier om de markt voor de kleinere spelers wat uit te dunnen natuurlijk..

Tarieven juni Optifix:
Gas 11.23
Elektriciteit (tweevoudig)
Dag: 31,85 - Nacht: 25,77
Hierdoor werd de termijn van ons contract toch 2jr verlengd (startdatum van april 22 > juli 22). Maar het verschil is inderdaad nihil.
Opgelet, als ik mij goed herinner was die daling tgv de wijziging van het BTW tarief. Die is toen van 21% naar 6% gegaan. Dan is dat een verkeerde conclusie ;).

Maar te mottig om het te verifiëren...

Ik wil mij ook inschrijven voor Optifix, al is de ingangsdatum minimaal één maand later.

Geldt de fiche/gelden de tarieven van augustus 2022 dan wel nog? Of ontvang je na inschrijving de bijzonder voorwaarden/tarieffiche van augustus?

Edit: het laatste is het geval :)

Laatst bewerkt:
Benieuwd als er de komende maanden nog wat promoties aankomen om nieuwe klanten te lokken. :unsure:

Vorige herfst zo genoten van een promotie waarbij ik éénmalig 1.500 kWh gratis energie (gas + electriciteit) kreeg.
Op jaarbasis verbruik ik zowat 1.850 kWh aan energie. Dus een leuke deal, maar voor komende winter zal het weer een pak duurder worden vrees ik, ook bij een switch naar een nieuwe leverancier.

Zeker, maar ik ga er toch van uit dat de meeste mensen hier met goede bedoelingen zitten he :) En als je zelf, zoals ik, er niet echt in thuis bent, ben ik niet te trots om een ander zn mening te vragen. Dan kan ik nog steeds zelf beslissen ;)
Het blijven meningen en speculatie.
Uiteindelijk als je je gezond verstand gebruikt is het allemaal niet zo onlogisch wat men hier verteld.

Vooral ook omdat als de prijzen sterk dalen, je gewoon opnieuw bv. een Optifix/ander contract kan afsluiten met de nieuwe tarieven. Als de prijzen sterk moesten stijgen, kan je geen kant meer op.

Mijn pa snapt het precies niet zo goed, nochtans een knappe kop, dus geen idee wat er fout loopt. 🙈 Ik zal het morgen wel horen wat hij nu wel of niet zal doen..

Mijn zus die is een ander paar mouwen, die moet je eerst mee op de trein krijgen maar eens ze erop zit, dan gaat dat goed vooruit! Dus met een lange maar duidelijk intro had ik haar goed mee! 💪
Dus die gaat ook overschakelen naar optifix voor gas, alleen heeft ze nu blijkbaar al bij luminus een vast voor elektriciteit maar vindt ze nergens terug of dat voor 1j of 2j is?
Heb gezegd dat ze morgen moet bellen en als het vervalt in februari (start contract) ze de tarieven moet vragen en "de knappe koppen op het forum wel advies zullen geven" 😁
En als het 2j is: zwijgen en niets doen voor elektriciteit! 😇

Mijn pa snapt het precies niet zo goed, nochtans een knappe kop, dus geen idee wat er fout loopt. 🙈 Ik zal het morgen wel horen wat hij nu wel of niet zal doen..

Is nochtans niet zo moeilijk. Welk contract heb je en wanneer is het afgesloten.
Is dat een variabel contract of een vast.
Is het vast, wanneer is het opgestart en hoe lang geldt het nog en aan welke eenheidsprijs zit je.
Indien variabel -> overschakelen op optifix in functie van risicoinschatting
Indien vast en einde contract voor december 2022 -> overschakelen op optifix. Indien het langer geldig is, afweging maken welk risico je het liefste loopt dat je xcent per kwh te veel betaalt of dat bij een verdere stijging van de prijs je veel meer gaat betalen.

Voor de rest gewoon zeggen dat de prijs van een kwartaal variabel geïndexeerde is gebaseerd op een prijszetting van 110€/mwh. En dat voor eind augustus je waarschijnlijk rond 260+ mag verwachten, en er geen reden is voor september om effectief zwaar te zakken, al kan dat natuurlijk wel. En dus logischerwijze dat de verwachting is dat het met een factor gaat stijgen maar dat je dit ook niet kan garanderen. Deze gaat pas in oktober een nieuwe prijszetting krijgen.
Dat voor maandelijks variabel gebaseerd is op een prijszetting van 170 €/mwh. Voor de rest zelfde conclusie, andere vermeningvuldigingsfactor.

En daarna zeg je gewoon dat de keuze bij hen ligt, maar dat in functie van de keuze die ze maken, op de blaren van die keuze moeten gaan zitten. Aan hen te bepalen op welke blaren ze willen zitten. Optifix te duur. Hun variabele te duur.
Dat je zelf 1 bepaalde keuze hebt gemaakt, rekening houdende met die potentiële blaren. En dat zij dan hun eigen keuze moeten maken. En dat er daardoor niet moet gezaagd worden als men (jij of zij ;p) de foute keuze hebben gemaakt.

Daarnaast kan je melden dat als je verkeerd gegokt zou hebben, dat je voor een kost van 20(ish)€ het contract kan ongedaan maken. Aan hen om te beslissen of ze die 20€ overhebben voor die gemoedsrust gedurende de winterperiode.

Duidelijker kan het niet, denk ik.

Is nochtans niet zo moeilijk. Welk contract heb je en wanneer is het afgesloten.
Is dat een variabel contract of een vast.
Is het vast, wanneer is het opgestart en hoe lang geldt het nog en aan welke eenheidsprijs zit je.
Indien variabel -> overschakelen op optifix in functie van risicoinschatting
Indien vast en einde contract voor december 2022 -> overschakelen op optifix. Indien het langer geldig is, afweging maken welk risico je het liefste loopt dat je xcent per kwh te veel betaalt of dat bij een verdere stijging van de prijs je veel meer gaat betalen.

Voor de rest gewoon zeggen dat de prijs van een kwartaal variabel geïndexeerde is gebaseerd op een prijszetting van 110€/mwh. En dat voor eind augustus je waarschijnlijk rond 260+ mag verwachten, en er geen reden is voor september om effectief zwaar te zakken, al kan dat natuurlijk wel. En dus logischerwijze dat de verwachting is dat het met een factor gaat stijgen maar dat je dit ook niet kan garanderen. Deze gaat pas in oktober een nieuwe prijszetting krijgen.
Dat voor maandelijks variabel gebaseerd is op een prijszetting van 170 €/mwh. Voor de rest zelfde conclusie, andere vermeningvuldigingsfactor.

En daarna zeg je gewoon dat de keuze bij hen ligt, maar dat in functie van de keuze die ze maken, op de blaren van die keuze moeten gaan zitten. Aan hen te bepalen op welke blaren ze willen zitten. Optifix te duur. Hun variabele te duur.
Dat je zelf 1 bepaalde keuze hebt gemaakt, rekening houdende met die potentiële blaren. En dat zij dan hun eigen keuze moeten maken. En dat er daardoor niet moet gezaagd worden als men (jij of zij ;p) de foute keuze hebben gemaakt.

Daarnaast kan je melden dat als je verkeerd gegokt zou hebben, dat je voor een kost van 20(ish)€ het contract kan ongedaan maken. Aan hen om te beslissen of ze die 20€ overhebben voor die gemoedsrust gedurende de winterperiode.

Duidelijker kan het niet, denk ik.
Zou het? 😑

"Maar nu betaal ik 11 cent!"
- dat weet ik, en per kwartaal wordt dat herzien en zal je variabel tarief waarschijnlijk 3x zo duur worden.
"En nu zou ik moeten kiezen om dubbel te betalen? Goed zot, dan wacht ik wel af en dan teken ik desnoods wel in als de prijzen stijgen!"
- maar dan bestaat dat contract niet meer of zal de prijs gevoelig gestegen zijn, als je nu intekent ben je tenminste zeker dat je nu misschien wel dubbel betaalt, maar dan geen eindafrekening zal krijgen van 2000 euro.
"Da gaat nog zo geen vaart lopen!"

EN DAT IS DUS ECHT NE SLIMME MENS HE!

dus bij mijn zus uitgelegd dat haar vast tarief (!) Dat volgende maand vervalt van 12 cent, enkel nog variabel te verkrijgen was. Dat had de luminus klantendienst al gezegd, dat lager niet mogelijk was. 🙈
Dat ze nu moet kiezen om ipv 12 cent te betalen, ze 24 wil betalen om zeker te zijn dat ze ENKEL een verdubbeling zal betalen.
"Want toen je 12 cent kreeg, kocht de firma 1 kubiek aan 80 euro in. Nu betalen ze meer dan 300 voor diezelfde kubiek. Dus die prijs is verviervoudigd en dus gaan ze je ook het viervoud aanrekenen. Is het niet via het voorschot, dan is het via de eindafrekening." En ze was mee! 😍

Zou het? 😑

"Maar nu betaal ik 11 cent!"
- dat weet ik, en per kwartaal wordt dat herzien en zal je variabel tarief waarschijnlijk 3x zo duur worden.
"En nu zou ik moeten kiezen om dubbel te betalen? Goed zot, dan wacht ik wel af en dan teken ik desnoods wel in als de prijzen stijgen!"
- maar dan bestaat dat contract niet meer of zal de prijs gevoelig gestegen zijn, als je nu intekent ben je tenminste zeker dat je nu misschien wel dubbel betaalt, maar dan geen eindafrekening zal krijgen van 2000 euro.
"Da gaat nog zo geen vaart lopen!"
Antwoord : ah ja je hebt gelijk, het is ook niet zo'n vaart gelopen dat de prijs van gas van 2 cent/kwh naar 12 cent per kwh is gestegen. Klopt was ik vergeten.

Daarnaast is dat moment om in te tekenen als de prijzen stijgen nu. Want allez kijk, ze zijn gestegen. Kijk naar de prijs van het kwartaal en die vorige maand is geïndexeerd. Daar betaal je geen 11 cent maar 19 cent. dus GESTEGEN. En die prijs van vorige maand is deze maand zoals ze ook op het nieuws zeggen nog eens met 42% gestegen.

Dus 19cent * 1.42 == 26.98 cent. En god weet wat het in de toekomst wordt... maar als je zegt dat ik desnoods inteken als de prijzen stijgen dan ga je toch volgens uw eigen logica nu moeten intekenen.

Maar hey, klaag binnen 2 maand niet als je 27cent of meer gaat betalen hé. Ik heb mijn taak als liefdevolle dochter gedaan. Ik dacht gewoon u ook eens te kunnen helpen zoals je mij altijd hebt geholpen in huis. Maar de eindbeslissing ligt uiteindelijk bij U.

Antwoord : ah ja je hebt gelijk, het is ook niet zo'n vaart gelopen dat de prijs van gas van 2 cent/kwh naar 12 cent per kwh is gestegen. Klopt was ik vergeten.

Daarnaast is dat moment om in te tekenen als de prijzen stijgen nu. Want allez kijk, ze zijn gestegen. Kijk naar de prijs van het kwartaal en die vorige maand is geïndexeerd. Daar betaal je geen 11 cent maar 19 cent. dus GESTEGEN. En die prijs van vorige maand is deze maand zoals ze ook op het nieuws zeggen nog eens met 42% gestegen.

Dus 19cent * 1.42 == 26.98 cent. En god weet wat het in de toekomst wordt... maar als je zegt dat ik desnoods inteken als de prijzen stijgen dan ga je toch volgens uw eigen logica nu moeten intekenen.

Maar hey, klaag binnen 2 maand niet als je 27cent of meer gaat betalen hé. Ik heb mijn taak als liefdevolle dochter gedaan. Ik dacht gewoon u ook eens te kunnen helpen zoals je mij altijd hebt geholpen in huis. Maar de eindbeslissing ligt uiteindelijk bij U.
Ik zal hem morgen de uitleg nog eens doen die ik aan mijn zus gaf, hopelijk werkt dat wat.... :unsure: want hij raakte duidelijk geïrriteerd door wat ik zei terwijl ik wel nog rustig bleef. Misschien moet hij er gewoon een nachtje over slapen.

Nu werken mijn ouders wel met een dubbel systeem: ze kunnen schakelen tussen verwarmen met aardgas, ofwel wordt alles verwarmd via de allesbrander. Dus als de gas te duur wordt, is mijn pa perfect in staat nauwelijks gas te gebruiken en elke dag een kruiwagen aan hout, dat hij 2j geleden besteld heeft, in de kachel te kappen.

Ik zal hem morgen de uitleg nog eens doen die ik aan mijn zus gaf, hopelijk werkt dat wat.... :unsure: want hij raakte duidelijk geïrriteerd door wat ik zei terwijl ik wel nog rustig bleef. Misschien moet hij er gewoon een nachtje over slapen.

Nu werken mijn ouders wel met een dubbel systeem: ze kunnen schakelen tussen verwarmen met aardgas, ofwel wordt alles verwarmd via de allesbrander. Dus als de gas te duur wordt, is mijn pa perfect in staat nauwelijks gas te gebruiken en elke dag een kruiwagen aan hout, dat hij 2j geleden besteld heeft, in de kachel te kappen.
Ja zo werkt mijn grootmoeder en mijn pa ook. Al is dat bij hen een mazoutbrander.

Dan is het ook logisch dat zij daar minder in meegaan, zij hebben nog een alternatief en boeit hen niet.

Ja zo werkt mijn grootmoeder en mijn pa ook. Al is dat bij hen een mazoutbrander.

Dan is het ook logisch dat zij daar minder in meegaan, zij hebben nog een alternatief en boeit hen niet.
Maar ze MOETEN er in mee gaan verdikke.
Waarom? OMDAT IK HET ZEG en de rollen eindelijk beginnen om te keren!
340

Wij betalen €75 per maand voor gas, vast, en dit tot augustus 2024. Zijn er nu echt koppels die €750 betalen per maand? Dat kan toch niet?

Wij betalen €75 per maand voor gas, vast, en dit tot augustus 2024. Zijn er nu echt koppels die €750 betalen per maand? Dat kan toch niet?
Tuurlijk kan dat wel. Het gemiddelde gasverbruik is ingesteld op 17000kwh. Dus dat wil zeggen dat er mensen zijn die meer gas verbruiken dan die 17000.
17000 * 0.19€ == 3230€ deel dit door 12 en je komt uit op 269,16.

Dus als je dan 750€ betaalt dan wil dit grofweg zeggen dat je 51.000kwh verbruikt. Zeer veel maar dus niet onmogelijk.
Daarnaast spreken ze meestal ook over het verbruik inclusief elektriciteit. Wat het dan ook nog eens nog wat makkelijker maakt om zulke bedragen te halen.

Terug
Bovenaan