Energieleveranciers

't is hier altijd rond de 22-23 graden en als het eens een halve graad zakt heeft madam koud :D
Heb ook al gezegd dat we de vloerverwarming een paar graden gaan zakken en de extra chauffage in de badkamer gewoon uitzetten, want de badkamer draait mee op de vloerverwarming.

Vraag voor de glazenbollen. Wat gaat de stroomprijs doen op langere termijn? Is de prijs nu zo hoog wegens tegenvallende windopbrengst momenteel en gaat dat ineenzakken bij een winderige herfst? Of is dat echt ook gelinkt aan de gasprijzen, maw, pak ook maar optifix voor stroom ondanks zonnepanelen? Heb nog terugdraaiende teller maar op jaarbasis een positief saldo op de teller (1500kwh ongeveer)

Post gewoon eens uw jaarverbruik in kwh dag en nachttarief en uw gasverbruik.
Je vindt die gegevens terug op uw recentste eindfactuur.
edit: alvast bedantk aan iedereen die de moeite doet om de volledige post te lezen :p

Elec dag: 3457 kWh
Elec nacht: 2715 kWh
TOTAAL: 6172 kWh

Gas: 1831 kubiek = 20.881kWh

Ik heb Luminus Comfy al 5 of 6 jaar en heb hiervoor betaald:
Elec: 1583 euro
Gas: 1108 euro
Totaal 2690 euro

Volgens de slotfactuur gemiddelde prijs voor 2022:
Elec 0,2474681 €/kWh
Gas 0,0456501 €/kWh

------

Voor dit jaar zit ik momenteel op verbruik van:
Elec 3600 kWh
Tegen einde dit jaar zal dit rond de 6500 kWhuitkomen opnieuw.

Gas 819 kubiek
Tegen einde dit jaar zal dit rond de 1300 kubiek uitkomen
We hebben een warmere voorjaar gehad dan vorig jaar merk ik aan mijn maandelijks gasverbruik van januari - april.

-------

Wat veranderd er?
-> Zonnepanelen sinds deze maand 5500 WP op Oost / West
-> Ik werk sinds vorig jaar in hoofdberoep van thuis uit vaak met machines die tussen de 2000 a 4500 Watt verbruiken.
---> Naar wat ik zie is mijn electriciteits verbruik nu wel nog niet gigantisch gestegen met vorig jaar. (toen was ik ook al wel een half jaar in hoofdberoep).

Wat is dan nu de beste optie eigenlijk? (zakelijke abonnementen mogen ook)
Het is ook nog moeilijk inschatten hoeveel ik op het net ga steken van de zonnepanelen aangezien ik van thuis uit werk. In de wintermaanden zal dit dus mogelijks al bijna niets zijn dat ik zal injecteren.

Ik wou dat er een manier was om in te schatten hoeveel gas er naar waar gaat.
Onze vloerverwarming staat op 22 graden, het water die hiervoor aangevoerd word zit slechts op 33 graden, zou dit dan veel uitmaken als ik die vloerverwarming een graad zak?

's winters heb ik in mijn werkplaats wel 2 hele grote chauffages hangen die op een CV splitsing zitten en die staan soms de hele dag aan ook al ben ik er niet, dus als ik daar wat beter naar kijk en die ook uitdraai als ik weg ben dan ga ik denk ik wel aardig wat gas besparen.

Want daarvan komt toch het grootste verbruik veronderstel ik? Uw water die naar 60-65 graden opgewarmd wordt en daar gehouden wordt.

Want eens douchen en zo dat valt toch wel mee? Ik zie in mijn statistieken dat ik in de zomermaanden nog geen 20 kubiek gas verbruik en dan douchen we evenveel als in de wintermaanden hé :p

Laatst bewerkt:
edit: alvast bedantk aan iedereen die de moeite doet om de volledige post te lezen :p

Totaal 2690 euro

Elec 0,2474681 €/kWh
Gas 0,0456501 €/kWh

------

Elec 3600 kWh

Gas 819 kubiek
We hebben een warmere voorjaar gehad dan vorig jaar merk ik aan mijn maandelijks gasverbruik van januari - april.

-------

Wat veranderd er?
-> Ik werk sinds vorig jaar in hoofdberoep van thuis uit vaak met machines die tussen de 2000 a 4500 Watt verbruiken.
---> Naar wat ik zie is mijn electriciteits verbruik nu wel nog niet gigantisch gestegen met vorig jaar. (toen was ik ook al wel een half jaar in hoofdberoep).

Het is ook nog moeilijk inschatten hoeveel ik op het net ga steken van de zonnepanelen aangezien ik van thuis uit werk. In de wintermaanden zal dit dus mogelijks al bijna niets zijn dat ik zal injecteren.

Onze vloerverwarming staat op 22 graden, het water die hiervoor aangevoerd word zit slechts op 33 graden, zou dit dan veel uitmaken als ik die vloerverwarming een graad zak?

's winters heb ik in mijn werkplaats wel 2 hele grote chauffages hangen die op een CV splitsing zitten en die staan soms de hele dag aan ook al ben ik er niet, dus als ik daar wat beter naar kijk en die ook uitdraai als ik weg ben dan ga ik denk ik wel aardig wat gas besparen.

Want daarvan komt toch het grootste verbruik veronderstel ik? Uw water die naar 60-65 graden opgewarmd wordt en daar gehouden wordt.

Want eens douchen en zo dat valt toch wel mee? Ik zie in mijn statistieken dat ik in de zomermaanden nog geen 20 kubiek gas verbruik en dan douchen we evenveel als in de wintermaanden hé :p

1) luminus comfy is een vast tarief voor 1 j. Dus ik stel voor dat je gaat nakijken wanneer dit vast tarief ingegaan is. Aangezien dat een impact gaat hebben. En tegen welk tarief dat het hernieuwd is, normaliter moeten ze u een voorstel hebben gedaan een maand of 1 - 2 ervoor. Zodanig dat je dan een beslissing kon nemen.

2) Uw tarief waar je op gebaseerd hebt is +/- 4,5 cent voor gas. En 25cent voor elektriciteit. Laat het duidelijk zijn, de prijs is tov dat prijspunt enorm gestegen... bereid u dan ook voor op die prijsverhoging. Indien uw comfy kortelings afloopt dan stel ik voor dat je u inschrijft op optifix. Niet omdat dit gegarandeerd de beste prijs is. Maar omdat je enerzijds ingedekt bent tegen de stijging die er momenteel gaande is (als die zich doorzet) en omdat de meerprijs tov het variabele maandelijkse tarief nu ook niet zo excessief hoog ligt... een beter zakelijk abonnement heb ik geen kennis van, maar misschien dat anderen u hierbij kunnen helpen.
Weest gewaarschuwd, we spreken bij optifix over 25 cent/ kwh voor gas en 58 cent voor dag en 45 cent voor nacht bij elektriciteit voor de energiecomponent (de andere kosten dienen er nog bijgeteld te worden vb distributiekosten, vaste kosten,...). Laat het duidelijk zijn dat dit een enorme stijging is.
Opnieuw, waarom optifix, puur als anticipatie op een potentiële zwaardere stijging. Soort verzekering. Voor de kost van de vaste kost van het contract, kun je die namelijk opzeggen als de alternatieven dag en nacht verschil zijn... is dat verschil beperkt, dan heb je het natuurlijk aan uwe rekker, en kan het de moeite niet waard zijn om dat te cancellen (maar peace of mind noem ik dat dan...)

3) indien uw comfy vast vernieuwd is laat ons zeggen in mei, dan zou ik die behouden, ipv nu nog in te schrijven voor optifix. Gewoon omdat je dan tot mei volgend jaar ingedekt bent met een beter tarief dan optifix, al blijft dit een gok natuurlijk. En kan ik ook niet voorspellen welke prijs wij gaan moeten betalen in september 2023... Maar ik zou dan het risico van de zekere goedkopere prijs NU, wel durven nemen. Maar opnieuw, voor hetzelfde geld kun je dan geen nieuw vast tarief meer nemen en betaal je meer dan het tarief van de huidige optifix (of minder). Indien je overgaat naar die optifix, houd rekening met de guideline van 4 maand dat je normaliter later dan vandaag die kunt laten opstarten (indien uw huidige prijs beter is)

4) check voor de zekerheid dat je geen comfy flex hebt, aangezien dat een variabel tarief is.

6) Als je nog spaargeld hebt dan stel ik voor dat je zeer goed nakijkt of er iets specifieks is dat je nog kunt doen om de verwarmingskosten te verminderen. Aangezien 20.000kwh gas een deftig tot groot verbruik is... Ik denk dan aan isoleren isoleren isoleren. Wel rekening houdende met het feit dat je de toekomstige factuur gaat kunnen betalen. Aangezien de factuur die je mag verwachten niet niets is. Over elektriciteit met het feit dat je zonnepanelen hebt is dat moeilijk te zeggen maar ik zou zeggen neem grofweg als indicatie dat je 35% van uw generatiecapacteit uit uw dag en nachtverbruik kunt halen. dus 6174 als verbruik. 5500 WP, laat ons voor het gemak zeggen 5500kwh gegenereerd op jaarbasis. Dus 6174 - 1925 kwh -> 4249 die je nog gaat betalen. En van het restant van 5500 - 1925 ga je dan uitbetaald worden door de energieleverancier, oftewel 3575. Laat ons grofweg (neem dit niet als set in stone, maar indicatief). Dat je grofweg met dat geld voor 3575 / 2 kunt compenseren en dat je dus nog grofweg 2461.5 kwh effectief aan de energieleverancier gaat moeten betalen. Opnieuw indicatief, aannamematig. Neem dit niet als zekerheid maar als grootteorde. Ipv van dat je voor 6174kwh moest betalen. Maar als je dan naar de prijsstijging kijkt van de tarieven, dan ga je +/- nog altijd een gelijkaardige tot iets minder zware factuur krijgen als ervoor.
Voor gas ga je dan die 20.000 * 0.25 moeten doen en ga je dus stijgen naar een jaarfactuur van 5000€. Elke graad dat je uw thermostaat lager zegt, bespaart u verbruik. Dus naast isoleren, is het enigste wat ik u kan aanraden, om zo laag mogelijk die thermostaat te zetten, en desnoods een extra pull, dekentje, thermische ondergoed ... te gebruiken om de kostprijs menselijk te houden.
Indien die 1300 m3 effectief correct is (opgelet, hangt ook af van hoe koud onze toekomstige winter wordt...) dan ga je +/- een verbruik hebben van 14825.40kwh en dus een factuur van 3706.35. Kortom minder verbruiken gaat u dubbel en dik doen terugverdienen.

7) ja het verbruik van douchen is beperkt. Een bad nemen zal iets van een 4 - 5 kwh zijn, een douche een 1.5 - 1.8kwh (afhankelijk natuurlijk van hoe lang je doucht, etc...). Dat is peanuts vergeleken met het verbruik van de verwarming.

Meer kan ik niet zeggen, en voor de 100ste keer, dit is een aanname, dit is geen garantie...

Net het contract van mijn schoonouders nagekeken, omdat ge denkt misschien kan je de schade nog beperken voor hen.

In oktober 21 drie jaar vast getekend bij Engie aan 20 cent per kWh Electriciteit. :rofl: Mijn advies was dus overbodig .

Hier op BG hebben al meerdere mensen beweerd dat je maximum tot 4 maand vooruit je startdatum kan kiezen, dus eind december. Een externe bron heb ik nergens gevonden.
In de tool van Luminus kan ik echter tot 1 jaar vooruit gaan. Wat ik me dan afvraag is of dat dan ook gewoon aan de tariefkaart van Augustus 2022 is, of een later tarief? Ook hier vind ik geen info over.

Met Luminus kan ik dit weekend geen contact opnemen. En om heel eerlijk te zijn, veel vertrouwen heb ik sowieso niet in de hulplijn, ik heb al iets te vaak foute informatie doorgekregen (van allerlei leveranciers, niet specifiek Luminus) om daar een keuze van potentieel heel wat € op te baseren.
Even op mezelf terugkomen - in de voorwaarden staat het volgende:

1661676493360.png

Lees: je bent niet zeker van het tarief van augustus, zo lees ik het.
@Milanello ter info. Staat er in jouw contract duidelijk dat de tariefkaart van augustus van toepassing is?

1) luminus comfy is een vast tarief voor 1 j. Dus ik stel voor dat je gaat nakijken wanneer dit vast tarief ingegaan is. Aangezien dat een impact gaat hebben. En tegen welk tarief dat het hernieuwd is, normaliter moeten ze u een voorstel hebben gedaan een maand of 1 - 2 ervoor. Zodanig dat je dan een beslissing kon nemen.

Ik ga dat eerst eens nakijken. Ik heb in 6 jaar dat ik bij luminus zit nog nooit een voorstel gehad denk ik.
Ik ga eens nakijken als ik ergens mijn huidige prijzen kan zien.

edit: het is alvast wel een Comfy VAST.
Het is zo onduidelijk allemaal om te zien aan welk tarief je momenteel zit zeg... Alles staat apart, kunnen ze niet gewoon 1 all in prijs geven per kWh.

prijs aan luminus:
16,39cent dag (injectie 13,89 cent)
13,07cent nacht (injectie 9,14 cent)

distributiekost
9,62c dag + 2,60 transport
7,42c nacht

kan dat kloppen dat ik dan op 26cent dag en 20 cent nacht tarief zit? (+ nog wat vaste jaarlijkse bijkomende kosten)

Dan moet ik mij voor dit jaar nog zo geen grote zorgen maken precies?

edit:

Voor gas zit ik op 12,5 cent.

Laatst bewerkt:
Even op mezelf terugkomen - in de voorwaarden staat het volgende:

Bekijk bijlage 12750

Lees: je bent niet zeker van het tarief van augustus, zo lees ik het.
@Milanello ter info. Staat er in jouw contract duidelijk dat de tariefkaart van augustus van toepassing is?
Yes. Ik heb 2x een PDF gekregen met de bijzondere voorwaarden (1x voor gas en 1x voor elektriciteit):

Elektriciteit 51,61 en gas 23,76 c€/KWh

Ik ga dat eerst eens nakijken. Ik heb in 6 jaar dat ik bij luminus zit nog nooit een voorstel gehad denk ik.
Ik ga eens nakijken als ik ergens mijn huidige prijzen kan zien.
Denk eraan dat je dit doet VOOR 30/08/2022. Aangezien ik de kans aannemelijk acht dat optifix in september verdubbelt qua prijs ALS die zelfs nog aangeboden wordt. Ik zeg voor deze datum om er ook voor te zorgen dat tgv miscommunicatie of dergelijke je er niet langs grijpt.
Dus wacht er ook niet te lang mee.

Normaliter voor de startdatum gewoon kijken wanneer de startdatum geweest is van het contract. Als het gewoon verlengd is, dan gaat het contract dan ook op die datum 2022 vernieuwd zijn. En kort door de bocht ga je dan het tarief van de maand ervoor gekregen hebben (+/-). Gebruik deze link, https://www.mijnenergie.be/energieleveranciers/luminus/tariefkaart/, om te weten te komen welke dat dan waarschijnlijk +/- gaat geweest zijn. Al zou dat normaliter ook beschikbaar moeten zijn op de klantenzone ergens...

Yes. Ik heb 2x een PDF gekregen met de bijzondere voorwaarden (1x voor gas en 1x voor elektriciteit):

Elektriciteit 51,61 en gas 23,76 c€/KWh
Merci! Ik ga dan ook proberen op januari, zal wel zien wat er binnen komt en ik kan morgen/dinsdag altijd nog eens bellen.

Totaal 2690 euro

Elec 0,2474681 €/kWh
Gas 0,0456501 €/kWh

------

Elec 3600 kWh

Gas 819 kubiek

-------

Wat veranderd er?

Geen idee hoe groot je huis is maar je hebt best veel energie verbruik . Maar ja appelen en peren ook natuurlijk. Een graad minder zal wel al veel helpen. Meeste energie gaat naar verwarming. En plaatsen waar je amper komt kan je de verwarming ook afzetten of zwaar verminderen?

Denk eraan dat je dit doet VOOR 30/08/2022. Aangezien ik de kans aannemelijk acht dat optifix in september verdubbelt qua prijs ALS die zelfs nog aangeboden wordt. Ik zeg voor deze datum om er ook voor te zorgen dat tgv miscommunicatie of dergelijke je er niet langs grijpt.
Dus wacht er ook niet te lang mee.

Normaliter voor de startdatum gewoon kijken wanneer de startdatum geweest is van het contract. Als het gewoon verlengd is, dan gaat het contract dan ook op die datum 2022 vernieuwd zijn. En kort door de bocht ga je dan het tarief van de maand ervoor gekregen hebben (+/-). Gebruik deze link, https://www.mijnenergie.be/energieleveranciers/luminus/tariefkaart/, om te weten te komen welke dat dan waarschijnlijk +/- gaat geweest zijn. Al zou dat normaliter ook beschikbaar moeten zijn op de klantenzone ergens...

Ik heb mijn post ge-edit met de tarieven die ik terug gevonden heb op de klantenzone.

Mijn contract electriciteit verloopt 20.12
Mijn contract gas verloopt op 27/07
--> Kan dat dat mijn contract gas dan pas hernieuwd is vorig maand zonder melding te krijgen? Maar wel aan 12 cent wat precies een meevaller is? Kan me dat precies moeilijk voorstellen.

edit: heb de mail teruggevonden die ik in mei gekregen heb ivm het vast tarief dat ik ging krijgen voor gas:
Schermafbeelding-2022-08-28-111350.png

Zodus gas kan ik nog tot na de winter overbruggen aan een zeer mooi tarief of heb ik het fout? :)
Electriciteit verloopt dus einde van het jaar (aan 25c/kwh)

I guess I got lucky? :p

Aangezien de 2 dus ene half jaar van elkaar vervallen is het wel wat moeilijker inschatten wat het beste is veronderstel ik.

Geen idee hoe groot je huis is maar je hebt best veel energie verbruik . Maar ja appelen en peren ook natuurlijk. Een graad minder zal wel al veel helpen. Meeste energie gaat naar verwarming. En plaatsen waar je amper komt kan je de verwarming ook afzetten of zwaar verminderen?

Ik ben zelfstandig werk van thuis uit en moet in de winterperiode mijn werkplaats warmen tot 20-21 graden. (+/- 65m² 3meter hoog)
Heel veel verlies gaat hier naar aangezien ik altijd 's morgens de chauffages opendraaide en soms 's avonds zelfs vergat dicht te draaien :p

Ik ga zien om een thermostaat te hangen in deze ruimte die het circuit apart kan regelen.

Laatst bewerkt:
Gewoon om eens een idee te hebben, want ken er allemaal niets van... Zit ik aan een gemiddeld verbruik of is mijn verbruik eerder hoog? (Ben alleenstaand).

- Elektriciteit tussen 27/9/21 en 15/8/22: 1625 kwh.

- Gas tussen 27/9/2021 en 27/8/2022: 1544 m3.

Gewoon om eens een idee te hebben, want ken er allemaal niets van... Zit ik aan een gemiddeld verbruik of is mijn verbruik eerder hoog? (Ben alleenstaand).

Gas is wat aan de hoge kant als je voltijds uit werken gaat, maar dat hangt af van de energiescore van je woning. Daar een idee van?

Ik verbruik minder dan de helft en ga niet naar kantoor 5 dagen/week maar ik heb dan ook een nieuwe gasketel én let al ferm op mijn verbruik. Ik denk dat je met ingrepen zoals een thermostaat die je met een app kan bedienen en thermostatische kranen boven al mooi kan besparen. En zoals ik eerder al zei: die neem je gewoon mee als je ooit verhuist. Is een investering van enkele honderden euro's die je er 1 of 2j waarschijnlijk al terug uit hebt gehaald

Eens gekeken op mijn laatste afrekening van 15/02/21-10/02/22 en ik zat voor elektriciteit aan 1.406 kwh en gas aan 388m²
Voor het jaar ervoor van 23/01/20-14/02/21 zat ik aan 1.543 kwh elektriciteit en 471m² gas.

Hier wel een nieuwbouw van 2017 en zuidgericht terras met 2 grote ramen.
Zodra er wat zon is haal ik in de winter vlot 21 graden zonder veel te verwarmen.

edit: halfopen huis overigens.

Laatst bewerkt:
Eens gekeken op mijn laatste afrekening van 15/02/21-10/02/22 en ik zat voor elektriciteit aan 1.406 kwh en gas aan 388m²
Voor het jaar ervoor van 23/01/20-14/02/21 zat ik aan 1.543 kwh elektriciteit en 471m² gas.

Hier wel een nieuwbouw van 2017 en zuidgericht terras met 2 grote ramen.
Zodra er wat zon is haal ik in de winter vlot 21 graden zonder veel te verwarmen.
Dat is heel weinig verbruik👍. Het type woning maakt ook een verschil: rijwoning, halfopen, open,… En als je vrouw de ramen dag in dag uit winter en zomer op kiepstand laat staan, maakt isoleren niet veel uit. 🙈. Kga in de winter moeten ingrijpen 😜.

Gas is wat aan de hoge kant als je voltijds uit werken gaat, maar dat hangt af van de energiescore van je woning. Daar een idee van?

Ik verbruik minder dan de helft en ga niet naar kantoor 5 dagen/week maar ik heb dan ook een nieuwe gasketel én let al ferm op mijn verbruik. Ik denk dat je met ingrepen zoals een thermostaat die je met een app kan bedienen en thermostatische kranen boven al mooi kan besparen. En zoals ik eerder al zei: die neem je gewoon mee als je ooit verhuist. Is een investering van enkele honderden euro's die je er 1 of 2j waarschijnlijk al terug uit hebt gehaald
Geen idee van de energiescore. Ik woon hier sinds 2008 en toen stond dit nog niet in huurcontract...

Heb wel gezien in contract dat'k blijkbaar al thermostatische kranen heb. Wel zonder app enzo 😀

Terug
Bovenaan