Energieleveranciers

Easy variabel =easy indexed tjaa anders moeten ze nog duidelijker zijn 🤣
Khad het geëdit, maar kzal het effe herhalen :p.

Vroeger was er een easy vast en een easy variabel. Als mensen easy indexed hadden gelezen dan had de helft waarschijnlijk niet geweten dat dat een variabel tarief was. Daarom dat engie dan ook de pap in de mond geeft en die easy variabel noemt. Aangezien dat het nu eenmaal is.

En zo moeilijk is het toch niet om even een tariefkaart open te doen en te lezen ?
Daarnaast is dat gewoon om het makkelijk te maken, 1 merknaam ergo easy variabel : meerdere productnamen mogelijk zie vb verschil met brussel waar het easy indexed 3j is terwijl dat van vlaanderen easy indexed 1j is.

Als Luminus Optifix nog aanbiedt in september, dan is m’n gok dat het tarief dubbel zo hoog zal zijn.
Ofwel teken je nog in deze maand, ofwel zit je deze winter uit met een variabel contract.
Met die verwachting zit ik nu dus ook.

Ik ben nog last minute aan het kijken voor een familielid wiens vaste prijs gas afloopt eind januari '23, energieprijs 8,96 c€/kWh.
Nu overstappen naar Optifix en eind december starten is 1 maand 'verlies' aan het voordelige tarief.
Uitgaande van 18,37% verbruik in januari (obv SLP 2021, laatst beschikbare) en bij een verbruik van 30.000 kWh geeft mij dat een verlies van 816€.
Om dat te kunnen compenseren in de overige 11 maand, om van het jaar erna even te zwijgen, ligt het break-even punt op +- 27,1 c€/kWh. Als de prijzen hoger gaan bleek het de juiste keuze, indien lager niet.

Wetende dat dit iemand is die financieel nog maar weinig reserve heeft en het 'vast' gegeven dus wel een waarde heeft, en ik met dezelfde prijsverwachting als jou zit, ben ik toch geneigd om dat huidig contract vervroegd op te zeggen en nu nog in te tekenen.
Vooral om dat februari-maart toch ook nog stevige verbruiksmaanden zijn, en daarna kan je terug de markt op indien interessant.

Mis ik iets?

Met die verwachting zit ik nu dus ook.

Ik ben nog last minute aan het kijken voor een familielid wiens vaste prijs gas afloopt eind januari '23, energieprijs 8,96 c€/kWh.
Nu overstappen naar Optifix en eind december starten is 1 maand 'verlies' aan het voordelige tarief.
Uitgaande van 18,37% verbruik in januari (obv SLP 2021, laatst beschikbare) en bij een verbruik van 30.000 kWh geeft mij dat een verlies van 816€.
Om dat te kunnen compenseren in de overige 11 maand, om van het jaar erna even te zwijgen, ligt het break-even punt op +- 27,1 c€/kWh. Als de prijzen hoger gaan bleek het de juiste keuze, indien lager niet.

Wetende dat dit iemand is die financieel nog maar weinig reserve heeft en het 'vast' gegeven dus wel een waarde heeft, en ik met dezelfde prijsverwachting als jou zit, ben ik toch geneigd om dat huidig contract vervroegd op te zeggen en nu nog in te tekenen.
Vooral om dat februari-maart toch ook nog stevige verbruiksmaanden zijn, en daarna kan je terug de markt op indien interessant.

Mis ik iets?
Kan hij niet vanaf februari instappen? Ik dacht dat het kon, maar niet helemaal zeker. Ik heb vanaf 1/1 getekend en dacht dat je ook verder in tijd kon gaan.

Laatst bewerkt:
Kun hij niet vanaf februari instappen? Ik dacht dat het kon, maar niet helemaal zeker. Ik heb vanaf 1/1 getekend en dacht dat je ook verder in tijd kon gaan.
Hier op BG hebben al meerdere mensen beweerd dat je maximum tot 4 maand vooruit je startdatum kan kiezen, dus eind december. Een externe bron heb ik nergens gevonden.
In de tool van Luminus kan ik echter tot 1 jaar vooruit gaan. Wat ik me dan afvraag is of dat dan ook gewoon aan de tariefkaart van Augustus 2022 is, of een later tarief? Ook hier vind ik geen info over.

Met Luminus kan ik dit weekend geen contact opnemen. En om heel eerlijk te zijn, veel vertrouwen heb ik sowieso niet in de hulplijn, ik heb al iets te vaak foute informatie doorgekregen (van allerlei leveranciers, niet specifiek Luminus) om daar een keuze van potentieel heel wat € op te baseren.

Hier op BG hebben al meerdere mensen beweerd dat je maximum tot 4 maand vooruit je startdatum kan kiezen, dus eind december. Een externe bron heb ik nergens gevonden.
In de tool van Luminus kan ik echter tot 1 jaar vooruit gaan. Wat ik me dan afvraag is of dat dan ook gewoon aan de tariefkaart van Augustus 2022 is, of een later tarief? Ook hier vind ik geen info over.

Met Luminus kan ik dit weekend geen contact opnemen. En om heel eerlijk te zijn, veel vertrouwen heb ik sowieso niet in de hulplijn, ik heb al iets te vaak foute informatie doorgekregen (van allerlei leveranciers, niet specifiek Luminus) om daar een keuze van potentieel heel wat € op te baseren.
Ik heb dus getekend om te starten vanaf 1/1 en kreeg het tarief van augustus. Zou maar raar zijn mocht hij een ander (en hem onbekend vast tarief) krijgen.

Ik snap er allemaal niets van lol. Ik weet niet eens hoeveel ik nu betaal lol
Is er iemand die mij kan helpen daarmee mag tegen betaling :p

Ik ken wel mijn gemiddeld maandelijks en jaarlijks verbruik van de laatste 2 jaren

Maar nu met de zonnepanelen en binnenkort digitale meter zal ik toch eens moeten kijken wat het beste is.

edit: zijn er betere zakelijke tarieven tegenover particulier? Kan hier wel zakelijk abonnement nemen ook

Ik snap er allemaal niets van lol. Ik weet niet eens hoeveel ik nu betaal lol
Is er iemand die mij kan helpen daarmee mag tegen betaling :p

Ik ken wel mijn gemiddeld maandelijks en jaarlijks verbruik van de laatste 2 jaren

Maar nu met de zonnepanelen en binnenkort digitale meter zal ik toch eens moeten kijken wat het beste is.

edit: zijn er betere zakelijke tarieven tegenover particulier? Kan hier wel zakelijk abonnement nemen ook
Post gewoon eens uw jaarverbruik in kwh dag en nachttarief en uw gasverbruik.
Je vindt die gegevens terug op uw recentste eindfactuur.

Aan die gegevens geraak je normaliter via de klantenzone van de energieleverancier of heb je op papier binnengekregen.

Zonder die gegevens kan er niets gezegd worden. Zie ook in uw klantenzone welk contract dat je hebt lopen en wanneer dat is afgesloten. Want als we niet weten welke contract je heb, is het ook moeilijk om er iets over te zeggen.

Voor de rest is er geen goede keuze meer. Het is kiezen tussen de pest en de cholera. En in mijn ogen is dat voorlopig de optifix van luminus. Maar dat is en blijft een inschatting en geen zekerheid.
Ik dacht dat het enigste andere vaste alternatief de emobility was, maar daar heb je niet zoveel aan als je ook nog gas hebt en daarvoor moet je een elektrische wagen hebben EN is het een zakelijk contract.

Straks moeten we €800 per maand betalen voor gas en elektriciteit. Je kan dan evengoed 4 maanden iets huren in het buitenland voor dat geld. (als je het kan combineren met thuiswerk)

Dus aardgas zal nooit goedkoop worden omdat Europa zo slim was om Rusland een monopolie te maken? Er is gewoon geen alternatief of plan B?

Zijn er geen andere manieren om warmte te creëren? Die pelletkachels zijn een idee, verwarmen op elektriciteit als je zonnepanelen hebt met terugdraaiende teller, misschien nog iets anders? Of ze moeten iets nieuw uitvinden? 🤔

Straks moeten we €800 per maand betalen voor gas en elektriciteit. Je kan dan evengoed 4 maanden iets huren in het buitenland voor dat geld. (als je het kan combineren met thuiswerk)

Dus aardgas zal nooit goedkoop worden omdat Europa zo slim was om Rusland een monopolie te maken? Er is gewoon geen alternatief of plan B?

Zijn er geen andere manieren om warmte te creëren? Die pelletkachels zijn een idee, verwarmen op elektriciteit als je zonnepanelen hebt met terugdraaiende teller, misschien nog iets anders? Of ze moeten iets nieuw uitvinden? 🤔
Misschien zullen fossiele brandstoffen nooit goedkoop worden omdat ze niet in overvloed voorkomen? Alle, het is maar een gedachte he.

Ja die huisjes in het buitenland (waar de energieprijs evengoed stijgt) zullen dat zeker niet doorrekenen.
Zijn er geen andere manieren om warmte te creëren? Die pelletkachels zijn een idee, verwarmen op elektriciteit als je zonnepanelen hebt met terugdraaiende teller, misschien nog iets anders?
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Substitutiegoed
Of ze moeten iets nieuw uitvinden? 🤔
Technologisch optimisme is an sich niet slecht maar "ze moeten maar iets nieuw uitvinden" is een naïef dogma dat medeoorzaak is van ons falend klimaatbeleid.

Ja die huisjes in het buitenland (waar de energieprijs evengoed stijgt) zullen dat zeker niet doorrekenen.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Substitutiegoed

Technologisch optimisme is an sich niet slecht maar "ze moeten maar iets nieuw uitvinden" is een naïef dogma dat medeoorzaak is van ons falend klimaatbeleid.
Last minute vluchten nemen naar een streek waar het in de winter 20 graden is zoals Tenerife etc. 😉

Die alternatieven zijn er al: isoleren isoleren isoleren!

Passief huis heeft al zeer lage behoefte

Tenzij er aan de aanvoerkant dan om allerlei redenen (of drogredenen) de toevoer beperkt wordt om de prijs kunstmatig hoog te houden...
En als de grote Europese industrieën (bv. Duitse chemie) moeten stilleggen, gaan we pas echt een recessie in.
Ik ben het artikel kwijt geraakt (ik las het deze ochtend), maar ik las ergens dat er landen zijn die amper / geen olie en/of gas verbruiken en die toch massaal veel olie en / of gas opkopen (om er veel winst op te maken?).

En ook dat Europa dus zelf ook enorm veel LPG gas opkoopt (om in te spelen op de winter - what if ??), wat de prijs ook opdrijft. Neem daarbij ook nog een paar ultrarijken die veel olie en / of gas opkopen (gewoon als spelletje en dat is wel een gokje waard ze hebben toch geld genoeg) en zo de markt manipuleren (dat is verboden dacht ik, maar wie maalt daarom?)

Ik geloof niet langer, in het kunstmatig / bewust hoog houden van de prijs, maar indirect krijg je met oa bovenstaande praktijken wel 'deels' dat effect. Toch op de korte termijn.

Ik ben het artikel kwijt geraakt (ik las het deze ochtend), maar ik las ergens dat er landen zijn die amper / geen olie en/of gas verbruiken en die toch massaal veel olie en / of gas opkopen (om er veel winst op te maken?).

En ook dat Europa dus zelf ook enorm veel LPG gas opkoopt (om in te spelen op de winter - what if ??), wat de prijs ook opdrijft. Neem daarbij ook nog een paar ultrarijken die veel olie en / of gas opkopen (gewoon als spelletje en dat is wel een gokje waard ze hebben toch geld genoeg) en zo de markt manipuleren (dat is verboden dacht ik, maar wie maalt daarom?)

Ik geloof niet langer, in het kunstmatig / bewust hoog houden van de prijs, maar indirect krijg je met oa bovenstaande praktijken wel 'deels' dat effect. Toch op de korte termijn.
Waarom zou dat verboden zijn?

De markt manipuleren valt onder handelen met voorkennis, wat toch verboden is?
Wat is handelen in grondstoffen op de termijnmarkt dan? Dat is helemaal geen handel met voorkennis he, dat is speculeren wat niet verboden is. Niemand is zeker dat dat gas volgende week nog aan dezelfde prijs staat dus helemaal geen voorkennis

Terug
Bovenaan