Vers van de pers: “Europese ministers komen met spoed bij elkaar voor energieoverleg”. Dit nieuws heeft op 1 uur tijd al voor de daling van 340€ naar 306€ slot gezorgd.
Voor de eerlijkheid moet je er misschien wel bijzeggen dat het eerst gedurende de dag meer dan 40€ was gestegen
Maar de markten zijn weinig rationeel inderdaad. Europa zit in crisis, maar welke prijs zou dan de correcte afspiegeling zijn van de huidige problemen en risico’s die nog op ons kunnen afkomen? Met de klassieke fundamentele price-drivers heeft dat nog maar weinig te maken.
In deze near-perfect storm zit je echter nog altijd een paar stappen af van de perfect storm: nieuwe problemen met LNG-trains, een volledige stop van gaslevering uit Rusland, echt grote productieproblemen in Noorwegen, een koude winter etc. Dus ik durf er geen cent op verwedden dat we de piek hebben gezien.
Ik hoop dat we die piek gezien hebben. Want dit heeft het potentieel om Europa volledig te verlammen. Maar ik vrees er voor.
Uiteraard. Maar hoeveel % komen we momenteel tekort? Als de vraag nog een paar procent zakt, is er geen tekort meer.
Het is niet zo’n simplistische berekening hoor. Aardgasafname is geen constante die je perfect kan voorspellen.
Hoeveel elektriciteit kunnen we op andere manieren opwekken? Hoeveel verbruik kunnen we effectief terugschroeven?
En langs aanbodzijde: hoeveel LNG zal er op de wereldmarkt beschikbaar zijn? Hoeveel daarvan krijgen we naar Europa? En zal de beschikbare transportcapaciteit voldoende zijn om ook de landen in het Oosten van genoeg gas te voorzien?
En verder naar de toekomst: als we deze winter de stockages volledig leegtrekken dan staan we volgende zomer weer voor dezelfde opdracht: koste wat het kost ze terug vullen. Om dan volgende winter weer te hopen dat het niet koud wordt.
Vraagje. Zijn er nog Brusselse Beyondgamers? Sowieso een minder competieve energiemarkt met minder aanbieders. Toen ik trachtte in maart en onlangs opnieuw een Luminus Optifix contract af te sluiten ging dat niet voor mijn postcode (1030). Iemand een zicht op wat de interessante Brusselse contracten zijn? De Brusselse energie vergelijker lijkt mij maar één vast energiecontract aan te bieden van Engie... Natuurlijk ook zeer duur. Dus een brede vraag naar de Brusselaars en hun ervaring.
Voor zo ver ik weet zijn enkel Engie en Total nog actief in Brussel. En het zou me verbazen dat je daar vast kan klikken aangezien ze dat in Vlaanderen niet aanbieden.
Over waarom er zo weinig leveranciers in Brussel zitten moet je maar eens wat artikels lezen. Een leverancier kan een wanbetaler pas na een lange juridische procedure afsluiten. Daarom verkiezen we meeste leveranciers er niet meer te leveren. Diegene die het wel doen vragen hogere tarieven dan in de andere gewesten: de facto compenseren de klanten die wel betalen, het verlies dat leveranciers pakken op de wanbetalers.