Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Je wint de prijs van slechtst geïsoleerd kot?Hier 23,5 I WIN![]()

26 gisterenJe wint de prijs van slechtst geïsoleerd kot?![]()

edit: alvast bedantk aan iedereen die de moeite doet om de volledige post te lezenPost gewoon eens uw jaarverbruik in kwh dag en nachttarief en uw gasverbruik.
Je vindt die gegevens terug op uw recentste eindfactuur.

edit: alvast bedantk aan iedereen die de moeite doet om de volledige post te lezen
Elec dag: 3457 kWh
Elec nacht: 2715 kWh
TOTAAL: 6172 kWh
Gas: 1831 kubiek = 20.881kWh
Ik heb Luminus Comfy al 5 of 6 jaar en heb hiervoor betaald:
Elec: 1583 euro
Gas: 1108 euro
Totaal 2690 euro
Volgens de slotfactuur gemiddelde prijs voor 2022:
Elec 0,2474681 €/kWh
Gas 0,0456501 €/kWh
------
Voor dit jaar zit ik momenteel op verbruik van:
Elec 3600 kWh
Tegen einde dit jaar zal dit rond de 6500 kWhuitkomen opnieuw.
Gas 819 kubiek
Tegen einde dit jaar zal dit rond de 1300 kubiek uitkomen
We hebben een warmere voorjaar gehad dan vorig jaar merk ik aan mijn maandelijks gasverbruik van januari - april.
-------
Wat veranderd er?
-> Zonnepanelen sinds deze maand 5500 WP op Oost / West
-> Ik werk sinds vorig jaar in hoofdberoep van thuis uit vaak met machines die tussen de 2000 a 4500 Watt verbruiken.
---> Naar wat ik zie is mijn electriciteits verbruik nu wel nog niet gigantisch gestegen met vorig jaar. (toen was ik ook al wel een half jaar in hoofdberoep).
Wat is dan nu de beste optie eigenlijk? (zakelijke abonnementen mogen ook)
Het is ook nog moeilijk inschatten hoeveel ik op het net ga steken van de zonnepanelen aangezien ik van thuis uit werk. In de wintermaanden zal dit dus mogelijks al bijna niets zijn dat ik zal injecteren.
Ik wou dat er een manier was om in te schatten hoeveel gas er naar waar gaat.
Onze vloerverwarming staat op 22 graden, het water die hiervoor aangevoerd word zit slechts op 33 graden, zou dit dan veel uitmaken als ik die vloerverwarming een graad zak?
's winters heb ik in mijn werkplaats wel 2 hele grote chauffages hangen die op een CV splitsing zitten en die staan soms de hele dag aan ook al ben ik er niet, dus als ik daar wat beter naar kijk en die ook uitdraai als ik weg ben dan ga ik denk ik wel aardig wat gas besparen.
Want daarvan komt toch het grootste verbruik veronderstel ik? Uw water die naar 60-65 graden opgewarmd wordt en daar gehouden wordt.
Want eens douchen en zo dat valt toch wel mee? Ik zie in mijn statistieken dat ik in de zomermaanden nog geen 20 kubiek gas verbruik en dan douchen we evenveel als in de wintermaanden hé![]()
Even op mezelf terugkomen - in de voorwaarden staat het volgende:Hier op BG hebben al meerdere mensen beweerd dat je maximum tot 4 maand vooruit je startdatum kan kiezen, dus eind december. Een externe bron heb ik nergens gevonden.
In de tool van Luminus kan ik echter tot 1 jaar vooruit gaan. Wat ik me dan afvraag is of dat dan ook gewoon aan de tariefkaart van Augustus 2022 is, of een later tarief? Ook hier vind ik geen info over.
Met Luminus kan ik dit weekend geen contact opnemen. En om heel eerlijk te zijn, veel vertrouwen heb ik sowieso niet in de hulplijn, ik heb al iets te vaak foute informatie doorgekregen (van allerlei leveranciers, niet specifiek Luminus) om daar een keuze van potentieel heel wat € op te baseren.
1) luminus comfy is een vast tarief voor 1 j. Dus ik stel voor dat je gaat nakijken wanneer dit vast tarief ingegaan is. Aangezien dat een impact gaat hebben. En tegen welk tarief dat het hernieuwd is, normaliter moeten ze u een voorstel hebben gedaan een maand of 1 - 2 ervoor. Zodanig dat je dan een beslissing kon nemen.
Yes. Ik heb 2x een PDF gekregen met de bijzondere voorwaarden (1x voor gas en 1x voor elektriciteit):Even op mezelf terugkomen - in de voorwaarden staat het volgende:
Bekijk bijlage 12750
Lees: je bent niet zeker van het tarief van augustus, zo lees ik het.
@Milanello ter info. Staat er in jouw contract duidelijk dat de tariefkaart van augustus van toepassing is?
Denk eraan dat je dit doet VOOR 30/08/2022. Aangezien ik de kans aannemelijk acht dat optifix in september verdubbelt qua prijs ALS die zelfs nog aangeboden wordt. Ik zeg voor deze datum om er ook voor te zorgen dat tgv miscommunicatie of dergelijke je er niet langs grijpt.Ik ga dat eerst eens nakijken. Ik heb in 6 jaar dat ik bij luminus zit nog nooit een voorstel gehad denk ik.
Ik ga eens nakijken als ik ergens mijn huidige prijzen kan zien.
Merci! Ik ga dan ook proberen op januari, zal wel zien wat er binnen komt en ik kan morgen/dinsdag altijd nog eens bellen.Yes. Ik heb 2x een PDF gekregen met de bijzondere voorwaarden (1x voor gas en 1x voor elektriciteit):
Elektriciteit 51,61 en gas 23,76 c€/KWh
Geen idee hoe groot je huis is maar je hebt best veel energie verbruik . Maar ja appelen en peren ook natuurlijk. Een graad minder zal wel al veel helpen. Meeste energie gaat naar verwarming. En plaatsen waar je amper komt kan je de verwarming ook afzetten of zwaar verminderen?edit: alvast bedantk aan iedereen die de moeite doet om de volledige post te lezen
Elec dag: 3457 kWh
Elec nacht: 2715 kWh
TOTAAL: 6172 kWh
Gas: 1831 kubiek = 20.881kWh
Ik heb Luminus Comfy al 5 of 6 jaar en heb hiervoor betaald:
Elec: 1583 euro
Gas: 1108 euro
Totaal 2690 euro
Volgens de slotfactuur gemiddelde prijs voor 2022:
Elec 0,2474681 €/kWh
Gas 0,0456501 €/kWh
------
Voor dit jaar zit ik momenteel op verbruik van:
Elec 3600 kWh
Tegen einde dit jaar zal dit rond de 6500 kWhuitkomen opnieuw.
Gas 819 kubiek
Tegen einde dit jaar zal dit rond de 1300 kubiek uitkomen
We hebben een warmere voorjaar gehad dan vorig jaar merk ik aan mijn maandelijks gasverbruik van januari - april.
-------
Wat veranderd er?
-> Zonnepanelen sinds deze maand 5500 WP op Oost / West
-> Ik werk sinds vorig jaar in hoofdberoep van thuis uit vaak met machines die tussen de 2000 a 4500 Watt verbruiken.
---> Naar wat ik zie is mijn electriciteits verbruik nu wel nog niet gigantisch gestegen met vorig jaar. (toen was ik ook al wel een half jaar in hoofdberoep).
Wat is dan nu de beste optie eigenlijk? (zakelijke abonnementen mogen ook)
Het is ook nog moeilijk inschatten hoeveel ik op het net ga steken van de zonnepanelen aangezien ik van thuis uit werk. In de wintermaanden zal dit dus mogelijks al bijna niets zijn dat ik zal injecteren.
Ik wou dat er een manier was om in te schatten hoeveel gas er naar waar gaat.
Onze vloerverwarming staat op 22 graden, het water die hiervoor aangevoerd word zit slechts op 33 graden, zou dit dan veel uitmaken als ik die vloerverwarming een graad zak?
's winters heb ik in mijn werkplaats wel 2 hele grote chauffages hangen die op een CV splitsing zitten en die staan soms de hele dag aan ook al ben ik er niet, dus als ik daar wat beter naar kijk en die ook uitdraai als ik weg ben dan ga ik denk ik wel aardig wat gas besparen.
Want daarvan komt toch het grootste verbruik veronderstel ik? Uw water die naar 60-65 graden opgewarmd wordt en daar gehouden wordt.
Want eens douchen en zo dat valt toch wel mee? Ik zie in mijn statistieken dat ik in de zomermaanden nog geen 20 kubiek gas verbruik en dan douchen we evenveel als in de wintermaanden hé![]()
Denk eraan dat je dit doet VOOR 30/08/2022. Aangezien ik de kans aannemelijk acht dat optifix in september verdubbelt qua prijs ALS die zelfs nog aangeboden wordt. Ik zeg voor deze datum om er ook voor te zorgen dat tgv miscommunicatie of dergelijke je er niet langs grijpt.
Dus wacht er ook niet te lang mee.
Normaliter voor de startdatum gewoon kijken wanneer de startdatum geweest is van het contract. Als het gewoon verlengd is, dan gaat het contract dan ook op die datum 2022 vernieuwd zijn. En kort door de bocht ga je dan het tarief van de maand ervoor gekregen hebben (+/-). Gebruik deze link, https://www.mijnenergie.be/energieleveranciers/luminus/tariefkaart/, om te weten te komen welke dat dan waarschijnlijk +/- gaat geweest zijn. Al zou dat normaliter ook beschikbaar moeten zijn op de klantenzone ergens...

Geen idee hoe groot je huis is maar je hebt best veel energie verbruik . Maar ja appelen en peren ook natuurlijk. Een graad minder zal wel al veel helpen. Meeste energie gaat naar verwarming. En plaatsen waar je amper komt kan je de verwarming ook afzetten of zwaar verminderen?

Gas is wat aan de hoge kant als je voltijds uit werken gaat, maar dat hangt af van de energiescore van je woning. Daar een idee van?Gewoon om eens een idee te hebben, want ken er allemaal niets van... Zit ik aan een gemiddeld verbruik of is mijn verbruik eerder hoog? (Ben alleenstaand).
- Elektriciteit tussen 27/9/21 en 15/8/22: 1625 kwh.
- Gas tussen 27/9/2021 en 27/8/2022: 1544 m3.
Eens gekeken op mijn laatste afrekening van 15/02/21-10/02/22 en ik zat voor elektriciteit aan 1.406 kwh en gas aan 388m²Gewoon om eens een idee te hebben, want ken er allemaal niets van... Zit ik aan een gemiddeld verbruik of is mijn verbruik eerder hoog? (Ben alleenstaand).
- Elektriciteit tussen 27/9/21 en 15/8/22: 1625 kwh.
- Gas tussen 27/9/2021 en 27/8/2022: 1544 m3.
Dat is heel weinig verbruikEens gekeken op mijn laatste afrekening van 15/02/21-10/02/22 en ik zat voor elektriciteit aan 1.406 kwh en gas aan 388m²
Voor het jaar ervoor van 23/01/20-14/02/21 zat ik aan 1.543 kwh elektriciteit en 471m² gas.
Hier wel een nieuwbouw van 2017 en zuidgericht terras met 2 grote ramen.
Zodra er wat zon is haal ik in de winter vlot 21 graden zonder veel te verwarmen.
. Het type woning maakt ook een verschil: rijwoning, halfopen, open,… En als je vrouw de ramen dag in dag uit winter en zomer op kiepstand laat staan, maakt isoleren niet veel uit.
. Kga in de winter moeten ingrijpen
.Geen idee van de energiescore. Ik woon hier sinds 2008 en toen stond dit nog niet in huurcontract...Gas is wat aan de hoge kant als je voltijds uit werken gaat, maar dat hangt af van de energiescore van je woning. Daar een idee van?
Ik verbruik minder dan de helft en ga niet naar kantoor 5 dagen/week maar ik heb dan ook een nieuwe gasketel én let al ferm op mijn verbruik. Ik denk dat je met ingrepen zoals een thermostaat die je met een app kan bedienen en thermostatische kranen boven al mooi kan besparen. En zoals ik eerder al zei: die neem je gewoon mee als je ooit verhuist. Is een investering van enkele honderden euro's die je er 1 of 2j waarschijnlijk al terug uit hebt gehaald