Energieleveranciers

Als aardgas effectief naar 150€ gaat zinken in het 4e kwartaal, wordt Luminus nog winnaar met de contracten aan 23,76€cent 🤔.
Op basis van wat is dit eigenlijk ?

Dat is hetzelfde als "als mijn tante wielen had..."
Ik denk dat de uitleg van @parabellum de meest duidelijke en waarschijnlijkste uitkomst had.

Uiteraard mogen de prijzen dalen naar wat het voordien was, maar dan moeten alle dominosteentjes naar de goeie kant vallen

Er is slechts 1 leverancier die zo'n vast contract aanbied, en het verstopt op hun website.
Ik zou denken : als ze bij Luminus - mensen die er dagdagelijks mee bezig zijn - zeker zijn dat ze grote winsten gaan maken met dat type contract, dat ze het net enorm zouden promoten

Laatst bewerkt:
Er is slechts 1 leverancier die zo'n vast contract aanbied, en het verstopt op hun website.
Ik zou denken : als ze bij Luminus - mensen die er dagdagelijks mee bezig zijn - zeker zijn dat ze grote winsten gaan maken met dat type contract, dat ze het net enorm zouden promoten
Zeker is niemand. Kan verder beide kanten uit gaan. Kan heel vlug dalen, maar de prijs kan ook nog vlugger stijgen als er complete paniek ontstaat door volledig dicht draaien van de gaskraan.

Zeker is niemand. Kan verder beide kanten uit gaan. Kan heel vlug dalen, maar de prijs kan ook nog vlugger stijgen als er complete paniek ontstaat door volledig dicht draaien van de gaskraan.
Leuk dat je denkt dat die huidige 10 of 20% gastoevoer zo’n gigantisch grote invloed heeft.

Europa zit in crisisaankoop, en de wereld weet dat, dus betalen wij ons als Europeaan gewoon blauw aan gas, punt. Hoe lang blijft die crisis aanhouden? Niemand weet dat, maar ik weet zeker dat het Russisch kraantje hier maar een zeer beperkte invloed op zal hebben.
We hadden beter zelf de kraan al dichtgedraaid, dan had de situatie tenminste wat eenduidiger geweest in plaats van het huidige dubbelzinnige en vals onzekere “wat gaat Poetin nu doen zeg” mediacircus.

Niemand weet dat, maar ik weet zeker dat het Russisch kraantje hier maar een zeer beperkte invloed op zal hebben.
Blij dat je dat zegt. Inderdaad. Paniek heeft een grotere invloed op de prijs. Als de paniek eenmaal vermindert, dalen de prijzen fors. Raar dat 3 dagen onderhoud de prijzen al zo fel doen stijgen. Jij vindt die stijging daardoor de laatste dagen enerzijds realistisch, maar anderzijds zeg je dat die 10-20% niet veel doet 🤔. Paniek dus wel.

Voor alle duidelijkheid, mij ga je nooit horen zeggen dat de prijs zeker zal stijgen of zeker zal dalen.

De feiten:
-afhankelijk van de onderliggende formule zal élk variabel tarief binnenkort boven de prijs van Optifix augustus liggen, gesteld dat we geen significante daling van de marktprijzen zien.
-er zijn factoren te vinden die de marktprijs naar boven kunnen duwen. Europa trekt momenteel zowat alle LNG op de wereldmarkt naar zich toe, maar de vraag is of de Aziatische kopers op een bepaald moment ook niet terug agressiever gaan aankopen. Ook binnen Europa meer dan genoeg risico’s, onder meer omdat het netwerk van pijpleidingen niet gebouwd is om constant op volle belasting te draaien. De Noorse productievelden hebben wekelijks te maken met unplanned outages omdat ze reeds sinds vorige herfst ononderbroken zo veel mogelijk produceren, Interconnector heeft de laatste maand al een keer of tien force majeure moeten uitroepen en de flow van UK naar België moeten verminderen wegens problemen met filters, drukverlies en te hoge temperaturen tijdens de hittegolf. LNG-terminals importeren boven hun nominale capaciteit. Kortom: de infrastructuur kraakt omdat alles tot het uiterste wordt gedreven. En waar tot de grens wordt gegaan stijgt de kans op defecten.
-er zijn factoren die de prijs kunnen drukken. Een milde winter. Een regenachtige en winderige herfst. Het gasverbruik dat meer dan verwacht kan teruggedrongen worden door huishoudens en industrie (hoewel we niet naief moeten zijn en beseffen dat de vraag naar energie altijd minder teruggeschroefd zal worden dan de vraag naar gas. Er is gewoon een verschuiving naar meer vervuilende alternatieven als steenkool, stookolie etc. Of behandeld hout in de stoven bij de mensen thuis).
-maar het slechtste nieuws is eigenlijk dat de problemen van Europa structureel zijn. Intrinsiek energie-arm en afgesloten van een van z’n grootste energieleveranciers. Een terugkeer naar zoals het een jaar geleden was, dat zit er gewoon de eerste jaren niet in.

In zo’n kader is nu Optifix afsluiten gewoon de rationele keuze: de variabele tarieven zullen nu pijlsnel stijgen. Tenzij de markten snel afkoelen zullen ze tegen de winter allemaal duurder zijn dan het Optifix tarief waarin je nu kan intekenen. Komt die afkoeling er toch, dan kan je als eindklant quasi kostenloos overstappen naar een goedkoper tarief.
Als Luminus Optifix nog aanbiedt in september, dan is m’n gok dat het tarief dubbel zo hoog zal zijn.
Ofwel teken je nog in deze maand, ofwel zit je deze winter uit met een variabel contract.

Vers van de pers: “Europese ministers komen met spoed bij elkaar voor energieoverleg”. Dit nieuws heeft op 1 uur tijd al voor de daling van 340€ naar 306€ slot gezorgd.

Voor de eerlijkheid moet je er misschien wel bijzeggen dat het eerst gedurende de dag meer dan 40€ was gestegen 😑

Maar de markten zijn weinig rationeel inderdaad. Europa zit in crisis, maar welke prijs zou dan de correcte afspiegeling zijn van de huidige problemen en risico’s die nog op ons kunnen afkomen? Met de klassieke fundamentele price-drivers heeft dat nog maar weinig te maken.
In deze near-perfect storm zit je echter nog altijd een paar stappen af van de perfect storm: nieuwe problemen met LNG-trains, een volledige stop van gaslevering uit Rusland, echt grote productieproblemen in Noorwegen, een koude winter etc. Dus ik durf er geen cent op verwedden dat we de piek hebben gezien.
Ik hoop dat we die piek gezien hebben. Want dit heeft het potentieel om Europa volledig te verlammen. Maar ik vrees er voor.

Uiteraard. Maar hoeveel % komen we momenteel tekort? Als de vraag nog een paar procent zakt, is er geen tekort meer.

Het is niet zo’n simplistische berekening hoor. Aardgasafname is geen constante die je perfect kan voorspellen.
Hoeveel elektriciteit kunnen we op andere manieren opwekken? Hoeveel verbruik kunnen we effectief terugschroeven?
En langs aanbodzijde: hoeveel LNG zal er op de wereldmarkt beschikbaar zijn? Hoeveel daarvan krijgen we naar Europa? En zal de beschikbare transportcapaciteit voldoende zijn om ook de landen in het Oosten van genoeg gas te voorzien?

En verder naar de toekomst: als we deze winter de stockages volledig leegtrekken dan staan we volgende zomer weer voor dezelfde opdracht: koste wat het kost ze terug vullen. Om dan volgende winter weer te hopen dat het niet koud wordt.

Vraagje. Zijn er nog Brusselse Beyondgamers? Sowieso een minder competieve energiemarkt met minder aanbieders. Toen ik trachtte in maart en onlangs opnieuw een Luminus Optifix contract af te sluiten ging dat niet voor mijn postcode (1030). Iemand een zicht op wat de interessante Brusselse contracten zijn? De Brusselse energie vergelijker lijkt mij maar één vast energiecontract aan te bieden van Engie... Natuurlijk ook zeer duur. Dus een brede vraag naar de Brusselaars en hun ervaring.

Voor zo ver ik weet zijn enkel Engie en Total nog actief in Brussel. En het zou me verbazen dat je daar vast kan klikken aangezien ze dat in Vlaanderen niet aanbieden.
Over waarom er zo weinig leveranciers in Brussel zitten moet je maar eens wat artikels lezen. Een leverancier kan een wanbetaler pas na een lange juridische procedure afsluiten. Daarom verkiezen we meeste leveranciers er niet meer te leveren. Diegene die het wel doen vragen hogere tarieven dan in de andere gewesten: de facto compenseren de klanten die wel betalen, het verlies dat leveranciers pakken op de wanbetalers.

Die v- test is toch raar hoor
Ben al jaren klant bij engie
Engie easy varibel is op mijn "klantenlogin"de goedkoopste van alle 4 de formules.
Ook door hun voorgesteld nu mijn vast verloopt op 17/09

En die formule vind ik nergens in de v-test terug
Easi indexed-direct indexed en flow staan wel in de test( dit zijn alle 3 de formules die maandelijks herbekeken worden)
Easy variabel (3 maandelijks)

45% van de Limburgse industrie gaat komende weken (tijdelijk?) hun productie (gedeeltelijk) stillegen. Als steeds meer bedrijven binnen Europa hun productie stilleggen zal de vraag toch ook heel fors verminderen en moet de prijs toch ook zakken. Of zie ik dat verkeerd?

45% van de Limburgse industrie gaat komende weken (tijdelijk?) hun productie (gedeeltelijk) stillegen. Als steeds meer bedrijven binnen Europa hun productie stilleggen zal de vraag toch ook heel fors verminderen en moet de prijs toch ook zakken. Of zie ik dat verkeerd?
Waarom zou de vraag verminderen als de productie vermindert? Net omgekeerd, de vraag blijft maar de productie vermindert dus meer schaarste, dus hogere prijs.

Waarom zou de vraag verminderen als de productie vermindert? Net omgekeerd, de vraag blijft maar de productie vermindert dus meer schaarste, dus hogere prijs.
Die logica begrijp ik totaal niet. Het gaat om de industriële productie die daalt, niet de gaswinning of energieopwekking.

Kan je ergens leegstandscontracten vergelijken? Of is dat gewoon energievergelijken.be of vtest en verbruik overal op 0 zetten?

Die v- test is toch raar hoor
Ben al jaren klant bij engie
Engie easy varibel is op mijn "klantenlogin"de goedkoopste van alle 4 de formules.
Ook door hun voorgesteld nu mijn vast verloopt op 17/09

En die formule vind ik nergens in de v-test terug
Easi indexed-direct indexed en flow staan wel in de test( dit zijn alle 3 de formules die maandelijks herbekeken worden)
Easy variabel (3 maandelijks)
Wat is er raar aan die v-test ? Die bekijkt enkel de tarieven die de energieleverancier officieel aanbiedt (niet de persoonlijke, want daar heeft die geen informatie over). En dat zijn dus die easy variabel, flow, direct en dynamic.

Daarnaast is het toch echt niet verrassend dat die easy de goedkoopste is als die vast is voor 3 maanden. En die dan ook pas herzien wordt in oktober. Ik val in herhaling denk ik, maar die easy is gebaseerd op een energieprijs van grofweg 110€/mwh. Terwijl de marktprijs nu rond de 300€/mwh schommelt en de variabele met een herziening elke maand gebaseerd is op iets van een 170 - 190€/mwh.

Die v-test houdt al rekening met die 170-190lwh, de klantenlogin houdt enkel rekening met de huidige prijs. Beide houden echter geen rekening met de toekomstige prijs (wat ook logisch is, want dat is koffiedik kijken).

Dus opnieuw wat is er raar ?

Kan je ergens leegstandscontracten vergelijken? Of is dat gewoon energievergelijken.be of vtest en verbruik overal op 0 zetten?

Daarnaast kun je bij de v-test dat ook simuleren. Maar je moet dan voor andere kiezen en niet eigen woning. Bij de vergelijking op het einde kun je dan op het laatste nog filteren onder doelgroep op leegstand.

En als die nadien terug allemaal terug willen opstarten schiet de vraag ook weer omhoog ? En bijgevolg de prijs.

Als mensen op technische werkloosheid komen is het heel een drama hè, het is niet dat de prijzen hier op 2 dagen voor iedereen terug zakken naar wat men gewoon was

Wat is er raar aan die v-test ? Die bekijkt enkel de tarieven die de energieleverancier officieel aanbiedt (niet de persoonlijke, want daar heeft die geen informatie over). En dat zijn dus die easy variabel, flow, direct en indexed
Maar dat is het hem juist.
Die easy variabel is zoals je zelf zegt momenteel de goedkoopste en dat is diegene die ik niet in de v-test terugvind

Tenzij er aan de aanvoerkant dan om allerlei redenen (of drogredenen) de toevoer beperkt wordt om de prijs kunstmatig hoog te houden...
En als de grote Europese industrieën (bv. Duitse chemie) moeten stilleggen, gaan we pas echt een recessie in.

Maar dat is het hem juist.
Die easy variabel is zoals je zelf zegt momenteel de goedkoopste en dat is diegene die ik niet in de v-test terugvind
Euhm, ik weet niet waar jij kijkt maar die easy variabel is deze (links naast flow) : https://www.engie.be/nl/energie/elektriciteit-gas/prijzen-voorwaarden/
En easy variabel == easy indexed. Doe gewoon even de pdf ervan open (staat in de titel duidelijk : EASY Indexed 1 jaar)
EDIT : juist omdat ze vroeger naast een easy variabel ook een easy vast hadden. Momenteel is die er niet meer, daarom dat het een beetje raar overkomt, en het duidelijker was om easy variabel en easy vast te zetten dan easy indexed en easy vast - meeste mensen zouden dan niet begrepen hebben dat die indexed een variabel tarief was.

Daarnaast aan de bovenkant van de V-test in een raar kleurtje in een kadertje :
Methode berekening geschatte jaarkost variabele contracten

Vanaf mei schatten we de jaarprijs voor variabele contracten op een andere manier. Hierdoor is de rangschikking van de contracten in onze V-test® juister. De geschatte jaarprijs in de V-test® zal anders zijn dan die op de website en/of de tariefkaart van de leverancier. Meer info (linkt hiernaar : https://www.vreg.be/nl/faq/berekening-variabele-energieprijzen-de-v-testr)

Wat wil je nog meer ?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan